Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Teenage Mutant Ninja Turtles (2003)

Startat av Adam, 20 april 2022 kl. 20:40:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam

Eftersom en sida angående 1987-års Teenage Mutant Ninja Turtles-serie redan finns här på forumet så tänkte jag: "Varför inte skapa en sida angående 2003-års TMNT-serie?" (som jag annars är uppvuxen med)

Kommer ihåg att jag tillsammans med min bror hade två VHS-kassetter av den här serien (och att vi båda dessutom nästan spelade sönder dessa band 😅). Den ena innehöll avsnitten Anteckningar från underjorden - del 1, 2 & 3, och det andra innehöll episoderna Shredder slår tillbaka, del 1 & 2, Kungen samt Leos berättelse.

Detta är ur mitt perspektiv den lätt bästa versionen av Teenage Mutant Ninja Turtles av väldigt många skäl. För det första payar den mer homage till original-serietidningarna från 1984, och för det andra så har huvudkaraktärerna mer distinkta personligheter; Leonardo är den lite "vuxne" och neutrala men samtidigt nyfikna "ledaren", Donatello är den lite mer kritiska och pålästa "professorn", Rafael är gruppens hetlevrade och agressiva "krigare", och Michelangelo är gruppens positiva och skämtsamme "comic-relief". För det tredje så lyckas den fortfarande hålla en balanserad och relativt barnvänlig ton, fastän den introducerar lite mörkare och våldsammare inslag, däribland en mera hotfull och skrämmande inkarnation av Shredder (som egentligen förekommer i mer än bara en inkarnation här, men trots det är detta också den bästa framställningen av rollfiguren i mina ögon).

Vad det gäller den svenska dubbningen producerad av KM Studio så känns det för mitt 24-åriga jag som att många av dess röstskådisar tyvärr underpresterar, i synnerhet bland huvudrollerna (Ola Norman som Leonardo, Johan Svensson som Donatello, Bengt Dahlqvist som Rafael, förutom kanske Nick Atkinson som Michelangelo, men även han låter "off"). Niclas Ekholm tycker jag däremot är fullt godkänd som Mäster Splinter. Anders Öjebo gillar jag också i rollen som Casey Jones, och Johan Hedenberg är näst intill perfekt som rösten till Shredder (även om han kanske inte lyckas utklassa originalets rysligt briljanta Scott Rayow/Scottie Ray i rollen).

Jag undrar även framförallt hur många avsnitt och säsonger som dubbades till svenska? Jag märkte själv att serien långsamt blev allt mörkare efter Säsong 2 (om man bortser från Säsong 6 - Fast Forward och Säsong 7 - Back to The Sewer), och enligt de källor jag kollat in så verkar bara de två första säsongerna ha svenskdubbats möjligen på grund av detta, utom avsnitten Monster Hunter, Return to New York (del 1, 2 och 3), Lone Raph and Cub samt Search for Splinter ur Säsong 1. (De verkar i alla fall inte ha utgetts på hemmedia med svenskt tal, vad jag vet. 🤔)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Erika

Tror tyvärr bara de två första säsongerna sändes (och därmed blev dubbade) här, kan ha varit av den anledning du nämnde - dock verkar detta gälla flertalet länder. Vill minnas bl. a. Tyskland och Japan också bara sände säsong 1-2, och sedan inget mer. Ett dumt beslut då jag vill minnas säsong 2 slutar med en rejäl cliffhanger...

Är säker på att ha sett åtminstone "The Monster Hunter" på svenska när Teenage Mutant Ninja Turtles sändes på Cartoon Network för ett gäng år sedan.