Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Lady och Lufsen

Startat av TonyTonka, 23 augusti 2022 kl. 21:40:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 april 2024 kl. 14:10:47Jag håller med, och detsamma gäller även Disneys omdubbningar i allmänhet.
Tycker endel omdubbningar är ganska bra.
Bambi, Törnrosa, Brisby och Nimh mfl hade bättre omdubbningar.
Bambi kanske är kontroversiell men här tycker jag tjej rösterna till dom yngre karaktärerna förstör endel av inlevelsen i originaldubben.
Växte upp med originaldubben och hela barndomen så trodde jag att Bambi var en hona då han hade en dålig kvinnlig röstskådespelare i originaldubben.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 april 2024 kl. 14:59:23Tycker endel omdubbningar är ganska bra.
Bambi, Törnrosa, Brisby och Nimh mfl hade bättre omdubbningar.
Bambi kanske är kontroversiell men här tycker jag tjej rösterna till dom yngre karaktärerna förstör endel av inlevelsen i originaldubben.
Växte upp med originaldubben och hela barndomen så trodde jag att Bambi var en hona då han hade en dålig kvinnlig röstskådespelare i originaldubben.
En av de bästa omdubbningarna kan nog vara 1972-års första omdubbning av Dumbo där 1946-års originaldubbning gjordes av svenskamerikansker och jag kan nog tänka mig att den antagligen inte var någon höjdardubbning och av de bitar jag hört låter den inte riktigt så värst lyckad och därför kan jag nog tänka mig att det var ett bra beslut att filmen dubbades om 1972. (men däremot som sagt inte att man dubbade om filmen en andra gång på 1990-talet som känns totalt onödigt då 1972-års dubbning håller en så utmärkt klass)

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 april 2024 kl. 15:04:02En av de bästa omdubbningarna kan nog vara 1972-års första omdubbning av Dumbo där 1946-års originaldubbning gjordes av svenskamerikansker och jag kan nog tänka mig att den antagligen inte var någon höjdardubbning och av de bitar jag hört låter den inte riktigt så värst lyckad och därför kan jag nog tänka mig att det var ett bra beslut att filmen dubbades om 1972. (men däremot som sagt inte att man dubbade om filmen en andra gång på 1990-talet som känns totalt onödigt då 1972-års dubbning håller en så utmärkt klass)
Tycker också 1972 års dub av Dumbo är bra🙂

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 april 2024 kl. 13:37:22Omdubbningar är inte automatiska dåliga eller skräp bara för att det finns äldre dubbningar. Återigen har man inte sätt en dubbning så kan man inte kalla den skräp.
Det som irriterar mig är inte att omdubbning exsisterar utan att den ersatt den dubbningen jag vill se.
Är också förbannad på att Danmark och många andra länder fick sin originaldubb släppt på vhs men inte Sverige😭😭😭😭.
Det tråkiga med 35mm är att dom enligt Disneys kontrakt skulle returneras och om det ej var genomförbart så skulle dom förstöras av bion som hyrt in exemplar så dom inte kunde kopieras upp i fler exemplar.
Osis i tecknat Discorden har nämnt att Disney var stenhårda med kontrakt och höll koll på exakt hur många kopier dom tryckt av en film.
Visserligen så fanns vhs kameror 1984 men hade någon filmat på bio:n och pirat band kopierats upp så tror jag dubben hade blivit hittad som Peter Pan, 101 Dalmatiner, Snövit och Taran blev.