Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

NATO

Startat av gstone, 30 september 2022 kl. 22:35:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Vad tycker ni om att sverige ska gå med i NATO ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Väldigt blandat. Rysslands empatilösa agerande mot Ukraina gör att det känns som en rättfärdigad säkerhetsåtgärd (för vem vet, de kanske hittar en "anledning" en dag för att invadera Skandinavien), eftersom att vi får stöd om Sverige då skulle bli anfallet.

Det fungerar dock även åt det andra hållet, om ett annat medlemsland blir attackerat måste vi hjälpa till. Och det kan ta resurser som skulle behövas här.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Jag är också väldigt kluven till Nato, måste jag medge - jag kan ärligt talat inte avgöra om det är bra eller dåligt att gå med i Nato.

Om Sverige skulle bli anfallet, vare sig av Ryssland eller någon annan, är det ju helt klart en fördel att vara med i Nato - jag tror uppriktigt sagt inte att Putin hade vågat invadera Ukraina om de hade varit medlem i Nato.

Just nu är det väl ganska osannolikt att Ryssland skulle ha vare sig tid, ork eller vilja att ge sig på Sverige, i synnerhet så länge kriget i Ukraina inte går så bra som Putin hade önskat. Men Ryssland är ju oförutsägbara, i synnerhet under nuvarande ledning, och ingen kan ju vara säker på vad Putin ämnar till härnäst. Och om vi ska hårdra saken: Om Ryssland skulle vinna kriget, så finns det inte en chans att de kommer nöja sig med "bara" Ukraina, utan då kommer Ryssland att invadera fler länder. Om så är fallet är ju risken helt klart större att Putin hittar på någon anledning att invadera något land som inte är medlem i Nato.

Men som sagt, smakar det så kostar det...

Citat från: Lillefot skrivet 30 september 2022 kl. 22:43:17Det fungerar dock även åt det andra hållet, om ett annat medlemsland blir attackerat måste vi hjälpa till. Och det kan ta resurser som skulle behövas här.
Ja, plus då det faktum att vi blir tvingade att hjälpa till även om det är ett krig vi inte själva tror på - exempelvis om det blir krig i länder med mer tveksam syn på demokrati, såsom Turkiet eller liknande. Jag tror inte att särskilt många svenskar är så sugna på att riskera sina liv för att hjälpa Turkiet eller andra länder som inte har samma demokrati som oss, utan som steg för steg börjar närma sig diktaturer...

Dessutom vet vi ju ärligt talat inte hur bra Natos klausul om ömsesidig försvarsgaranti fungerar i praktiken, då den faktiskt aldrig har testats fullt ut i verkligheten - hittills är det ju inget medlemsland som har angripits på ett sådant sätt att Nato blandat sig i, så därför är det ju mest teoretiskt hur bra det faktiskt fungerar än så länge.

Elios

Hellre det än att det blir krig.  ::)

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  1 oktober 2022 kl. 13:05:53Hellre det än att det blir krig.  ::)
Det kan ju dock också leda till krig. Jag är också kluven som de tidigare medlemmarna, om vi inte befunnit oss i denna situation hade jag föredragit att Sverige behållit sin neutralitet men nu är det nästan nödvändigt.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 oktober 2022 kl. 13:40:55Det kan ju dock också leda till krig. Jag är också kluven som de tidigare medlemmarna, om vi inte befunnit oss i denna situation hade jag föredragit att Sverige behållit sin neutralitet men nu är det nästan nödvändigt.
Fast om det leder till krig betyder det ju att vi följer en diktatur. Ett annat land ska inte bestämma hur vi ska leva eller hur vårat försvar ska se ut. 😉

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  1 oktober 2022 kl. 14:10:46Fast om det leder till krig betyder det ju att vi följer en diktatur. Ett annat land ska inte bestämma hur vi ska leva eller hur vårat försvar ska se ut. 😉
Med "Det kan ju dock också leda till krig." svarade jag på Elios som ju sa "Hellre Nato än att det blir krig" Det stämmer inte riktigt då Sverige som Natomedlemsland kan bli indraget i alla möjliga konflikter.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 oktober 2022 kl. 14:37:27Med "Det kan ju dock också leda till krig." svarade jag på Elios som ju sa "Hellre Nato än att det blir krig" Det stämmer inte riktigt då Sverige som Natomedlemsland kan bli indraget i alla möjliga konflikter.
Ja absolut. Ah, tyckte detta var andra tråden. ☺️🙃

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 oktober 2022 kl. 14:37:27Med "Det kan ju dock också leda till krig." svarade jag på Elios som ju sa "Hellre Nato än att det blir krig" Det stämmer inte riktigt då Sverige som Natomedlemsland kan bli indraget i alla möjliga konflikter.
Nu känns det som att på varenda kommentar jag ger som du inte håller med mig om så är du väldigt stöddig. Lägg av!  :o
Det jag menade var om vi går med så minskar risken för krig med att Putin skulle ta sig ann Sverige. Jag vet inte vart jag hört det eller så men om han river ner hela Ukraina så kommer ju inte han att sluta för det. Så hellre att vi går med i Nato än att Putin skulle få en chans att invadera Sverige! 

