Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 12 februari 2022 kl. 17:42:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 13 augusti 2022 kl. 18:12:12Nog är det Daniels uppladdning allt, samma artefakter på samma ställen.

Suck, frågan är om det ens är värt att påpeka faktum för hen.
Jag mailade till personen ifråga, på adressen som stod på YouTube-kanalen, och påpekade artigt om det för ett par dagar sedan - men när hen inte svarat på mitt mail och fortsatt även efter att jag skickade mailet, så känns det ju inte särskilt förtroendeingivande... :(

Nu är i alla fall min uppladdning av alla avsnitt av All-New Dennis the Menace/The Incredible Dennis the Menace med FilmNets TV-dubb färdig, men det är fortfarande bara 5 avsnitt som går att spela online:
https://archive.org/details/the-incredible-dennis-the-menace-tvdubb

Jag hoppas att den här videon får ligga kvar. Den här fransk-amerikansk-italienska serien (men förstås inte den svenska dubbningen) borde det vara WildBrain i Kanada som äger nuförtiden (som köpte upp gamla DIC Entertainment), och jag gissar att ett sådant lite mindre företag inte bör vara lika nitiska som Warner Bros. Och vem som äger rättigheterna till FilmNets dubbningar idag är det mig veterligen fortfarande ingen som vet...

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 augusti 2022 kl. 19:06:29Jag mailade till personen ifråga, på adressen som stod på YouTube-kanalen, och påpekade artigt om det för ett par dagar sedan - men när hen inte svarat på mitt mail och fortsatt även efter att jag skickade mailet, så känns det ju inte särskilt förtroendeingivande... :(

Nu är i alla fall min uppladdning av alla avsnitt av All-New Dennis the Menace/The Incredible Dennis the Menace med FilmNets TV-dubb färdig, men det är fortfarande bara 5 avsnitt som går att spela online:
https://archive.org/details/the-incredible-dennis-the-menace-tvdubb

Jag hoppas att den här videon får ligga kvar. Den här fransk-amerikansk-italienska serien (men förstås inte den svenska dubbningen) borde det vara WildBrain i Kanada som äger nuförtiden (som köpte upp gamla DIC Entertainment), och jag gissar att ett sådant lite mindre företag inte bör vara lika nitiska som Warner Bros. Och vem som äger rättigheterna till FilmNets dubbningar idag är det mig veterligen fortfarande ingen som vet...
1. Ja du, då känns det ganska lönlöst att prata med det. De kan såklart vara upptagna med annat, men samtidigt känns det konstigt att de skulle ha mer tid att ladda upp andras synkningar/videor än att svara på ett meddelande.

2. Nice nice, jag har haft koll på sidan för din Dennis-uppladdning och spännande sett fler avsnitt bli tillgängliga. Kvalitetsskillnaden på Eurotrolls dubbning är så stor att det knappt går att beskriva.

3. Jag hoppas lika mycket som du att den får vara kvar. Förhoppningsvis är det bara Disney och Warner Bros som är så selektivt nitiska med material.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 13 augusti 2022 kl. 20:51:232. Nice nice, jag har haft koll på sidan för din Dennis-uppladdning och spännande sett fler avsnitt bli tillgängliga. Kvalitetsskillnaden på Eurotrolls dubbning är så stor att det knappt går att beskriva.
Nu är alla avsnitt utom avsnitt 8 färdigbehandlade och spelbara i webbläsaren, så förhoppningsvis blir den också klar snart. :)

Som parentes kan jag tillägga att digitaliseringen och restaureringen gjordes för DVD-skivor som jag gjorde. Den extra videofilen med dubbcredits användes därför som programmerat uthopp efter att varje avsnitt spelats på skivorna, men då det inte verkade gå att sammanfoga den med varje avsnitt som MKV-filer (för att få dubbcreditsen att spelas direkt efter avsnitten), så fick det bli en separat fil med dubbcreditsen på Archive.org...

