Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disneyfantastens egna "Vem är bäst?" recensioner

Startat av Disneyfantasten, 21 januari 2019 kl. 23:00:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 augusti 2020 kl. 22:42:09
I den dubbningen hör man ju dock att Anders Öjebo inte är särskilt lik originalet eftersom att man hör original rösten prata
Utan brytning då

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 december 2019 kl. 21:54:38
Jag har en uppdatering för Joakim Von Ankas röster;

Per-Erik Hallin gör rollen i en musiksaga och han använder sin Kalle-röst i rollen, vilket inte är att ses som lyckat...

Såhär blir alltså min lista;
1.   John Harryson
2.   Göran Engman
3.   Jonas Bergström
4.   Guy De La Berg
5.   Johannes Brost
6.   Peter Wanngren
7.   Per-Erik Hallin

Spelade  Guy De La Berg rollen fler gånger ?

Wikipedia säjer att i Tio år !?

Mellan 2004 och 2014 för att vara exakt
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  8 augusti 2020 kl. 22:22:29
Spelade  Guy De La Berg rollen fler gånger ?

Wikipedia säjer att i Tio år !?

Mellan 2004 och 2014 för att vara exakt

Vad jag vet medverkade inte Joakim i några sammanhang mellan 2004 och 2015, plus att Guy blev svårt sjuk 2011, men han var antagligen den officiella rösten när han levde...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 augusti 2020 kl. 22:26:15
Vad jag vet medverkade inte Joakim i några sammanhang mellan 2004 och 2015, plus att Guy blev svårt sjuk 2011, men han var antagligen den officiella rösten när han levde...

Så han var  officiella rösten  på papper men hoppade in efter Musses jul i Ankeborg ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

#169
Citat från: gstone skrivet  8 augusti 2020 kl. 22:33:43
Så han var  officiella rösten  på papper men hoppade in efter Musses jul i Ankeborg ?
Jag skulle säga att John  Harrysson faktiskt var den officiella rösten så länge han levde men att han hade förhinder när han skulle dubba Musses jul i Ankeborg

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  2 augusti 2020 kl. 23:42:49
Utan brytning då
Med brytning fast jag tycker det låter som en spansk brytning och karaktären ska ju vara brasilianare

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 augusti 2020 kl. 07:14:30
Med brytning fast jag tycker det låter som en spansk brytning och karaktären ska ju vara brasilianare
Fast de e nog int så stor skillnad

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 februari 2020 kl. 17:55:42
I måndags så upptäckte jag en musiksaga på YouTube med Kerstin Andeby som Sjungande Harpan och hon var helt okej... (har dock fortfarande ingenting att jämföra med då jag ännu ej har hört varesig Gaby Stenberg eller Åsa Jonsson-Bergfalk/Jenny Wåhlander (som var talrösten i omdubbningen))

Jätten Ville var visserligen inte crediterad, men han hade dialog i musiksagan och såvitt jag kunde avgöra tillhörde rösten Peter Wanngren som dock tyvärr inte var så lyckad...

Såhär blir alltså min lista;
1. Stephan Karlsén
2. Anders Öjebo
3. Peter Wanngren

Okej, då har man alltså hört Fredrik Hiller och Åsa Jonsson/Jenny Wåhlander...

Nu har jag ingen koll på hur originalrösterna låter, men tycker iallafall att de gjorde utmärka prestationer och talade med bra inlevelse och Åsa sjöng också vackert...

Såhär blir alltså min lista för Harpans röster;
1. Jenny Wåhlander/Åsa Jonsson-Bergfalk
2. Kerstin Andeby
Ej tillämpbart: Gaby Stenberg

Såhär blir alltså min lista för Jättens röster;
1. Stephan Karlsén
2. Fredrik Hiller
3. Anders Öjebo
4. Peter Wanngren
Ej tillämpbart: Bertil Berglund

Dock var Stenberg även berättaren i "Bongo Cirkusbjörnen" och utifrån den så tror jag absolut att hon kan fungera mycket bra som Harpan!  :)

Disneyfantasten

Jag tippar på att publicera omgången med Snövit innan året är slut, kanske rentav nästa månad... (november alltså) då kan jag förmodligen behöva lyssna om på Myrra Malmbergs insats som Snövit... (men om inte musiksagan Snövit och Den Magiska Stenen med Karin Glenmarks insats läggs upp på YouTube så måste jag tyvärr utelämna henne)

Disneyfantasten

#174
Innan jag kommenterar Snövit så vill jag lägga till lite hos Stora Stygga Vargen och Grisarna!

