Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Angående vår planet!

Startat av Disneyfantasten, 26 augusti 2021 kl. 22:43:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 september 2023 kl. 21:34:5314 900 Euro.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-omvandlas-gamla-bensinbilar-till-att-bli-elektriska-far-ett-nytt-hjarta
Tack för länken. 177000 svenska kronor var minsann inte gratis, men om det verkligen fungerar bra är det ju i och för sig mycket billigare än en ny elbil - säkerligen bättre för miljön också, i och med att tillverkningen av nya elbilar resulterar i väldigt mycket koldioxidutsläpp.

Men ingår allting som behövs då, inklusive batteri och allt...? Jag blir lite fundersam i och med ordvalet "grundpriset" (eller "baspriset" i textningen av videoinslaget), då det i mina ögon antyder att det kan bli dyrare än så...

Frågan är ju också hur det fungerar med garanti och liknande? Om man köper en ny elbil får man ju trots allt garanti på både bilen och batteriet, men får man motsvarande garanti med en sådan här ombyggnad...? Det framgår tyvärr inte av inslaget, och det gör ju stor skillnad då 177000 kronor är väldigt mycket pengar utan en ordentlig garanti.
(Inte för att särskilt många lär ha råd att köpa nya elbilar i dessa tider med nuvarande ekonomiska kris, men ändock...)

Är man lite cyniskt lagd kan man ju undra varför man inte hört talats om detta förut, och varför det bara tycks finnas i Frankrike - men det får väl tiden utvisa; om det verkligen fungerar bra utan problem lär det väl snart spridas till fler länder...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 september 2023 kl. 01:40:23Tack för länken. 177000 svenska kronor var minsann inte gratis, men om det verkligen fungerar bra är det ju i och för sig mycket billigare än en ny elbil - säkerligen bättre för miljön också, i och med att tillverkningen av nya elbilar resulterar i väldigt mycket koldioxidutsläpp.

Men ingår allting som behövs då, inklusive batteri och allt...? Jag blir lite fundersam i och med ordvalet "grundpriset" (eller "baspriset" i textningen av videoinslaget), då det i mina ögon antyder att det kan bli dyrare än så...

Frågan är ju också hur det fungerar med garanti och liknande? Om man köper en ny elbil får man ju trots allt garanti på både bilen och batteriet, men får man motsvarande garanti med en sådan här ombyggnad...? Det framgår tyvärr inte av inslaget, och det gör ju stor skillnad då 177000 kronor är väldigt mycket pengar utan en ordentlig garanti.
(Inte för att särskilt många lär ha råd att köpa nya elbilar i dessa tider med nuvarande ekonomiska kris, men ändock...)

Är man lite cyniskt lagd kan man ju undra varför man inte hört talats om detta förut, och varför det bara tycks finnas i Frankrike - men det får väl tiden utvisa; om det verkligen fungerar bra utan problem lär det väl snart spridas till fler länder...
Ja, reportaget väcker utan tvekan fler frågor än det besvarar. Men det är absolut en god och intressant tanke att bygga om gamla bilar till eldrift.

Själv skulle jag vilja veta hur stort batteripaket man får, och bilens räckvidd och energiförbrukning (kwh/mil) efter ombyggnad?

Tydligen kan man få ett statligt bidrag på 6000 euro i Frankrike för att göra en sån ombyggnad, och då blir priset genast mycket mera attraktivt.

Sen tror jag inte man ska översätta priset i euro rakt upp och ner till svenska kronor med dagens växelkurs. Det skulle betyda att allt materialet måste importeras för våra svaga svenska kronor. Men den största och dyraste komponenten i ett sånt ombyggnadskit måste vara batterierna, och där pågår det flera projekt för att tillverka dem här i Sverige till betydligt lägre kostnad än att importera dem.

