Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Space Jam: A New Legacy (Space Jam 2)

Startat av gstone, 30 mars 2020 kl. 19:43:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Marcus R

Fråga till Daniel som jag antar är den som rår om Dubbningshemsidan, Hur långt innan premiären får man lägga upp listorna?

Sen undrar jag också om Mikael Roupé finns med på listan.

TonyTonka

Citat från: Marcus R skrivet 30 juni 2021 kl. 22:19:13
Fråga till Daniel som jag antar är den som rår om Dubbningshemsidan, Hur långt innan premiären får man lägga upp listorna?

Sen undrar jag också om Mikael Roupé finns med på listan.

Det hade varit kul, men jag tvivlar tyvärr på det. :(

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juni 2021 kl. 21:33:22
Jag räknar det som nästa uppdatering, om inget oförutsett inträffar så att jag inte hinner med det. :)



När är nästa uppdatering? Är sjukt nyfiken. :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Simon Axelsson

Citat från: TonyTonka skrivet 30 juni 2021 kl. 22:48:15
När är nästa uppdatering? Är sjukt nyfiken. :D

I och med frågan han svarade på i inlägget du citerade, nån gång nu i slutet av veckan i och med premiären av Croodarna 2.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Min målsättning är att publicera allt som är klart torsdag kväll eller absolut senast fredag - detta av den anledningen att jag brukar försöka publicera creditlistor till biofilmer strax innan premiären, om det är möjligt; och på fredag är det ju premiär för Croodarna 2 - En ny tid. :)

Citat från: Marcus R skrivet 30 juni 2021 kl. 22:19:13
Fråga till Daniel som jag antar är den som rår om Dubbningshemsidan, Hur långt innan premiären får man lägga upp listorna?
Det beror på om distributören (eller i förekommande fall dubbningsstudion) har bett om att creditlistan inte ska publiceras före ett visst datum (i så fall vanligtvis premiären). Det är ganska ovanligt, men förekommer i undantagsfall. Men det är betydligt vanligare att distributörerna har embargon om att recensioner inte får publiceras före ett visst datum (och ibland t.o.m. klockslag).

I det här fallet har jag dock inte fått några sådana direktiv angående creditlistan, varför jag förutsätter att det är fritt fram att publicera närsomhelst. Vanligtvis brukar SF Studios heller sällan be om sådant. Tvärtom brukar SF Studios inte så sällan skicka ut creditlistor långt före premiärerna - vid några tillfällen har det till och med hänt att de har varit vänliga nog att på eget bevåg skicka ut creditlistor till filmer som håller på att dubbas just nu, innan jag ens hört talats om filmerna...

Citat från: Marcus R skrivet 30 juni 2021 kl. 22:19:13
Sen undrar jag också om Mikael Roupé finns med på listan.
Nej, ingen skymt av Mikael Roupé så långt ögat når... :(

Citat från: clara liljeberg skrivet 30 juni 2021 kl. 21:49:53
övriga röster är ole ornered och lizette pålsson.även andreas nilsson,dick eriksson och gunnar ernblad.
Var har du fått det ifrån? För om du syftar på Space Jam 2, så medverkar inte merparten av de du nämner...

Steffan Rudvall

#124
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juli 2021 kl. 02:38:40
Var har du fått det ifrån? För om du syftar på Space Jam 2, så medverkar inte merparten av de du nämner...
Jag har för mig att personerna hon nämner medverkar i The Looney Tunes Show eller något liknande. Utan att ha sett creditslistan antar jag dock att Dick Eriksson borde spela Pip även i Space Jam: A New Legacy.

Adam

Citat från: TonyTonka skrivet 30 juni 2021 kl. 22:48:15
Det hade varit kul, men jag tvivlar tyvärr på det. :(
Är också tveksam på't, med tanke på att varken Sun Studio eller Mikael Roupé väldigt sällan håller på med dubbning av filmer och TV-serier numera (för att inte nämna röstskådespelarna från samma studio; Håkan Mohede, Lena Ericsson, Gizela Rasch, Stefan Frelander, Olli Markenros, etc). Fick t.o.m. höra i några poddar att Roupé lade av som regissör för Sun Studio 2005 (i fall du inte visste detta redan).
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Steffan Rudvall