Grisarna spelas i Raw Toonage av Anders Öjebo, som här gör hyfsat ifrån sig om än inte något utöver det vanliga!

Johan Hedenberg spelar Vargen i Raw Toonage och han är något bättre än ovannämnda...

Disneyfantasten

#175
Nu är det äntligen dags för min efterlängtade omgång med fler karaktärer!

Först ut är karaktärer ur Nr 1 Disneyklassikern Snövit och De Sju Dvärgarna från 1937!

Filmen hade världspremiär på bio i USA 21 december 1938!

Filmen hade Sverigepremiär 27 september 1938 och sköttes då av Per-Axel Branner i den svenska dubbningen, dock dubbades filmen om av Doreen Denning till nypremiären på bio 4 december 1982!

Karaktären har även framträtt i bl.a. Disney On Ice (troligtvis utförd av KM Studio på svenska), Hos Musse, slutet av Lejonkungen 3 Hakuna Matata (bägge dessa definitivt utförd av KM Studio i Sverige), DVD-filmen Prinsess-Sagor Volym 2, PC-spelet Disney Princess Emchanted Journey (bägge dessa definitivt utförda av Sun Studios Stockholms-filial), samt ett avsnitt ur TV-serien Sofia Den Första (utförd av SDI Media), plus även långfilmen Röjar-Ralf Kraschar Internet (samma som med Sofia; utförd av SDI Media)

Snövit;

Först ut är alltså karaktären prinsessan Snövit!

Hon är Disneys allra första prinsessa och även den yngsta i den officiella skaran eftersom hon är 14 år!

Karaktären har haft följande originalröster;
- Adriana Caselotti i originalfilmen (funfact: hon fick förresten skriva på ett kontrakt att aldrig mer vara med i någon film eller serie för att Walt inte ville att illusionen skulle förstöras för barnen, det hade hon dock emellertid inga problem med att göra)
- Mary Kay Bergman = under 1990-talet vid olika tillfällen
- Carolyn Gardner = 2000-2010, bl.a. Hos Musse och Kingdom Hearts
- Katherine Von Till = sedan 2011, däribland Sofia Den Första
- Pamela Ribon = endast Röjar-Ralf Kraschar Internet

Men vi ska som sagt bedöma karaktärens svenska röster!;

Tatiana Angelini;

Först ut är alltså den vid dubbningstillfället 14-åriga Tatiana Angelini (1922-2006) som senare även spelade titelrollen i 1950-års originaldubbning av Askungen!

Det ska tilläggas att jag personligen inte har sett originaldubbningen i sin helhet, men utav de bitar jag hört får jag ändå säga att den är okej och Tatiana Angelini gör en ganska bra insats i den rollen och är riktigt lik originalrösten, även om jag tycker att originalet och även denna röst är lite gnälliga så är det inga direkta problem för mig! Walt Disney själv tyckte att denna dubbning var bättre än den amerikanska, i synnerhet då just denna insats! (Det verkar förresten som att Walt varit riktigt intresserad av just Sverige då han själv övervakade de svenska dubbningarna av Dumbo, Saludos Amigos och Tre Caballeros)

Mia Adolphson & Marianne Kock;

Nästa personer är Mia Adolphson (1949-) & Marianne Kock (1939-) som gjorde rösten i en LP-skiva, och tyvärr är dessa inte vidare lyckade då de har alldeles för mörka rösten för att kunna passa karaktären, röstlikheten och röstkaraktäeren lyser också helt med sin frånvaro, så därför är det tyvärr oundvikligt att de hamnar allra längst ner på listan!

Anna-Lotta Larsson;

I filmens omdubbning från 1982 så är det Anna-Lotta Larsson (1954-) som gör rösten, vars första dubbning var Vixey i Micke och Molle året därpå och senare har hon även dubbat Alice (Dennis Mamma) i Dennis, Nani i Lilo och Stitch, Emelie i Lantmusen och Stadsmusen, Gerda i Frost och Pica i Lassie (2015)!

