Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Mat baserat på familjefilmer (Disney och annat)

Startat av Disneyfantasten, 25 oktober 2022 kl. 22:31:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Tänkte att jag framöver kanske kunde testa lite mat från olika filmer från Disney likaväl som andra bolag!

Disney (inkl. Pixar);

- soppa baserad på den i Snövit och De Sju Dvärgarna (likaså också krusbärspaj)

- italiensk buffé från Pinocchio (den där som Stromboli kalasar på)

- jordnötter från Dumbo

- tebjudning baserat på Alice i Underlandet (inklusive ett bord med bl.a. smör, sylt, m.m.)

- italiensk mat ur Lady och Lufsen (till exempel spagetti & köttbullar med tomatsås, som jag haft ett antal gånger, köttbullarna är hemmagjorda av färs)

- Puh-honung

- frukt-bord (baserat på Djungelboken, med bl.a. banan, mango, osv.)

- Crem Ala Crem Ala Edgar ur AristoCats (med kex att doppa i den) (OBS! INGET SÖMNMEDEL)

- jättestark soppa ur Robin Hood

- varmkorv ur Oliver och Gänget

- majskolv ur Pocahontas

- risgrynsgröt med ägg & bacon ur Mulan

- Kronks spenat-knytten ur Kejsarwns Nya Stil

- gymbo-gryta ur Prinsessan och Grodan

- hasselnöt-soppa ur Trassel

- haggis ur Modig (kan nog bli svårt eftersom endast sprit tillåts att dricka till och jag dricker helst inte alkohol plus att detta endast äts i Skottland)

- smörgåsar som i Frost (Annas favoritmat, väldigt enkla att göra på många olika sätt)

- sådana grejer som Abeulita bjuder på i Coco (vad de nu heter)

- fiskpasta baserat på Luca

- sådana grejer som Mirabels Mamma bjuder på i Encanto (vad de nu heter)

- ut-och-in-vända smörgåsar ur Lightyear (alltså pålägget på utsidan och brödet i mitten)

Har ni fler förslag?

Daniel Hofverberg

Försök bara låta bli att äta förgiftade äpplen - du vet ju hur bra det gick för Snövit... ;)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 oktober 2022 kl. 22:33:48Försök bara låta bli att äta förgiftade äpplen - du vet ju hur bra det gick för Snövit... ;)

Inga problem, jag håller mig till icke-förgiftade äpplen! (men kanderade äpplen skulle vara gott)

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 oktober 2022 kl. 22:33:48Försök bara låta bli att äta förgiftade äpplen - du vet ju hur bra det gick för Snövit... ;)
Samt vin om det kommer från någon nyligen sparkad rådgivare... då kanske du snart finner dig som en groda eller lama. ;)

Det som Abuelita serverar i Coco är förresten Tamales, kött inne i en majsdeg.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 25 oktober 2022 kl. 22:40:44Samt vin om det kommer från någon nyligen sparkad rådgivare... då kanske du snart finner dig som en groda eller lama. ;)

Inga problem där heller, jag dricker inte alkohol!

Disneyfantasten


Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 oktober 2022 kl. 22:31:37Tänkte att jag framöver kanske kunde testa lite mat från olika filmer från Disney likaväl som andra bolag!

Disney (inkl. Pixar);

- sådana grejer som Mirabels Mamma bjuder på i Encanto (vad de nu heter)

Har ni fler förslag?
Det är arepas ett typ av majsbröd som man kan fylla.

Disneyfantasten


Will Siv


Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  5 april 2023 kl. 00:57:56sök på Disneymeals. :)
Hur hittar man då mat baserad på andra familjefilms-företag? (DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros inkl. Hanna Barbera, 20th Century Fox inkl. Blue Sky Studios, Universal inkl. Illumination, ect.)

Disneyfantasten

Märkligt nog verkar inga filmer efter Big Hero 6 finnas med på den sidan trots att det snart gått 10 år sedan den filmen släpptes...

https://disneymeals.wordpress.com/2015/02/02/the-wonderful-world-of-dining/

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 februari 2024 kl. 10:55:25Märkligt nog verkar inga filmer efter Big Hero 6 finnas med på den sidan trots att det snart gått 10 år sedan den filmen släpptes...

https://disneymeals.wordpress.com/2015/02/02/the-wonderful-world-of-dining/
Varför är det konstigt? Sidan är ju från 2015.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 februari 2024 kl. 10:57:31Varför är det konstigt? Sidan är ju från 2015.
Isåfall förklarar det saken...

Men när det året? (eftersom Insidan Ut hade premiär på sommaren)

Det kan vara hög tid att uppdatera den sidan...