Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Smurfarna (The Smurfs, 1981-1989)

Startat av TonyTonka, 9 april 2009 kl. 23:00:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Jag kan mycket väl ha haft fel på den punkten; jag har (tyvärr) inget fotografiskt minne och har ingenting konkret att gå på. Men jag kan i alla fall inte minnas att säsong 9 visades under de sista sändningsomgångarna av Smurfarna, men att den kan ha gått i repris helt eller delvis runt 1997 - 1998 låter inte alls osannolikt.

Jag är i alla fall ganska säker på att hela säsong 9 dubbades till svenska. Den säsongen dubbades av Mediadubb International runt 1992 - 1993, som gjordes strax efter att Media Dubb slutat dubba serien. Den säsongen är för övrigt den enda som Mediadubb International dubbade med samma röster som i Media Dubbs gamla dubbning - när de lite senare nydubbade de avsnitt som hoppats över av Media Dubb blev det med delvis utbytta röster, då de inte längre anlitade bl.a. Andreas Nilsson.

Exakt vilka säsonger eller avsnitt som Media Dubb respektive Mediadubb International dubbade vet jag tyvärr inte, men jag tror att alla 256 producerade avsnitt av Smurfarna har dubbats till svenska i någon av dubbningarna.

Alex

Har införskaffat "Smurfarna vol. 8 - Supersmurfen", där fyra (?) avsnitt ingår, enligt DVD-omslagets baksida namngivna "Det magiska ägget & Supersmurfen", "Smurfans danssko", "Den falska smurfen & Babysmurfen" och "Riddar Muskelsmurf". Medan rösterna verkar stämma överens med (eller åtminstone är väldigt lika) hur jag minns det från när jag var liten, är introts ljudspår helt annorlunda.

Det introt jag kommer ihåg, och som verkar vara det enda som går att hitta på Youtube, är följande:
http://www.youtube.com/watch?v=I6qb8N6Gjdc
På DVD:n däremot, så finns ingen sång, utan istället finns en berättarröst som informerar om att smurfarna är små och snälla, Gargamel är elak, etc. Är detta något nytt för DVD:n?

Daniel Hofverberg

Det är samma sak på volym 5, och jag vet ärligt talat inte riktigt varifrån det kommer. Det nya introt är väldigt snarlikt introt till de "långfilmer" med Smurfarna (på den tiden Smurferna) som Doreen Denning dubbade i början av 1980-talet, så uppenbarligen har båda dessa versioner dubbats utifrån samma engelskspråkiga original. Men exakt varifrån det kommer vet jag inte riktigt, och inte heller när den här DVD-dubbningen gjordes. Men jag gissar att den här dubben av introt förmodligen kommer från något av de Mediadubb International-dubbade avsnitten, så att inte alla dessa hade det klassiska ledmotivet - det låter väldigt osannolikt att Nordisk Film skulle ha beställt nydubb av enbart en vinjett... Annars hade ju merparten av Mediadubb Internationals dubbning samma sång under vinjetten med exakt samma sångtexter, men nyinspelat med en ny sångare.

På volym 5 så var i alla fall ett par av avsnitten med Mediadubb Internationals nydubb från 1990-talet, men på volym 1 - 4 var det såvitt jag kommer ihåg uteslutande Media Dubbs gamla dubbning. Volym 1 - 4 hade också det klassiska ledmotivet från Media Dubb ("Långt in i skogens snår / Längre bort än ögat når...").

Själv har jag inte kommit längre än till volym 5 i min granskning av DVD:erna.

TonyTonka


http://www.youtube.com/watch?v=wrO6KRrq4I0

Jag har på youtube laddat upp en smurfarna-film som jag hittade på ett gammalt dataspel, och är det Media Dubbs dubbning som användes där? Per Sandborgh och Andreas Nilsson är med, men jag tror mig också höra Jan Nygren i början, och han var väl inte med i Media Dubbs dubbning, eller har jag fel?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

JRL

Tyckte inte att det lät som han, men han har dubbat en hel del för Media Dubb så det är ju allt annat än otänkbart att han är med i den där dubbningen.

TonyTonka

Citat från: JRL skrivet 31 augusti 2013 kl. 16:38:09
Tyckte inte att det lät som han, men han har dubbat en hel del för Media Dubb så det är ju allt annat än otänkbart att han är med i den där dubbningen.

Bara så att du lyssnat på rätt röst, jag syftar alltså på berättarrösten i början.

Är filmen jag postade gjord direkt för skivan, eller har den släppts på dvd/video också tro?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

JRL

Berättarrösten var nog inte han. Han har en ganska nasal röst som brukar vara lätt att känna igen, och han låter så även när han talar med "vanlig" röst. Berättarrösten låter inte så. Däremot låter den bekant. Det är nog någon som har förekommit även i andra smurfdubbningar. Jan Nygren gjorde ju rösten till Glufssmurfen i de tidigaste dubbningarna, och berättarrösten låter inte som han.

Det här är bara en gissning, men med tanke på den löjligt låga animationskvalitén på den där filmen tror jag inte att den har släppts på vhs/dvd. Det känns inte riktigt som att den där filmen var avsedd att ses som ett självständigt verk (eller hur man nu ska säga). Det syns tydligt att den är gjord som en del av ett spel.

Christer


Elios

Precis. Inget snack om att det är Jan Nygren i början.  :)

TonyTonka

Citat från: Elios skrivet  1 september 2013 kl. 01:04:46
Precis. Inget snack om att det är Jan Nygren i början.  :)

Håller fullständigt med, går inte att missa hans röst  ;)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Såvitt jag vet är De svarta smurfarna ingen befintlig film eller serieavsnitt, utan är med största sannolikhet gjort direkt för spelet som en oerhört enkel och billig filmatisering av Peyos seriealbum med samma namn.

Därför behöver det inte ens vara något traditionellt dubbningsbolag som har dubbat "filmen", utan sannolikt är dubbningen gjord av förlaget som gav ut spelet (var det TV4?). Och när spelet kom ut 1999 fanns ju inte ens Media Dubb längre.

En del av rösterna är ju utan tvekan samma som i Media Dubbs klassiska dubbning, men inte alla. Jag håller med att det låter som Jan Nygren som är berättaren, och han var mycket riktigt inte med i någon av de tre dubbningarna av TV-serien.

paddington90


Daniel Hofverberg

Den där länken funkar inte. Det blir bara "Sorry! We can't find that track"...

paddington90

Det blev något fel Hofverberg,   men det var ju MediaDubb Internationals som sagt  :)

Anders

Trådskaparen kanske har hittat avsnittet efter alla dessa år, men av beskrivningen att döma borde det vara avsnittet The Magic Sack Of Mr. Nicholas som denne eftersöker.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!