Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Steffans egna "Vem är bäst?"

Startat av Steffan Rudvall, 26 juli 2020 kl. 20:34:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Här gör jag listor där jag bedömer karaktärers röster.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juli 2020 kl. 20:34:42
       Nalle Puh

  • Guy De La Berg
  • Tor Isedal
  • Jan Jönsson
  • Jan Nygren
  • Olli Markenros
  • Ulf Källvik
  • Ole Ornered

Har du motiveringar/recensioner till det?  :)

Steffan Rudvall

#2
Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 juli 2020 kl. 20:42:22
Har du motiveringar/recensioner till det?  :)
Originalrösterna:

Sterling Holloway (1965–1977)
Hal Smith (1977–1987)
Jim Cummings (1988–)

Guy de la Berg han var perfekt och lätt jättelikt originalet.

Den första svenska rösten Tor Isedal passar bra till originalrösten men har lite för mörk röst och kan låta lite dummare en originalet ibland men överlag så var han underbar som Nalle Puh.

Då kommer vi till den senaste svenska rösten Jan Jönsson jag tycker inte att han är så dålig om man jämför med andra länders Nalle Puh han låter hyfsat likt originalet och har samma känsla som originalet och detta lyckas inte många andra språk att få till.

Av det lilla jag har hört med Jan Nygren så är han hyfsat lik originalet men kommer inte upp till samma klass som Tor Isedal och Guy de la Berg

Men vi har även haft röster som inte passat särskilt bra med originalet som till exempel Olli Markenros och Ulf Källvik, Olli låter för ljus och Ulf han passar bara inte på något sätt.

Ole är inte alls lik original rösten och man förstår att han bara var en trailer röst.

Hans Lindgren skulle nog funka som Nalle Puh då han har dubbat Kaa, Roquefort och Herr Stork.

Min personliga Nalle Puh lista:

  • Guy De La Berg
  • Tor Isedal
  • Jan Jönsson
  • Jan Nygren
  • Olli Markenros
  • Ulf Källvik
  • Ole Ornered

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juli 2020 kl. 20:53:09
Guy de la Berg han var perfekt och lätt jättelikt originalet.

Den första svenska rösten Tor Isedal passar bra till originalrösten men har lite för mörk röst och kan låta lite dummare en originalet ibland men överlag så var han underbar som Nalle Puh.

Då kommer vi till den senaste svenska rösten Jan Jönsson jag tycker inte att han är så dålig om man jämför med andra länders Nalle Puh han låter hyfsat likt originalet och har samma känsla som originalet och detta lyckas inte många andra språk att få till.

Av det lilla jag har hört med Jan Nygren så är han hyfsat lik originalet men kommer inte upp till samma klass som Tor Isedal och Guy de la Berg

Men vi har även haft röster som inte passat särskilt bra med originalet som till exempel Olli Markenros och Ulf Källvik, Olli låter för ljus och Ulf han passar bara inte på något sätt.

Ole är inte alls lik original rösten och man förstår att han bara var en trailer röst.

Tack för att du förklarar!  :) (du kanske kan göra det på dina andra kommande omgångar av karaktärerna från Nalle Puh och Musse Pigg)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 juli 2020 kl. 20:56:28
Tack för att du förklarar!  :) (du kanske kan göra det på dina andra kommande omgångar av karaktärerna från Nalle Puh och Musse Pigg)
Ja det ska jag göra :)

Steffan Rudvall

#5
Musse Pigg

Originalrösterna:

Walt Disney (1928–1947)

Jimmy MacDonald (1946–1978)

Clarence Nash (1951–1952)

Wayne Allwine (1977–2009)

Bret Iwan (2009–)

Chris Diamantopoulos (2013–)

Sven-Erik Vikström & Anders Öjebo

Här är jag faktiskt lite kluven då både Anders Öjebo och Sven-Erik Vikström är väldigt bra som Musse Pigg jag tycker att Anders är bättre på att dubba Wayne Allwines och att Sven-Erik är bättre på att dubba Walt Disneys Musse men om jag ska välja någon av dem så väljer jag Anders Öjebo på grund av nostalgi han har spelat Musse sen jag var typ 8 så jag är mest uppvuxen med Anders

Som sagt är Sven-Erik mycket duktig på att spela Musse Pigg är väldigt lik Walt Disney och passar väldigt bra så han får andra plats

Steve Kratz
Steve Kratz är mycket bra som Musse Pigg han är lik orginalrösten och får fram rätt känsla, men då jag endast hört honom dubba Walt Disneys Musse så kan jag inte med säkerhet fastställa att han hade passat lika bra som den morderna Musse Pigg även fast jag absolut tror det.

