Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Scooby-Doo i Hollywood

Startat av TonyTonka, 18 oktober 2009 kl. 21:06:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vet någon biroller i denna film förutom dom jag listat ut?

Scooby - Steve Kratz
Shaggy - Peter Harryson
Velma - Annica Smedius
Daphne - Malin Berghagen
Fred - Mattias Knave
Skivbolagsdiriktören - Peter Sjöqvist
Laworne - Louise Raeder
Groove - Magnus Rongedal
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Tyvärr vet jag inte mer än du just nu, men jag ska ta och se om filmen så fort jag hinner och höra om jag kan känna igen fler. I den här gamla tråden namnges i alla fall alla skådisar som medverkar i Scooby-Doo i Hollywood, även om de bara står i grupp, så det bör ju vara till viss hjälp för att avgöra vem som spelar vem. Åtminstone några av skådisarna har ju så pass karaktäristiska röster, så att det inte borde vara alltför svårt att känna igen dem.

För övrigt är det värt att påpeka att det här gäller filmens omdubb från 1990-talet som Mediadubb International gjorde åt TV3, och som senare släpptes på VHS av Warner Home Video. Det finns en äldre dubbning av den här filmen från 1983, som släpptes på hyr-VHS under 1980-talet av Bonniers och SF/Media Transfer, där Stellan Skarsgård spelar Scooby-Doo.

Cadpig

Hahaha! Jag älskar Scooby Doo i Hollywood.

Gunnar Ernblad gör i alla fall Jesse Rutten och "Dooby-mannen" (den skumma muppen som står intill juke-boxen och sjunger dooby-dooby-doo... typ).

Daniel Hofverberg

Ja, att de båda karaktärerna gjordes av Gunnar Ernblad råder det absolut ingen tvekan om, som jag också redan skrivit ut på creditlistan här på sajten. Gunnars röst är omöjlig att ta miste på.

De enda påtagliga roller jag inte har lyckats att känna igen är tjejerna i Scoobys änglar (i Charlie's Angels-parodin). Jag tycks minnas att en av de gjordes av Louise Raeder, men det var minst en av dem som jag inte kan identifiera med säkerhet.

Scooby-Doo i Hollywood tycker jag för övrigt är ett av fåtalet fall där det var fullt berättigat att dubba om filmen. Den ursprungliga VHS-dubben från 1983 var visserligen godkänd, men var i mina öron sämre än omdubben. Dels var Stellan Skarsgård ingen höjdare som Scooby-Doo (han kommer inte alls i närheten av samma klass som Steve Kratz), och dels var antalet skådisar mycket begränsat. Dessutom var ingen av sångerna översatta i originaldubben, utan återgavs i odubbad originalversion. Dock tycker jag att Nils Eklund i originaldubben var bättre som TV-bolagschefen än Peter Sjöquist i den nya dubbningen. Översättningen var bitvis bättre i originaldubben, och bitvis bättre i omdubben.

TonyTonka

Har du den dubben?

Skulle va intressant att höra klipp ur den dubben. specielt Stellan Skarsgård.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Ja, jag har en VHS-kopia med originaldubben från 1983. Jag kan ordna ljudklipp när jag får tid och har teknisk möjlighet.

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

det skulle vara intressant att höra Stellan Skarsgård som Scooby-Doo
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Tyvärr glömde jag totalt bort det här. Just nu ligger jag sjuk med magsjuka och hög feber, men jag ska ordna det utlovade ljudklippet så fort jag blir frisk.

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 december 2009 kl. 00:23:24
Ja, att de båda karaktärerna gjordes av Gunnar Ernblad råder det absolut ingen tvekan om, som jag också redan skrivit ut på creditlistan här på sajten. Gunnars röst är omöjlig att ta miste på.

De enda påtagliga roller jag inte har lyckats att känna igen är tjejerna i Scoobys änglar (i Charlie's Angels-parodin). Jag tycks minnas att en av de gjordes av Louise Raeder, men det var minst en av dem som jag inte kan identifiera med säkerhet.

Scooby-Doo i Hollywood tycker jag för övrigt är ett av fåtalet fall där det var fullt berättigat att dubba om filmen. Den ursprungliga VHS-dubben från 1983 var visserligen godkänd, men var i mina öron sämre än omdubben. Dels var Stellan Skarsgård ingen höjdare som Scooby-Doo (han kommer inte alls i närheten av samma klass som Steve Kratz), och dels var antalet skådisar mycket begränsat. Dessutom var ingen av sångerna översatta i originaldubben, utan återgavs i odubbad originalversion. Dock tycker jag att Nils Eklund i originaldubben var bättre som TV-bolagschefen än Peter Sjöquist i den nya dubbningen. Översättningen var bitvis bättre i originaldubben, och bitvis bättre i omdubben.


Om Gunnars röst är omöjlig att ta miste på, hur kan vi då inte veta om han gör Scooby i Kanal 10s dubbning?  :P
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios


Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 27 juli 2021 kl. 21:15:03
Varför dubbades denna om??
För att man inte äger rättigheterna till dubbningen men det är ju positivt för att omdubbningen innehåller de klassiska Media Dubb rösterna.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 juli 2021 kl. 21:22:49
För att man inte äger rättigheterna till dubbningen men det är ju positivt för att omdubbningen innehåller de klassiska Media Dubb rösterna.

Fast originalet hade Stellan Skarsgård !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 27 juli 2021 kl. 22:14:48
Fast originalet hade Stellan Skarsgård !

... som inte alls var särskilt lyckad i denna roll dessvärre...  :(