Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Zootropolis

Startat av gstone, 18 januari 2016 kl. 18:15:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

#30
Jag vet inte heller huruvida Ana Gil de Melo Nascimento har bra sångröst, men oavsett vilket är det definitivt ingen orsak till varför "Try Everything" inte dubbades - sådant beslutas givetvis långt innan rollbesättningen sker, så var det bestämt att sången skulle dubbas så hade man givetvis sett till att rollbesätta någon med bra sångröst.

Personligen kan jag bara tänka mig två förklaringar till varför sången inte dubbades i Sverige:

1. Sången ligger i M&E-spåret, och går således inte att dubba.

eller:

2. Beslut från Disney Character Voices International i Köpenhamn och/eller USA att låten inte ska dubbas i vissa regioner; i så fall sannolikt av ekonomiska skäl. Det vore ju inte första gången som de fattat sådana beslut, men i så fall borde ju sången rimligen inte ha dubbats i Norge, Danmark eller Finland heller (då sådana här beslut nästan alltid tas gemensamt för Skandinavien).


Uppdatering: Jag har nu kollat på alla ljudspår på Blu-Ray-utgåvan, och precis som jag trodde är "Try Everything" odubbad på engelska på både det svenska, norska, danska och finska ljudspåret. Då förstärks ju teorin att det är någon av de två förklaringar som jag nämnde, men om sången ligger i M&E-spåret bör det således inte finnas någon dubbning i världen där sången är dubbad. Jag har dock inte tillgång till fler dubbade versioner än de som finns med på den skandinaviska Blu-Ray-utgåvan, och kan därför inte testa teorin närmare. Om det finns dubbningar där låten är dubbad (med bibehållen bakgrundsmusik), så är det med största sannolikhet förklaring nummer 2.

Alexander

Dessutom när det är Shakira som sjunger låten. Det är stor kändisfaktor. :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 10 maj 2019 kl. 17:39:34
Dessutom när det är Shakira som sjunger låten. Det är stor kändisfaktor. :)

Skulle inte då ex vis Anden (Robin Williams), Ariel (Jodi Benson), Mushu (Eddie Murphy), Rapunzel (Mandy Moore), Anna (Kirsten Bell), Woody (Tom Hanks), Buzz Lightyear (Tim Allen), Sulley (John Goodman), osv. få svenska röster bara för originalskådespelarnas kändisfaktorer?

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 maj 2019 kl. 17:55:58
Skulle inte då ex vis Anden (Robin Williams), Ariel (Jodi Benson), Mushu (Eddie Murphy), Rapunzel (Mandy Moore), Anna (Kirsten Bell), Woody (Tom Hanks), Buzz Lightyear (Tim Allen), Sulley (John Goodman), osv. få svenska röster bara för originalskådespelarnas kändisfaktorer?

Mushu och Scully hade kända röst på Svenska med. Allan Svensson är jätte känd i Sverige och Papa Dee var också jätte känd på den tiden.

Mimmi Sandén Skulle jag nog också säja är en kändis.

Rapquzel hade Molly Sandén som röst på svenska hon är jätte känd !

Jodi Benson tror jag inte var känd när hon gjord Ariel och Hur många i Sverige vet vem Tim Allan är ?

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 10 maj 2019 kl. 18:02:32
Mushu och Scully hade kända röst på Svenska med. Allan Svensson är jätte känd i Sverige och Papa Dee var också jätte känd på den tiden.

Mimmi Sandén Skulle jag nog också säja är en kändis.

Rapquzel hade Molly Sandén som röst på svenska hon är jätte känd !

Jodi Benson tror jag inte var känd när hon gjord Ariel och Hur många i Sverige vet vem Tim Allan är ?

Jag kom på ett exempel utanför Disney; Mavis i Hotell Transylvanien spelas i original av Selena Gomez och hon är ju jättekänd!  ;)

Nu har jag inte direkt koll på huruvida känd Ana Gil De Melo Nascimento är men jag tycker iallafall att hennes röst passar jättebra till den rollen...