#126
Citat från: Adam skrivet  1 juli 2021 kl. 14:19:53
Är också tveksam på't, med tanke på att varken Sun Studio eller Mikael Roupé väldigt sällan håller på med dubbning av filmer och TV-serier numera (för att inte nämna röstskådespelarna från samma studio; Håkan Mohede, Lena Ericsson, Gizela Rasch, Stefan Frelander, Olli Markenros, etc). Fick t.o.m. höra i några poddar att Roupé lade av som regissör för Sun Studio 2005 (i fall du inte visste detta redan).
Sun Studio är ju del av SDI Media som är del av IYUNO-SDI Group som dubbat filmen. Mikael Roupé kom ju faktiskt tillbaka för att sjunga sångerna i Toy Story 4 men eftersom att det verkar vara så att han inte spelar någon av Looney Tunesen så är han väl helt enkelt inte med.

gstone

Man kan redan nu boka biljetter på filmstadens hemsidan  ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Rudvall Steffan

Citat från: gstone skrivet  1 juli 2021 kl. 14:38:13
Man kan redan nu boka biljetter på filmstadens hemsidan  ;D
Jag har slutat med Filmstaden.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  1 juli 2021 kl. 14:38:13
Man kan redan nu boka biljetter på filmstadens hemsidan  ;D
Fast tyvärr bara på Filmstadens biografer - på Svenska Bios biografer (som också går via samma webbsida och som ju Filmstaden är delägare i) verkar det inte gå att boka biljetter än.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juli 2021 kl. 14:46:54
Fast tyvärr bara på Filmstadens biografer - på Svenska Bios biografer (som också går via samma webbsida och som ju Filmstaden är delägare i) verkar det inte gå att boka biljetter än.
Den går inte heller att hitta på Nordisk Film Bios hemsida. Kan Filmstaden ha någon slags ensamrätt för visningar av filmen?

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 juli 2021 kl. 15:15:38
Den går inte heller att hitta på Nordisk Film Bios hemsida. Kan Filmstaden ha någon slags ensamrätt för visningar av filmen?

Nordisk Film Bio verkar inte komma att visa någonting från Warner Bros. eller Disney vad jag kan se. Jag hittar filmer från Sony, Universal, Paramount och många av de mindre studiorna, men inget från Warner eller Disney, så det kan mycket väl vara så att de inte har licens eller nåt sånt för att visa filmer från dessa två studior, men vad vet jag?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Adam

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 juli 2021 kl. 14:30:07
Sun Studio är ju del av SDI Media som är del av IYUNO-SDI Group som dubbat filmen. Mikael Roupé kom ju faktiskt tillbaka för att sjunga sångerna i Toy Story 4 men eftersom att det verkar vara så att han inte spelar någon av Looney Tunesen så är han väl helt enkelt inte med.
Jo, absolut. Är det något som Toy Story, en del av en franchise vars filmers dubbningar nästan alltid skötts av just de människorna, så hajar man ju, men det är i övriga fall inte som att han dubbar alltför ofta i nuläget, eller att man ser Sun Studios namn i dubbningens eftertexter eller credits längre.
Jag vet även att mycket av detta beror på originalfilmernas regissörers godkännande av röster och annat.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Steffan Rudvall

Citat från: Adam skrivet  1 juli 2021 kl. 16:54:50
Jo, absolut. Är det något som Toy Story, en del av en franchise vars filmers dubbningar nästan alltid skötts av just de människorna, så hajar man ju, men det är i övriga fall inte som att han dubbar alltför ofta i nuläget, eller att man ser Sun Studios namn i dubbningens eftertexter eller credits längre.
Jag vet även att mycket beror på originalfilmernas regissörer och annat.
Som sagt är Sun Studio del av SDI Media och det är därför man inte ser Sun Studio nämnas i några listor längre.

Förresten så är ju de två första Toy Story filmerna utförda av Mikael Roupé i Köpenhamn medans trean och fyran är gjorda av SDI Media i Stockholm.

Men vi kanske ska återvända till själva ämnet.

Adam

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 juli 2021 kl. 16:59:37
Som sagt är Sun Studio del av SDI Media och det är därför man inte ser Sun Studio nämnas i några listor längre.

Förresten så är ju de två första Toy Story filmerna utförda av Mikael Roupé i Köpenhamn medans trean och fyran är gjorda av SDI Media i Stockholm.

Men vi kanske ska återvända till själva ämnet.
'Just saying. 🤷‍♂️
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