Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disneyfantastens egna "Vem är bäst?" recensioner

Startat av Disneyfantasten, 21 januari 2019 kl. 23:00:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag vill tillkännage att jag kör de nämnda Ankeborg-karaktärerna (alltså Oppfinnar-Jocke, Guld-Ivar Flinthjärta, Björnligan, Magica De Hex och Spökplumpen) innan denna månad tar slut, sen kör jag Scooby-Doo, Shaggy, Daphne, Velma, Fred och Scrappy-Doo när jag väl köpt filmen Scoob på DVD!  ;)

Disneyfantasten

#211
Nu har jag alltså lyssnat om på Tre Caballeros (Kalle Anka, José Carioca & Panchito) via ett uppladdat klipp på YouTube och bedömt intsatserna via den engelska versionen!

Kalle Anka;

Jag lägger till Clarence Nash, ingen kan väl bli mer lik honom än han själv även om han talar lite otydligt...

1. Andreas Nilsson
2. Per-Erik Hallin
3. Clarence Nash
4. Hans Lindgren
5. E.H. Brochmann
Ej tillämpbart: Rune Halvarson
Ej tillämpbart: Ted Åström

José Carioca;

Jag lägger till José Oliviera själv, då han fått dubba om sig själv i den svenska dubbningen!

1. José Oliviera
2. Ulf Källvik
3. Daniel Sjöberg
4. Anders Öjebo

Panchito;

Jag lägger till Joaquin Garay, då han liksom José Oliviera fått dubba om sig själv i den svenska dubbningen!

Edit: Jag lägger även till Pierre Tafvelin (1965-) som gör rollen i ett avsnitt av Nya DuckTales!

1. Joaquin Garay
2. Bertil Engh
3. Christian Fex
4. Pierre Tafvelin
Ej tillämpbart: Ulf Peder Johansson

Disneyfantasten

#212
Då har det blivit dags för Oppfinnar-Jockes röster!

Denna karaktär har haft följande originalröster;
- Will Ryan i Sportfånen Långben som Fotbollsstjärna
- Hal Smith i DuckTales
- Corey Burton i PC-spelet Donald Duck Goin' Quackers
- Chris Edgerly i app-spelet DuckTales Remastered
- Jim Rash i DuckTales 2017

Stig Grybe;

Den tidigaste svenska rösten jag kunnat hitta är dubbningslegendaren Stig Grybe (1928-2017) som gjorde rollen i DuckTales (både hos MediaDubb och hos KM Studio)...

Han gör en riktigt bra insats och talar med bra inlevelse, kanske lite mörkare än originalrösten, men han bibehåller rätt karaktär och känsla i rösten vilket jag tycker är viktigare än exakt röstlikhet, han gör samtidigt också något eget med rollen, vilket jag uppskattar, mycket bättre än såhär blir det inte och det är därför mycket sorgligt att Stig Grybe inte längre är i livet...

Anders Öjebo;

I den ungefär 20-minuterslånga filmen "Sportfånen Långben som Fotbollsstjärna" från 1987 (som bör ha dubbats till svenska ca 1993-1994 i och med att VHS-utgåvan gavs ut 1994-03-17) så spelas Jocke av Anders Öjebo (1966-), i denna film har Jocke bara en replik, så det är fullt förståeligt att man valde att inte ta in Stig Grybe, Anders är en utmärkt skådespelare men är ändå inte perfekt i denna roll, helt åt skogen är intsatsen inte, men det är heller ingenting som sticker ut...

Gunnar Uddén;

I PC-spelet Quack Attack så spelas Jocke av KM Studio veteranen Gunnar Uddén (1935-), han gör en hyfsad insats, men låter lite gammal och mörk för rollen, liksom Anders Öjebo är insatsen inte riktigt något som sticker ut för karaktären, men är inte helt åt skogen...

Johan Hedenberg;

I Nya DuckTales spelas karaktären av dubbningsveteranen Johan Hedenberg (1954-) varvat med Niklas Engdahl...

Johan Hedenberg är liksom Anders och Gunnar en utmärkt skådespelare men är ändå inte perfekt i denna roll, helt åt skogen är insatsen inte men den är heller inte helt perfekt...

Niklas Engdahl;

I Nya DuckTales spelas karaktären av Niklas Engdahl (1974-) varvat med Johan Hedenberg...

Niklas kommer något högre upp i listan än de flesta av Oppfinnar-Jockes röster, men sticker ändå inte ut för karaktären han heller, överlag en godkänd insats...

Steve Kratz;

I Nya DuckTales har Steve Kratz (1961-) hoppat in för Oppfinnar-Jocke i ett avsnitt...

Han gör en helt okej insats men sticker inte riktigt ut för karaktären...

Pontus Gustafsson;

I 2020-års omdubbning av gamla DuckTales för Disney+ spelas karaktären av dubbningsveteranen Pontus Gustafsson (1955-)...

Pontus Gustafsson gör en väldigt bra tolkning som Oppfinnar-Jocke och ligger nära originalrösten likaväl som röstkaraktären också förmedlas mycket bra, näst efter Stig Grybe är Pontus således min favorit i rollen och en riktigt värdig ersättare...

Efter övervägande har jag valt att sätta min topplista såhär;
1.   Stig Grybe
2.   Pontus Gustafsson
3.   Niklas Engdahl
4.   Gunnar Uddén
5.   Johan Hedenberg
6.   Steve Kratz
7.   Anders Öjebo

Med detta sagt har ingen som gjort rollen varit dålig!  :)

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Disneyfantasten

#213
Då har det blivit dags för Guld-Ivar Flinthjärtas röster!

I original har Guld-Ivar haft följande röster;
- Hal Smith i DuckTales
- Brian George i app-spelet DuckTales Remastered
- Keith Ferguson i Nya DuckTales

Tor Isedal;

Den första svenska rösten jag kunnat hitta åt är Tor Isedal (1924-1990) som gjorde rollen i de flesta avsnitt ur MediaDubbs version av DuckTales...

Han gör en bra tolkning, talar med bra inlevelse, liknar originalrösten och förmedlar karaktärens känsla och charm på ett bra sätt...

Per Sandborgh;

I vissa avsnitt hos MediaDubb samt vissa avsnitt hos KM Studio så spelas karaktären av Per Sandborgh (1945-) som i samma serie även spelar Sigge McKvack, Per spelade även Guld-Ivar i såväl Nya DuckTales som 2020-års omdubbning av gamla DuckTales på Disney+...

