Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Toy Story 4

Startat av TonyTonka, 30 mars 2018 kl. 21:03:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Citat från: gstone skrivet 25 oktober 2019 kl. 13:05:55
Vem var Barbies röst tror ni ? Amanda stod inte med på rollistan har jag för mig.

Det var väl ändå Ellen Fjaestad som gjorde hennes röst och ingen annan där.  :P

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 oktober 2019 kl. 10:44:23
Det låter ju fullständigt sinnessjukt...?! Då lär ju försäljningen sjunka lavinartat, när det inte längre fungerar som julklapp. Det lär ju minska försäljningen med minst hälften, jämfört med om filmen hade släppts ett par veckor före jul... :(
Om man ska köpa den själv, ja. Men ska man ge bort den i julklapp (som lär vara fallet för många), så kan man ju inte gärna köpa någonting den 27 december; om man nu inte vill vänta tills nästa år med att ge bort den... :(

Jag håller med om vartenda ord, jag kunde inte ha sagt det bättre själv...

Simon Axelsson

Tror ni att de kommer inse vilket dumt releasedatum de satt och ändra det eller är det helt meningslöst att föreställa sig det?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 25 oktober 2019 kl. 21:05:51
Tror ni att de kommer inse vilket dumt releasedatum de satt och ändra det eller är det helt meningslöst att föreställa sig det?

Det återstår att se, det är ett litet tag kvar till december...

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 oktober 2019 kl. 21:11:50
Det återstår att se, det är ett litet tag kvar till december...

Ja, i och för sig
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Elios skrivet 25 oktober 2019 kl. 16:07:48
Det var väl ändå Ellen Fjaestad som gjorde hennes röst och ingen annan där.  :P

Förlåt bland ihop Amanda och Ellen för båda var mest kända för samma film.

Förlåt ! :-[
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

I dag fick jag - nästan som väntat - Toy Story 4 med posten från Discshop trots att releasedatum egentligen inte är förrän på fredag.

Någon som har sett den och/eller köpt den i någon fysisk butik?

I princip alla butiker måste redan ha fått in den, frågan är bara om de vågar börja sälja den redan i dag? Jag är ganska säker på att den kommer att sälja betydligt bättre hos de handlare som börjar sälja den redan i dag än hos dem som håller hårt på releasedatum.


Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 december 2019 kl. 13:43:27
I dag fick jag - nästan som väntat - Toy Story 4 med posten från Discshop trots att releasedatum egentligen inte är förrän på fredag.

Någon som har sett den och/eller köpt den i någon fysisk butik?

I princip alla butiker måste redan ha fått in den, frågan är bara om de vågar börja sälja den redan i dag? Jag är ganska säker på att den kommer att sälja betydligt bättre hos de handlare som börjar sälja den redan i dag än hos dem som håller hårt på releasedatum.

När jag var i ICA MAXI idag så såg jag att Toy Story 4 var med på hyllorna, så jag antar att det betyder att Disney tagit sin förnuft till fånga och flyttat bak releasedatumet till innan julafton istället!  :)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2019 kl. 16:17:24
När jag var i ICA MAXI idag så såg jag att Toy Story 4 var med på hyllorna, så jag antar att det betyder att Disney tagit sin förnuft till fånga och flyttat bak releasedatumet till innan julafton istället!  :)

Nej, det tror jag inte. Discshop, Ginza m.fl. webbutiker och Disneys egen press-sajt anger fortfarande 27/12 som releasedatum. Däremot måste ju alla butiker ha fått sina exemplar senast i dag om de ska kunna börja sälja dem på fredag. Då ligger det väl nära till hands att många butiker tar chansen och börjar sälja dem redan i dag. Frågan är om Disney kan/vill vidta några juridiska åtgärder mot butiker som är för tidigt ute?

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 december 2019 kl. 16:58:52
Nej, det tror jag inte. Discshop, Ginza m.fl. webbutiker och Disneys egen press-sajt anger fortfarande 27/12 som releasedatum. Däremot måste ju alla butiker ha fått sina exemplar senast i dag om de ska kunna börja sälja dem på fredag. Då ligger det väl nära till hands att många butiker tar chansen och börjar sälja dem redan i dag. Frågan är om Disney kan/vill vidta några juridiska åtgärder mot butiker som är för tidigt ute?

Då kanske det är annorlunda i större delen av landet... (webbsajter, de mindre städerna, osv.)

