Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney VHS

Startat av moviefan, 29 juni 2017 kl. 22:09:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

moviefan

Någon som minns att man fick vhs film gratis pga ett gäng musse märken ? Någon som utnyttjade detta ?

Alexander

#1
Citat från: moviefan skrivet 29 juni 2017 kl. 22:09:05
Någon som minns att man fick vhs film gratis pga ett gäng musse märken ? Någon som utnyttjade detta ?

Ja, enligt mina föräldrar utnyttjade vi det. Fick på det viset filmerna "Kalle Anka 60 år" och "Janne Långben the Movie" på VHS.
Var själv för liten för att minnas. Men det var att man skulle fylla sitt häfte med Musse märken, 4 st för Silverbonus och 5 st för Guldbonus.

Sen skulle man kryssa i den filmen man ville ha och skicka iväg häftet med ens uppgifter till adressen som fanns i häftet.  :)

moviefan

När slutade Disney med vhs  ?

Alexander


Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  1 juli 2017 kl. 21:44:55
Disney slutade 2006 med VHS.   :)

Den sista som gavs ut på VHS var Bambi 2 (dock ej i Sverige).

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 juli 2017 kl. 21:45:52
Den sista som gavs ut på VHS var Bambi 2 (dock ej i Sverige).

Det stämmer att det var den sista i USA.
Tror den sista i Sverige var Kejsarens nya stil 2: Kronks Nya Stil som kom ut på DVD och VHS 2006.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  1 juli 2017 kl. 21:51:20
Det stämmer att det var den sista i USA.
Tror den sista i Sverige var Kejsarens nya stil 2: Kronks Nya Stil som kom ut på DVD och VHS 2006.  :)

Ja, det tror jag också.

moviefan

Vilka vhs omslag tycker ni om ?  Jag gillar de flesta. Men 1991 års vhs utgåva av Den Lilla Sjöjungfrun är så fint. Lejonkungens vhs omslag är också fint.

Alexander

Citat från: moviefan skrivet  2 juli 2017 kl. 16:34:20
Vilka vhs omslag tycker ni om ?  Jag gillar de flesta. Men 1991 års vhs utgåva av Den Lilla Sjöjungfrun är så fint. Lejonkungens vhs omslag är också fint.

Svårt val, kan inte riktigt bestämma mig.

Men omslagen från 94 års VHS av Snövit och de sju dvärgarna och 97 års VHS av Skönheten och Odjuret 2: Den förtrollade julen har jag alltid tyckt varit fina.  :)

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet  2 juli 2017 kl. 16:34:20
Vilka vhs omslag tycker ni om ?  Jag gillar de flesta. Men 1991 års vhs utgåva av Den Lilla Sjöjungfrun är så fint. Lejonkungens vhs omslag är också fint.

Själv har jag svårt att bestämma mig, eftersom jag tycker att många Disney-VHS-omslag är mycket fina.

Citat från: Alexander skrivet  2 juli 2017 kl. 16:56:39
Svårt val, kan inte riktigt bestämma mig.

Men omslagen från 94 års VHS av Snövit och de sju dvärgarna och 97 års VHS av Skönheten och Odjuret 2: Den förtrollade julen har jag alltid tyckt varit fina.  :)

Men var inte Den Förtrollade Julen utgiven 1998 i Sverige?

Alexander

#10
Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juli 2017 kl. 17:07:04
Själv har jag svårt att bestämma mig, eftersom jag tycker att många Disney-VHS-omslag är mycket fina.

Men var inte Den Förtrollade Julen utgiven 1998 i Sverige?

Tänkte inte så mycket på exakt när den kom ut när jag skrev, men den kom ut 1998, så ja det stämmer.
Det är iallafall den utgåvan jag menar  ;)

moviefan

Hade ni utgåvorna med Walt Disney Klassiker (endast vit text) eller dom med (klassiker med guldkant runt)  Vilka gavs ut med guldkant runt ?  Jag har för mig att Den Lilla Sjöjungfrun gavs ut två gånger på vhs med olika omslag. Dels den med rött fodral, samt ett med blått, då Ariel ligger på en sten.

TBT_STR_QR

Undrar bara, finns det någon skillnad mellan VHS-kassetter med guldkant och icke-guldkant VHS-kassetter från Disney?

Någon som vet huruvida "Taran och den magiska kitteln":s VHS-exemplar släpptes med widescreen eller standard-screen, då filmen, likt "Tönrntosa" spelades in med formatet widescreen.

Så här ser exemplaret ut: http://img.tradera.net/images/626/248521626_0c0f3a54-5b25-461b-804e-b5f4d27aef86.jpg
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Alexander

#13
Citat från: TBT_STR_QR skrivet  6 juli 2017 kl. 09:42:52
Undrar bara, finns det någon skillnad mellan VHS-kassetter med guldkant och icke-guldkant VHS-kassetter från Disney?

Någon som vet huruvida "Taran och den magiska kitteln":s VHS-exemplar släpptes med widescreen eller standard-screen, då filmen, likt "Tönrntosa" spelades in med formatet widescreen.

Så här ser exemplaret ut: http://img.tradera.net/images/626/248521626_0c0f3a54-5b25-461b-804e-b5f4d27aef86.jpg

Jag har för mig att det inte är någon skillnad på  bildformatet mellan VHSer med Disney loggan i icke-guldkant eller guldkants ram. Enda skillnaden kan vara restaureringen och bonusmaterial (om det finns) och självklart reklamen som visas före filmen.
VHS utgåvan av Törnrosa från 2003 kanske har lite bredare bildformat än de tidigare VHS utgåvorna men eftersom jag inte äger den kan jag tyvärr inte svara exakt om det stämmer.

Men VHS utgåvorna av Taran och den magiska kitteln och Törnrosa är standard 4:3 Pan&Scan format på, och de fick inte sina rätta Widescreen format förrän långt senare. Detta gäller även andra filmer som Lady och Lufsen. Törnrosa fick det 2008 med DVD och Blu-ray releasen och Taran och den magiska kitteln fick det 2011 med sin DVD utgåva.

moviefan

Citat från: Alexander skrivet  6 juli 2017 kl. 11:25:13
Jag har för mig att det inte är någon skillnad på  bildformatet mellan VHSer med Disney loggan i icke-guldkant eller guldkants ram. Enda skillnaden kan vara restaureringen och bonusmaterial (om det finns) och självklart reklamen som visas före filmen.
VHS utgåvan av Törnrosa från 2003 kanske har lite bredare bildformat än de tidigare VHS utgåvorna men eftersom jag inte äger den kan jag tyvärr inte svara exakt om det stämmer.

Men VHS utgåvorna av Taran och den magiska kitteln och Törnrosa är standard 4:3 Pan&Scan format på, och de fick inte sina rätta Widescreen format förrän långt senare. Detta gäller även andra filmer som Lady och Lufsen. Törnrosa fick det 2008 med DVD och Blu-ray releasen och Taran och den magiska kitteln fick det 2011 med sin DVD utgåva.

Gavs alla klassiker ut två gånger på vhs ? (dels med klassiker text vit, samt med guldram runt)