Liksom Tor Isedal så gör Sandborgh en fantastiskt bra insats och talar med bra inlevelse och förmedlar både röstlikhet och röstkaraktär...

Steve Kratz;

I vissa avsnitt hos MediaDubb samt vissa avsnitt hos KM Studio så spelas karaktären av dubbningsveteranen Steve Kratz (1961-)...

Då jag som barn hade musiksagan "Äktenskapstrist & Mamma Ser In I Framtiden" på kassettband som barn så har jag nostalgikopplingar till Steves insats, han liknar Sandborgh och Isedal på alla sätt och vis och passar rollen som handen i handsken...

Peter Harryson;

I avsnittet "Horsescents" ur gamla DuckTales så spelas Guld-Ivar av Peter Harryson (1948-), inom dubbning mest känd som Shaggy i Scooby-Doo och har även spelat Fille i Herkules, Loppan i Ett Småkryps Liv, Boris i Balto-filmerna, osv.

Harryson låter skrovlig som karaktären ska vara, men rösten låter ljusare än tidigare rösten plus att han i denna också är sin pappas fiende...

Ulf Källvik;

I åtminstone några musiksagor, samt i PC-spelet Quack Attack, så spelas Guld-Ivar av KM Studio veteranen Ulf Källvik (1949-)...

Källvik gör en hyfsad insats men är ändå inte helt perfekt i rollen, helt åt skogen är insatsen dock inte, med andra ord är han i ungefär samma nivå som Peter Harryson...

Gunnar Uddén;

Slutligen har vi Gunnar Uddén (1935-) som endast gjorde rollen i de DuckTales-avsnitt som dubbades om till VHS-filmen "Vattenankor" som gavs ut 1996-02-21...

Gunnar gör en hyfsad insats och får till karaktärens elakhet i rösten, men liksom Harryson och Källvik är det ändå inget som sticker ut för karaktären...

Övrigt;

Personligen tror jag att även Ingemar Carlehed och Hans Gustafsson hade kunnat göra bra tolkningar som Guld-Ivar!

Efter övervägande har jag valt att sätta min topplista såhär;
1.   Steve Kratz
2.   Per Sandborgh
3.   Tor Isedal
4.   Gunnar Uddén
5.   Peter Harryson
6.   Ulf Källvik

Med detta sagt har ingen som gjort rollen varit dålig!  :)

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Disneyfantasten

#214
Då har det blivit dags för Magica De Hex röster!

I original så spelas Magica av June Foray i gamla DuckTales och av Catherine Tate i Nya DuckTales!

Siw Malmkvist;

I flera avsnitt ur MediaDubbs version av DuckTales så spelas Magica av den kända svenska skådespelerskan Siw Malmkvist (1936-) varvandes med Lena Ericsson...

Rösten som Malmkvist använder passar utan tvekan till häxor, men problemet är att skaparen för karaktären ville gå ifrån häxtrenden och göra henne yngre, således tycker jag inte att "gammal och häxlik" passar karaktären, helt åt skogen är intatsen dock inte...

Lena Ericsson;

I flera avsnitt när Malmkvist troligen haft förhinder så spelas Magixa av skådespelerskan och sångerskan Lena Ericsson (1952-)...

Insatsen är hyfsad och låter yngre än Malmkvist, om än fortfarande lite väl "häxlik", inlevelsen är dock bra...

Birgitta Fernström;

I KM Studios version spelas Magica av KM Studio veteranen Birgitta Fernström (1943-) och tyvärr är hon inte helt lyckad i rollen, hon är helt enkelt för gammal och konstlad, det enda positiva med denna insatsen är inlevelsen, dock är det absolut ingenting fel på Birgitta som skådespelare...

Ayla Kabaca;

I Nya DuckTales samt 2020-års omdubbning av gamla DuckTales så spelas Magica av ingen mindre än programledaren Ayla Kabaca (1978-), inom dubbning mest känd som Kängu i Nalle Puh, en roll hon gjort i flera år med start i Nasses Stora Film 2003, hon har även spelat bl.a. Mei i Mulan 2, GoGo Tomago i Big Hero 6, Evelyn i Vilse i Oz, och mycket mera, så Ayla har kommit att bli något av en dubbningsveteran...

Ayla passar bättre i rollen än övriga då hon låter yngre och bättre...

Övrigt;

Personligen tror jag att Ewa Fröling, Diana Nunez, Anki Albertsson, Charlotte Ardai Jennefors, Sharon Dyall, Maria Rydberg, Louise Raeder, Jennie Jahns, Annica Smedius och Maria Möller hade kunnat göra mycket bra tolkningar...

Efter övervägande har jag valt att sätta min rollista såhär;
1.   Ayla Kabaca
2.   Lena Ericsson
3.   Siw Malmkvist
4.   Birgitta Fernström

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Disneyfantasten

#215
Då har det blivit dags för den svarta skurken som vill inget hellre än att erövra världen, nämligen Spökplumpen...

I original spelat Spökplumpen av följande;
- Frank Welker i gamla DuckTales och Epic Mickey
- John O'Hurley i Hos Musse samt dess tillhörande serie Musses Verkstad
- Giancarlo Esposito i Nya DuckTales

Gunnar Ernblad;

I MediaDubbs originaldubbning av Gamla DuckTales spelas karaktären av dubbningsveteranen Gunnar Ernblad (1946-) som i samma serie också gör Albert och björnbusen Big Bäng...

Gunnar är visserligen en fenomenal skådespelare som gjort många bra roller och passar perfekt till skurkar, men tyvärr låter han inte vidare lyckad i rollen, han låter helt enkelt för ljus och inte alls särskilt lik originalrösten...

Niclas Ekholm;

I TV-serien Hos Musse så spelas karaktären av KM Studio veteranen Niclas Ekholm (1961-) som inom dubbning gjort många bra roller och som växt för mig som skådespelare...

Niclas är min personliga favorit i rollen, mycket tack vare nostalgi, han får till karaktärens elakheter, talar med bra inlevelse, är lik originalrösten och förmedlar karaktären och känslan på ett bra sätt...

Steve Kratz;

Slutligen har vi dubbningsveteranen Steve Kratz (1961-), inom dubbning mest känd som Scooby-Doo, och har även spelat Wilbur i Bernard och Bianca i Australien, Blixten i De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London, Sure Bill i Röjar-Ralf, gorillan Rocko, gamledaren Gruppbefälet och noshörningen Spetsnos i Noaks Ö, och många flera roller...