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  1 oktober 2022 kl. 13:05:53Hellre det än att det blir krig.  ::)
Absolut, om det verkligen avskräcker Putin. De flesta tror ju att medlemskap i Nato är tillräckligt avskräckande så att han inte ska ämna till det, men några säkra belägg har vi ju inte. Det går liksom inte att fråga Putin om saken...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 oktober 2022 kl. 13:40:55Det kan ju dock också leda till krig. Jag är också kluven som de tidigare medlemmarna, om vi inte befunnit oss i denna situation hade jag föredragit att Sverige behållit sin neutralitet men nu är det nästan nödvändigt.
Jag instämmer. Om inte Ryssland hade invaderat Ukraina, så hade det i min värld varit solklart för Sverige att behålla sin neutralitet och inte gå med i Nato. Men som läget är nu kan det vara ett nödvändigt ont, då Putin som sagt är väldigt svårberäknelig så att det är svårt att veta vad han kommer hitta på härnäst.

Nu tror jag ju att det finns flera grannländer som är mer sannolika att Ryssland ska invadera än just Sverige, exempelvis Georgien, men det är svårt att vara säker...

Fred

Jag är för natomedlemskap men tycker att Sverige först och främst måste rusta upp sin armé om vi nu ser Ryssland som ett hot och inte åka räkmacka på USAs försvarsbudget (som många andra länder gjort fram till nu).

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  1 oktober 2022 kl. 20:36:34Nu känns det som att på varenda kommentar jag ger som du inte håller med mig om så är du väldigt stöddig. Lägg av!  :o
Det jag menade var om vi går med så minskar risken för krig med att Putin skulle ta sig ann Sverige. Jag vet inte vart jag hört det eller så men om han river ner hela Ukraina så kommer ju inte han att sluta för det. Så hellre att vi går med i Nato än att Putin skulle få en chans att invadera Sverige!
Jag är inte stöddig, jag säger min åsikt om Nato och så förklarade jag vad jag menar för Goliat.

Fred

Citat från: Elios skrivet  1 oktober 2022 kl. 20:36:34Nu känns det som att på varenda kommentar jag ger som du inte håller med mig om så är du väldigt stöddig. Lägg av!  :o
Det jag menade var om vi går med så minskar risken för krig med att Putin skulle ta sig ann Sverige. Jag vet inte vart jag hört det eller så men om han river ner hela Ukraina så kommer ju inte han att sluta för det. Så hellre att vi går med i Nato än att Putin skulle få en chans att invadera Sverige!
Nu var Steffan inte stöddig men  jag tycker du har rätt i att det förmodligen blir mindre risk för krig Sverige går med i NATO eftersom det innebär att Ryssland måste gå i krig med kärnvapenmakterna USA, Storbritannien och Frankrike om de invaderar Sverige. Det är ett högt pris att betala. Några konflikter blir vi nog inte inblandade i närtid om vi går med i NATO förutsatt att inget natoland attackeras.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 oktober 2022 kl. 21:02:20Jag är inte stöddig, jag säger min åsikt om Nato och så förklarade jag vad jag menar för Goliat.
Menade att varenda gång jag kommenterar någonting här så har du alltid liksom: "Ja men du!" Det verkar som du inte håller med mig i varje grej och det gör inget men nu tycker jag det känns som du hela tiden gör det. Att ibland man kanske råkat missa någon information och då påpekar du det lite som att vadå är jag korkad liksom. Är det så att du bara velat förmedla det så tycker jag man kan göra det på ett snällt sätt nästa gång. 

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 oktober 2022 kl. 13:40:55Det kan ju dock också leda till krig. Jag är också kluven som de tidigare medlemmarna, om vi inte befunnit oss i denna situation hade jag föredragit att Sverige behållit sin neutralitet men nu är det nästan nödvändigt.
Om man ska teckna försäkring är det mest fördelaktigt att göra det innan man befinner sig i en situation där försäkringen är nödvändig. När skadan väl har inträffat är det för sent...

Helst skulle jag önska att våra politiker hade förutsett dagens situation för tio år sen, och sökt medlemskap i NATO redan då.