Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Creditssidan

Startat av TonyTonka, 3 september 2022 kl. 17:00:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Det är inte meningen att pressa någon, men jag undrar bara varför creditssidan inte blivit uppdaterad sedan i slutet av juli, beror det på de nya avdelningarna och på mailhackningen?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Jag håller med om allting som Tony skriver, den norska avdelningen verkar vara sen, sist jag frågade Daniel hade han 10 norska creditlistor färdiga och hade 180 kvar, undrar hur långt han har kommit nu...

Verkar som den avdelningen inte kommer publiceras förräns i oktober...

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  3 september 2022 kl. 17:00:03Det är inte meningen att pressa någon, men jag undrar bara varför creditssidan inte blivit uppdaterad sedan i slutet av juli, beror det på de nya avdelningarna och på mailhackningen?  ???
Ja, tyvärr har det varit ont om uppdateringar på sistone. Som jag skrev i den här tråden har jag tyvärr överskattat hur mycket fritid man har, nu när man börjat om att jobba igen efter semestern. Och de senaste 3 - 4 dagarna har jag ju inte kunnat göra någonting annat än att stoppa mailhackningen, som förstås alltid måste ha högsta prio. :(

Men om inget oförutsett inträffar, så att jag fortfarande kan lita på att problemet med e-postservern är löst, så försöker jag få till en ny uppdatering inom de närmaste dagarna. Jag håller på att skriva klart två recensioner, och när de är klara så kommer jag lägga ut de creditlistor som är färdiga tillsammans med recensionerna. :)

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 september 2022 kl. 17:44:25Jag håller med om allting som Tony skriver, den norska avdelningen verkar vara sen, sist jag frågade Daniel hade han 10 norska creditlistor färdiga och hade 180 kvar, undrar hur långt han har kommit nu...

Verkar som den avdelningen inte kommer publiceras förräns i oktober...
I och med att jag, sedan jag senast skrev det, har lagt ner all vaken tid på att stoppa spamutskicken från Dubbningshemsidan och säkerställa att servern är säker utan att någon har hackat sig in, så har jag tyvärr inte kommit längre än så. Som du förstår så måste serverns säkerhet alltid prioriteras högst, och först när man är hyfsat säker på att det inte finns säkerhetsluckor kan man återgå till ordinarie "verksamhet".
(Det är det som är nackdelen med VPS-lösning med egen server istället för traditionella webbhotell)

Daniel Hofverberg

Igår kväll försökte jag göra en uppdatering och lägga upp 11 nya creditlistor, men tyvärr med tyngdpunkten på försökte. Av någon anledning fungerade det inte längre, trots att mitt uppdateringsskript fungerade perfekt i slutet av juli. Jag kommer bara till en tom sida, och ingenting verkar sparas... :(

Jag jobbar febrilt med att försöka lösa problemet, men vet just nu inte vad det beror på då jag ju hade testat allt efter ändringarna till den nya databasstrukturen (för att få med stöd för norska creditlistor) - möjligtvis kanske någon uppgradering till PHP eller någon annan uppdatering på servern har orsakat något kompatibilitetsproblem med något, eller så är det någon inställning till PHP som har ändrats.

Jag ska försöka få ordning på det här så fort som möjligt, men så länge jag inte vet var felet ligger har jag ingen aning om det kommer ta 10 minuter eller flera dagar...
(Det hade varit enklare om jag hade fått något felmeddelande, så att jag hade haft någonting att googla på - men just nu får jag bara tomma sidor, vilket försvårar felsökning rejält)

Jag är med andra ord väl medveten om att de creditlistor som omnämns på startsidan faktiskt inte finns i verkligheten, vilket beror på att jag alltid uppdaterar texten på startsidan innan jag använder uppdateringsskriptet för creditlistor. Jag håller er uppdaterade med vad som händer. :)

Daniel Hofverberg

Nu har jag äntligen lyckats att lösa problemet, så nu är alla creditlistor jag försökte att publicera igår kväll äntligen ute skarpt. :)