Steve är visserligen en utmärkt skådespelare och gjort massor av bra roller, men liksom Gunnar passar han tyvärr inte särskilt bra som Spökplumpen, då han också låter för ljus och inte särskilt lik originalrösten...

Efter övervägande har jag valt att sätta min lista såhär;
1.   Niclas Ekholm
2.   Steve Kratz
3.   Gunnar Ernblad

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Adam

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 maj 2021 kl. 11:03:05
Då har det blivit dags för den svarta skurken som vill inget hellre än att erövra världen, nämligen Spökplumpen...

I original spelat Spökplumpen av följande;
- Frank Welker i gamla DuckTales och Epic Mickey
- John O'Hurley i Hos Musse samt dess tillhörande serie Musses Verkstad
- Giancarlo Esposito i Nya DuckTales

Gunnar Ernblad;

I MediaDubbs originaldubbning av Gamla DuckTales spelas karaktären av dubbningsveteranen Gunnar Ernblad (1946-) som i samma serie också gör Albert och björnbusen Big Bäng...

Gunnar är visserligen en fenomenal skådespelare som gjort många bra roller och passar perfekt till skurkar, men tyvärr låter han inte vidare lyckad i rollen, han låter helt enkelt för ljus och inte alls särskilt lik originalrösten...

Niclas Ekholm;

I TV-serien Hos Musse så spelas karaktären av KM Studio veteranen Niclas Ekholm (1961-) som inom dubbning gjort många bra roller och som växt för mig som skådespelare...

Niclas är min personliga favorit i rollen, mycket tack vare nostalgi, han får till karaktärens elakheter, talar med bra inlevelse, är lik originalrösten och förmedlar karaktären och känslan på ett bra sätt...

Steve Kratz;

Slutligen har vi dubbningsveteranen Steve Kratz (1961-), inom dubbning mest känd som Scooby-Doo, och har även spelat Wilbur i Bernard och Bianca i Australien, Blixten i De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London, Sure Bill i Röjar-Ralf, gorillan Rocko, gamledaren Gruppbefälet och noshörningen Spetsnos i Noaks Ö, och många flera roller...

Steve är visserligen en utmärkt skådespelare och gjort massor av bra roller, men liksom Gunnar passar han tyvärr inte särskilt bra som Spökplumpen, då han också låter för ljus och inte särskilt lik originalrösten...

Efter övervägande har jag valt att sätta min lista såhär;
1.   Niclas Ekholm
2.   Steve Kratz
3.   Gunnar Ernblad

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

För mig var det längesedan jag hörde Spökplumpens svenska röster, men jag vill minnas att jag också tyckte att Niclas var den bästa rösten för karaktären.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Disneyfantasten

Jag kom att tänka på en sak; karaktärerna ur Looney Tunes och Batman har också haft många röster genom åren, så då undrar jag; ska jag köra dem karaktärerna också efter Scooby Doo innan jag fortsätter med Disney?

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 maj 2021 kl. 20:29:14
Jag kom att tänka på en sak; karaktärerna ur Looney Tunes och Batman har också haft många röster genom åren, så då undrar jag; ska jag köra dem karaktärerna också efter Scooby Doo innan jag fortsätter med Disney?
Yes

Disneyfantasten

Goda nyheter! Idag köpte jag Scoob på DVD, så mina recensioner med Scooby-Doo, Shaggy, Daphne, Velma och Fred är framför mig, kommer att släppa dem redan nästa vecka om allting går som planerat!  :D

Disneyfantasten

#220
Scooby-Doo;

Nu ska vi ta oss en titt på den ovanliga hunden Scooby-Doos svenska röster genom tiderna!

I original har Scooby spelats av följande;
- Don Messick i Scooby-Doo Where Are You
- Hadley Kay i Johnny Bravo
- Scott Innes i Scooby-Doo on Zombie Island
- Neil Fanning i Scooby-Doo Live Action Movies
- nuvarande Frank Welker i What's New Scooby-Doo

Men vi ska som sagt ta oss en titt på karaktärens svenska röster;

Håkan Serner;

Den tidigaste svenska rösten jag kunnat hitta åt är Håkan Serner (1933-1984), som gjorde rollen i en LP-skiva, kanske mest känd som rösten till Obelix i filmerna Asterix och Hans Tappra Galler och Asterix och Kleopatra, han spelade även Snusmumriken i julkalendern Mumindalen 1973 och var berättarröst i en LP-skiva med Alice i Underlandet!

Tyvärr är denna insats inte vidare lyckad, då Håkan pratar lätt förställt med sin vanliga röst och låter helt konstlad och tillgjord...

Tor Isedal;

Nästa svenska röst är Tor Isedal (1924-1990), som gjorde rollen i en LP-skiva, han spelade Nalle Puhs röst fram till hans död och han har även spelat Akela i Djungelboken, Jack & Gus i 1967-års omdubbning av Askungen, Gaius Bonus och Bonden i Asterix och Hans Tappra Galler, Numerobis och Amonbofis i Asterix och Kleopatra, Guld-Ivar Flinthjärta i flera avsnitt ur MediaDubbs version av DuckTales, stenhjärtade Kato i Mio Min Mio och Kapten Long John Silver i Legenden om Skattkammarön!

Liksom Håkan Serner så är denna insats inte heller vidare lyckad då den är konstlad och tillgjord och han pratar lätt förställt med sin vanliga röst...

Stellan Skarsgård;

I 1983-års originaldubbning av Scooby-Doo i Hollywood så spelas Scooby av ingen mindre än den kända svenska skådespelaren Stellan Skarsgård (1953-), som enligt min uppsökning inte verkar ha dubbat särskilt mycket annat...

Stellan är visserligen en fantastisk skådespelare, men tyvärr är hans prestation som Scooby inte särskilt lyckad, men pratar lätt förställd med sin vanliga röst och låter konstlad och tillgjord, inlevelsen är det dock inget fel på! (det är synd då Stellan inte är med och dubbar så mycket)

Michael B. Tretow;

Näst på tur är den för mig tämligen okända Michael B. Tretow (1944-) som gjorde rollen i en LP-skiva!

Jag har tyvärr ej hört insatsen och därför kan jag inte säga vad jag tycker om den...

