Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Encanto (2021)

Startat av gstone, 18 juni 2020 kl. 15:42:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Denna fråga ställdes i tråden "Vilka har ni sett på bio?" men jag ställer frågan här istället då det berör filmen!

Jag planerar att se denna film någon helg i december om allting går som planerat, men problemet är att mitt nuvarande intyg endast är giltigt fram till 21 oktober 2021 vilket innebär att det inte gäller längre...

Dock har jag personligen väldigt svårt att tänka mig Sandra "Lilo" Kassman i någon annan roll (möjligtvis med undantag för ena berättarrösten i TV-serien "Allt om Djur") och eftersom Lilo är en barnkaraktär så kom Sandra i målbrottet 2006...

Jag kommer att se filmen oavsett vad, men jag hade personligen velat se/höra någon annan i rollen som Mirabel...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2021 kl. 21:38:34
Denna fråga ställdes i tråden "Vilka har ni sett på bio?" men jag ställer frågan här istället då det berör filmen!

Jag planerar att se denna film någon helg i december om allting går som planerat, men problemet är att mitt nuvarande intyg endast är giltigt fram till 21 oktober 2021 vilket innebär att det inte gäller längre...

Dock har jag personligen väldigt svårt att tänka mig Sandra "Lilo" Kassman i någon annan roll (möjligtvis med undantag för ena berättarrösten i TV-serien "Allt om Djur") och eftersom Lilo är en barnkaraktär så kom Sandra i målbrottet 2006...

Jag kommer att se filmen oavsett vad, men jag hade personligen velat se/höra någon annan i rollen som Mirabel...
Fast som jag förstår det så har du inte hört henne som vuxen att basera en rollbesättning på personens röst när den var ett barn går ju inte riktigt. Vad är det för intyg du pratar om?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 november 2021 kl. 21:57:24
Fast som jag förstår det så har du inte hört henne som vuxen att basera en rollbesättning på personens röst när den var ett barn går ju inte riktigt. Vad är det för intyg du pratar om?

Vaccinations-intyg såklart!

Marcusen

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2021 kl. 22:00:41
Vaccinations-intyg såklart!
Men det spelar ju ingen roll då man inte behöver vaccinations pass för att gå på bio. Men vaccinations pass går väl inte ut är man vaccinerad så är man ju.

Simon Axelsson

Citat från: Marcus R skrivet 24 november 2021 kl. 22:05:20
Men det spelar ju ingen roll då man inte behöver vaccinations pass för att gå på bio. Men vaccinations pass går väl inte ut är man vaccinerad så är man ju.

Jag tror du kanske missat det faktum att man från den 1 december måste visa covidpass om man är över 16 för att komma in på en biovisning. Passet kan gå ut, men det ska inte vara några konstigheter med att uppdatera det.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcus R skrivet 24 november 2021 kl. 22:05:20
Men det spelar ju ingen roll då man inte behöver vaccinations pass för att gå på bio. Men vaccinations pass går väl inte ut är man vaccinerad så är man ju.
Från och med den 1 december kommer det krävas vaccinationspass för att gå på bio. Juridiskt sett bara i salonger som rymmer mer än 100 personer, men åtminstone Filmstaden kommer ju kräva det på alla salonger oavsett storlek - hur övriga biografkedjor kommer göra är fortfarande oklart, då bl.a. Svenska Bio inte gått ut med något än.

Nuvarande vaccinationspass går ut efter 6 månader från det att det skrevs ut, medan vaccinpass tidigare gick ut efter 3 månader. Jag gissar att Disneyfantasten måste ha fått ett medan de bara gällde i 3 månader, för annars borde det inte ha gått ut så fort.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2021 kl. 21:38:34
Jag planerar att se denna film någon helg i december om allting går som planerat, men problemet är att mitt nuvarande intyg endast är giltigt fram till 21 oktober 2021 vilket innebär att det inte gäller längre...
Har du BankID, så går det snabbt och enkelt att ordna nytt vaccinpass på https://www.covidbevis.se - det går på en minut, och du får det nya som en PDF som du antingen kan visa upp i mobilen eller skriva ut på skrivare. :)

Har du inte BankID, så får du fylla i följande blankett och skicka in med posten:

https://www.ehalsomyndigheten.se/globalassets/dokument/covidbevis/bestallning-av-vaccinationsbevis.pdf

Svårt att säga hur lång tid det tar innan du får det nya, men det borde väl inte ta så mycket mer än en vecka i alla fall.

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 november 2021 kl. 22:19:21
Från och med den 1 december kommer det krävas vaccinationspass för att gå på bio. Juridiskt sett bara i salonger som rymmer mer än 100 personer, men åtminstone Filmstaden kommer ju kräva det på alla salonger oavsett storlek - hur övriga biografkedjor kommer göra är fortfarande oklart, då bl.a. Svenska Bio inte gått ut med något än.

