Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Den här stämmer inte.

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/gustaf-serie/

Det är Joakim Jennefors som spelar Orson ( samt några övriga roller ).

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet 21 mars 2023 kl. 00:57:11Den här stämmer inte.

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/gustaf-serie/

Det är Joakim Jennefors som spelar Orson ( samt några övriga roller ).
Har för mig att Joakim Jennefors och Linus Wahlgren delade rollen?

Will Siv


Daniel Hofverberg

#183
Citat från: Will Siv skrivet 21 mars 2023 kl. 00:57:11Den här stämmer inte.

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/gustaf-serie/

Det är Joakim Jennefors som spelar Orson ( samt några övriga roller ).
När det gäller credits från Eurotroll har det historiskt sett ofta varit så att de skickat ut rollista för ett specifikt avsnitt, som förhoppningsvis är någorlunda representativt för hela serien, istället för en översikt över hela serien. Då blir det tyvärr så här; att om mer än en skådespelare spelat en roll så blir det bara en av dem som kommer med. :(

Jag ska åtgärda det. Har ni någon information om hur uppdelningen såg ut mellan Joakim Jennefors och Linus Wahlgren? Var det i olika säsonger/dubbningsomgångar, eller hur såg det ut?

(Den nya receptionisten på Eurotroll, Emmy Parnevik, brukar dock istället be mig att skicka in en lista på alla rollfigurer jag vill veta och så letar hon fram dem - förutom att det kräver lite kunskap från min sida om serierna ifråga, så är det ju bättre då hon kommer upptäcka om mer än en skådespelare har alternerat för en roll; plus att jag kan få med även rollfigurer som inte råkar ha medverkat i det specifika avsnittet de skickat credits för.)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 mars 2023 kl. 08:38:32När det gäller credits från Eurotroll har det historiskt sett ofta varit så att de skickat ut rollista för ett specifikt avsnitt, som förhoppningsvis är någorlunda representativt för hela serien, istället för en översikt över hela serien. Då blir det tyvärr så här; att om mer än en skådespelare spelat en roll så blir det bara en av dem som kommer med. :(

Jag ska åtgärda det. Har ni någon information om hur uppdelningen såg ut mellan Joakim Jennefors och Linus Wahlgren? Var det i olika säsonger/dubbningsomgångar, eller hur såg det ut?

(Den nya receptionisten på Eurotroll, Emmy Parnevik, brukar dock istället be mig att skicka in en lista på alla rollfigurer jag vill veta och så letar hon fram dem - förutom att det kräver lite kunskap från min sida om serierna ifråga, så är det ju bättre då hon kommer upptäcka om mer än en skådespelare har alternerat för en roll; plus att jag kan få med även rollfigurer som inte råkar ha medverkat i det specifika avsnittet de skickat credits för.)

Har det förekommit något tillfälle i Aladdin TV-serien eller Bonkers där en karaktär bytt röst?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 mars 2023 kl. 21:13:49Har det förekommit något tillfälle i Aladdin TV-serien eller Bonkers där en karaktär bytt röst?
Jag har inget minne av det, och det är inget som har framkommit eller som jag reagerat över i alla fall.

Dessutom borde det i så fall ha framkommit under min korrespondens med Eurotroll, för under 1990-talet var det Lasse Svensson själv som letade fram alla uppgifter åt mig. Så personligt inblandad som han var på den tiden, så litar jag på att han skulle ha kommit ihåg om de varit tvungna att byta ut någon skådespelare.
(Eurotroll är ju en större organisation nuförtiden med betydligt fler anställda.)

gstone

Kan du uppdatera listorna för Samurajkaninen: Berättelsen om Usagi och Kung Fu Panda: Drakriddaren ?

Det har kommit andra säsonger till båda serina.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 11 april 2023 kl. 16:08:31Kan du uppdatera listorna för Samurajkaninen: Berättelsen om Usagi och Kung Fu Panda: Drakriddaren ?

Det har kommit andra säsonger till båda serina.
Tack för upplysningen, det har jag helt missat. Det ska jag försöka göra så fort jag hinner. :)

Det finns nästan garanterat fler fall där det kommit fler säsonger av serier representerade på sajten som jag inte har uppmärksammat - framförallt på Netflix, där det finns så mycket så att det är svårt att hålla koll på när nya säsonger släpps - så jag uppskattar besked om fler serier där jag missat någon eller några säsonger.