Då jag är uppväxt med omdubbningen skulle det inte ha varit någon förvåning om jag tyckte att Larsson var den bästa Snövit-rösten, men riktigt så enkelt är det inte! Insatsen är inte på något sätt dålig, överlag får jag säga att den är helt okej, röstlikheten och röstkaraktäeren lyser helt med sin frånvaro, men till skillnad från två ovannämnda LP-röster så irriterar jag mig inte alls i närheten av lika mycket här, inlevelsen är mycket bra och sångrösten är riktigt fin! Tack vare min stora nostalgikoppling kan jag helt enkelt inte dissa henne även om röstlikheten och röstkaraktäeren kunde ha varit bättre! (jag tror att Larsson hade varit något bättre som Rosenröd, som är Snövits syster som aldrig framträtt på film)

Karin Glenmark;

I musiksagan "Snövit och Den Magiska Stenen" (som spelades in på svenska maj 1991) så spelas Snövit av Karin Glenmark (1952-).

Rösten sticker inte riktigt ut för karaktären och låter mer vuxen än originalrösten, men talar med bra inlevelse...

Anna Nylén;

Nästa person är alltså Anna Nylén (1974-) som endast gjort rollen i en teaser för EuroDisney som förekommer i slutet av 1991-års VHS-utgåva av Den Lilla Sjöjungfrun! Insatsen är hyfsad och låter ung och passar karaktären någorlunda bra, även om den inte riktigt sticker ut för karaktären!

Lizette Pålsson;

Under 1998-2014 så har Snövit spelats av skådespelerskan och sångerskan Lizette Pålsson (1967-) gjort Snövits röst i samtliga sammanhang! Inom dubbning mest känd som de officiella rösterna till Mimmi Pigg och Askungen, och har även givit röst till Krista i Ferngully Den Sista Regnskogen, Atta i Ett Småkryps Liv, Jill Young i Joe Jättegorillan, Basker-Tjej i En Extremt Långbent Film, Dixie i Micke och Molle 2, Rosita i Coco, Hope Bettleman i Croodarna 2 En Ny Tid (som inte ha haft premiär ännu men som enligt Filmstaden är färdigställd), m.fl.

Lizette Pålsson är en av mina favoritskådespelare inom dubbning och har en så vacker röst med bra inlevelse för att inte tala om en lysande sångröst, och hennes insats som Snövit är riktigt fin och passar karaktären som handen i handsken, hon är riktigt lik originalrösten och bibehåller röstkaraktäeren och känslan på ett mycket bra sätt samtidigt som hon också passar bättre än både Adriana Caselotti och Tatiana Angelini, om filmen istället för 1982 hade dubbats om 1992 så tror jag definitivt att Pålsson hade varit ett utmärkt val!

Ebba Blitz;

I PC-spelet Disneyprinsessornas Modeateljé spelas Snövit av Ebba Blitz (1971-).

Hon gör en bra insats och liknar såväl originalrösten som karaktärens andemening.

Jenny Wåhlander;

I PC-spelet Disneyprinsessornas Hästshow så spelas Snövit av KM Studio veteranen Jenny Wåhlander (1976-) som även spelat Kessie i Boken om Puh och Nalle Puh Vännernas Fest, Marlene i Pingvinerna Från Madagaskar, Sjungande Harpan i Musse Pigg och Bönstjälken, m.fl.

Hon gör en bra insats och bibehåller någorlunda rätt röstkaraktär och passar bra ihop med karaktären.

(det ska tilläggas att någon på forumet hade fått felaktig info om att Jenny Wåhlander spelade Snövit i bonusmaterialet på 2009-års DVD-utgåva av Walt Disneys originalklassiker, men nu vet vi att Jenny spelat karaktären på riktigt, om än i ett annat sammanhang)

Mikaela Tidermark Nelson;

Sist ut har vi dubbningsveteranen Mikaela Tidermark Nelson (1986-) som gjorde rösten i Röjar-Ralf Kraschar Internet! Inom dubbning har Mikaela gjort i princip hur många roller som helst, som Eve i WALLE, Silverdagg i Tingeling-filmerna (utom de två första), Tryffelina Kolaström i Röjar-Ralf, Abigail i Big Hero 6, Fru-Fru i Zootropolis, m.fl.