För alla PHP-programmerare kan jag tipsa om att problemet låg i PHP-direktivet max_input_vars i php.ini, som anger hur många variabler som PHP ska läsa in. Det värdet låg för lågt för creditlistorna, så att det nu har tillkommit fler creditlistor än vad som PHP kunde läsa in; därav att sidan blev blank och ingenting fungerade. Det har alltså fungerat förut, när det var aningen färre creditlistor publicerade, men nu hade jag gått över "den magiska gränsen" och publicerat en creditlista för mycket; som gjorde att hela sidan kraschade... Väldigt lurigt... :(

(Märk väl att med "antal variabler" räknas varje enskilt element i en array, så i mitt fall var det $_GET som innehöll ett element för mycket som orsakade alla problemen)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 september 2022 kl. 03:12:25Nu har jag äntligen lyckats att lösa problemet, så nu är alla creditlistor jag försökte att publicera igår kväll äntligen ute skarpt. :)

För alla PHP-programmerare kan jag tipsa om att problemet låg i PHP-direktivet max_input_vars i php.ini, som anger hur många variabler som PHP ska läsa in. Det värdet låg för lågt för creditlistorna, så att det nu har tillkommit fler creditlistor än vad som PHP kunde läsa in; därav att sidan blev blank och ingenting fungerade. Det har alltså fungerat förut, när det var aningen färre creditlistor publicerade, men nu hade jag gått över "den magiska gränsen" och publicerat en creditlista för mycket; som gjorde att hela sidan kraschade... Väldigt lurigt... :(

(Märk väl att med "antal variabler" räknas varje enskilt element i en array, så i mitt fall var det $_GET som innehöll ett element för mycket som orsakade alla problemen)

Kommer du att fixa de norska creditlistorna också?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 september 2022 kl. 07:55:42Kommer du att fixa de norska creditlistorna också?
Ja, nu när problemet är löst kommer jag successivt att fortsätta mata in norska creditlistor. :)

Men det går som sagt inte på nolltid, och i och med fingerskadorna kan jag heller inte sitta hur länge som helst framför datorn... :(

TonyTonka

Listan för Pinocchio-spelfilmen saknas.  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall


Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 september 2022 kl. 10:05:27Ja, nu när problemet är löst kommer jag successivt att fortsätta mata in norska creditlistor. :)

Men det går som sagt inte på nolltid, och i och med fingerskadorna kan jag heller inte sitta hur länge som helst framför datorn... :(

Jo, att det inte går på nolltid det är jag medveten om och det förstår jag, men bara de publiceras så, några dagar eller några veckor kanske?

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 september 2022 kl. 16:00:32Nej, den finns ju på dubbningshemsidan.

 https://www.dubbningshemsidan.se/credits/pinocchio-2022/
Ja, nu finns den, men den fanns inte i just det ögonblicket när jag skrev inlägget.  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 11 september 2022 kl. 16:45:27Ja, nu finns den, men den fanns inte i just det ögonblicket när jag skrev inlägget.  ???
Såg den redan när Daniel berättade om att problemet var löst. Så du scrollade nog bara förbi den.

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 september 2022 kl. 16:47:26Såg den redan när Daniel berättade om att problemet var löst. Så du scrollade nog bara förbi den.
Nej, när jag kollade fanns bara Pinocchio (originalfilmen från 1940) och 1996 års spelfilm Pinocchios Äventyr. Det konstiga var att uppdateringen för Tintin: Solens tempel fanns.  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 11 september 2022 kl. 16:50:28Nej, när jag kollade fanns bara Pinocchio (originalfilmen från 1940) och 1996 års spelfilm Pinocchios Äventyr. Det konstiga var att uppdateringen för Tintin: Solens tempel fanns.  ???
Då förstår jag inte vad som har hänt 

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 11 september 2022 kl. 16:50:28Nej, när jag kollade fanns bara Pinocchio (originalfilmen från 1940) och 1996 års spelfilm Pinocchios Äventyr. Det konstiga var att uppdateringen för Tintin: Solens tempel fanns.  ???
Förmodligen var det din webbläsare som hade cachat sidan, så att du såg en inaktuell version - det händer relativt ofta.

För att undvika det bör du tvinga uppdatering av sidan, genom att hålla nere Shift eller Ctrl och klicka på Uppdatera-knappen (eller Ctrl-F5). Då tvingar man webbläsaren att läsa in sidan på nytt från servern, vilket inte alltid sker om man "bara" klickar på Uppdatera.