Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Frågor till Oscar Isaksson

Startat av Disneyfantasten, 3 januari 2020 kl. 23:59:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

I den info jag har om den svenska dubbningen till Mulan står det följande:
"Inspelad i KM Studio AB, september 1998."

Om jag inte minns fel så jag även hört att Divina Sarkany har sagt i något sammanhang att hon även var med i uppföljare till Skönheten och Odjuret.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 22 januari 2020 kl. 23:17:48
I den info jag har om den svenska dubbningen till Mulan står det följande:
"Inspelad i KM Studio AB, september 1998."

Om jag inte minns fel så jag även hört att Divina Sarkany har sagt i något sammanhang att hon även var med i uppföljare till Skönheten och Odjuret.

Det låter väldigt sent med tanke på att Mulan hade svensk biopremiär 1998-11-13 (jag menar, Lejonkungen hade Sverige-premiär 1994-11-18 och där spelades dubbningen in juni 1994, Pocahontas hade Sverige-premiär 1995-11-17 och där spelades dubbningen in juli 1995, Ringaren i Notre Dame hade Sverige-premiär 1996-11-15 och där spelades dubbningen in juni 1996)

Vet du händelsevis när de svenska dubbningarna av Skönheten och Odjuret, Aladdin, Herkules och Tarzan spelades in?

När spelades omdubbningen av Alice i Underlandet in? (den gavs ut på VHS mars 1998 så den bör nog ha gjorts antingen hösten 1997 eller tidigt 1998 eller en kombination av båda)

Förresten; du har bidragit med kompletterade uppgifter angående omdubbningarna av Peter Pan och Pongo och De 101 Dalmatinerna i "Önska creditlistor" tråden, så då undrar jag; har du fler kompletterade uppgifter från svenska Disney-dubbningar som du kan tänkas dela med dig av?  :)

På tal om Mulan; vet du händelsevis vilka Ulf Källvik och Roger Storm spelar i den filmen?  :)

Elios

Nu är det min tur att ställa Oscar Isaksson en fråga här då!
Varför dubbades Lilla Sjöljungfrun om i Danmark eller vilket land det nu var och inte i Sverige?  ::) :P

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 januari 2020 kl. 18:34:11
Jag är sjuk just nu, och jag hade faktiskt glömt bort att Aladdin hade svensk premiär så långt efter urpremiären 1992. I så fall bör det här ha varit innan KM Studio tog över dubbningarna av Disneys produktioner, så det förklarar om ingen på KM hade något minne av någon planerad omdubb av Djungelboken.

Om det inte var KM Studio som hade fått uppdraget att dubba om filmen 1993 utan istället att det var en annan studio så är frågan vilka som kan ha varit planerade som rösterna till Baloo, Kung Louie och Överste Hathi (det kan iallafall inte ha varit Jan Koldenius, Bertil Engh eller Gunnar Uddén, då dessa tre mig veterligen sällan dubbat hos andra bolag än KM Studio)...

Baloo kanske var påtänkt att spelas av Claes Jansson alt. Rolf Lassgård (den förstnämnda dubbade honom i ramberättelsen till Lilla Djungelboken och den sistnämnda dubbade honom i Djungelboken 2) och Överste Hathi kanske var påtänkt att spelas av Jan Åström, precis som i Djungelboken 2...

Hos Kung Louie blir det svårare då den karaktären mig veterligen aldrig spelats av någon annan än Leppe Sundevall (i första filmen) och Bertil Engh (i senare sammanhang som alla var utförda av KM Studio), kanske att det var någon annan eller att Leppe Sundevall hade anlitats för att upprepa rollen (osannolikt då han inte längre var aktiv på den tiden och hade förmodligen tackat nej, men dock inte helt omöjligt)

Winifred är ett ännu större frågetecken då Hanny Schedin avled redan 1976 och Katarina Hansson inte ens var aktiv förrän 1996 och dessutom endast har dubbat hos KM Studio...

Disneyfantasten

#34
Citat från: Oscar Isaksson skrivet  4 januari 2020 kl. 02:04:24
Är du verkligen säker på det, för det finns inget som intygar det i dokumenten Doreen Denning lämnade efter sig, samt att vad skulle Jan Sjödin göra i musikstudion då han inte blev godkänd för någon av dvärgroller han testade för? Vilka resten männen är finns det inte så bra bevarat.

Efter att ha lyssnat om lite på sången har jag fått fram;

- Gladers sångröst: Olle Persson (låter som samma person som sjunger introsången i Bambi, vilket enligt min uteslutningsmetod bör vara denne)

- Butters sångröst: Svante Thuresson

- Blygers sångröst: Stephan Karlsén

- Prosits sångröst: Jan Sjödin

Menar du alltså att Jan Sjödin faktiskt var inne och provspelade för några av Dvärgarna i omdubbningen? Intressant...

Elios

En fråga till han är vem han tycker ska spela som den nya Cruella De Vil?^^

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  4 januari 2020 kl. 02:04:24
Är du verkligen säker på det, för det finns inget som intygar det i dokumenten Doreen Denning lämnade efter sig, samt att vad skulle Jan Sjödin göra i musikstudion då han inte blev godkänd för någon av dvärgroller han testade för? Vilka resten männen är finns det inte så bra bevarat.