Jag skulle gissa att 2019-12-23 kanske bara gäller i de större städerna (Stockholm, Göteborg, Malmö)

Förresten så undrar jag; exakt hur länge innan releasedatumet printas ett hemvideoformat? (alltså hur lång tid innan den släpps ut i affärerma)

Disneyfantasten

Förresten; visst är det så att det brukar vara dyrare när det först släpps?  :) (så att priset sedan sänks ner ett par månader senare eller någonstans där)

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2019 kl. 22:06:01
Förresten; visst är det så att det brukar vara dyrare när det först släpps?  :) (så att priset sedan sänks ner ett par månader senare eller någonstans där)

Jo, visst är det så. Jag vill dock påpeka att vissa filmer kostar 199 kr på Blu-Ray när de först släpps, blockbusters såsom Marvel och Star Wars brukar dock kosta 179 kr på Blu-Ray när de först släpps och fåtalet filmer kostar "endast" 149 kr när de först släpps på Blu-Ray (Knives Out ska tydligen göra det). Filmer på DVD brukar nästan alltid kosta 149 kr när de först släpps oavsett genre.
För att återgå till din fråga, några månader senare brukar priset gå ner till 99 respektive 49 kr, efter några år kostar filmen på Blu-Ray 59 kr och DVD:n ligger, om jag inte minns fel, fortfarande på 49 kr. Willy's brukar vara både rätt snabba och rätt bra när det gäller prissänkta filmer, deras mängdrabatter brukar vara riktigt bra (en för 59, tre för 99 oavsett om det är på DVD eller Blu-Ray bara kanske ett halvår efter att filmen först släppts i affärerna)
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 23 december 2019 kl. 23:04:51
Jo, visst är det så. Jag vill dock påpeka att vissa filmer kostar 199 kr på Blu-Ray när de först släpps, blockbusters såsom Marvel och Star Wars brukar dock kosta 179 kr på Blu-Ray när de först släpps och fåtalet filmer kostar "endast" 149 kr när de först släpps på Blu-Ray (Knives Out ska tydligen göra det). Filmer på DVD brukar nästan alltid kosta 149 kr när de först släpps oavsett genre.
För att återgå till din fråga, några månader senare brukar priset gå ner till 99 respektive 49 kr, efter några år kostar filmen på Blu-Ray 59 kr och DVD:n ligger, om jag inte minns fel, fortfarande på 49 kr. Willy's brukar vara både rätt snabba och rätt bra när det gäller prissänkta filmer, deras mängdrabatter brukar vara riktigt bra (en för 59, tre för 99 oavsett om det är på DVD eller Blu-Ray bara kanske ett halvår efter att filmen först släppts i affärerna)

När jag var i ICA MAXI idag så såg jag att priset för Toy Story 4 på både DVD och Bluray var 179 kr och de brukar efter några månader kosta 79 kr, iallafall när det gäller Disney och vad jag sett i affärerna (för andra filmer så har jag i mina besök i affärerna sett att de kostar 49 kr)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2019 kl. 21:40:45
Då kanske det är annorlunda i större delen av landet... (webbsajter, de mindre städerna, osv.)

Jag skulle gissa att 2019-12-23 kanske bara gäller i de större städerna (Stockholm, Göteborg, Malmö)

Hur obegripligt det än må vara så är 27/12 officiellt releasedatum enligt Disney, och det lär inte skilja mellan olika ställen i landet.

Att en del, eller kanske rent av de flesta, handlare börjar sälja den tidigare är säkert inte tillåtet, men helt väntat. Innan julafton är filmen "het" och står säkert högt på många barns önskelista. Efter julafton börjar mellandagsrean, och då har föräldrarna så mycket annat att lägga pengarna på än att köpa filmer till listpris. Så de handlare som väntar med att börja sälja filmen till officiellt releasedatum lär nog inte sälja många exemplar.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2019 kl. 21:40:45
Förresten så undrar jag; exakt hur länge innan releasedatumet printas ett hemvideoformat? (alltså hur lång tid innan den släpps ut i affärerma)

Vanligen några månader i förväg. Om man stoppar en DVD eller Blu-rayskiva i sin dator kan man läsa datum på filerna. På Toy Story 4 Blu-ray står det 15 augusti. Det är det datum när titeln mastrades, dvs när man gjorde klart förlagan. Sen skickas materialet till fabriken för pressning, vilket kanske görs 1-2 månader senare.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 december 2019 kl. 07:24:28
Vanligen några månader i förväg. Om man stoppar en DVD eller Blu-rayskiva i sin dator kan man läsa datum på filerna. På Toy Story 4 Blu-ray står det 15 augusti. Det är det datum när titeln mastrades, dvs när man gjorde klart förlagan. Sen skickas materialet till fabriken för pressning, vilket kanske görs 1-2 månader senare.

Jag menade mer med tanke på reklamerna...

Iallafall när det gäller VHS-utgåvor utgivna 1990-2004, exakt när printades de innan releasedatumet (som ofta hade reklamer och speaker)