Rune Halvarsson
Rune är okej han har samma röst karaktär som originalet dock så brister inlevelsen

Peter Wanngren
Peter försökte nog sitt bästa men han passar inte som Musse han är bättre som Långben dock är han ju inte ultimat men det kommer vi till senare.

Hans Lindgren
Efter att ha hört Hans Lindgren som Kalle Anka så förväntade jag mig att det skulle vara samma nivå på hans insats som Musse men jag blev positivt överraskad, Sven-Erik Vikström och Steve Kratz är enligt mig lite bättre än Hans Lindgren men Hans är ändå hyfsat lik originalrösten och denna insats är hästlängder ifrån hans Kalle.

Andreas Nilsson skulle nog ha passat som Musse Pigg.

1. Anders Öjebo
2. Sven-Erik Vikström
3.Steve Kratz
4. Hans Lindgren
5. Rune Halvarsson
6. Peter Wanngren

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juli 2020 kl. 20:34:42
       Nalle Puh

  • Guy De La Berg
  • Tor Isedal
  • Jan Jönsson
  • Jan Nygren
  • Olli Markenros
  • Ulf Källvik
  • Ole Ornered

MIn lista

3 Guy De La Berg   
2 Jan Jönsson
3 Olli Markenros
4 Tor Isedal
5 Ulf Källvik
6 Ole Ornered
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Steffan: Vad har du att säga hos dina recensioner med Kalle Anka, Långben, Mimmi Pigg, Kajsa Anka, Svartepetter, Joakim Von Anka, Ludwig Von Anka, Klarabella Ko, Klasse Häst, Tiger/Tigger, Nasse, Kanin, Ior, Uggla, Sorken och Kängu?  :)

Steffan Rudvall

#8
Snövit

Orginalrösterna:

Adriana Caselotti (1937)

Mary Kay Bergman (1989–1999)

Carolyn Gardner (2000–2010)

Katherine Von Till (2011–)

Pamela Ribon (Röjar-Ralf Kraschar Internet)


Tatiana Angelini:

Det känns nästan orättvist att bedöma en av de riktigt gamla dubbarna mot de modernare men hon låter väldigt tidsspecifikt och hennes röst passar Snövitsv ålder. Hon var tydligen Walt Disneys favorit efter originalet.

Anna-Lotta Larsson:

Omdubbningen av Snövit och de sju dvärgarna gjordes 1982  ett år innan jag föddes så det är den versionen som jag vuxit upp med Anna-Lotta låter så otroligt snäll men utan att låta falsk. Hennes röst är lugn och lugnande på ett sätt som passar snövits karaktär perfekt, särskilt när hon pratar med djuren.

Lizette Pålsson:

Lizette Pålsson var den röst som mest liknade originalet och förmedlade karaktärens personlighet på bästa sätt. Det är också hon som har spelat karaktärer längst från och med 1998 till 2018.

Mikaela Tidermark:

Hon är inte riktigt lika orginalrösten men hennes insats är ganska bra hon får Snövit att låta lite mer naturlig.

Mia Adolphson

Mia är okej som Snövit dock inte särskilt orginalrösten och hennes röst är lite för mörk.

Marianne Kock

Mariannes är mörkare och ganska olikt originalet hon skulle nog passa bättre som Mary Poppins.

Anna Nylén

Anna använder samma röst som när hon spelar Bibbi Bumbi Snövit ska ju vara ett barn men rösten passar inte då det inte är särskilt likt orginalrösten.

Lena Ericsson skulle nog passa som Snövit.

Min personliga Snövit lista
1.Lizette Pålsson

2.Anna-Lotta Larsson

3.Mikaela Tidermark

4.Tatiana Angelini

4.Mia Adolphson

5. Anna Nylén

6.Marianne Kock

Ej tillämpbara: Karin Glenmarks, Ebba Blitz och Jenny Wåhlandes

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 oktober 2020 kl. 00:45:11
Snövit

Tatiana Angelini:

Det känns nästan orättvist att bedöma en av de riktigt gamla dubbarna mot de modernare men hon låter väldigt tidsspecifikt och hennes röst passar Snövitsv ålder. Hon var tydligen Walt Disneys favorit efter originalet.

Anna-Lotta Larsson:

Omdubbningen av Snövit och de sju dvärgarna gjordes 1982  ett år innan jag föddes så det är den versionen som jag vuxit upp med Anna-Lotta låter så otroligt snäll men utan att låta falsk. Hennes röst är lugn och lugnande på ett sätt som passar snövits karaktär perfekt, särskilt när hon pratar med djuren.

Lizette Pålsson:

Lizette Pålsson var den röst som mest liknade originalet och förmedlade karaktärens personlighet på bästa sätt. Det är också hon som har spelat karaktärer längst från och med 1998 till 2018.

