Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dramaten

Startat av gstone, 11 juli 2021 kl. 17:30:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  9 september 2021 kl. 23:49:06
Möjliga*
Fast det hade ju varit lite spännande med mögliga röstskådespelare också... ;)

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 september 2021 kl. 01:27:32
Fast det hade ju varit lite spännande med mögliga röstskådespelare också... ;)

hahaha näää ew!

JRL

Citat från: gstone skrivet  9 september 2021 kl. 14:24:36
Det spelar ingen roll vad ni säger >:(

Jag tycker dom flesta långfilmens dubbningar ska använda skådespelare från Dramten !!!!!

Istället för folk som Annica Smedius, Michael Blomqvist och Ole Ornered  :(

Det skulle bli bättre dubbningar då !

Arghuvuden och personangrepp, det är det här forumet när det är som absolut sämst...

Det är helt okej att ha avvikande åsikter, men man bör gärna kunna komma med någon motivering. Om inte annat är chansen större att man får medhåll från andra då. Och det går alldeles utmärkt att göra utan att använda arghuvuden, eller att hänga ut enskilda dubbare utan motivering. (Hur tror du att personer från branschen som besöker det här forumet känner sig när de läser sånt där...?)

Disneyfantasten

Citat från: JRL skrivet 14 september 2021 kl. 20:03:11
Arghuvuden och personangrepp, det är det här forumet när det är som absolut sämst...

Det är helt okej att ha avvikande åsikter, men man bör gärna kunna komma med någon motivering. Om inte annat är chansen större att man får medhåll från andra då. Och det går alldeles utmärkt att göra utan att använda arghuvuden, eller att hänga ut enskilda dubbare utan motivering. (Hur tror du att personer från branschen som besöker det här forumet känner sig när de läser sånt där...?)

Precis, det är det vi försöker säga till dig gstone, det är dags att du börjar vårda dina inställningar och föregå med gott exempel för de andra...

Daniel Hofverberg

Citat från: JRL skrivet 14 september 2021 kl. 20:03:11
Arghuvuden och personangrepp, det är det här forumet när det är som absolut sämst...

Det är helt okej att ha avvikande åsikter, men man bör gärna kunna komma med någon motivering. Om inte annat är chansen större att man får medhåll från andra då. Och det går alldeles utmärkt att göra utan att använda arghuvuden, eller att hänga ut enskilda dubbare utan motivering. (Hur tror du att personer från branschen som besöker det här forumet känner sig när de läser sånt där...?)
Instämmer fullständigt, och hade inte kunnat säga det bättre själv. :)

Alla har rätt att tycka vad de vill, men ska man påpeka det på nätet (och i synnerhet flera gånger) är det minsta man kan begära att motivera varför. En bra grundregel tycker jag är att motivera allting tillräckligt väl så att berörda personer som pekas ut inte skulle ta illa upp ens om de befann sig i samma rum. Så skriv inget om någon på internet, vare sig här eller på andra forum, som du inte även skulle säga öga mot öga.

gstone

Jag tycker fortfarande att dubbnings studio i alla fall om dom är i Stockholm ska i första hand ta skådespelare från Dramaten !!!!! >:( >:(

Ni kanske inte vill ha bra skådespeleri i dubbningar !

Men det vill jag !! >:(

Jag borde kanske kontakta IYUNO-SDI Group och säga åt dom på skarpen att avvända Dramaten skådisar ! ;)

Jag skulle i alla fall fördrar om Dramaten skådisar var i fler dubbning  :D

Borde inte dubbningar vara bra agerad ?

Borde vi inte höga upp  dubbning till något konstnärligt !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 13 oktober 2021 kl. 12:19:57
Jag tycker fortfarande att dubbnings studio i alla fall om dom är i Stockholm ska i första hand ta skådespelare från Dramaten !!!!! >:( >:(

Ni kanske inte vill ha bra skådespeleri i dubbningar !

Men det vill jag !! >:(

Jag borde kanske kontakta IYUNO-SDI Group och säga åt dom på skarpen att avvända Dramaten skådisar ! ;)

Jag skulle i alla fall fördrar om Dramaten skådisar var i fler dubbning  :D

Borde inte dubbningar vara bra agerad ?

Borde vi inte höga upp  dubbning till något konstnärligt !

Nu måste du lugna ner dig, nu har givetvis all rätt till dina åsikter, men du ska inte försöka omvända andra...