Bert-Åke Varg;

I åtminstone ett kassettband spelas Scooby av Bert-Åke Varg (1932-), inom dubbning mest känd som Asterix, en roll han gjort i åtminstone fem stycken filmer, han har även spelat Lafayette, Onkel Waldo, Billy Boss, Mjölkbilschauffören, Franska Kocken och Koffortlastare 1 i AristoCats, Bombom i Micke och Molle, Prosit i 1982-års omdubbning av Snövit och De Sju Dvärgarna, en av elefanterna i Djungelboken, Benjamin Syrsa i 1983-års originaldubbning av Musse Piggs Julsaga, Liten Buse i Trassel, Undrande Man i Vaiana, Bert i en LP-skiva med Mary Poppins, Sniffer i Buddies-filmerna, B2 i Bananer i Pjyamas, m.fl.

Tyvärr är Bert-Åke Varg inte så värst lyckad i sammanhanget då han pratar utan nämnvärd förställning och inte liknar någon utan Scoobys originalröster...

Gunnar Ernblad;

I några VHS-filmer utgivna av Kanal10 så spelas Scooby av ingen mindre än dubbningsveteranen Gunnar Ernblad (1946-), som även spelat bl.a. Albert och Big Bäng i DuckTales, Dr Claw i Kommissarie Gadget, B1 i Bananer i Pjyamas, Muskelsmurfen, Jätten Klosso, m.fl. i Smurfarna och mycket mera...

Gunnars insats är överraskande bra som Scooby, han talar med bra inlevelse och liknar originalrösterna och passar bra ihop med karaktären!

Steve Kratz;

Den meste Scooby-rösten är ingen mindre än dubbningsveteranen Steve Kratz (1961-) som gjorde rollen i samtliga dubbningar utförda av MediaDubb, Mediadubb International och Eurotroll, han återfick sedan rollen 2015 när Stefan Frelander lämnade branchen och har fortsatt sedan dess, han har även spelat Tigger i MediaDubbs version av Nalle Puh, Wilbur i Bernard och Bianca i Australien, Sure Bill i Röjar-Ralf, Gargamel, Buttersmurfen, m.fl. i Smurfarna, gorillan Rocko, Gruppbefälet, noshörningen Spetsnos i Noaks Ö, Guld-Ivar Flinthjärta i DuckTales, och mycket mera...

Steve är min personliga favorit av Scoobys röster, han liknar originalrösterna, talar med bra inlevelse, passar karaktären som handen i handsken och får till all energi och glöd som karaktären åstadkommer och det är heller inga problem att höra vad han säger!

Kenneth Milldoff;

I VHS-filmen Scooby-Doo På Nya Äventyr så spelas Scooby av Sun Studio veteranen Kenneth Milldoff (1947-2015), som även spelat bl.a. Den Hornkrönte Kungen i 1998-års omdubbning av Taran och Den Magiska Kitteln, Sir Lionel i Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot, Zozi i Bartok En Riktig Hjälte, Mr Arrow i Skattkammarplaneten, Taz i Looney Tunes, Kapten Haddock i Tintin, Kosmo i Sun Studios version av Jetsons, Shredder/Strimlaren i Sun Studios version av Turtles, Pappa Jordan i Space Jam, m.fl.

Till skillnad från Mats Qviström som Shaggy så får jag säga att Kenneth är hyfsad som Scooby även om han inte riktigt sticker ut för karaktären...

Mikael Roupé;

I några avsnitt av Scooby-Doo och Scrappy-Doo så spelas Scooby av Sun Studio veteranen Mikael Roupé (1964-) som även spelat bl.a. Scooby-Dum i minns inte vilken serie, Snurre Sprätt, Daffy Anka, Pelle Gris, Ture Tupp, Sylvester, Råbarkar-Sam, Mars-Marwin och Skunken i Looney Tunes, Sergeanten i Toy Story 1 & 2, Doli i 1998-års omdubbning av Taran och Den Magiska Kitteln, Konstapel Jones/Ljung och Farbror Albert i Mary Poppins, Dean McCoppin i Järnjätten, Mojo Jojo i Powerpuffpinglorna, titelrollen i I.A. Weasel, Kyckling i Ko och Kyckling, Edd i Ed, Edd & Eddy, m.fl.

Mikaels insats är förvånansvärt bra och låter ganska lik originalrösten, därmed ger jag honom godkänt...

Stefan Frelander;

Sist ut av alla kommer Sun Studio veteranen Stefan Frelander (1961-), som i samma serie även spelar Fred, inom dubbning mest känd som Rex i Toy Story filmerna, han har även spelat Bartok i Anastasia, Krälarn i 1998-års omdubbning av Taran och Den Magiska Kitteln, Bert i Mary Poppins, titelrollen i Johnny Bravo, Babianen i I.A. Weasel, Speedy Gonzales i Looney Tunes Back In Action, Ed och Eddy i Ed, Edd & Eddy, Jolly Jumper, Ratata och Averell Dalton i Sun Studios version av Lucky Luke, m.fl.

Nu skulle inte Stefan vara den första jag tänkte på som Scooby, men jag får ändå säga att insatsen är bra och naturlig, insatsen liknar både Steve Kratz och originalrösterna, han anpassar sig efter originalrösterna och talar med bra inlevelse, även om han saknar den energi och glöd som Steve åstadkommer, Steves inlevelse är också bättre enligt mig även om Stefans inlevelse inte alls är dålig på något sätt!

Övrigt;

Andreas Nilsson nämnde i Christian Hedlunds podcast att han spelat Scooby vid ett tillfälle när Steve Kratz var sjuk eller hade förhinder, jag kan inte minnas att jag hört insatsen, men jag tror iallafall att han kan vara bra i rollen...

Efter övervägande har jag valt att sätta min topplista såhär;
1.   Steve Kratz
2.   Stefan Frelander
3.   Gunnar Ernblad
4.   Mikael Roupé
5.   Kenneth Milldoff
6.   Stellan Skarsgård
7.   Tor Isedal
8.   Håkan Serner
9.   Bert-Åke Varg
Ej tillämpbart: Michael B. Tretow

Har jag missat någon?

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 maj 2021 kl. 13:30:33
Scooby-Doo;

Nu ska vi ta oss en titt på den ovanliga hunden Scooby-Doos svenska röster genom tiderna!