Ja, det är helt klart en enorm skillnad gentemot DVD-dubben, och det här är en väldigt välgjord dubb (liksom det mesta som Eurotroll gjort).

Tråkigt att i stort sett allt som FilmNet beställde råder rättighetsproblem med, då ingen tycks veta var dubbrättigheterna tog vägen när franska Canal+ köpte upp FilmNet... Å andra sidan lär väl dock även DVD-dubben vara rättighetsproblem med idag, nu när distributören Film-Factory gått i konkurs - så oklart var deras rättigheter tagit vägen vid konkursen...

om den här serien sänds eller släpps någonstans framöver är det kanske mest sannolikt att det blir ännu en omdubb, så att serien får en tredje dubbning.

Racnar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2022 kl. 01:57:11Nu är alla avsnitt utom avsnitt 8 färdigbehandlade och spelbara i webbläsaren, så förhoppningsvis blir den också klar snart. :)

Som parentes kan jag tillägga att digitaliseringen och restaureringen gjordes för DVD-skivor som jag gjorde. Den extra videofilen med dubbcredits användes därför som programmerat uthopp efter att varje avsnitt spelats på skivorna, men då det inte verkade gå att sammanfoga den med varje avsnitt som MKV-filer (för att få dubbcreditsen att spelas direkt efter avsnitten), så fick det bli en separat fil med dubbcreditsen på Archive.org...

Ja, det är helt klart en enorm skillnad gentemot DVD-dubben, och det här är en väldigt välgjord dubb (liksom det mesta som Eurotroll gjort).

Tråkigt att i stort sett allt som FilmNet beställde råder rättighetsproblem med, då ingen tycks veta var dubbrättigheterna tog vägen när franska Canal+ köpte upp FilmNet... Å andra sidan lär väl dock även DVD-dubben vara rättighetsproblem med idag, nu när distributören Film-Factory gått i konkurs - så oklart var deras rättigheter tagit vägen vid konkursen...

om den här serien sänds eller släpps någonstans framöver är det kanske mest sannolikt att det blir ännu en omdubb, så att serien får en tredje dubbning.
Om ingen vet vem som äger rättigheterna till deras dubbningar, Hur kan Lucky Luke säsong 2 har släppts på DVD och VHS med samma dubbning som på Filmnet?

Daniel Hofverberg

Citat från: Racnar skrivet 14 augusti 2022 kl. 02:01:53Om ingen vet vem som äger rättigheterna till deras dubbningar, Hur kan Lucky Luke säsong 2 har släppts på DVD och VHS med samma dubbning som på Filmnet?
Ja, det är en mycket bra fråga. Jag kan bara gissa att distributören antingen köpte loss rättigheterna från FilmNet medan kanalen fortfarande fanns, eller licensierade dubben för en tillräckligt lång period för att innefatta releaserna. Det är heller inte helt omöjligt att det faktiskt inte var FilmNet som beställde dubben, utan att det var någon distributör som beställde dubben och som FilmNet visade - så var ju exempelvis fallet med Denver, den siste dinosaurien, som sändes först på FilmNet men som de inte själva beställde.

Men har verkligen säsong 2 av Lucky Luke släppts även på VHS, och i så fall när då...? På DVD vet jag däremot att den har släppts - det var väl Atlantic Film som distribuerade de utgåvorna, om inte mitt minne sviker mig...?

Racnar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2022 kl. 02:11:49Ja, det är en mycket bra fråga. Jag kan bara gissa att distributören antingen köpte loss rättigheterna från FilmNet medan kanalen fortfarande fanns, eller licensierade dubben för en tillräckligt lång period för att innefatta releaserna. Det är heller inte helt omöjligt att det faktiskt inte var FilmNet som beställde dubben, utan att det var någon distributör som beställde dubben och som FilmNet visade - så var ju exempelvis fallet med Denver, den siste dinosaurien, som sändes först på FilmNet men som de inte själva beställde.

