Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kommande tävlingar på Dubbningshemsidan (Feedback önskas!)

Startat av Daniel Hofverberg, 12 oktober 2017 kl. 01:55:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Tyvärr var det svårare än jag trodde att få klart spelet för nästa tävling, då det visade sig inte alls vara anpassat för olika upplösningar, så att det i en del skärmupplösningar såg ut som hej kom och hjälp mig... :(

Nu tror jag dock snart att jag har fått spelet att se okej ut i de flesta upplösningar, men av uppenbara skäl kommer jag inte ha möjlighet att testa på alla mobiltelefoner eller surfplattor. Men det som ser okej ut i min mobil ska förhoppningsvis fungera bra även på de flesta telefoner.

Min förhoppning nu är att kunna publicera tävlingen inom 1 - 3 dagar, beroende på hur lång tid de sista finslipningarna tar. :)

Sen blir det fullt fokus på ännu en tävling, som alltså nyligen blivit klart om - det kommer också bygga på ett spel, och där ser JavaScript-spelet jag utgått ifrån ut att fungera bra överallt; men däremot fanns inget ljud inlagt alls vilket jag gärna vill försöka implementera.

Daniel Hofverberg

Precis lagom till finalen i Melodifestivalen (tja, det har i alla fall temat musik gemensamt...  ;)) är äntligen nästa tävling klar, och det handlar om Elton John-biografin Rocketman, som ju för övrigt vann Oscar för bästa originalsång på Oscarsgalan i år. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/rocketman-tavling.php

Tävlingen den här gången går ut på en webbversion av arkadklassikern Breakout från 1976. Det har tagit lång tid att få spelet att fungera i alla upplösningar och på alla enheter, men förhoppningsvis har jag lyckats till sist. Till skillnad från föregående ska det här spelet också fungera bra i mobil och surfplattor. Om spelet inte skulle se okej ut på någon skärmupplösning, så vänligen meddela vilken upplösning ni har samt webbläsare, så att jag (förhoppningsvis) kan återskapa problemet.

Tyvärr har alltså den här tävlingen dröjt oacceptabelt lång tid, vilket beror på datorproblemen som omöjliggjort att kunna få klar tävlingen i rimlig tid. Jag kan bara beklaga detta, och be så mycket om ursäkt. :( Förhoppningsvis ska det inte kunna hända igen...

En liten brasklapp: Det här spelet består av 10 nivåer, som alla ser olika ut. Jag kan inte garantera vad som händer om man faktiskt skulle ta sig igenom alla 10 nivåer, så det finns en liten risk att det kan bli samma problem som med Space Invaders. Å andra sidan tror jag dock chansen/risken att någon faktiskt är så skicklig och tålmodig att hen klarar av alla 10 nivåer lär vara liten; i synnerhet som det blir svårare och svårare då paddeln/racketen minskar i storlek för varje nivå...

Varsågod

Slutdatumet för Rocketman-tävlingen blev nog lite fel:

"Tävlingen är öppen t.o.m. söndagen den 22 januari 2019.".

Daniel Hofverberg

Citat från: Varsågod skrivet  7 mars 2020 kl. 08:48:07
Slutdatumet för Rocketman-tävlingen blev nog lite fel:

"Tävlingen är öppen t.o.m. söndagen den 22 januari 2019.".
Oj, så pinsamt misstag... Nu är det åtgärdat. :)

Varsågod

Nu står det 2020, men slutdatumet är alltjämt sedan länge passerat.

Daniel Hofverberg

Oj, det skulle förstås vara 22 mars... :( Nu är det korrigerat.

Varsågod

Spelat lite Breakout och har följande synpunkter/önskemål till en eventuell nästa tävlingsomgång:

Går det att förlänga gracetiden före nästa bollstart efter att man förlorat ett liv/kommer till ny bana, alternativt ge spelaren möjlighet att välja åt vilket håll bollen ska launcha (genom att exempelvis hålla vänster eller höger i starten)?

Som det är nu launchar bollen alltid åt höger, och paddeln är alltid kvar där man senast dog. Om det då finns exempel lågt placerade brickor åt höger kanske man inte hinner undan innan nästa boll launchar rakt in i något med omöjlig vinkel/studs så att man direkt dör på nytt.
Likadant är det när man kommer till en ny bana. Man har kanske en sekund på sig att se hur banan ser ut innan man högst sannolikt måste börja förflytta sig för att kunna förutse något alls. Kan man inte  tänka sig att nedräkningen går något långsammare  när man inte får starta efterföljande banor när man själv vill?

Kan ju vara mycket jobb för det lilla, förstås ...

Daniel Hofverberg

Tack för synpunkterna, och jag håller fullständigt med dig. Tyvärr är det dock inte så lätt att ändra i det här spelet, då JavaScript-spelet verkar vara programmerat på något underligt sätt med annorlunda metoder som jag inte känner till. :(

Det har gjort att det varit svårt och tagit tid att göra minsta lilla förändring av spelet - jag har själv lagt till musik och ljudeffekter, som saknades i originalspelet, plus då förstås rutinerna för att skicka in resultaten till servern; men då allt det var tillräckligt bökigt så har det inte funnits på kartan att göra mycket större förändringar än så...