I original har Scooby spelats av följande;
- Don Messick i Scooby-Doo Where Are You
- Hadley Kay i Johnny Bravo
- Scott Innes i Scooby-Doo on Zombie Island
- Neil Fanning i Scooby-Doo Live Action Movies
- nuvarande Frank Welker i What's New Scooby-Doo

Men vi ska som sagt ta oss en titt på karaktärens svenska röster;

Håkan Serner;

Den tidigaste svenska rösten jag kunnat hitta åt är Håkan Serner (1933-1984), som gjorde rollen i en LP-skiva, kanske mest känd som rösten till Obelix i filmerna Asterix och Hans Tappra Galler och Asterix och Kleopatra, han spelade även Snusmumriken i julkalendern Mumindalen 1973 och var berättarröst i en LP-skiva med Alice i Underlandet!

Jag har tyvärr inte hört insatsen och kan därför inte säga vad jag tycker om den, men enligt vad jag hört så ska insatsen inte vara så värst lyckad...

Tor Isedal;

Nästa svenska röst är Tor Isedal (1924-1990), som gjorde rollen i en LP-skiva, han spelade Nalle Puhs röst fram till hans död och han har även spelat Akela i Djungelboken, Jack & Gus i 1967-års omdubbning av Askungen, Gaius Bonus och Bonden i Asterix och Hans Tappra Galler, Numerobis och Amonbofis i Asterix och Kleopatra, Guld-Ivar Flinthjärta i flera avsnitt ur MediaDubbs version av DuckTales, stenhjärtade Kato i Mio Min Mio och Kapten Long John Silver i Legenden om Skattkammarön!

Jag har heller inte hört denna insats och tvingas därför att utelämna den, men jag har hört att denna insats inte heller ska vara lyckad...

Stellan Skarsgård;

I 1983-års originaldubbning av Scooby-Doo På Zombieön så spelas Scooby av ingen mindre än den kända svenska skådespelaren Stellan Skarsgård (1953-), som enligt min uppsökning inte verkar ha dubbat särskilt mycket annat...

Stellan är visserligen en fantastisk skådespelare, men tyvärr är hans prestation som Scooby inte särskilt lyckad, men pratar lätt förställd med sin vanliga röst och låter konstlad och tillgjord, inlevelsen är det dock inget fel på! (det är synd då Stellan inte är med och dubbar så mycket)

Michael B. Tretow;

Näst på tur är den för mig tämligen okända Michael B. Tretow (1944-) som gjorde rollen i en LP-skiva!

Jag har tyvärr ej hört insatsen och därför kan jag inte säga vad jag tycker om den...

Bert-Åke Varg;

I åtminstone ett kassettband spelas Scooby av Bert-Åke Varg (1932-), inom dubbning mest känd som Asterix, en roll han gjort i åtminstone fem stycken filmer, han har även spelat Lafayette, Onkel Waldo, Billy Boss, Mjölkbilschauffören, Franska Kocken och Koffortlastare 1 i AristoCats, Bombom i Micke och Molle, Prosit i 1982-års omdubbning av Snövit och De Sju Dvärgarna, en av elefanterna i Djungelboken, Benjamin Syrsa i 1983-års originaldubbning av Musse Piggs Julsaga, Liten Buse i Trassel, Undrande Man i Vaiana, Bert i en LP-skiva med Mary Poppins, Sniffer i Buddies-filmerna, B2 i Bananer i Pjyamas, m.fl.

Jag har tyvärr inte hört denna insatsen och därför kan jag inte säga vad jag personligen tycker, men enligt vad jag hört så ska insatsen inte vara särskilt lyckad...

Gunnar Ernblad;

I några VHS-filmer utgivna av Kanal10 så spelas Scooby av ingen mindre än dubbningsveteranen Gunnar Ernblad (1946-), som även spelat bl.a. Albert och Big Bäng i DuckTales, Dr Claw i Kommissarie Gadget, B1 i Bananer i Pjyamas, Muskelsmurfen, Jätten Klosso, m.fl. i Smurfarna och mycket mera...

Gunnars insats är överraskande bra som Scooby, han talar med bra inlevelse och liknar originalrösterna och passar bra ihop med karaktären!

Steve Kratz;

Den meste Scooby-rösten är ingen mindre än dubbningsveteranen Steve Kratz (1961-) som gjorde rollen i samtliga dubbningar utförda av MediaDubb, Mediadubb International och Eurotroll, han återfick sedan rollen 2015 när Stefan Frelander lämnade branchen och har fortsatt sedan dess, han har även spelat Tigger i MediaDubbs version av Nalle Puh, Wilbur i Bernard och Bianca i Australien, Sure Bill i Röjar-Ralf, Gargamel, Buttersmurfen, m.fl. i Smurfarna, gorillan Rocko, Gruppbefälet, noshörningen Spetsnos i Noaks Ö, Guld-Ivar Flinthjärta i DuckTales, och mycket mera...

Steve är min personliga favorit av Scoobys röster, han liknar originalrösterna, talar med bra inlevelse, passar karaktären som handen i handsken och får till all energi och glöd som karaktären åstadkommer och det är heller inga problem att höra vad han säger!

Kenneth Milldoff;

I VHS-filmen Scooby-Doo På Nya Äventyr så spelas Scooby av Sun Studio veteranen Kenneth Milldoff (1947-2015), som även spelat bl.a. Den Hornkrönte Kungen i 1998-års omdubbning av Taran och Den Magiska Kitteln, Sir Lionel i Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot, Zozi i Bartok En Riktig Hjälte, Mr Arrow i Skattkammarplaneten, Taz i Looney Tunes, Kapten Haddock i Tintin, Kosmo i Sun Studios version av Jetsons, Shredder/Strimlaren i Sun Studios version av Turtles, Pappa Jordan i Space Jam, m.fl.

Till skillnad från Mats Qviström som Shaggy så får jag säga att Kenneth är hyfsad som Scooby även om han inte riktigt sticker ut för karaktären...

Mikael Roupé;

I några avsnitt av Scooby-Doo och Scrappy-Doo så spelas Scooby av Sun Studio veteranen Mikael Roupé (1964-) som även spelat bl.a. Scooby-Dum i minns inte vilken serie, Snurre Sprätt, Daffy Anka, Pelle Gris, Ture Tupp, Sylvester, Råbarkar-Sam, Mars-Marwin och Skunken i Looney Tunes, Sergeanten i Toy Story 1 & 2, Doli i 1998-års omdubbning av Taran och Den Magiska Kitteln, Konstapel Jones/Ljung och Farbror Albert i Mary Poppins, Dean McCoppin i Järnjätten, Mojo Jojo i Powerpuffpinglorna, titelrollen i I.A. Weasel, Kyckling i Ko och Kyckling, Edd i Ed, Edd & Eddy, m.fl.

