Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Hur tar ni er fram?

Startat av Zebastian, 18 januari 2022 kl. 11:53:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hur tar ni er fram?

Kollektivtrafik
0 (0%)
Cyklar
2 (14.3%)
Går
7 (50%)
Bil
5 (35.7%)

Antal personer som röstat: 14

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders

Jag kör bil. Har blivit alldeles för lat för att göra annat.  :-\
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Adam

Jag både går och cyklar (det sistnämnda gör jag mest under våren och sommaren), men åker även kollektivt. Jag har inte ens tagit körkort än. 🙃
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 18 januari 2022 kl. 11:53:48
Hur tar ni er fram?
Jag tycker det känns som en lite för generaliserad och allmän fråga; i synnerhet för omröstningen - de flesta använder nog inte samma transportsätt om man ska ta sig 300 meter och om man ska ta sig 30 mil... ;)

Ska jag hämta ut paket och liknande hamnar dessa oftast på OKQ8, som ligger 300 meter från bostaden. Där finns det också lite nödvändiga livsmedel, och även om OKQ8 vanligtvis är dyrare än andra ställen så kan det av bekvämlighetsskäl vara värt det om man bara ska köpa 1 liter mjölk, lite godis eller liknande - d.v.s. om man inte behöver tillräckligt mycket livsmedel så att det är värt besväret att ta sig längre bort. För att ta sig de stackars 300 metrarna går jag oftast, om det inte är högsommar och väldigt varmt ute så att är för varmt för att gå; i vilket fall cykel är att föredra.

Under sommarhalvåret, och framförallt juni - september, cyklar jag annars i de flesta fall - om jag exempelvis ska till jobbet (när man inte som nu jobbar hemifrån), ska gå på bio, café, restaurang, en del butiker eller liknande. De flesta sådana destinationer ligger mellan 1 och 1 ½ mil bort från bostaden per väg, vilket är ungefär så långt som jag orkar cykla utan att bli alltför slut.

Men under vinterhalvåret är det livsfarligt att cykla här uppe i Norrland - alldeles för halkigt när det börjar komma snö och is - så då måste man ta till andra transportmedel. För sådana sträckor på en mil och uppåt blir det vanligtvis buss, eller om man lyckas få skjuts av någon som har bil (vilket jag inte har). Men under pandemin vill man förstås i möjligaste mån undvika buss, då det inte känns det minsta säkert... Därför har det under pandemin blivit att man cyklat längre under säsongen, och cyklat så länge som det är barmark; trots att det blir i kallaste laget när temperaturen börjar närma sig några få plusgrader.

Ska man handla mat eller andra livsmedel, så ligger närmaste "normala" livsmedelsbutik (Coop Konsum) ungefär 2 ½ kilometer bort per väg. Det går att gå utan större besvär under vinterhalvåret, och är bara aningen längre än så långt jag brukar gå i normala fall på min dagliga motion, men blir i jobbigaste laget att kånka på matkassar hem en så pass lång sträcka. Under sommarhalvåret föredrar man därför att cykla, just för att enklare kunna få hem kassarna (som man med fördel kan ha i cykelkorg och/eller pakethållare).

Goliat

Det är fötterna eller två hjul (cykel) som tar mig fram. Är det längre bit så är man inte rädd för cykeln alls. Åker sällan buss, det händer nog nästan aldrig. Varit när det varit tvungen till att ta sig till sjukhus eller liknande som buss, har varit tvunget.

Inget körkort och känner inte behov av det heller, varit vid något tillfälle det hade behövts, men ytterst sällan. Kostar dessutom massa pengar.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 januari 2022 kl. 14:17:33
Intressant...då verkar det som att jag tänkte rätt.
Tänkte rätt om vadå?

Jabberjaw

Åker buss till jobbet. Cyklar ibland på sommaren. Och hem brukar jag promenera nuförtiden cirka 4km så inte särskilt långt..

På jobbet åker vi stundvis långa sträckor bil så då är det skönt att variera. Och numera åker jag in vid 8:30 till jobbet för undvika trängsel på bussen.

På sommaren kör jag bil för köpa glass och åka till havet. På vintern står han avställd. Förstår mig inte på folk som startar upp bilen för åka köpa cigaretter när dom precis kommit hem och hunnit vara innanför dörren i 10min  ???  :-\ Försöker storhandla på jobbtiden om man är påväg hem eftersom jag ofta kan korsa vissa kunder och sjukhus med där jag bor, så behöver ingen transport till affären. Dom som inte kan detta borde prenumerera på tjänster såsom MatHem blir nog billigare än att ha en bil bara för små saker i vardagen.  ;D