Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Uppgradering av forumprogramvaran

Startat av Daniel Hofverberg, 16 juli 2022 kl. 03:19:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

För några månader sedan släpptes äntligen forumprogramvaran SMF, som används på det här forumet, i en ny huvudversion - närmare bestämt version 2.1, efter att ha varit i beta och Release Candidate-faser i flera års tid. Jag har sedan dess avvaktat med att de viktiga plugins/mods jag använder och som Dubbningshemsidan inte kan vara utan ska uppdateras till att stödja SMF 2.1, och nu tror jag till sist att det har skett. :)

Inom den närmaste tiden kommer det här forumet därför att uppgraderas till SMF 2.1.2. Det rör sig alltså om en ny huvudversion; inte bara en mindre buggfix-version (så kallad minor-version) som de versioner jag uppgraderat till under de senaste åren varit. Det är en helt ny version utvecklad från scratch, och kommer medföra ett antal förändringar - flera nya funktioner och finesser, bättre säkerhet (både för individen och för forumet som helhet), ny design, bättre mobilanpassning, m.m.

Problemet är bara det att till skillnad från mindre versionsuppdateringar går det inte att uppgradera till en ny sådan här huvudversion automatiskt, utan det måste göras manuellt den hårda vägen genom att ladda upp helt nya filer till servern. Det kommer inte gå på nolltid, och framförallt är risken inte alls oväsentlig att någonting går snett. Jag kommer givetvis att ta backup av alla filer och databasen innan jag uppgraderar, så att jag kan få tillbaka allt om något går snett, men allt det här kommer ta lite tid.

Och värst av allt måste alla plugins/mods läggas in på nytt manuellt och konfigureras om från början igen, vilket medför att allt sådant inte kommer att fungera på en gång. Det rör sig bland annat om spelhallen, spoiler-taggar, möjlighet att spela upp bifogade ljudfiler i webbläsaren (utan att behöva ladda hem filerna först), en del spamskydd, m.m. Då det kommer ta lite tid att installera och konfigurera varje mod för sig, så kommer det inte ske på en gång; utan successivt allt eftersom. Det innebär alltså att efter uppgraderingen kommer ni behöva klara er utan spelhallen, spoilertaggar, o.s.v. ett litet tag, då jag allt eftersom kommer att lägga till fler och fler av de plugins som just nu är i bruk. Om inget strular kan det troligen ta någon eller några dagar innan allt sådant är på plats igen.

Men första steget är alltså att uppgradera själva forumet till den nya versionen av SMF. Det kommer inte påverka befintliga trådar och inlägg, men däremot kan det ta lite tid. Under tiden som jag först tar backup av allt och därefter uppgraderar till den nya versionen så måste forumet stängas ned helt och hållet, och om inget strular kommer forumet sannolikt vara nere i 1 - 2 timmar medan jag lägger in de nya filerna och uppgraderar allt.


Så summa summarum: När uppgraderingen påbörjas kommer hela forumet att stängas ned i troligen 1 - 2 timmar, men om något går snett och det uppstår stora problem så kan det ta i värsta fall ta upp till 12 - 14 timmar. Under den tiden kommer Dubbningshemsidan i övrigt (creditlistor, recensioner och dylikt) inte att påverkas, men forumet kommer alltså att ligga helt nere. När forumet fungerar som det ska igen kommer jag att påbörja installationen av alla plugins, vilket kan ta ytterligare någon eller några dygn innan allt är up and running igen - men forumet är inte beroende av dessa plugins, så förutom att spelhallen eller spoilertaggen kanske inte fungerar så kommer de grundläggande funktionerna inte att påverkas.

Kruxet med allt det här är att min semester (från mitt ordinarie arbete) nu har börjat och jag har även besök av släktingar just nu. Därför kan jag inte spika någon definitiv dag eller tid när det här kommer att ske, utan det kommer jag behöva bestämma spontant när jag har tid över och vädret är passande. Så det kan bli allt från imorgon till om någon vecka, och jag kommer tyvärr inte att kunna meddela en definitiv tid innan. :(

Men jag kommer försöka att göra det här under någon tidpunkt då det är så få personer som möjligt online på forumet, så troligtvis under dagtid eller nattetid - det brukar vara mest folk här på aftnar och kvällar, så då kommer jag inte att röra någonting. Jag kommer också försöka kolla så att ingen skriver något inlägg/svar innan jag stänger ned, så att inget går förlorat under tiden som uppgraderingen pågår.

