Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Senaste inlägg

#91
Dubbningar och röster / SV: Sun Studio Köpenhamn.
Senaste inlägg av MOA - Igår kl. 17:39:22
Citat från: DingoPictures2005 skrivet Igår kl. 17:35:10Det jag ogillar med dom är hur mycket skräp som DingoPictures filmer dom dubbat.
Förstår inte hur Mikael Roupé tänkte när han tänkt Djurens Fotbollskamp den dubbar vi och säljer.
Man lär ju ha gått på stor förlust när man dubbar sådant?
Ja men en sak är sann: Kenneth Milldoff är bäst!
#92
Dubbningar och röster / SV: Sun Studio Köpenhamn.
Senaste inlägg av DingoPictures2005 - Igår kl. 17:35:10
Citat från: gstone skrivet 25 maj 2023 kl. 21:27:47Jag tycker inte illa om Sun Studio Köpenhamn längre.
Det jag ogillar med dom är hur mycket skräp som DingoPictures filmer dom dubbat.
Förstår inte hur Mikael Roupé tänkte när han tänkt Djurens Fotbollskamp den dubbar vi och säljer.
Man lär ju ha gått på stor förlust när man dubbar sådant?
#93
Dubbningar och röster / SV: Sun Studio Köpenhamn.
Senaste inlägg av BPS - Igår kl. 17:34:46
Citat från: gstone skrivet Igår kl. 17:21:06Var Maude Cantoreggi Pedersen och Ewa Nilsson också från Malmö stadsteater ?
Maude Cantoreggi Pedersen sufflerade vid Dramaten och tv-teater och under 1980-talet drev hon Teatersällskapet Proteus i Lund så jag tror inte att just hon kommer från Malmö Stadsteater.

Ewa Nilsson är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö så det är mycket möjligt att hon var aktiv på Malmö Stadsteater.
#94
Dubbningar och röster / SV: Sun Studio Köpenhamn.
Senaste inlägg av gstone - Igår kl. 17:21:06
Var Maude Cantoreggi Pedersen och Ewa Nilsson också från Malmö stadsteater ?
#95
Dubbningar och röster / SV: Vem är E.H. Brochmann?
Senaste inlägg av DingoPictures2005 - Igår kl. 17:21:01
Personligen så tror jag det är fullt möjligt.
Men i detta fallet så handlar det ju om en kändare skådespelare som har gjort mycket Bergman skräp som är känt.
I fallet med Carl-Gunnar Wingård och Benkt-Åke Benktsson så tror jag också det är fullt möjligt att dom crediterades med initialer men då dessa skådespelare är kända från diverse pilsnerfilmer så är dom lätta att identifiera.

Någon odokumenterad lokal teater skådis som E.H. Broochmann är dock omöjlig att hitta info om.
Då han troligtvis aldrig var känd och då han troligtvis jobbade på någon lite lokal teater som "Svegs Stadsteater" eller liknande.
Dessa är odokumenterade om man nu inte hittar programblad från lokala teatrar vilket du måste åka till Kb:s lokaler för att göra.
Och det lär inte vara lätt att hitta info om någon okända random lokal teater skådespelare då få personer bryr sig om vilka personer som jobbade med lokala teater uppsättningar på "Svegs Stadsteater" eller liknande på 50-70 talet.
#96
Dubbningar och röster / SV: Vem är E.H. Brochmann?
Senaste inlägg av DingoPictures2005 - Igår kl. 17:13:39
Citat från: Jonas9881 skrivet Igår kl. 16:58:55I vilken creditlista ser du namnet MB Nilsson?
Hon skrev tänk om
#97
Dubbningar och röster / SV: Vem är E.H. Brochmann?
Senaste inlägg av Jonas9881 - Igår kl. 16:58:55
Citat från: MOA skrivet Igår kl. 16:34:37Nu kom jag på, tänk om Maj-Britt Nilsson crediterades som MB Nilsson?
I vilken creditlista ser du namnet MB Nilsson?
#98
Dubbningar och röster / SV: Vem är E.H. Brochmann?
Senaste inlägg av TonyTonka - Igår kl. 16:47:51
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 16:23:21Det är nästan garanterat ett sådant fall där någon har läst fel på handskrivna arvodeslistor, och tolkat ett L felaktigt som ett R; lätt hänt om det är slarvigt handskrivna papper (där Per-Axel förmodligen bara fokuserat på att han själv ska kunna tyda vad han skrivit).

Då ska jag genast åtgärda det på Dubbningshemsidans creditlista. :)
Jag skulle gärna vilja veta vem P. Hammarberg är/var också, då det nu är den enda kvarvarande skådespelaren i Peter Pan som inte har komplett namn. Möjligtvis skulle det kunna vara Curt Hammarberg (född 1921), som var en svensk skådespelare som medverkade i några svenska filmer mot slutet av 1940-talet; men det känns som att man måste ha skrivit väldigt slarvigt om någon ska kunna misstolka ett C för ett P...

Tyvärr finns ingen Hammarberg med alls i Svensk Filmdatabas rollista, vars uppgifter i övrigt överensstämmer med Dubbningshemsidans lista, så att man därigenom ska kunna dra någon slutsats.


I creditlistan för Alice i Underlandet var det för övrigt ursprungligen med en person med enbart efternamn (Fongnert), men där har anhöriga till honom hört av sig till mig och berättat att han hette Birger Fongnert och var amatörsångare som sjöng mycket i körer. :)
Kommer uppgifterna om Peter Pan också från Robert Andersson? 
#99
Om Dubbningshemsidan / SV: Önska creditlistor
Senaste inlägg av gstone - Igår kl. 16:37:29
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 13:41:48Jag har kollat på amerikanska Disney+ med VPN, och tyvärr har Haileys lista fortfarande inga nordiska dubbcredits. Det är också ganska många avsnitt som fortfarande saknar svenskt tal, så förmodligen är det därför dubbcredits ännu inte finns på plats.

Om du råkar veta vem som regisserat dubbningen, och det råkar vara någon som inte är fast anställd på Iyuno, kan det vara värt ett försök att kontakta honom/henne för att få fram dubbcredits. I annat fall är det nog bara att avvakta... :(

Jag ska försöka att inte skjuta brevbäraren  :D
#100
Dubbningar och röster / SV: Vem är E.H. Brochmann?
Senaste inlägg av MOA - Igår kl. 16:34:37
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 16:23:21I creditlistan för Alice i Underlandet var det för övrigt ursprungligen med en person med enbart efternamn (Fongnert), men där har anhöriga till honom hört av sig till mig och berättat att han hette Birger Fongnert och var amatörsångare som sjöng mycket i körer. :)
Nu kom jag på, tänk om Maj-Britt Nilsson crediterades som MB Nilsson?