Det behövs nog statliga bidrag också, här liksom i Frankrike. Där anser jag att det var ett stort misstag av den nuvarande regeringen att slopa elbilsstödet från en dag till nästa. Bidragen behövs under ytterligare några år framåt, tills bilindustrin har lärt sig tillverka elbilar till samma eller lägre kostnad som bensin- och dieselbilar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 september 2023 kl. 06:15:00Själv skulle jag vilja veta hur stort batteripaket man får, och bilens räckvidd och energiförbrukning (kwh/mil) efter ombyggnad?
Ja, det är en väldigt bra fråga - det kan ju göra enormt stor skillnad i sammanhanget.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 september 2023 kl. 06:15:00Det behövs nog statliga bidrag också, här liksom i Frankrike. Där anser jag att det var ett stort misstag av den nuvarande regeringen att slopa elbilsstödet från en dag till nästa. Bidragen behövs under ytterligare några år framåt, tills bilindustrin har lärt sig tillverka elbilar till samma eller lägre kostnad som bensin- och dieselbilar.
Ja, där håller jag fullständigt med. I dessa tuffa ekonomiska tider kan jag förvisso ha viss förståelse för att man väljer att slopa elbilsstödet, när pengar behövs på annat håll, men det minsta man kan begära borde vara några månaders framförhållning så att alla som funderat på att köpa elbil får en rimlig chans att hinna det innan stödet tas bort. Trots allt brukar ju alla andra regeringsbeslut träda i kraft först några månader framåt i tiden (eller ännu mer), så att här ta bort det från en dag till nästa är fullständigt oacceptabelt. Det känns uppenbart att beslutet togs just för att ingen skulle hinna nyttja stödet, för att spara in så mycket pengar som möjligt...

Men som sagt, det kommer behövas bidrag även framöver tills dess att elbilar ligger på samma prisnivå som bensinbilar.

Sen skulle det också desperat behövas statliga bidrag även för utbyggnad av laddmöjligheter vid bostäder, för som det är just nu är det ju i stort sett bara de som bor i villa som kan ladda hemma; medan många som bor i bostadsrätter och nästan alla som bor i hyresrätter saknar sådana möjligheter - och utan möjlighet att ladda hemma fallerar hela konceptet med elbilar...

Gustav Jonsson

När jag var liten var det ingen som åkte med tåg alla flög eller körde bil järnvägen var döende men tack vare den globala uppvärmningen har man börjat åka tåg nu igen

Steffan Rudvall

#140
I Malmö har man nu bestämt att man vill bygga en stor och modern bussdepå för den kommande elektrifierade bussflottan nu när flera linjer konverteras till elbuss. Marken den ska byggas på är 7,5 hektar så det blir ingen liten depå.

https://www.sydsvenskan.se/2023-11-20/akermark-soder-om-malmo-ska-bli-hem-at-200-elbussar

https://www.mynewsdesk.com/se/malmo/pressreleases/ny-bussdepaa-moejliggoer-klimatsatsning-paa-elbussar-i-malmoe-3248969


Disneyfantasten


Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 november 2023 kl. 22:15:07I Malmö har man nu bestämt att man vill bygga en stor och modern bussdepå för den kommande elektrifierade bussflottan nu när flera linjer konverteras till elbuss. Marken den ska byggas på är 7,5 hektar så det blir ingen liten depå.

https://www.sydsvenskan.se/2023-11-20/akermark-soder-om-malmo-ska-bli-hem-at-200-elbussar

https://www.mynewsdesk.com/se/malmo/pressreleases/ny-bussdepaa-moejliggoer-klimatsatsning-paa-elbussar-i-malmoe-3248969


Det är väldigt bra nyheter att få läsa om.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 december 2023 kl. 19:32:57Oroväckande nyheter;

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQmROP/forskare-varldens-klimat-närmar-sig-kollaps

Vi måste alltså agera NU!
Vi och vi... Det allra mesta är sådant som kräver politiska beslut kring, och då helst en enighet över hela världen; och tyvärr ser det sämre ut på den fronten. Sveriges nuvarande regering verkar ju satsa minst sagt halvhjärtat på klimatfrågor, och tyvärr ser det inte jättemycket bättre ut i resten av EU - för att inte tala om att Kina inte bryr sig överhuvudtaget, vilket är nödvändigt för att det ska få någon nämnvärd effekt.

Det vanliga privatpersoner kan göra är ärligt talat en droppe i havet i sammanhanget; i synnerhet om inte alla beter sig likadant - och med tanke på att inte alla ens tror på klimatförändringar, så är sannolikheten väldigt liten att alla ska bry sig... Därmed givetvis inte sagt att vi inte ska bry oss, men till största delen behövs politiska beslut och helst politisk enighet.

Mathilda Gustafsson

I Malmö bygger de en ny stadsdel Varvstaden som ska vara en grön stadsdel fast de bygger den på gammal förgiftad mark och kommunen har gjort deals med byggbolagen om att bortse från sanering. 

Ska man bygga grönt så kan man väl inte hålla på så? Och regler måste väl gälla för alla

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 januari 2024 kl. 20:55:55I Malmö bygger de en ny stadsdel Varvstaden som ska vara en grön stadsdel fast de bygger den på gammal förgiftad mark och kommunen har gjort deals med byggbolagen om att bortse från sanering.