TonyTonka

Kommer forumdesignen att ändras iochmed uppdateringen?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lillefot

Wooh boy, den här uppgraderingen lär kännas som hur det gjorde när man gick över från Windows 98 till XP. Kommer säkert vara familiärt, men en del nytt som man får bekanta sig med.

Önskar dig lycka till när det väl är dags och att inget allvarligt fel inträffar. :)
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 16 juli 2022 kl. 03:38:25
Kommer forumdesignen att ändras iochmed uppdateringen?
Designen kommer vara valbar för användare, då alla kan välja det tema (grundutseende) man föredrar - men standardtemat kommer såvitt jag förstår se lite annorlunda ut, men inga drastiska förändringar. Viktigast är att det kommer vara 100% mobilanpassat, och inte bara nödtorftigt mobilanpassat som den nuvarande designen.

Jag kan också lägga till fler teman/designer, om det är något som någon vill ha. Här finns en lista på de teman som går att installera:
https://custom.simplemachines.org/index.php?action=themes
(klicka i SMF-version 2.1 och klicka sedan på "Apply Filter")

Sen hade jag egentligen aldrig för avsikt att Dubbningshemsidans forum skulle använda sig av det inbyggda standardtemat i SMF, utan avsikten har alltid varit att designa något eget och hyfsat unikt för just den här sajten - men på grund av tidsbrist och tekniska svårigheter blev det aldrig av. Nu kommer jag kanske ta mig tid, så att designen kan bli lite annorlunda än standard framöver, men det kommer sannolikt inte ske exakt samtidigt som uppgraderingen utan på lite längre sikt. :)

Goliat


Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 16 juli 2022 kl. 09:50:17
Tekniskt. Skulle det inte vara möjligt att skapa en app för dubbningshemsidan?

https://simplemachines.org/community/index.php?topic=526773.0;topicseen
Ja, absolut - och jag har faktiskt tänkt tanken. Absolut enklast är att skapa en så kallad PWA, Progressive Web App. Det innebär att det tekniskt sett är en länk till en webbsida, men som ser ut och öppnas som en separat app:
https://web.dev/progressive-web-apps/

Det är alltså inte en självständig egen app, men det ser ut så men som egentligen bara öppnar en specifik webbsida i en egen "webbläsare". Då krävs ingen kodning av själva appen, utan en manifest-fil på servern plus några loggor och dylikt är vad som krävs; och utöver det kan man få appen att ändå dyka upp på Google Play (i Apples iTunes går den dock inte att få då de bara tillåter äkta appar, men det går att installera på Apples enheter via en omväg). Utöver att det inte krävs någon kodning är också fördelen att apparna blir pyttesmå, då de inte innehåller någon aktiv kod för själva appen och därför bara tar upp några KB (värdefullt då jag förmodligen inte är ensam som har en nästan överfull telefon med hundratals appar). Streamingtjänsten TriArt Play använder sig exempelvis av den tekniken, så det börjar bli allt vanligare nuförtiden.

Tyvärr är det hursomhelst inte möjligt att få in någon app i Apple iTunes, för även med äkta appar krävs det att man utvecklar appen i ett specialprogram som bara finns till Macintosh - och någon sådan dator har inte jag. Dessutom är det av kostnadsmässiga skäl knappast aktuellt med Apple, för appar på iTunes kräver att man betalar 800 kr till Apple varje år för deras utvecklingskonto. Det är en enorm skillnad från Google Play, där Google kräver en engångskostnad på 250 kr för ett utvecklingskonto som gäller livet ut.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juli 2022 kl. 10:23:52
Ja, absolut - och jag har faktiskt tänkt tanken. Absolut enklast är att skapa en så kallad PWA, Progressive Web App. Det innebär att det tekniskt sett är en länk till en webbsida, men som ser ut och öppnas som en separat app:
https://web.dev/progressive-web-apps/