Jag har tyvärr inte hört denna insats och kan därför inte kommentera den, jag har dock hört gott om den...

Stefan Frelander;

Sist ut av alla kommer Sun Studio veteranen Stefan Frelander (1961-), som i samma serie även spelar Fred, inom dubbning mest känd som Rex i Toy Story filmerna, han har även spelat Bartok i Anastasia, Krälarn i 1998-års omdubbning av Taran och Den Magiska Kitteln, Bert i Mary Poppins, titelrollen i Johnny Bravo, Babianen i I.A. Weasel, Speedy Gonzales i Looney Tunes Back In Action, Ed och Eddy i Ed, Edd & Eddy, Jolly Jumper, Ratata och Averell Dalton i Sun Studios version av Lucky Luke, m.fl.

Nu skulle inte Stefan vara den första jag tänkte på som Scooby, men jag får ändå säga att insatsen är bra och naturlig, insatsen liknar både Steve Kratz och originalrösterna, han anpassar sig efter originalrösterna och talar med bra inlevelse, även om han saknar den energi och glöd som Steve åstadkommer, Steves inlevelse är också bättre enligt mig även om Stefans inlevelse inte alls är dålig på något sätt!

Övrigt;

Andreas Nilsson nämnde i Christian Hedlunds podcast att han spelat Scooby vid ett tillfälle när Steve Kratz var sjuk eller hade förhinder, jag kan inte minnas att jag hört insatsen, men jag tror iallafall att han kan vara bra i rollen...

Efter övervägande har jag valt att sätta min topplista såhär;
1.   Steve Kratz
2.   Stefan Frelander
3.   Gunnar Ernblad
4.   Kenneth Milldoff
5.   Stellan Skarsgård
Ej tillämpbart: Håkan Serner
Ej tillämpbart: Tor Isedal
Ej tillämpbart: Michael B. Tretow
Ej tillämpbart: Bert-Åke Varg
Ej tillämpbart: Mikael Roupé

Har jag missat någon?

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)
Stellan Skarsgård är bäst >:(

Inte sämst.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 26 maj 2021 kl. 14:18:08
Stellan Skarsgård är bäst >:(

Inte sämst.

Vad har jag sagt om arga huvuden...?

Du har givetvis rätt att tycka vad du vill, men jag accepterar under inga omständigheter att du envisas med att använda arga huvuden i onödan hela tiden...

Disneyfantasten

#223
Shaggy;

Nu ska vi ta oss en till på Scoobys bästa vän Shaggy Rogers svenska röster genom tiderna!

I original har Shaggy spelats av följande;
- Casey Kasem i Scooby-Doo Where Are You
- Billy West i Scooby-Doo on Zombie Island
- Scott West i Scooby-Doo and The Cyber Chase
- Scott Manville i Shaggy & Scooby-Doo Get A Clue
- Matthew Lillard i Scooby-Doo Abracadabra-Doo
- Will Forte i Scoob

Men vi ska som sagt ta oss en titt på karaktärens svenska röster;

Leif Ahrle;

Den tidigaste Shaggy-rösten jag kunnat hitta åt är Leif Ahrle (1943-) som även spelar Lucky Luke i Bröderna Daltons Hämnd, titelrollen i Fantastiska Wilbur (1973), Mannekenpix, Prefekten och diverse andra roller i Asterix 12 Stordåd...

Leif är visserligen en bra och talangfull skådespelare och talar med bra inlevelse, men tyvärr passar han inte riktigt som Shaggy då han inte liknar någon utav karaktärens originalröster...

Peter Harryson;

Den meste Shaggy-rösten är ingen mindre än Peter Harryson (1948-) (som i sin tur är son till röstlegenden John Harryson 1926-2008), som inom dubbning även spelat bl.a. Fille i Herkules, Loppan i Ett Småkryps Liv, Guld-Ivar Flinthjärta i åtminstone ett avsnitt av DuckTales, Överste Pinki i Rock-A-Doodle, Boris i Balto-filmerna, Konrad i Djungeldjuret Hugo, Hathi i Mowglis Äventyr, General Motus, Gaulix och diverse andra roller i Asterix och Britterna, Snowbell i Stuart Little filmerna, m.fl.

Peter Harryson är min personliga favorit i rollen som Shaggy, han liknar de tidigare originalrösterna (i detta fallet de på 1900-talet), talar med bra inlevelse och passar karaktären som handen i handsken, han kanske låter lite gammal och hes, men han var en super voice match på dessa originalröster och är en perfekt combo tillsammans med Steve Kratz Scooby-insats!

Fredrik Dolk;

Nästa person är dubbningsveteranen Fredrik Dolk (1961-) som gjorde rollen i några VHS-filmer, inom dubbning mest känd som Buzz Lightyear i Toy Story filmerna, han har även gjort Michael Jordan i Space Jam, fåret Samuel i Min Vän Charlotte, och mycket mera...

Fredrik är visserligen en talangfull skådespelare och talar med utmärkt inlevelse, men tyvärr passar han inte särskilt bra som Shaggy och liknar inte någon av karaktärens originalröster...

Stig Engström;

Nästa Shaggy-röst är Stig Engström (1942-) som gjorde rollen i några VHS-filmer, jag har tyvärr inte så stor koll på denna person...

Tyvärr är dock insatsen inte vidare lyckad då han inte liknar någon av Shaggys originalröster, men är alldeles för mörk och konstlad och malplacerad, det enda positiva med insatsen är inlevelsen...

Mats Qviström;

Nästa Shaggy-röst är Mats Qviström (1958-) som gjorde rollen i några VHS-filmer...

Tyvärr är Mats Qviström inte särskilt lyckad som Shaggy då han inte liknar någon av karaktärens originalröster...

(det ska tilläggas att jag personligen inte är något stort fan av Mats Qviström i allmänheten, har ingenting stort emot honom, han både spelar bra och talar med bra inlevelse, men det känns som att han oftast anlitats till roller där han inte passar, han är dock ganska bra i rollen som Tintin och han är även väldigt bra som Skogsvaktare Smith i Yogi Björn, det ska tilläggas att jag tycker att Qviströms prestation till Smith är väldigt lik Olli Markenros)

Johan Hedenberg;

Nästa Shaggy-röst är dubbningsveteranen Johan Hedenberg (1954-) som inom dubbning även spelat bl.a. LePelt i 102 Dalmatiner, Oafish i Ringaren i Notre Dame, Nessos i Herkules, Roscoe i 1997-års omdubbning av Oliver och Gänget, Arthur i Lilla Djungelboken, Oskar i MediaDubbs version av Piff & Puff Räddningspatrullen, Dr Octopis i Spindelmannen, och mycket mera...