Jag förstår om du inte gillar vissa personer bara för att du inte tycker att de är "tillräckligt kända", men du måste sluta häva ur dig kritik mot dem och du måste hålla dig till sakliga och konstruktiva kommentarer mot dem, för annars är det lätt hänt att dina inlägg börjar likna personangrepp och de omnämnda personerna kanske t.o.m. tar illa vid sig om de skulle besöka forumet, dessutom så får du också tänka på att i princip alla som dubbar har det som extra knäck och de måste också kunna tjäna pengar för att kunna leva...

Sen beror det på vad man menar med bra skådespelare, och de flesta här på forumet är överens om att det bästa är om rösten passar karaktären, vilket tyvärr inbland inte varit fallet...

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 oktober 2021 kl. 12:19:57
Jag skulle i alla fall fördrar om Dramaten skådisar var i fler dubbning  :D

Borde inte dubbningar vara bra agerad ?

Borde vi inte höga upp  dubbning till något konstnärligt !
Självklart vill vi alla ha bra skådespelare i dubbningar, men bra röstskådespelare och bra skådespelare i teater/film/TV är två skilda saker och inte nödvändigtvis jämförbara - skådespelare från Dramaten kan alltså mycket väl vara suveräna på scen, men urusla i dubbningar; även om det förstås finns personer som är bra på bådadera.

De allra flesta skådespelare från Dramaten är givetvis bra på sin sak, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att de är bra på tajming och arbetar tillräckligt snabbt för att passa i dubbningssammanhang.

Som jag nämnt tidigare är det heller inte säkert att alla skådespelare från Dramaten får vara med i dubbningar ens om de hade velat, och förmodligen vill de inte. På Dramaten är det nämligen vanligt med fast anställda skådespelare, till skillnad från nästan alla andra sammanhang där frilansare är mer regel än undantag. Är man fast anställd på Dramaten är det inte säkert att ens anställningskontrakt tillåter extraknäck/bisysslor, och om det gör det kanske åtminstone Dramaten måste godkänna bisysslorna.

Men mest troligt skulle de flesta Dramaten-skådespelare inte tacka ja till dubbningsuppdrag regelbundet, utan på sin höjd som en kul grej någon enstaka gång i någon större långfilm eller så - detta av den enkla anledningen att fast anställda skådespelare alltså redan är garanterade en fast lön varje månad oavsett om de faktiskt gör något eller inte, och Dramaten betalar förmodligen relativt bra, varför sådana skådespelare antagligen inte är i behov av extraknäck på samma sätt som andra.

Citat från: gstone skrivet 13 oktober 2021 kl. 12:19:57
Jag borde kanske kontakta IYUNO-SDI Group och säga åt dom på skarpen att avvända Dramaten skådisar ! ;)
Om deras kunder har gett riktlinjer om att IYUNO-SDI Group ska använda Dramaten-skådespelare, så kommer de givetvis att göra det också. Men det har mer med kunden att göra än dubbningsstudion.

Om kunderna inte gett direktiv om sådant, så lär nog de flesta dubbningsstudior prioritera utifrån vilka skådespelare som kan jobba snabbt; d.v.s. hur många repliker i sekunden de kan spela in. Trots allt är det ju kunden som sätter budgeten, och eftersom i stort sett alla skådespelare i dagens läge jobbar mot kollektivavtalets minimilöner blir det alltså framförallt hur många repliker som skådespelarna kan spela in per timme som avgör hur billiga eller dyra de blir. Skådespelare som huvudsakligen är vana från teatrar lär alltså sannolikt inte spela in lika snabbt som mer erfarna dubbare.

Nog för att det finns ett fåtal som är erfarna och väldigt duktiga både på scen och i dubbningar, bl.a. Andreas Nilsson, men vanligast är nog ändå att scenskådespelare inte är lika vana vid arbetssättet och därför åtminstone inledningsvis dubbar långsammare. I sådana fall måste ju kunden godkänna och tycka att det ska få kosta mer för att få med scenskådespelare, så det är ju inget som dubbningsstudion kan påverka på egen hand.

Lilla My


Elios

Märkte en sak som blev som en ordvits att det finns en annan sak. Om en korg man använder för att handla. Den kallas för dra maten. Då blev jag helt fundersam på den som berättade om den att oj har du jobbat på en teater!?^^

gstone

Nimona har faktiskt en Dramaten skådespelare i huvudrollen  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Började inte Jacob Stadell med musikaler och så innan han började dubba frekvent?  ::)

gstone

Andreas Rothlin Svensson är i alla fall en Dramten skådis :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag ska se Tolvskillingsoperan på Dramten i vinter :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 augusti 2023 kl. 21:11:17Andreas Rothlin Svensson är i alla fall en Dramten skådis :D

Dessutom var han med som "synlig" skådespelare i 2020-års julkalender Mirakel.