Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Uttal av skådespelares namn

Startat av Elios, 30 juli 2019 kl. 05:05:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Visste inte om jag skulle ha detta i dubbningar och röster eller i Film och Tv-serier avdelningen här på forumet, så jag tog det här.

Hur uttalar man vissa namn. Jag vill minnas att i något ämne här så uttalas Elina Raeders namn Elina Räder samt Louise Räder.
Men på något konstigt sätt har jag ändå oftast alltid sagt Elina Raeder som det stavas.
Kanske mest beroende på att jag finner hennes röst väldigt attraktiv och underbart söt, sexig liksom.
Iallafall hur uttalar man andra skådespelare namn:

Adam Fietz
Adam Giertz
E. Brochmann
Anders Öjebo
Guy De La Berg
Niels Pettersson
Gunnar Ernblad
Håkan Mohede
Gizela Rasch
Göran Berlander
Torsten Wahlund
etc.

Ja nu kommer jag inte på fler men vissa av dessa vet jag men ändå uttalat dem ibland annorlunda.

Så som med följande:

Vet att man säger Adam Fietz som Adam Fitz. Men här har jag vetat hur man uttalar det  i 10 år då man ju hör det i trailern till Trubbel i Sagoland. På riktigt men ändå alltid sagt Adam Fietz.

Att man säger Gunnar Ärnblad men trodde i början Gunnar Ernblad. (GUD! Vad JAG FUCKING ÄLSKAR HANS RÖST!!!!!!! NOSTALGI DELUX!!!!^^)

Varsågod

Du menar "uttal av"; uttalande är något annat.

Det vore bra om rubriken justerades till att bli mer rättvisande.

Daniel Hofverberg

Jag instämmer, och jag har ändrat rubriken till en mer korrekt sådan.

(Elios: Uttalande innebär vad någon har sagt; inte hur något uttalas)


Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 augusti 2019 kl. 02:36:49
Jag instämmer, och jag har ändrat rubriken till en mer korrekt sådan.

(Elios: Uttalande innebär vad någon har sagt; inte hur något uttalas)

Okej. Men vet du vilka av dem namnen jag skrev som man "uttalas" rätt?

Elios


gstone

Hur kan man förklara uttal på saker i en tråd på nätet ? Nätet trådar är ju text och inte ljud baserad.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet  2 september 2019 kl. 16:49:33
Hur kan man förklara uttal på saker i en tråd på nätet ? Nätet trådar är ju text och inte ljud baserad.

Man kan ju alltid lägga in ljudfiler.
Men också går det att förklara genom att bokstäverna tydligt. Som om vi tar Ibrahimovic. Man säger: "Ibrahimovitch."

GregKat

Citat från: gstone skrivet  2 september 2019 kl. 16:49:33
Hur kan man förklara uttal på saker i en tråd på nätet ? Nätet trådar är ju text och inte ljud baserad.

Det går alldeles utmärkt med hjälp av ex. IPA, det internationella fonetiska alfabetet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Internationella_fonetiska_alfabetet
Om man tycker det är svårt att använda så går det ju att ge en ganska tydlig bild med det romanska alfabetet, precis som Elios gjorde i början av inlägget, med ex. "Ärnblad" istället för "Ernblad". Det går ju där också bra att skriva ut accenter för att förtydliga uttal, och ett exempel skulle kunna vara "Mohéde". I just det där fallet går det ju också bra att tala om det första e:et som ett "långt" e och det andra som ett "kort". Visst kan det uppstå en hel del fel vilken metod man än använder då uttal m.m. kan påverkas av dialekter, talfel eller andra språkliga variationer. Därför fungerar det sällan bra med kommentarer som "jag uttalar 'x' som 'y'" och liknande, även de stundvis kan fungera.

Om det skulle vara så att det inte fullt ut går att förmedla sitt uttal i skrift så går det ju faktiskt att dela ljudfiler här, även om det känns lite bökigt med nedladdning och uppspelning.

Utöver ev. brister tycker jag faktiskt att sådana här trådar kan vara otroligt intressanta då jag själv varit med om att ha uttalat namn fel, ex. Joel Kinnaman, som jag tror att majoriteten av svenska folket uttalar(eller uttalat) fel.