Johan är visserligen en fantastisk skådespelare och har gjort många bra roller, men tyvärr fungerar han inget vidare som Shaggy, rösten är helt enkelt för ljus och liknar inte någon av Shaggys originalröster, inlevelsen är dock bra, vilket är ett plus...

Thomas Engelbrektson;

Nästa Shaggy-röst är Sun Studio veteranen Thomas Engelbrektson (1951-) som gjorde rollen i Sun Studios Köpenhamns-baserade dubbningar, inom dubbning mest känd som Mr Potato Head i Toy Story filmerna, han har även spelat titelrollen i några VHS-filmer med Yogi Björn, Dalton-bröderna Joe, William och Jack i Sun Studios version av Lucky Luke, Kung Eiddileg i 1998-års omdubbning av Taran och Den Magiska Kitteln, Fred Flinta i Sun Studios version av Familjen Flinta, Mandark i Dexters Laboratorium, m.fl.

Nu skulle inte Thomas vara den första jag tänkte på i rollen som Shaggy, men jag får ändå säga att insatsen är ganska bra, den påminner stundtals om Peter Harrysons insats, inlevelsen är bra så insatsen är överlag relativt bra...

BoBo Eriksson;

Under 2002-2009 spelades Shaggy av BoBo Eriksson (1972-) och vad jag vet är det hans enda dubbningsroll!

BoBo Erikssons insats som Shaggy är ganska bra och matchar karaktärens tonårs-ålder likaväl som de modernare originalrösterna, inlevelsen är bra, överlag en helt okej insats...

Kristian Ståhlgren;

Nästa Shaggy-röst är Kristian Ståhlgren (1971-) som gjorde rollen vid de tillfällen som BoBo Eriksson troligen haft förhinder...

Kristian Ståhlgrens Shaggy-röst är inget utöver det vanliga, rösten sticker inte riktigt ut för karaktären, helt åt skogen är insatsen dock inte...

Jesper Adefelt;

Den nuvarande Shaggy-rösten är Jesper Adefelt (1989-) som gjort rollen i samtliga sammanhang sedan 2009...

Jespers Shaggy-röst är ganska bra och matchar karaktärens nyare originalröster och karaktärens ålder, inlevelsen är bra och röstkaraktären likaså, så liksom några andra nyss nämnda är han godkänd och helt okej...

Bert-Åke Varg;

I en LP-skiva så spelas Shaggy av Bert-Åke Varg (1932-) som i samma skiva även spelar Scooby och liksom fallet med Scooby så fungerar han tyvärr inget vidare som Shaggy heller, då han inte liknar någon utav Shaggys originalröster...  :( (det är väldigt synd då hans insatser i bl.a. Asterix, Snövit och De Sju Dvärgarna, AristoCats och Micke och Molle är riktigt bra)

Efter övervägande har jag valt att sätta min topplista såhär;
1.   Peter Harryson
2.   Thomas Engelbrektson
3.   Jesper Adefelt
4.   BoBo Eriksson
5.   Kristian Ståhlgren
6.   Johan Hedenberg
7.   Fredrik Dolk
8.   Mats Qviström
9.   Leif Ahrle
10. Bert-Åke Varg
11. Stig Engström

Har jag missat någon?

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 maj 2021 kl. 13:30:33
Scooby-Doo;

Nu ska vi ta oss en titt på den ovanliga hunden Scooby-Doos svenska röster genom tiderna!

I original har Scooby spelats av följande;
- Don Messick i Scooby-Doo Where Are You
- Hadley Kay i Johnny Bravo
- Scott Innes i Scooby-Doo on Zombie Island
- Neil Fanning i Scooby-Doo Live Action Movies
- nuvarande Frank Welker i What's New Scooby-Doo

Men vi ska som sagt ta oss en titt på karaktärens svenska röster;

Håkan Serner;

Den tidigaste svenska rösten jag kunnat hitta åt är Håkan Serner (1933-1984), som gjorde rollen i en LP-skiva, kanske mest känd som rösten till Obelix i filmerna Asterix och Hans Tappra Galler och Asterix och Kleopatra, han spelade även Snusmumriken i julkalendern Mumindalen 1973 och var berättarröst i en LP-skiva med Alice i Underlandet!

Jag har tyvärr inte hört insatsen och kan därför inte säga vad jag tycker om den, men enligt vad jag hört så ska insatsen inte vara så värst lyckad...

Tor Isedal;

Nästa svenska röst är Tor Isedal (1924-1990), som gjorde rollen i en LP-skiva, han spelade Nalle Puhs röst fram till hans död och han har även spelat Akela i Djungelboken, Jack & Gus i 1967-års omdubbning av Askungen, Gaius Bonus och Bonden i Asterix och Hans Tappra Galler, Numerobis och Amonbofis i Asterix och Kleopatra, Guld-Ivar Flinthjärta i flera avsnitt ur MediaDubbs version av DuckTales, stenhjärtade Kato i Mio Min Mio och Kapten Long John Silver i Legenden om Skattkammarön!

Jag har heller inte hört denna insats och tvingas därför att utelämna den, men jag har hört att denna insats inte heller ska vara lyckad...

Stellan Skarsgård;

I 1983-års originaldubbning av Scooby-Doo På Zombieön så spelas Scooby av ingen mindre än den kända svenska skådespelaren Stellan Skarsgård (1953-), som enligt min uppsökning inte verkar ha dubbat särskilt mycket annat...

Stellan är visserligen en fantastisk skådespelare, men tyvärr är hans prestation som Scooby inte särskilt lyckad, men pratar lätt förställd med sin vanliga röst och låter konstlad och tillgjord, inlevelsen är det dock inget fel på! (det är synd då Stellan inte är med och dubbar så mycket)

Michael B. Tretow;

Näst på tur är den för mig tämligen okända Michael B. Tretow (1944-) som gjorde rollen i en LP-skiva!

Jag har tyvärr ej hört insatsen och därför kan jag inte säga vad jag tycker om den...