Ska man bygga grönt så kan man väl inte hålla på så? Och regler måste väl gälla för alla
Jag har hört att marken där tydligen ska vara full av bly så undrar om det verkligen kommer gå att bygga där utan sanering.

BPS

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 januari 2024 kl. 21:00:46Jag har hört att marken där tydligen ska vara full av bly så undrar om det verkligen kommer gå att bygga där utan sanering.
Jag trodde ni skämtade men det här är ju tydligen sant hur sjukt det än låter att man ska bygga en grön stadsdel på förgiftad mark.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/veLmwX/varvsstaden-ny-gron-stadsdel-i-malmo-som-byggs-pa-giftig-mark

Disneyfantasten

Dåliga nyheter!;

https://www.svtplay.se/klipp/jGVZ1GX/nya-lagar-i-2024?info=visa

Det måste bli en ändring på detta omedelbums! Vi MÅSTE göra att bensin och diesel blir så dyrt att ingen kommer ha råd med det längre! Jag är trött på alla planet-hot!  >:(

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 januari 2024 kl. 20:05:41Dåliga nyheter!;

https://www.svtplay.se/klipp/jGVZ1GX/nya-lagar-i-2024?info=visa

Det måste bli en ändring på detta omedelbums! Vi MÅSTE göra att bensin och diesel blir så dyrt att ingen kommer ha råd med det längre! Jag är trött på alla planet-hot!  >:(
Nej, jag vet att du brinner för planeten men det där är inget bra sätt att få folk att bry sig mer om den. Vill du att priserna ska höjas så pass mycket att folk inte längre har råd att leva? Bränslepriserna är ju nämligen något av det som påverkar ekonomin mest i sådana här inflationstider.

Så ska man inte göra, vad man borde göra är att få fram alternativ och sådana finns inte idag. Man kan ju inte bara tvinga fram att folk byter till elbil när det inte finns infrastruktur nog för en sådan omställning.

Sedan är ju tyngre är lastfordon väldigt svårt att ersätta med elfordon om ens möjligt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 januari 2024 kl. 20:05:41Det måste bli en ändring på detta omedelbums! Vi MÅSTE göra att bensin och diesel blir så dyrt att ingen kommer ha råd med det längre! Jag är trött på alla planet-hot!  >:(
Att göra bensin och diesel så dyrt vore inte särskilt smart, för då kommer många bli fast hemma och kan inte ta sig till jobbet... Om folk inte kan ta sig till livsviktiga arbeten på sjukhus, kraftverk och liknande så blir det väldigt snabbt kaos.

Du får ha i åtanke att elbilar är alldeles för dyra för att majoriteten av befolkningen ska ha råd med dem; eller ens nya bilar överhuvudtaget - särskilt i dessa tider är det nog inte många som har råd att lägga ut 600 000 kr på en ny bil...
(Och elbilar är än så länge för nya för att särskilt många ska finnas att få tag i begagnade)

Dessutom är det i ganska stora delar av landet fortfarande för dåligt utbyggt med laddstolpar, för att ladda elbilar - där det finns är det ofta för få av dem, så att man kan få vänta länge på att få en ledig plats; medan det i glesbygd finns alldeles för få laddstolpar. Och många som bor i lägenhet (de flesta i hyresrätt och en del i bostadsrätt) har heller inte tillgång till att ladda hemma, och då blir elbilar totalt värdelösa. Där behövs stora insatser innan elbilar blir realistiska för ganska stora delar av befolkningen.

För att inte tala om det faktum att vi kommer behöva mycket mer el i landet för att klara oss om alla skaffar elbilar - redan nu är det ju ibland ont om el, särskilt i den södra halvan av landet, och ju fler som skaffar elbil desto värre kommer det bli...


I delar av landet klarar man sig visserligen utan bil, med buss, tåg eller dylikt, men särskilt i glesbygd går bussar så sällan att det i praktiken inte blir ett realistiskt alternativ.

Dessutom är bussar och tåg otillförlitliga när det är kallt ute. Här i Västerbotten är det just nu -33 grader, och det är så kallt så att många bussar och alla tåg norr om Umeå är inställda. Det är bara bussar som går på diesel som fortfarande fungerar, medan elbussar och gasdrivna bussar inte går igång alls i den här kylan... :(

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 januari 2024 kl. 20:15:37Sedan är ju tyngre är lastfordon väldigt svårt att ersätta med elfordon om ens möjligt.
Plus att diesel också används till många maskiner som används på bondgårdar och liknande, och där finns än så länge inga alternativ.