Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dinosaurier

Startat av gstone, 5 januari 2016 kl. 21:17:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Mina komplimanger går till dom som dubbade  Dinosaurier. Det är en väldigt bra dubbning. Filmens kvalitet är en fråga för ett annat thread.  Dubbningen av Dinosaurier är mycket välgjord med fantastiska röster  för många av karaktärerna.  Den håller en hög kvalitet och är 14 på min lista(Hela listan är inte klar än) över bästa dubbningar av   Disney klassiker. Dubbningen är ett bra jobb och en stor anledning och se filmen. Det är inte  lätt att matcha Samuel E. Wright.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Jag såg precis denna filmen och musiken i den är magisk och får mig så att minnas min barndom. Vad tycker ni om den?
En sak jag bara kan undra lite är varför har trailern i Den vilda familjen Thornberry - Filmen använt sig av musiken från Dinosaurier i en av sina trailers?


https://youtu.be/9cqHNZpk_q4

Om man jämför med här:


https://youtu.be/B9ubdk1tuI0

Adam

Har sett den själv då och då i sin helhet som barn (minns den annars som mest från olika trailers som gick på TV, troligen från dess DVD-premiär, plus från en trailer som fanns med på min VHS-utgåva av Disneys Tarzan), och trots några saker som kommit att bli historiska felaktigheter med tiden så har filmen för övrigt åldrats ganska väl, i alla fall när det gäller dess animation och musik.

Har annars börjat förstå varför den samtidigt fallit i glömska med tiden, och en stor anledning är just att en sådan realistisk animation som den har inte riktigt går ihop med att dess karaktärer faktiskt talar, och använder referenser som inte heller går ihop med tiden den utspelas i, + annat. (Dock är det inte fullt lika störande som i filmen Walking With Dinosaurs)
Mina favoritkaraktärer från filmen är just därför antagonisterna, Carnotaurusarna, för att de verkar vara de enda som faktiskt känns realistiska på något sätt (trots att den riktiga Carnotaurus-arten var mindre än Iguanodon och hade inte någon förmåga att vråla).
Storyn har dessutom gjorts många gånger innan, osv.

Förutom detta, så kan jag medge att dess svenka dubb är mycket välgjord och välcastad, fast jag gillar inte riktigt Fredrik Berling i huvudrollen som Aladar, då jag tycker att han underpresterar rätt mycket i rollen (någonting med hur han levererar sina repliker står jag inte riktigt ut med).
Andra däremot, som t.ex Pernilla August som Plio, lyckas göra bättre intryck, och Mikael Persbrandt gör också bra ifrån sig som Kron och når mycket väl upp till Samuel E. Wrights nivå, om inte bättre.
Den länge bortgågne Niels Dybeck som Bruton förtjänar också stor cred för sin insats i mitt personliga tycke.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Disneyfantasten

Citat från: Adam skrivet  8 december 2021 kl. 09:18:50
Har sett den själv då och då i sin helhet som barn (minns den annars som mest från olika trailers som gick på TV, troligen från dess DVD-premiär, plus från en trailer som fanns med på min VHS-utgåva av Disneys Tarzan), och trots några saker som kommit att bli historiska felaktigheter med tiden så har filmen för övrigt åldrats ganska väl, i alla fall när det gäller dess animation och musik.

Har annars börjat förstå varför den samtidigt fallit i glömska med tiden, och en stor anledning är just att en sådan realistisk animation som den har inte riktigt går ihop med att dess karaktärer faktiskt talar, och använder referenser som inte heller går ihop med tiden den utspelas i, + annat. (Dock är det inte fullt lika störande som i filmen Walking With Dinosaurs)
Mina favoritkaraktärer från filmen är just därför antagonisterna, Carnotaurusarna, för att de verkar vara de enda som faktiskt känns realistiska på något sätt (trots att den riktiga Carnotaurus-arten var mindre än Iguanodon och hade inte någon förmåga att vråla).
Storyn har dessutom gjorts många gånger innan, osv.

Förutom detta, så kan jag medge att dess svenka dubb är mycket välgjord och välcastad, fast jag gillar inte riktigt Fredrik Berling i huvudrollen som Aladar, då jag tycker att han underpresterar rätt mycket i rollen (någonting med hur han levererar sina repliker står jag inte riktigt ut med).
Andra däremot, som t.ex Pernilla August som Plio, lyckas göra bättre intryck, och Mikael Persbrandt gör också bra ifrån sig som Kron och når mycket väl upp till Samuel E. Wrights nivå, om inte bättre.
Den länge bortgågne Niels Dybeck som Bruton förtjänar också stor cred för sin insats i mitt personliga tycke.

Fråga; vem hade du velat höra i rollen som Aladar istället?

Adam

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 december 2021 kl. 09:45:49
Fråga; vem hade du velat höra i rollen som Aladar istället?

I alla fall någon som inte underpresterade lika mycket, kan jag säga.
Jag vet annars hur dubbning fungerar, och hur svårt det är, men allt jag säger är att jag inte är så nöjd med hans insats. Vill inte vara en del av något argument återigen.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Disneyfantasten

Citat från: Adam skrivet  8 december 2021 kl. 09:53:08
I alla fall någon som inte underpresterade lika mycket, kan jag säga.
Jag vet annars hur dubbning fungerar, och hur svårt det är, men allt jag säger är att jag inte är så nöjd med hans insats. Vill inte vara en del av något argument återigen.

Det var inte min mening, jag var bara nyfiken...

Jag är iallafall nöjd med insatsen och ser inga problem med den, du håller inte med, fine!

Däremot är jag oerhört missnöjd med Olli Markenros som Nalle Puh (samt Jan Jönsson i samma roll), båda är duktiga skådespelare men ingen av dem är rätt för denna roll, utan tvekan de absolut sämsta casting-valen i svenska produktioner av Walt Disney Animation Studions långfilmer någonsin! (nej förresten, i originaldubbningar finns ännu sämre val för huvudroller, som Inga Tidblad som Pinocchio, Per Oscarsson som Peter Pan och Erik Lindgren som Taran)

gstone

Jag tycker alla skådespelare i dubbningen är jättebra !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  8 december 2021 kl. 11:47:21
Jag tycker alla skådespelare i dubbningen är jättebra !

Det håller jag helt med om, speciellt Ola Forssmed!  :)

FabulousSloth

Märkte samma sak i VHS-reklamen till "Lilo & Stitch"
2:09
Profilbild av SundaysPlayzone.