Bert-Åke Varg;

I åtminstone ett kassettband spelas Scooby av Bert-Åke Varg (1932-), inom dubbning mest känd som Asterix, en roll han gjort i åtminstone fem stycken filmer, han har även spelat Lafayette, Onkel Waldo, Billy Boss, Mjölkbilschauffören, Franska Kocken och Koffortlastare 1 i AristoCats, Bombom i Micke och Molle, Prosit i 1982-års omdubbning av Snövit och De Sju Dvärgarna, en av elefanterna i Djungelboken, Benjamin Syrsa i 1983-års originaldubbning av Musse Piggs Julsaga, Liten Buse i Trassel, Undrande Man i Vaiana, Bert i en LP-skiva med Mary Poppins, Sniffer i Buddies-filmerna, B2 i Bananer i Pjyamas, m.fl.

Jag har tyvärr inte hört denna insatsen och därför kan jag inte säga vad jag personligen tycker, men enligt vad jag hört så ska insatsen inte vara särskilt lyckad...

Gunnar Ernblad;

I några VHS-filmer utgivna av Kanal10 så spelas Scooby av ingen mindre än dubbningsveteranen Gunnar Ernblad (1946-), som även spelat bl.a. Albert och Big Bäng i DuckTales, Dr Claw i Kommissarie Gadget, B1 i Bananer i Pjyamas, Muskelsmurfen, Jätten Klosso, m.fl. i Smurfarna och mycket mera...

Gunnars insats är överraskande bra som Scooby, han talar med bra inlevelse och liknar originalrösterna och passar bra ihop med karaktären!

Steve Kratz;

Den meste Scooby-rösten är ingen mindre än dubbningsveteranen Steve Kratz (1961-) som gjorde rollen i samtliga dubbningar utförda av MediaDubb, Mediadubb International och Eurotroll, han återfick sedan rollen 2015 när Stefan Frelander lämnade branchen och har fortsatt sedan dess, han har även spelat Tigger i MediaDubbs version av Nalle Puh, Wilbur i Bernard och Bianca i Australien, Sure Bill i Röjar-Ralf, Gargamel, Buttersmurfen, m.fl. i Smurfarna, gorillan Rocko, Gruppbefälet, noshörningen Spetsnos i Noaks Ö, Guld-Ivar Flinthjärta i DuckTales, och mycket mera...

Steve är min personliga favorit av Scoobys röster, han liknar originalrösterna, talar med bra inlevelse, passar karaktären som handen i handsken och får till all energi och glöd som karaktären åstadkommer och det är heller inga problem att höra vad han säger!

Kenneth Milldoff;

I VHS-filmen Scooby-Doo På Nya Äventyr så spelas Scooby av Sun Studio veteranen Kenneth Milldoff (1947-2015), som även spelat bl.a. Den Hornkrönte Kungen i 1998-års omdubbning av Taran och Den Magiska Kitteln, Sir Lionel i Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot, Zozi i Bartok En Riktig Hjälte, Mr Arrow i Skattkammarplaneten, Taz i Looney Tunes, Kapten Haddock i Tintin, Kosmo i Sun Studios version av Jetsons, Shredder/Strimlaren i Sun Studios version av Turtles, Pappa Jordan i Space Jam, m.fl.

Till skillnad från Mats Qviström som Shaggy så får jag säga att Kenneth är hyfsad som Scooby även om han inte riktigt sticker ut för karaktären...

Mikael Roupé;

I några avsnitt av Scooby-Doo och Scrappy-Doo så spelas Scooby av Sun Studio veteranen Mikael Roupé (1964-) som även spelat bl.a. Scooby-Dum i minns inte vilken serie, Snurre Sprätt, Daffy Anka, Pelle Gris, Ture Tupp, Sylvester, Råbarkar-Sam, Mars-Marwin och Skunken i Looney Tunes, Sergeanten i Toy Story 1 & 2, Doli i 1998-års omdubbning av Taran och Den Magiska Kitteln, Konstapel Jones/Ljung och Farbror Albert i Mary Poppins, Dean McCoppin i Järnjätten, Mojo Jojo i Powerpuffpinglorna, titelrollen i I.A. Weasel, Kyckling i Ko och Kyckling, Edd i Ed, Edd & Eddy, m.fl.

Jag har tyvärr inte hört denna insats och kan därför inte kommentera den, jag har dock hört gott om den...

Stefan Frelander;

Sist ut av alla kommer Sun Studio veteranen Stefan Frelander (1961-), som i samma serie även spelar Fred, inom dubbning mest känd som Rex i Toy Story filmerna, han har även spelat Bartok i Anastasia, Krälarn i 1998-års omdubbning av Taran och Den Magiska Kitteln, Bert i Mary Poppins, titelrollen i Johnny Bravo, Babianen i I.A. Weasel, Speedy Gonzales i Looney Tunes Back In Action, Ed och Eddy i Ed, Edd & Eddy, Jolly Jumper, Ratata och Averell Dalton i Sun Studios version av Lucky Luke, m.fl.

Nu skulle inte Stefan vara den första jag tänkte på som Scooby, men jag får ändå säga att insatsen är bra och naturlig, insatsen liknar både Steve Kratz och originalrösterna, han anpassar sig efter originalrösterna och talar med bra inlevelse, även om han saknar den energi och glöd som Steve åstadkommer, Steves inlevelse är också bättre enligt mig även om Stefans inlevelse inte alls är dålig på något sätt!

Övrigt;

Andreas Nilsson nämnde i Christian Hedlunds podcast att han spelat Scooby vid ett tillfälle när Steve Kratz var sjuk eller hade förhinder, jag kan inte minnas att jag hört insatsen, men jag tror iallafall att han kan vara bra i rollen...

Efter övervägande har jag valt att sätta min topplista såhär;
1.   Steve Kratz
2.   Stefan Frelander
3.   Gunnar Ernblad
4.   Kenneth Milldoff
5.   Stellan Skarsgård
Ej tillämpbart: Håkan Serner
Ej tillämpbart: Tor Isedal
Ej tillämpbart: Michael B. Tretow
Ej tillämpbart: Bert-Åke Varg
Ej tillämpbart: Mikael Roupé

Har jag missat någon?

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)
Jag tycker att du har bra förklaringar och argument. Även fast jag inte håller med dig om till exempel Steve Kratz, han är mycket duktig som Scooby men som jag tidigare sade är Stefan Frelander bättre med att anpassa sig till de olika originalrösterna. Sen är det ju också fördel med att Stefan spelade både Scooby Doo och Fred i Sun Studio Köpenhamns dubbningar då originalets Frank Welker också spelar båda dessa.