Nuvarande vaccinationspass går ut efter 6 månader från det att det skrevs ut, medan vaccinpass tidigare gick ut efter 3 månader. Jag gissar att Disneyfantasten måste ha fått ett medan de bara gällde i 3 månader, för annars borde det inte ha gått ut så fort.
Har du BankID, så går det snabbt och enkelt att ordna nytt vaccinpass på https://www.covidbevis.se - det går på en minut, och du får det nya som en PDF som du antingen kan visa upp i mobilen eller skriva ut på skrivare. :)

Har du inte BankID, så får du fylla i följande blankett och skicka in med posten:

https://www.ehalsomyndigheten.se/globalassets/dokument/covidbevis/bestallning-av-vaccinationsbevis.pdf

Svårt att säga hur lång tid det tar innan du får det nya, men det borde väl inte ta så mycket mer än en vecka i alla fall.
Hur är det med ungdomar är det då föräldrarnas BankID som används?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 november 2021 kl. 22:19:21
Från och med den 1 december kommer det krävas vaccinationspass för att gå på bio. Juridiskt sett bara i salonger som rymmer mer än 100 personer, men åtminstone Filmstaden kommer ju kräva det på alla salonger oavsett storlek - hur övriga biografkedjor kommer göra är fortfarande oklart, då bl.a. Svenska Bio inte gått ut med något än.

Nuvarande vaccinationspass går ut efter 6 månader från det att det skrevs ut, medan vaccinpass tidigare gick ut efter 3 månader. Jag gissar att Disneyfantasten måste ha fått ett medan de bara gällde i 3 månader, för annars borde det inte ha gått ut så fort.
Har du BankID, så går det snabbt och enkelt att ordna nytt vaccinpass på https://www.covidbevis.se - det går på en minut, och du får det nya som en PDF som du antingen kan visa upp i mobilen eller skriva ut på skrivare. :)

Har du inte BankID, så får du fylla i följande blankett och skicka in med posten:

https://www.ehalsomyndigheten.se/globalassets/dokument/covidbevis/bestallning-av-vaccinationsbevis.pdf

Svårt att säga hur lång tid det tar innan du får det nya, men det borde väl inte ta så mycket mer än en vecka i alla fall.

Mitt intyg är en papperslapp!

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcus R skrivet 24 november 2021 kl. 22:23:10
Hur är det med ungdomar är det då föräldrarnas BankID som används?
Föräldrar kan använda sitt eget BankID, om sina barn inte har något. Jag förmodar att gränsen går vid 18 år, men det står inget uttryckligen.

Hos vissa banker kan man ju dock skaffa BankID från 13 års ålder, så en del ungdomar har säkert eget.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2021 kl. 22:23:39
Mitt intyg är en papperslapp!
Fick du det med posten, eller?

Har du BankID, antingen på dator eller Mobilt BankID? Då går det som sagt väldigt enkelt och automatiskt, medan man annars måste skicka in en blankett till e-hälsomyndigheten så ordnar de det manuellt och skickar ut ett nytt vaccinpass per brev.

I så fall bör du skicka in den blanketten snarast, för det kan säkert ta lite tid för myndigheten att administrera allt.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 november 2021 kl. 22:35:51
Föräldrar kan använda sitt eget BankID, om sina barn inte har något. Jag förmodar att gränsen går vid 18 år, men det står inget uttryckligen.

Hos vissa banker kan man ju dock skaffa BankID från 13 års ålder, så en del ungdomar har säkert eget.
Fick du det med posten, eller?

Har du BankID, antingen på dator eller Mobilt BankID? Då går det som sagt väldigt enkelt och automatiskt, medan man annars måste skicka in en blankett till e-hälsomyndigheten så ordnar de det manuellt och skickar ut ett nytt vaccinpass per brev.

I så fall bör du skicka in den blanketten snarast, för det kan säkert ta lite tid för myndigheten att administrera allt.

Jag kan säga till boende-personalen!

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2021 kl. 21:38:34
, men jag hade personligen velat se/höra någon annan i rollen som Mirabel...

Som vem ?

Ge gärna några förslag på alternativa röster  ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 november 2021 kl. 22:58:46
Som vem ?

Ge gärna några förslag på alternativa röster  ;D

Kanske någon av följande;
- Clara Henry
- Sanna Nielsen
- Emelie Clausen
- Dominique Pålsson Wiklund
- Linda Åslund
- Amanda Renberg
- Anna Bergendahl

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2021 kl. 23:14:52
Kanske någon av följande;
- Clara Henry
- Sanna Nielsen
- Emelie Clausen
- Dominique Pålsson Wiklund
- Linda Åslund
- Amanda Renberg
- Anna Bergendahl
Alla dessa är bra. Jag ser dock inte problemet med Sandra...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 november 2021 kl. 23:23:17
Alla dessa är bra. Jag ser dock inte problemet med Sandra...

Jag ser heller inga problem med Sandra Kassman och utifrån trailern tycker jag att hon är helt okej i rollen så jag tror att insatsen ändå är godkänd...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2021 kl. 23:14:52
Kanske någon av följande;
- Clara Henry
- Sanna Nielsen
- Emelie Clausen
- Dominique Pålsson Wiklund
- Linda Åslund
- Amanda Renberg
- Anna Bergendahl

Konstigt att inte Clara Henry dubbat mer.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.