Jag kommer i alla fall inte göra några förändringar av spelet nu, men blir det aktuellt att använda samma spel till kommande tävlingar ska jag se vad jag kan göra. Åtminstone borde det inte vara mycket jobb att sakta ned nedräkningen när man förlorat och/eller kommit till en ny bana, så man får lite mer tid på sig att se vad som behöver göras. :)


Just nu håller jag för fullt på med spelet för nästa tävling, som för ovanlighetens skull inte kommer att bygga på något klassiskt arkadspel (eller åtminstone inget som jag känner till). Det har tagit lite tid, och sen har jag förlorat ett par dagar då jag inte lyckats komma åt servern eller att uppdatera filer (av okänd anledning), men nu är jag up and running igen och ska försöka få klar spelet inom några dagar. :) Även det här spelet är byggt på ett lite klurigt sätt, men om inte inskickandet av resultat blir alltför svårt att implementera hoppas jag kunna lansera tävlingen på söndag eller måndag.

Jag kan avslöja att nästa tävling handlar om en Oscarsnominerad film som var aktuell under Oscarsgalan i år, och som snart kommer bli aktuell i Skandinavien...

Daniel Hofverberg

Tyvärr har allt dragit ut på tiden, men nu är äntligen nästa tävling klar. Som en del säkert redan har listat ut handlar det den här gången om Le Mans '66, som var Oscarsnominerad för bästa film i år och som släpps på DVD och Blu-Ray den 30 mars.

Och när det handlar om en film om en klassisk biltävling, så är det väl också ganska logiskt och väntat att spela ett bilspel. Visserligen ett udda bilspel, såtillvida att den här banan inte har några kurvor alls, men icke desto mindre ett bilspel...
https://www.dubbningshemsidan.se/lemans66-tavling.php

Det här är alltså första gången för Dubbningshemsidans tävlingar som ett spel inte bygger på något klassiskt arkadspel eller ens mobilspel, utan är såvitt jag vet ett originalspel - men det är förstås inte jag som har utvecklat det från scratch, utan det är ett kinesiskt Open Source-spel som jag har omarbetat, översatt, lagt till musik och ljudeffekter samt förstås lagt till möjligheter att kunna skicka in resultaten.

Lycka till allihopa! Nu har ni i alla fall något att göra på dagarna och kvällarna, nu när många är mer eller mindre isolerade i sina hem på grund av den nuvarande epidemin... ;)

Varsågod

Går det att bromsa i spelet, eller kan man bara att förlita sig på tur gällande huruvida något fordon byter sida så pass sent att det är omöjligt att förutse/hinna reagera?

Daniel Hofverberg

Citat från: Varsågod skrivet 19 mars 2020 kl. 12:10:35
Går det att bromsa i spelet, eller kan man bara att förlita sig på tur gällande huruvida något fordon byter sida så pass sent att det är omöjligt att förutse/hinna reagera?
Nej, det går inte att bromsa - bilen kör alltid i konstant hastighet, så det är bara svänga man kan göra.

Jag håller med dig att det i undantagsfall händer att något fordon byter sida så extremt sent att det är omöjligt att göra något, men oftast går det ändå att förutspå tillräckligt så att man ska hinna agera.

Inte optimalt, då det verkar vara en slumptalsgenerator som avgör, men det här var det enda HTML5/JavaScript-baserade bilspel jag lyckats hitta som var tillräckligt "färdigt" (funktionsdugligt) så att det inte skulle kräva enormt utvecklingsarbete och tid...

Varsågod

Grejen är ju att man om man är relativt alert oftast klarar sig helskinnad fram till att just det händer, så det blir i stort sett helt avgörande för resultatet i den givna omgången. "När händer det?", sitter man mest och tänker.

saintetienne

Alltid kul med nya tävlingar
Men som sagt inget lätt spel.
Bara hoppas man kan få till någon bra runda så att man kan vara med och tävla.
Har bara testat det lätt lite kommer köra mer i helgen.

Daniel Hofverberg

Citat från: saintetienne skrivet 19 mars 2020 kl. 18:00:23
Alltid kul med nya tävlingar
Men som sagt inget lätt spel.
Bara hoppas man kan få till någon bra runda så att man kan vara med och tävla.
Har bara testat det lätt lite kommer köra mer i helgen.
Uppenbarligen har det gått ganska bra för dig ändå, för jag kan avslöja att du leder just nu... :)

saintetienne

Hej

Jag såg att tävlingen Rocketman har gått ut i datum
"Tävlingen är öppen t.o.m. söndagen den 22 mars 2020."

Jag bara undrar om den blivit förlängd.

Ett kul spel och riktigt klassiskt (synd att man inte klara alla banorna vore kul att se vad som händer då).