Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dom små hjältarna (Pattie et la colère de Poséidon, 2022)

Startat av gstone, 11 maj 2023 kl. 17:42:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag ska nog se den här filmen imorogon.

om inte pappa är för agra för att boka en biljett förstås :'(

Jag varit rätt otrevlig idag :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag ska se filmen på bio på fredag klockan tre.

Pappa har bokat en biljett  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Har dom blivit så pass vanligt att man kan använda det i filmtitlar?

Förresten tycker jag det är ganska intressant att svenska rösterna listades även i trailern.
De små hjältarna trailer.jpg

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 juli 2023 kl. 12:56:56Har dom blivit så pass vanligt att man kan använda det i filmtitlar?

Förresten tycker jag det är ganska intressant att svenska rösterna listades även i trailern.
De små hjältarna trailer.jpg
Tydligen enligt denna film

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 juli 2023 kl. 12:56:56Har dom blivit så pass vanligt att man kan använda det i filmtitlar?
Det går i den riktiningen. Kommer bara normaliseras ännu mer med tiden. Precis som pluralformerna av verb långsamt försvann ur svenskan.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 juli 2023 kl. 12:56:56Har dom blivit så pass vanligt att man kan använda det i filmtitlar?
Jag blev faktiskt också lite förvånad - för ett par år sedan är jag helt säker på att man hade valt titeln De små hjältarna istället.

Min bästa gissning är att distributören Lucky Dogs valt att passa på nu när Språkrådets nya chef Lena Lind Palicki har rekommenderat en övergång till dom, som ju resulterat i en ganska het debatt kring det i de flesta tidningar under våren - det var väl helt enkelt ett bra tillfälle att passa på och smida medan järnet var varmt...
(Jag kan nämligen inte minnas att distributören offentliggjorde någon titel förrän efter att debatten brutit ut, vilket känns som för stor tillfällighet för att vara en slump...)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 juli 2023 kl. 12:56:56Förresten tycker jag det är ganska intressant att svenska rösterna listades även i trailern.
De små hjältarna trailer.jpg
Märkligt, då måste det finnas mer än en trailer - för i den svenskdubbade trailer jag sett flera gånger på bio de senaste månaderna står inte ett ord om svenska röster...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2023 kl. 09:40:12Märkligt, då måste det finnas mer än en trailer - för i den svenskdubbade trailer jag sett flera gånger på bio de senaste månaderna står inte ett ord om svenska röster...
Intressant, när jag såg trailern på bio hade den med svenska rösterna. Båda trailerserna som jag kan hitta på Youtube innehåller och en lista med svenska röster.


gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 juli 2023 kl. 11:15:18Intressant, när jag såg trailern på bio hade den med svenska rösterna. Båda trailerserna som jag kan hitta på Youtube innehåller och en lista med svenska röster.

Vem låter det som spelar den jätte gamla gubben ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.