Oscar Isaksson

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 mars 2023 kl. 22:51:05Bernard och Bianca / Peter och draken Elliott:

Ljudinspelning: Lars Klettner

Maskinister: Björn Hammarkvist, Jerry Pihlblad

Ljudläggare: Jan-Erik Lundberg, Thomas Täng

Produktionsledning: An-Marie Ekfeldt

Produktionsassistent: Mari-Anne Barrefelt
Ytterligare kompletterande uppgifter till Bernard och Bianca

Träskfolket: (har inte inkluderat de roller som redan står med i creditslistan)

Katarina Strandmark
Mona Andersson
Jan Sjödin
Sture Hovstadius
Åke Lagergren
Charlie Elvegård

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 april 2023 kl. 20:59:52Ytterligare kompletterande uppgifter till Bernard och Bianca

Träskfolket: (har inte inkluderat de roller som redan står med i creditslistan)

Katarina Strandmark
Mona Andersson
Jan Sjödin
Sture Hovstadius
Åke Lagergren
Charlie Elvegård

Tack för infon ännu en gång!

Ska bli spännande sen med Peter och Draken Elliot och Svärdet i Stenen! (förmodligen också Robin Hood där Gunnar Ernblad ska ha smält in bland hurra-ropen)

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 april 2023 kl. 20:59:52Ytterligare kompletterande uppgifter till Bernard och Bianca

Träskfolket: (har inte inkluderat de roller som redan står med i creditslistan)

Katarina Strandmark
Mona Andersson
Jan Sjödin
Sture Hovstadius
Åke Lagergren
Charlie Elvegård
Tack så mycket, jag lägger till det på creditlistan nu så kommer det ut vid nästa uppdatering. :)

Oscar Isaksson

Det är även intressant gällande Bernard och Bianca att Doreen Dennings inspelningsmanus innehåller svenska repliker till scenerna som klipptes bort av Disney i samråd med alla inblandade produktionsparter i både Sverige och Danmark.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 april 2023 kl. 01:19:52Det är även intressant gällande Bernard och Bianca att Doreen Dennings inspelningsmanus innehåller svenska repliker till scenerna som klipptes bort av Disney i samråd med alla inblandade produktionsparter i både Sverige och Danmark.
Mycket intressant. Var det Doreen Dennings manus som användes när man senare nydubbade de bortklippta scenerna till DVD-utgåvan, eller var dessa då nyöversatta av någon annan? Tyvärr saknas ju all tillstymmelse till officiella credits för tilläggsdubbningen...

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 april 2023 kl. 02:23:04Mycket intressant. Var det Doreen Dennings manus som användes när man senare nydubbade de bortklippta scenerna till DVD-utgåvan, eller var dessa då nyöversatta av någon annan? Tyvärr saknas ju all tillstymmelse till officiella credits för tilläggsdubbningen...
Jag tvivlar starkt på att Doreens repliker någonsin användes, de skiljer sig åt för mycket till de som hörs i tilläggsdubben.
Jag funderar lite stilla om Norea Sjöquist kanske kan komma ihåg något om vem som tex regisserade eller var tekniker. 

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 april 2023 kl. 08:40:30Jag tvivlar starkt på att Doreens repliker någonsin användes, de skiljer sig åt för mycket till de som hörs i tilläggsdubben.
Jag funderar lite stilla om Norea Sjöquist kanske kan komma ihåg något om vem som tex regisserade eller var tekniker.
Eftersom Norea Sjöquist gjorde rösten till Penny så har jag två tänkbara möjligheter (där också hennes pappa Peter ofta befunnit sig);

- Eurotroll

- Sun Studio

Å andra sidan, Gizela Rasch tror jag gör Medusas tilläggsdubbade repliker och hon befann sig oftast i Sun Studio, därför tror jag att det är mer sannolikt där.

Sen görs Biancas tilläggsdubbade repliker av Sharon Dyall, hon har då och då dubbat hos KM även om de flesta dubbningar hon medverkat i har utförts av Sun Studio/SDI Media/Iyuno-SDI Group och Eurotroll. (hennes debutdubbning utfördes dock av Sonet)