Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Erika

Kan tänka mig RÚV lär visa Stjernestøv alt. en repris, tror inte de har producerat någon ny julkalender på flera år...

Huruvida om TV4 kommer visa någon julkalender lär vi nog få reda på först i november, gissar jag. Ska bli intressant och se vilken det blir (om de nu kommer att visa någon), hade varit kul med Juleønsket (TV2:s julkalender 2015) eller någon av DR:s två senaste (Theo og den magiske talisman från 2018 och Julefeber från 2020).

Sabelöga

Jag har haft för lite att göra på sistånde så jag har skrivit en maratontabell över nordiska julkalendrar för dem som är intresserade :)

Länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3%A4ndare:Sabel%C3%B6ga/Julkalendrar_i_Norden/Maratontabell

Rätta mej gärna om jag gjort något fel nånstans :)
Houba !

Sabelöga

Förresten så kommer KVF visa Stjernestøv med det färöiska namnet Stjørnudust.

Källa: http://kvf.fo/greinar/2021/01/14/meira-tilfar-til-born-i-foroyum
Houba !

Anders M Olsson

Heter årets norska julkalender Kristianias Magiske Tivoli Theater eller Kristiania Magiske Tivoli Theater?

Båda stavningarna förekommer (d.v.s. med och utan genitiv-s).

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 juni 2021 kl. 19:10:53
Heter årets norska julkalender Kristianias Magiske Tivoli Theater eller Kristiania Magiske Tivoli Theater?

Båda stavningarna förekommer (d.v.s. med och utan genitiv-s).
Jag skulle nog säja att Kristianias Magiske Tivoli Theater dvs med genitiv-s är att se som det mest korrekta även om Kristiania Magiske Tivoli Theater utan genitiv-s tyvär också förekommer.

Det är nämligen stavningen som NFI (Norsk filminstitutt) använder.

https://www.nfi.no/tildelinger-2016-til-2020/produksjon/dramaserier/kristianias-magiske-tivoli-theater
Houba !

Anders M Olsson

#530
Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 16 juni 2021 kl. 19:39:51
Jag skulle nog säja att Kristianias Magiske Tivoli Theater dvs med genitiv-s är att se som det mest korrekta även om Kristiania Magiske Tivoli Theater utan genitiv-s tyvär också förekommer.

Det är nämligen stavningen som NFI (Norsk filminstitutt) använder.

https://www.nfi.no/tildelinger-2016-til-2020/produksjon/dramaserier/kristianias-magiske-tivoli-theater

Ja, där är ju en fin logga i bakgrundsbilden, så jag är beredd att hålla med dig.

Jag trodde tidigare att versionen utan genitiv-s var den korrekta eftersom det står så på klappan som användes under inspelningen:


Men nu ser jag att även NFI velar mellan de två stavningarna och använder stavningen utan genitiv-s i textbeskrivningen... :)

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 juni 2021 kl. 20:13:27
Ja, där är ju en fin logga i bakgrundsbilden, så jag är beredd att hålla med dig.

Jag trodde tidigare att versionen utan genitiv-s var den korrekta eftersom det står så på klappan som användes under inspelningen:

Kan de ha tagit bort S på grund av utrymmet?

Sabelöga

Ja, rörigt värre verkar det vara, man får ju hoppas på att dom inte bestämmer sej för en stavning och sedan kommer på att det står något annat på någon byggnad eller på nått papper i själva kalendern senare.
Houba !

Sabelöga

Snøfall 2 på ingång!

Källa: https://nrksuper.no/delta/sendinn/snofall2

Börjar spela in 2022, så kommer förmodligen att sändas 2023, kan man gissa?
Houba !

Erika

Det var riktigt goda nyheter. :)

Vize

#535
Rättigheterna till Mirakel gick tydligen ut igår på SVT Play. Är det någon som har en egen kopia av avsnitten och kan lägga upp dem någonstans?

Steffan Rudvall

Citat från: Vize skrivet 25 juni 2021 kl. 00:46:44
Rättigheterna till Mirakel gick tydligen ut idag på SVT Play. Är det någon som har en egen kopia av avsnitten och kan lägga upp dem någonstans?
Den kommer väl på DVD som alla andra julkalendrar.

Vize

#537
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 juni 2021 kl. 00:55:28
Den kommer väl på DVD som alla andra julkalendrar.
Varför klagar jag, finns ju upplagt på Dailymotion

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 juni 2021 kl. 20:30:56
Lite tråkigt, tycker jag. Tidsresan är förvisso en väldigt bra julkalender, men jag har den i lite för starkt minne och har nog sett den två gånger; så den känns inte så lockande att se om ännu en gång...

Jag har sett Tidsrejsen nu (köpte den på DVD). Jag tycker det är ett väldigt bra val av DR att köra den i repris som årets officiella julkalender. Den håller hög kvalité rakt igenom även om man förstås kan anmärka på en del detaljer som inte riktigt hänger ihop.

DR hade förmodligen inte kunnat vänta alltför länge med att återanvända serien, eftersom den så tydligt har utgångspunkten i att år 2014 är nutid. Om några år kommer den att vara hopplöst föråldrad, så det är lika bra att "smida medan järnet är varmt".

Många andra julkalendrar är mera tidlösa och blir inte inaktuella på samma sätt.

Utan att avslöja för mycket av handlingen kan jag berätta att jag väldigt tidigt i serien gissade korrekt vem Agent Svart var! :)

Erika

DR verkar (åtminstone ibland) sända en tidigare julkalender i repris ungefär vart sjunde år, Tidsresan hade nog ändå gått i repris förr eller senare. På tal om repriser, det ska bli intressant och se om DR kommer sända en ny nästa år. Vissa detaljer tyder på det, men i och med TV2 har "busat" till det lite nu, så känns det som DR kanske väljer att sända sin nya 2023 istället...