Men har verkligen säsong 2 av Lucky Luke släppts även på VHS, och i så fall när då...? På DVD vet jag däremot att den har släppts - det var väl Atlantic Film som distribuerade de utgåvorna, om inte mitt minne sviker mig...?
Ja det finns VHS utgivna samtidigt som DVD utgåvorna.493250732_c08d65e1-11ba-4a0d-ab71-75ed82dfd2a0.jpg

Racnar

Citat från: Racnar skrivet 14 augusti 2022 kl. 02:15:55Ja det finns VHS utgivna samtidigt som DVD utgåvorna.493250732_c08d65e1-11ba-4a0d-ab71-75ed82dfd2a0.jpg
Även Håkan Mohedes lektorsdubbning är på VHS och är avsnitt från säsong 2

Zebastian

Jag hittar ingen serie som heter The Incredible Dennis the Menace är det en svensk titel?

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 14 augusti 2022 kl. 03:56:51Jag hittar ingen serie som heter The Incredible Dennis the Menace är det en svensk titel?
Det är den europeiska titeln på den serie som i Nordamerika hette All-New Dennis the Menace. Serien döptes om för den europeiska marknaden, och då ändrades också introt för att efterspegla den nya titeln. Det är alltså den här serien:
https://www.imdb.com/title/tt0287192/reference/

I Sverige hette serien dock bara kort och gott Dennis i FilmNets tablåer, men det är ju en lite vilseledande titel i och med att exakt samma titel också användes i Sverige för 1968 års serie Dennis the Menace.

Steffan Rudvall

Den där Youtubekanalen har gett sig på dennisavsnitten också.

Steffan Rudvall

Ovanliga dubbningar har nu laddat upp Tintin i Solens tempel med Svensk originaldubb. Detta är en dubbning jag själv aldrig tidigare har hört och självklart får vi en bonuskortfilm.

https://archive.org/details/tintin-i-solens-tempel-svensk-originaldubb

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 augusti 2022 kl. 11:11:48Ovanliga dubbningar har nu laddat upp Tintin i Solens tempel med Svensk originaldubb. Detta är en dubbning jag själv aldrig tidigare har hört och självklart får vi en bonuskortfilm.

Så det är vad hon har jobbat med denna tid? Vilken kulturskatt, det är imponerande att hon har fått tag på den praktiskt taget omöjligt-att-finna dubbningen.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet 14 augusti 2022 kl. 11:25:08Så det är vad hon har jobbat med denna tid? Vilken kulturskatt, det är imponerande att hon har fått tag på den praktiskt taget omöjligt-att-finna dubbningen.
Jobbet hon lagt ner på bildversionen är också helt underbart allt är på svenska utan någon som helst märkbar utsugning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 augusti 2022 kl. 11:11:48Ovanliga dubbningar har nu laddat upp Tintin i Solens tempel med Svensk originaldubb. Detta är en dubbning jag själv aldrig tidigare har hört och självklart får vi en bonuskortfilm.

Ja, det är precis den som jag och Erika har hjälpt till med på ett hörn. Mycket trevligt att äntligen få ta del av en sådan oerhört sällsynt dubbning som aldrig släppts på VHS eller DVD.

Mycket roligt att hon äntligen är klar, och bildversionen är i mina ögon mycket snyggt gjord. Inte konstigt att det tagit lite tid när hon tagit sig tid att få hela förtexterna på svenska... :)

Trevligt också med en Hacke Hackspett-kortfilm med TV3s gamla dubbning av Media Dubb.

Lite tajt om tid, men med lite tur hinner jag se filmen innan jag ska iväg på konferens med jobbet imorgon bitti...
(Versionen jag och Erika fick för röstidentifiering var vänligen osynkad och i riktigt risig kvalitet)

TonyTonka

Fan vad gött, jag som precis gick och funderade på att köpa LP-skivan med filmljudet från tradera, då slipper jag ju det. :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D