Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Pokémon (anime)

Startat av Anders, 18 maj 2013 kl. 23:13:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

Som vi alla vet var det Eurotroll som dubbade de första säsongerna av Pokémon de översatte namn på olika städer namn på olika attacker och i säsong 5 även namn på Pokémon men sedan började man att använda det engelska namnen så att Palettstaden blev Palett Town, gym nål blev gym badge och så började man säga attackerna på engelska.

Men när och varför hände detta?

Alexander

Citat från: Adam Larsson skrivet  6 maj 2020 kl. 18:42:37
Som vi alla vet var det Eurotroll som dubbade de första säsongerna av Pokémon de översatte namn på olika städer namn på olika attacker och i säsong 5 även namn på Pokémon men sedan började man att använda det engelska namnen så att Palettstaden blev Palett Town, gym nål blev gym badge och så började man säga attackerna på engelska.

Men när och varför hände detta?

Det händer i säsong 9 "Battle Frointer" när Pokémon International Company tog över ansvaret för alla internationella dubbningarna, och det är ett direktiv som översättarna har från dom att behålla de engelska namnen.

Adam Larsson

Citat från: Alexander skrivet  6 maj 2020 kl. 20:37:08
Det händer i säsong 9 "Battle Frointer" när Pokémon International Company tog över ansvaret för alla internationella dubbningarna, och det är ett direktiv som översättarna har från dom att behålla de engelska namnen.
Är den säsongen dubbad av Eurotroll eller Sun Studio? Var det sista säsongen Eurotroll dubbade eller var det första säsongen som Sun Studio dubbade?

E

Citat från: Adam Larsson skrivet  6 maj 2020 kl. 20:56:50
Är den säsongen dubbad av Eurotroll eller Sun Studio? Var det sista säsongen Eurotroll dubbade eller var det första säsongen som Sun Studio dubbade?
Säsong 10 var sista som Eurotroll dubbade och sen tog SDI Media över

MOA

Bara den int blir som en dålig Disney Live Action film

Simon Axelsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  6 juni 2020 kl. 18:38:55
Visst vore det kul om dom gjorde en liveaction-filmserie baserad på serien ;D Då borde alla karaktärer från tv-serien medverka. Och det skulle säkert varit häftiga strider.

Nja, jag är inte särskilt pepp på den idén. En filmserie (live-action) baserad på animen låter inte jättekul, det låter mest som att man hade tryckt ihop en massa 20 minuters avsnitt till en långfilm eller bara sträckt ut ett avsnitt till en film. Även om striderna hade sett bra ut hade själva filmerna säkert varit ganska dåliga. Anime tror jag är väldigt svårt att "översätta" till live-action, det gick väl inget vidare för Avatar.

Citat från: MOA skrivet  6 juni 2020 kl. 23:32:03
Bara den int blir som en dålig Disney Live Action film

Jag skulle nog säga Disneys live-action remakes är bättre än det Pokémon animen hade blivit om den gjordes om i live-action.

Visst, Detective Pikachu funkade riktigt bra, men den storyn passade som film. Den hade en viss filmfaktor. Den faktorn har inte riktigt animen i mitt tycke.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Elios

Skulle vilja se om någon av filmerna snart.  ;D

Steffan Rudvall

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 24 juli 2020 kl. 11:06:12
Nån mer här som sett dom sista avsnitten av Säsong 22. Det var förövrigt riktigt bra slut :)

Nästa Pokémon-serie ska heta Pokémon: Journeys, hoppas det kommer till Sverige. Har hört att många karaktärer från dom tidigare säsongerna kommer vara med igen men vi får se om det stämmer
Jag har sett säsong 22 och håller med dig om slutet Ash har äntligen uppnått någonting 20 år senare

gstone

Jag vill ha dom tre första Pokemon filmer på svensk dvd !! >:(

Men inte dom ingen stans :-\ :-\ :-\ :'( :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet 24 juli 2020 kl. 22:29:46
Jag vill ha dom tre första Pokemon filmer på svensk dvd !! >:(

Men inte dom ingen stans :-\ :-\ :-\ :'( :'( :'(
Finns på Tradera

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Mathilda Gustafsson


E

Har dom avsnitten där Ash tävlar i Orange-ligan dubbats (samma säsong där han reser med Tracy). Tror inte att jag hittade dom när alla avsnitt fanns på TV4 Play

Alexander

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  1 augusti 2020 kl. 15:26:55
Har dom avsnitten där Ash tävlar i Orange-ligan dubbats (samma säsong där han reser med Tracy). Tror inte att jag hittade dom när alla avsnitt fanns på TV4 Play

Ja.

Steffan Rudvall