Sanna Nielsen tror jag också hade varit jättebra som Gazelle för hon är ju jättekänd och hon kan ju definitivt sjunga, eller hur?

gstone

Citat från: Alexander skrivet 10 maj 2019 kl. 17:39:34
Dessutom när det är Shakira som sjunger låten. Det är stor kändisfaktor. :)

Bara för men dubbar behöver man inte förlora kändisfaktorn.

Man kan ju använda en svensk kändis för att dubba på svenska.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 maj 2019 kl. 18:14:58
Jag kom på ett exempel utanför Disney; Mavis i Hotell Transylvanien spelas i original av Selena Gomez och hon är ju jättekänd!  ;)

Nu har jag inte direkt koll på huruvida känd Ana Gil De Melo Nascimento är men jag tycker iallafall att hennes röst passar jättebra till den rollen...

Sanna Nielsen tror jag också hade varit jättebra som Gazelle för hon är ju jättekänd och hon kan ju definitivt sjunga, eller hur?

Sanna Nilsen är sångerska och Programledare till yrket.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 maj 2019 kl. 18:14:58
Nu har jag inte direkt koll på huruvida känd Ana Gil De Melo Nascimento är men jag tycker iallafall att hennes röst passar jättebra till den rollen...
Hon är också känd som Prinsessan Dioda i julkalendern Mysteriet på Greveholm

Hon dubbade också Gia i Madagaskar 3

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 10 maj 2019 kl. 18:32:45
Hon är också känd som Prinsessan Dioda i julkalendern Mysteriet på Greveholm

Hon dubbade också Gia i Madagaskar 3

Jag vet redan att hon var Gia i Madagaskar 3 och jag vet redan att hon medverkade i Mysteriet på Greveholm (är det förresten den från 1996 eller den från 2012 du syftar på?)

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 maj 2019 kl. 18:34:24
(är det förresten den från 1996 eller den från 2012 du syftar på?)
Hon var med i båda för den från 2012 är en uppföljare till den från 1996

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 10 maj 2019 kl. 18:40:22
Hon var med i båda för den från 2012 är en uppföljare till den från 1996

Spelade hon Prinsessan i båda? (vem är förresten Prinsessan?)

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 maj 2019 kl. 18:44:15
Spelade hon Prinsessan i båda? (vem är förresten Prinsessan?)
Ja det gjorde hon.

Jag sa ju att hon heter Dioda ;)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 10 maj 2019 kl. 18:46:29
Ja det gjorde hon.

Jag sa ju att hon heter Dioda ;)

Jag menade mer hur hon är som personlighet och hur hon ser ut och så, det var längesedan jag såg båda...

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 maj 2019 kl. 18:49:24
Jag menade mer hur hon är som personlighet och hur hon ser ut och så, det var längesedan jag såg båda...
För mig var det också längesen jag såg dom så jag kan inte förklara.

Dessutom borde vi kanske hålla hos till ämnet

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 10 maj 2019 kl. 18:52:13
För mig var det också längesen jag såg dom så jag kan inte förklara.

Dessutom borde vi kanske hålla hos till ämnet

Precis vad jag tänkte säga...

Eftersom det är Zootropolis så kan vi prata om de kommande uppföljarna (2an och 3an), jag hoppas att de svenska rösterna återkommer (precis som i Röjar-Ralf Kraschar Internet och förhoppningsvis också Frost 2)...

Sedan Röjar-Ralf är det en tradition att ha med Alan Tudyk som en roll i Walt Disney Animation Studios filmer (Kung Candy i Röjar-Ralf, Hertig av Vässleby i Frost, Alistar Krei i Big Hero 6, Duke Weaselton i Zootropolis, Undrande Man i Vaiana och senast VetMer i Röjar-Ralf Kraschar Internet, ska bli intressant att se vem han spelar i Frost 2), så om han medverkar i uppföljarna till Zootropolis så ska det bli intressant att se om Duke Weaselton är med i dessa också eller om det blir nya karaktärer som han sedan spelar...

Vilka potentiella nya karaktärer skulle ni vilja se i uppföljarna?  :)