Mikaela Tidermark
:

Hon är inte riktigt lika orginalrösten men hennes insats är ganska bra hon får Snövit att låta lite mer naturlig.

Min personliga Snövit lista

  • Lizette Pålsson
  • Anna-Lotta Larsson
  • Mikaela Tidermark
  • Tatiana Angelini

Dina synpunkter och motiveringar är bra på alla sätt!  :)

Men hur har det gått med Kalle Anka, Långben, Mimmi Pigg, Kajsa Anka, Svartepetter, Joakim Von Anka, Ludwig Von Anka, Klarabella Ko, Klasse Häst, Mortimer, Tiger/Tigger, Nasse, Kanin, Ior, Kängu, Uggla och Sorken?

Steffan Rudvall

#10
Kalle Anka

Originalrösterna:

Clarence Nash (1934–1985)

Tony Anselmo (1985–)

Daniel Ross (Musse och Racergänget)


Clarence Nash:

Ingen kan vara mer lik originalrösten än originalrösten själv men hans svenska är inte särskilt bra ibland förstår man allt vad han säger men ibland låter det bara som att han kaklar. Så han är inte den bästa men inte den sämsta heller.

E.H. Brochmann:

Denna person är ingen Kalle Anka ska man vara ärlig så låter det som någon som håller på att dö av törst.

Hans Lindgren:

Hans Lindgren är en mycket bra Långben men som Kalle Anka funkar han inte särskilt bra. Han låter som en blandning av Sorken och knattarna och i vissa fall när rösten inte är elektrisk behandlad låter han bara som Hans Lindgren.

Per Erik Hallin:

Per Erik Hallin är en väldigt bra Kalle Anka han är lik originalrösten dock kan han ibland låta hes. Det kan ibland vara lite svårt att förstå vad han säger men för det mesta är han väldigt bra som Kalle.


Andreas Nilsson:

Andreas Nilsson är den bästa Kalle Ankan han är väldigt lik originalrösten och han pratar väldigt tydligt. Han började göra rösten i slutet av 80-talet och är den enda som har spelat honom sedan mitten av 90-talet så det är också honom jag är mest van vid.

Min personliga Kalle Anka lista


  • Andreas Nilsson
  • Per Erik Hallin
  • Clarence Nash
  • Hans Lindgren
  • E.H. Brochmann

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 oktober 2020 kl. 16:24:15
Kalle Anka

Clarence Nash:

Ingen kan vara mer lik originalrösten än originalrösten själv men hans svenska är inte särskilt bra ibland förstår man allt vad han säger men ibland låter det bara som att han kaklar. Så han är inte den bästa men inte den sämsta heller.

E.H. Brochmann:

Denna person är ingen Kalle Anka ska man vara ärlig så låter det som någon som håller på att dö av törst.

Hans Lindgren:

Hans Lindgren är en mycket bra Långben men som Kalle Anka funkar han inte särskilt bra. Han låter som en blandning av Sorken och knattarna och i vissa fall när rösten inte är elektrisk behandlad låter han bara som Hans Lindgren.

Per Erik Hallin:

Per Erik Hallin är en väldigt bra Kalle Anka han är lik originalrösten dock kan han ibland låta hes. Det kan ibland vara lite svårt att förstå vad han säger men för det mesta är han väldigt bra som Kalle.


Andreas Nilsson:

Andreas Nilsson är den bästa Kalle Ankan han är väldigt lik originalrösten och han pratar väldigt tydligt. Han började göra rösten i slutet av 80-talet och är den enda som har spelat honom sedan mitten av 90-talet så det är också honom jag är mest van vid.

Min personliga Kalle Anka lista


  • Andreas Nilsson
  • Per Erik Hallin
  • Clarence Nash
  • Hans Lindgren
  • E.H. Brochmann

Min favorit är Clarence Nash även när en parta på svenska
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 oktober 2020 kl. 16:24:15
Kalle Anka

E.H. Brochmann:

Denna person är ingen Kalle Anka ska man vara ärlig så låter det som någon som håller på att dö av törst.



Dom borde ändå inte dubbat om filmen  >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 18 oktober 2020 kl. 17:11:29
Dom borde ändå inte dubbat om filmen  >:(
Omdubbning tycker jag var nödvändigt för den filmen sen skulle jag nog ha föredragit om omdubbningen vara gjord av Doreen Denning.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 oktober 2020 kl. 17:24:42
Omdubbning tycker jag var nödvändigt för den filmen sen skulle jag nog ha föredragit om omdubbningen vara gjord av Doreen Denning.

Den har historiskt värd.

Första gång Musse och Långben dubbades på svenska ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.