Nu blir jag nyfiken; vilka fler förutom Jan Sjödin var inne i musikstudion och testade för Dvärgarna?  :) (några av dem kanske var med som Dvärgsångare när de inte blev godkända för deras talröster)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 januari 2020 kl. 18:34:11
Jag är sjuk just nu, och jag hade faktiskt glömt bort att Aladdin hade svensk premiär så långt efter urpremiären 1992. I så fall bör det här ha varit innan KM Studio tog över dubbningarna av Disneys produktioner, så det förklarar om ingen på KM hade något minne av någon planerad omdubb av Djungelboken.

Men skötte inte KM Studio omdubbningen av Peter Pan bland Disneyklassikerna?  ??? (som är gjord till nypremiären på bio 1992-07-31; även detta är innan dessa två, samt även innan Skönheten och Odjuret som hade svensk biopremiär 1992-11-20 och regisserades av Doreen Denning, även detta var ju innan KM tog över alla Disneyklassiker permanent)

Henrik Karlsson

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  5 januari 2020 kl. 12:02:32
Ja, jag har fått veta från minst tre oberoende källor att Disney beställde en dubbning av julaftonsprogrammet från  KM Studio 1996, som nu finns i Disneys Londonarkiv.
Kan inte detta vara Benjamin Syrsa Jul som de menar?

Disneyfantasten

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 28 mars 2020 kl. 00:05:45
Kan inte detta vara Benjamin Syrsa Jul som de menar?

Det tror jag inte, eftersom Benjamin Syrsas Jul gavs ut på VHS i Sverige 1995-11-29 och därmed säkerligen bör ha spelats in under sommaren eller tidiga hösten...

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 april 2020 kl. 19:25:05
Det tror jag inte, eftersom Benjamin Syrsas Jul gavs ut på VHS i Sverige 1995-11-29 och därmed säkerligen bör ha spelats in under sommaren eller tidiga hösten...

Håller med.  ;D

Disneyfantasten

Nu har jag lite fler frågor;

>Vilka spelar Pedro, Taxi, Doktorn*, Djuraffärsexpediten*, Poliskonstapeln**, Professorn och "övriga röster" i 1989-års omdubbning av Lady och Lufsen?

*Enligt en numera borttagen hemsida spelas dessa två av Jan Sjödin, men tyvärr är jag inte 100% säker...

**Enligt en numera borttagen hemsida spelas han av Jan Nygren, men tyvärr är jag inte 100% säker...

I övrigt spelas iallafall Alligatorn definitivt av John Harryson! (som i originaldubbningen spelas av Olof Thunberg)

>Vilka spelar Gris-Varelsen och "övriga röster" i 1980-års omdubbning av Törnrosa?

>Vilka spelar Vaktpost* och "övriga röster" i Svärdet i Stenen?

*Vissa sidor anger Sture Ström och vissa sidor anger Hans Lindgren, så därför är jag lite osäker på den fronten...

>Vilka spelar Flickan och Pojken i 1998-års omdubbning av Taran och Den Magiska Kitteln?

>Vilka spelar Spisen, Bagaren och "övriga röster" i Skönheten och Odjuret?

Jag vet inget mer än att Jan Sjödin är Bokhandlaren och att Bimbittéerna spelas av Irene Lindh vid tal (samt någon annan vid sång, vet du möjligen vem det kan vara), i övrigt så tror jag att Doreen Denning är vissa mindre roller, jag känner igen hennes röst från en del musiksagor...

>Vilka spelar Ulf Källvik, Roger Storm, Sofie Lindberg, Katarina Josephsson, Åsa Jonsson, Magdalena Eriksson och Marie Spångberg i Mulan?

Monica Forsberg spelar definitivt Fa Li (Mulans Mamma alltså) och Johan Wahlström spelar definitivt General Li!  ;)

>Vilka spelar Andreas Nilsson, Bo Maniette, Daniel Bergfalk, Ola Norman och Christian Jernbro i Ett Småkryps Liv?

Jag är rätt säker på att Alexander Lundberg och Anton Olofsson Raeder spelar de två myrpojkarna och att Emma Iggström spelar en av småpojkarna

>Vilka spelar Anders Öjebo, Isabelle Moreau, Kaj Stenberg, Krister Roséen, Mats Wänblad, Per Steffensen, Roger Storm och Stefan Berglund i Tarzan?

Jag är rätt säker på att Monica Forsberg och Gunilla Orvelius spelar Gorilla-Mammor...

>Vilka spelar Jennie Jahns, Niki Lazarevic, Ivan Andersson, Astrid Andersson och Sebastian Paulsson i Toy Story 2?

På samma sätt; Kristian Ståhlgren (som står angiven som en av Rymdisarna) står angiven under "övriga röster"; vem spelar han mer?

Jag är dock rätt säker på att Mikael Roupé (som spelar Sergeanten och står angiven under "övriga röster") spelar en av de två boxarna som Slinky frågar...

>Vilka spelar Stefan Berglund, Daniel Bergfalk och Anna Nyman i Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr?

Kommer kanske på fler liknande frågor senare...

gstone

Jag har  tbå frågo fråga vem är svensk röst åt Dodo fågeln och blomman i Live Action Alice i Underlandet ?

Och Varför valde Siw Malmqivt inte att fortsätta som Yzma ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 12 april 2020 kl. 13:17:38
Jag har  tbå frågo fråga vem är svensk röst åt Dodo fågeln och blomman i Live Action Alice i Underlandet ?

Och Varför valde Siw Malmqivt inte att fortsätta som Yzma ?

Som Oscar sa förut så hade hon förmodligen förhinder...

gstone

Jag har en fråga vilka är rösterna till Kungen och Drottingen(Throktar och Glimia ) i Dave Barbaren på svenska ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.