Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Angående vår planet!

Startat av Disneyfantasten, 26 augusti 2021 kl. 22:43:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Igår sattes 29 nya elbussar in i Malmö, dessa ska med tiden fasa ut biogasbussarna.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 augusti 2022 kl. 14:16:50Igår sattes 29 nya elbussar in i Malmö, dessa ska med tiden fasa ut biogasbusterna.
Biogasbussarna menar du väl?  ???

Hursomhelst så är detta definitivt ett gott tecken, hoppas att fler och fler saker förbättras världen över!  :D

Viktigast av allt så hoppas jag att fler och fler satsar mer och mer på att bevara jordens djurarter!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 augusti 2022 kl. 14:20:28Biogasbussarna menar du väl?  ???

Hursomhelst så är detta definitivt ett gott tecken, hoppas att fler och fler saker förbättras världen över!  :D

Viktigast av allt så hoppas jag att fler och fler satsar mer och mer på att bevara jordens djurarter!
Ja biogasbussarna av modellen Mercedes Citaro kommer att fasas ut och endast användas som förstärkning och reservbussar då de är för nya för att göra sig av med.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 augusti 2022 kl. 14:16:50Igår sattes 29 nya elbussar in i Malmö, dessa ska med tiden fasa ut biogasbussarna.
Var har du sett det? Jag hittar ingen information om det på Skånetrafikens webbplats, men det skulle vara intressant att få veta på vilka linjer de har satts in.

De linjer som jag brukar åka med i Malmö (1, 9 och 10) har hittills inte körts med elbussar.
Jag har hittat ett par årsgamla artiklar som nämner just 29 nya elbussar i Malmö - augusti 2022 enligt den ena artikeln, september 2022 enligt den andra.
https://www.bussmagasinet.se/2021/08/tyst-malmodepa-med-massor-av-kraft/
https://www.volvobuses.com/se/news/2021/sep/nobina-bestaller-122-elbussar.html

Steffan Rudvall

#49
Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 augusti 2022 kl. 15:51:34Var har du sett det? Jag hittar ingen information om det på Skånetrafikens webbplats, men det skulle vara intressant att få veta på vilka linjer de har satts in.

De linjer som jag brukar åka med i Malmö (1, 9 och 10) har hittills inte körts med elbussar.
Jag har hittat ett par årsgamla artiklar som nämner just 29 nya elbussar i Malmö - augusti 2022 enligt den ena artikeln, september 2022 enligt den andra.
https://www.bussmagasinet.se/2021/08/tyst-malmodepa-med-massor-av-kraft/
https://www.volvobuses.com/se/news/2021/sep/nobina-bestaller-122-elbussar.html
Har hört detta av en vän som är bussfantast. Men har även sett de nya Bussarna med egna ögon samt även bussarna av samma modell från 2021 på linje 2 där de aldrig kört tidigare på elbuss.

Hela Malmö stad är tydligen inte ett enda paket för trafikupphandlingar så dessa bussarna kommer gå till paketet som heter Malmö Södervärn men eftersom att det är Nobina som kör alla paket för stadsbussar i Malmö så blir det nog inte så strikt med var bussarna går.

Edit: Elbussar ska tydligen ha gått på linje 10 idag också.

Mathilda Gustafsson

#50
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 augusti 2022 kl. 14:16:50Igår sattes 29 nya elbussar in i Malmö, dessa ska med tiden fasa ut biogasbussarna.
Vad är det för bussar? Är från Malmö men har bott i Lund ett bra tag nu så vet inte vad det är du menar.


Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 16 augusti 2022 kl. 17:08:06Vad är det för bussar? Är från Malmö men har bott i Lund ett bra tag nu så vet inte vad det är du menar.
Dessa 29 nya bussar är av modellen Volvo 7900 Electric Articulated.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 augusti 2022 kl. 16:20:58Har hört detta av en vän som är bussfantast. Men har även sett de nya Bussarna med egna ögon samt även bussarna av samma modell från 2021 på linje 2 där de aldrig kört tidigare på elbuss.

Hela Malmö stad är tydligen inte ett enda paket för trafikupphandlingar så dessa bussarna kommer gå till paketet som heter Malmö Södervärn men eftersom att det är Nobina som kör alla paket för stadsbussar i Malmö så blir det nog inte så strikt med var bussarna går.

Edit: Elbussar ska tydligen ha gått på linje 10 idag också.
Det där med "paketet Malmö Södervärn" är nog något som man måste jobba inom Malmö Stad, Skånetrafiken eller något av de berörda bolagen för att begripa.

Linje 10 går ju t.ex. inte alls via Södervärn. Men det är trevligt om den linjen framöver kommer att köras med elbussar eftersom det är en av de linjer jag åker med viss regelbundenhet.

Elbussar är helt klart bekvämare att åka med än gas- och dieselbussar. Dock inte så bekväma som spårvagnarna som vi har fått här i Lund. Framför allt är det alla "fjärtgupp" som förökar sig som en invasiv art, och som ställer till det för gatutrafiken oberoende av om det är privatbilar, yrkestrafik eller kollektivtrafik. Sånt är spårbunden trafik immun mot.

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 augusti 2022 kl. 17:51:17Det där med "paketet Malmö Södervärn" är nog något som man måste jobba inom Malmö Stad, Skånetrafiken eller något av de berörda bolagen för att begripa.

Linje 10 går ju t.ex. inte alls via Södervärn. Men det är trevligt om den linjen framöver kommer att köras med elbussar eftersom det är en av de linjer jag åker med viss regelbundenhet.
Jag förstår inte heller paketen men tydligen heter de Malmö Södervärn och Malmö Central. I och med att samma företag kör båda de här paketen så spelar paketen ingen större roll just nu.



Disneyfantasten


Lillefot

Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Goliat

Citat från: Lillefot skrivet 15 september 2022 kl. 18:13:12Det lät verkligen lovande.
Beroende på om det är högväxande eller lågväxande finns det tagetes som lockar pollinatörer men håller skadeinsekter borta. Jag har faktiskt haft tur att slippa, det enda den inte skyddar mot är sniglar. Använder också gräsklipp som gödning också, knappt något ogräs också så enklare skörd.

Kanska svårare på större odlingsyta men det är gamla knep som faktiskt funkar. Tycker vi överkompliserar något med lösningar som finns enklare.

Sedan kanske det finns andra fördelar med det i artikeln.

Elios

Den behöver räddas av det vi kan.