I dagsläget vet jag inte varför Pålsson byttes ut som Snövit i den här filmen medan hon fortfarande är Askungen, och varför ska Mulan behöva byta röst för tredje gången? (från Divina Sarkany i de två filmerna, till Mikaela Tidermark i både Disney Infinity och Sofia Den Första och slutligen Anna Isbäck i Röjar-Ralf Kraschar Internet) kanske Daniel Sjöberg kunde svara på detta?

Nåväl, till saken; insatsen är liksom Larsson hyfsat bra och påminner en aning om Anna Nyléns insats men är något djupare och passar karaktären mer, även om röstlikheten och röstkaraktäeren lyser med sin frånvaro, överlag en godkänd insats, men jag hade absolut utan tvekan föredragit Lizette Pålsson!

Övrigt;

Jag trodde att Myrra Malmberg (1966-) spelade Snövit i VHS-filmen "Kul Med Engelska: Stad och Hus" (utgiven i Sverige 1998-08-19), något som inte visade sig stämma, för jag gjorde upptäckten i veckan att Snövit inte har en enda replik i någon av dessa! Oavsett så tror jag ändå att Malmberg hade kunnat göra rollen mycket bra!  :)

1982 tror jag även att Lena Ericsson (1952-) hade kunnat göra rollen mycket bra, med Ankis röst i DuckTales! (även som Drottningen/Häxan tror jag att hon hade kunnat fungera mycket bra)

Förresten värt att nämna att Birgitta Larsson, Louise Werner och Iwa Sörensen var inne i studion och provspelade för Snövit vid omdubbningen 1982! Jag tror att Birgitta Larsson hade varit i samma nivå som Anna-Lotta Larsson (som gjorde an ganska bra insats och jag tror att bägge dessa Larsson hade varit något bättre som Rosenröd) Jag lyssnade lite på Iwa Sörensen på YouTube och tyvärr tror jag inte att hon hade fungerat något vidare! Louise Werner verkar tyvärr vara för svår att hitta för att jag ska kunna uttala mig dels för att det verkar finnas flera med det namnet och dels för att jag hittar personer med namnet Louise Wener...

Topplistan;

Nu har vi alltså kommit till final-omgången, där jag färdigställer topplistan och i en del fall är det inte så lätt, och i en del fall är det lättare (exempelvis Aladdin, där Peter Jöback är den enda solklara rösten!)

Min sammanställda topplista ser ut såhär;
1.   Lizette Pålsson
2.   Ebba Blitz
3.   Jenny Wåhlander
4.   Anna-Lotta Larsson
5.   Tatiana Angelini
6.   Mikaela Tidermark Nelson
7.   Anna Nylén
8.   Karin Glenmark
9.   Mia Adolphson
10. Marianne Kock

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Nästa gång är det dags med Dvärgarna med start av Kloker!

Elios


Disneyfantasten

#177
Enligt vad TonyTonka nämnt i ett PM ganska nyss så har han för tillfället inga planer på att uppdatera son blogg, helt omöjligt är det dock inte att han gör...

Det innebär att jag får försöka klara det iallafall även om jag inte har så mycket inspiration (som gör det lättare för mig), men eftersom jag längtar efter mina egna omgångar så kommer jag att försöka få igång Dvärgarnas omgångar redan i januari, hoppas då att musiksagan Snövit och Den Magiska Stenen hinner läggas upp innan dess men om den inte gör det så får jag helt enkelt lägga till rösterna därifrån i efterhand...

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 januari 2021 kl. 00:45:56
Enligt vad TonyTonka nämnt i ett PM ganska nyss så har han för tillfället inga planer på att uppdatera son blogg, helt omöjligt är det dock inte att han gör...

Det innebär att jag får försöka klara det iallafall även om jag inte har så mycket inspiration (som gör det lättare för mig), men eftersom jag längtar efter mina egna omgångar så kommer jag att försöka få igång Dvärgarnas omgångar redan i januari, hoppas då att musiksagan Snövit och Den Magiska Stenen hinner läggas upp innan dess men om den inte gör det så får jag helt enkelt lägga toll rösterna därifrån i efterhand...
Toll?

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  1 januari 2021 kl. 23:43:18
Toll?

Nu förstår jag vad du menade, det skulle stå "lägga till", men i och o är så nära varandra på tangentbordet så jag såg inte när jag skrev...