Det är alltså inte en självständig egen app, men det ser ut så men som egentligen bara öppnar en specifik webbsida i en egen "webbläsare". Då krävs ingen kodning av själva appen, utan en manifest-fil på servern plus några loggor och dylikt är vad som krävs; och utöver det kan man få appen att ändå dyka upp på Google Play (i Apples iTunes går den dock inte att få då de bara tillåter äkta appar, men det går att installera på Apples enheter via en omväg). Utöver att det inte krävs någon kodning är också fördelen att apparna blir pyttesmå, då de inte innehåller någon aktiv kod för själva appen och därför bara tar upp några KB (värdefullt då jag förmodligen inte är ensam som har en nästan överfull telefon med hundratals appar). Streamingtjänsten TriArt Play använder sig exempelvis av den tekniken, så det börjar bli allt vanligare nuförtiden.

Tyvärr är det hursomhelst inte möjligt att få in någon app i Apple iTunes, för även med äkta appar krävs det att man utvecklar appen i ett specialprogram som bara finns till Macintosh - och någon sådan dator har inte jag. Dessutom är det av kostnadsmässiga skäl knappast aktuellt med Apple, för appar på iTunes kräver att man betalar 800 kr till Apple varje år för deras utvecklingskonto. Det är en enorm skillnad från Google Play, där Google kräver en engångskostnad på 250 kr för ett utvecklingskonto som gäller livet ut.

Ah, intressant. :D Det kanske är bättre att köra med Android, det är väl det mest vanliga och som du säger billigare. :)

Goliat

#7
Har du planer på att uppdatera huvudsidan också?

Jag hade lite smått tråkigt så tittade lite på loggan. Jag har hållit mig till originalfärgerna så gott jag kunnat, och använt en "open source" font som får användas fritt även under försäljning (så den ska vara helt okey att använda), kan även göra om den till svg också om Daniel är intresserad. Försökte hålla mig så lik originalet som möjligt också men lite mer modern. :D

Funderade på att göra om "cirkeln" till en videorulle också.


Goliat

Men det blev inte så fint, tyckte jag.


Zebastian


Goliat

#10
Test, tog även bort ramen (som var svart på knapparna) och "fading effect" längst ner till hel färg. samt bytte font på menyknapparna. :D

Du kan få font m.m. också av mig om du vill.

EDIT: Titta senare inlägg.

Goliat

Citat från: Znusmumriken skrivet 16 juli 2022 kl. 14:13:45
Ska själva hemsidan också uppdateras?

Nej det tror jag inte, tänkte om forumet ska få ett lyft, varför inte originalsidan också? :P

Marcusen

Citat från: Goliat skrivet 16 juli 2022 kl. 14:17:57
Test, tog även bort ramen (som var svart på knapparna) och "fading effect" längst ner till hel färg. samt bytte font på menyknapparna. :D

Du kan få font m.m. också av mig om du vill.


Ser snyggt ut, men undrar vad Daniel ska säga han kanske blir ledsen

Lillefot

Citat från: Goliat skrivet 16 juli 2022 kl. 14:17:57
Test, tog även bort ramen (som var svart på knapparna) och "fading effect" längst ner till hel färg. samt bytte font på menyknapparna. :D

Du kan få font m.m. också av mig om du vill.


Ser snygg ut, känns dock som att fonten du använder clashar lite med den på huvudsidan.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Goliat

Citat från: Marcusen skrivet 16 juli 2022 kl. 14:39:42
Ser snyggt ut, men undrar vad Daniel ska säga han kanske blir ledsen

Tror jag inte. Att någon blir inspirerade av hemsidan och visar engagemang tror jag nog skulle vara mer en komplimang.

Citat från: Lillefot skrivet 16 juli 2022 kl. 14:44:14
Ser snygg ut, känns dock som att fonten du använder clashar lite med den på huvudsidan.

Den går att använda fonten för allt. Orkade inte skriva om hela texten (körde print screen)