Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Steffan Rudvall

Citat från: Erika skrivet 25 maj 2021 kl. 16:55:57
Verkar dock vara för YLE, och en finlandssvensk dubbning som troligtvis inte kommer att användas någon annanstans. Visserligen har det hänt att SVT har sänt tv-serier dubbade till finlandssvenska (inköp via bl. a. YLE), men nu är det nog ett bra tag sedan (?) det hände senast.   
Vad är det som SVT har köpt in på finlandssvenska? Det enda jag kan tänka på är Mumin.

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 maj 2021 kl. 17:34:42
Vad är det som SVT har köpt in på finlandssvenska? Det enda jag kan tänka på är Mumin.

Jag kommer inte ihåg precis allt, men minns bl. a. Urpo och Turpo och Kulleby sjukhus har visats med finlandssvensk dubbning.

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 25 maj 2021 kl. 16:55:57
Verkar dock vara för YLE, och en finlandssvensk dubbning som troligtvis inte kommer att användas någon annanstans. Visserligen har det hänt att SVT har sänt tv-serier dubbade till finlandssvenska (inköp via bl. a. YLE), men nu är det nog ett bra tag sedan (?) det hände senast.   

Har SVT någonsin sänt en julkalender från något av de andra nordiska länderna? SVT brukar väl nyproducera en egen varje år? I något enstaka fall har man visat en tidigare julkalender i repris.

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 maj 2021 kl. 18:23:53
Har SVT någonsin sänt en julkalender från något av de andra nordiska länderna? SVT brukar väl nyproducera en egen varje år? I något enstaka fall har man visat en tidigare julkalender i repris.
Ja, Jul i Svingen t.ex.
Houba !

Erika

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 maj 2021 kl. 18:23:53
Har SVT någonsin sänt en julkalender från något av de andra nordiska länderna? SVT brukar väl nyproducera en egen varje år? I något enstaka fall har man visat en tidigare julkalender i repris.

Jo, de har visat några julkalendrar från de andra nordiska länderna. 1997 sändes den isländska julkalendern Hur julen kom till jorden (1994). Enligt Svensk mediedatabas visades 1979 några avsnitt av Fru Pigalopp och julposten (dansk julkalender, om jag minns rätt). SVT har även visat minst två av TV2 Danmarks julkalendrar (Jesus & Josefine och Jul i Valhalla) och några av DR:s julkalendrar (t. ex. Pakten, Absalons hemlighet och Tidsresan) har också visats. Även NRK:s julkalendrar (t. ex. Jul i Svingen, Julkungen och Snöfall) har visats. Lite längre bakåt i tiden (ca 2000) visades ett par finlandssvenska julkalendrar, men minns tyvärr inte vad de heter. 

Tror dock bara Hur julen kom till jorden har visats som julkalender (och då egentligen mest bara en slags bonus) medan de andra har visats som vanliga tv-serier.


Steffan Rudvall

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 25 maj 2021 kl. 18:38:40
Ja, Jul i Svingen t.ex.
Jag tror det han menar är om SVT istället för att göra en julkalender någon gång visat en  julkalender från ett annat land.

Erika

#486
Citat från: Erika skrivet 25 maj 2021 kl. 18:48:44
Tror dock bara Hur julen kom till jorden har visats som julkalender (och då egentligen mest bara en slags bonus) medan de andra har visats som vanliga tv-serier.

Här får jag rätta mig själv lite, kollade upp på Svensk mediedatabas och Jul i Valhalla (Jul i Valhal, 2005) visades julen 2007 som en julkalender (vid sidan om SVT:s egen) i dåvarande Barnkanalen. Precis som med Hur julen kom till jorden (Jól á leið til jarðar, 1994) var det nog mest bara en bonus. Jul i Valhalla sändes även 2008, men då som vanlig tv-serie.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 maj 2021 kl. 18:51:22
Jag tror det han menar är om SVT istället för att göra en julkalender någon gång visat en  julkalender från ett annat land.

Nej, jag menade generellt, och det har ju Erika gett ett väldigt bra och uttömmande svar på.

Jag tycker det borde vara en god idé med mer samarbete kring julkalendrarna mellan de nordiska TV-bolagen. Varför måste SVT producera en egen julkalender varje år när det finns så många att köpa in från de andra nordiska länderna? Om man minskar till en ny svensk julkalender vartannat år blir det mer resurser till större och bättre produktioner.

Daniel Hofverberg

#488
Citat från: Adam Larsson skrivet 25 maj 2021 kl. 16:38:33
Tror ni att julkalendern Stjernestøv kommer dubbas?
Jag tror tyvärr att sannolikheten är ganska liten att SVT kommer att sända Stjernestøv överhuvudtaget, vare sig med eller utan dubbning - för medan Stjernestøv var medproducerad av finska YLE, norska NRK och isländska RUV, så var SVT inte inblandade som enda nordiska public service-bolag (medan de gånger som SVT har sänt danska julkalendrar har dessa varit medproducerade av SVT). :(

EDIT: Ursäkta, jag blandade ihop med Julefeber i hastigheten. Stjernestøv finns nog en hyfsad chans att SVT kommer att sända i dubbad form, i och med att de sände Snöfall - så i så fall blir det alltså mest troligt två olika dubbningar av den - en svensk och en finlandssvensk.

Citat från: Erika skrivet 25 maj 2021 kl. 16:55:57
Verkar dock vara för YLE, och en finlandssvensk dubbning som troligtvis inte kommer att användas någon annanstans. Visserligen har det hänt att SVT har sänt tv-serier dubbade till finlandssvenska (inköp via bl. a. YLE), men nu är det nog ett bra tag sedan (?) det hände senast.   
Det var väldigt ovanligt med en finlandssvensk dubbning av en julkalender på YLE. YLE har ju sänt ett flertal nordiska julkalendrar genom åren, men samtliga dessa har såvitt jag vet varit i textad originalversion - och generellt sett är det ju ovanligt med dubbning av live-action i Finland. Men ska bli väldigt intressant att se dock; borde väl gissningsvis sändas nu till julen på YLE. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 maj 2021 kl. 19:13:42
Jag tycker det borde vara en god idé med mer samarbete kring julkalendrarna mellan de nordiska TV-bolagen. Varför måste SVT producera en egen julkalender varje år när det finns så många att köpa in från de andra nordiska länderna? Om man minskar till en ny svensk julkalender vartannat år blir det mer resurser till större och bättre produktioner.
Jag håller med - det finns trots allt många norska och danska julkalendrar som SVT aldrig har sänt, och fler som tillkommer (nästan) varje år. Dessutom en del finländska också, varav många redan är svenskspråkiga. Gissningsvis borde väl även Island ha julkalendrar...?

Jag tycker också att det vore en bra idé om SVT och TV4 kunde komma överens om att turas om att producera julkalendrar, ungefär på samma sätt som sker i Danmark mellan DR och TV2.

Sabelöga

#489
Har i ett inspirationsrus och med info från forumet och SMDb lagt till ett avsnitt om utländska julkalendrar i SVT på Wikipedia! Om det finns något mer som borde finnas där är ni mer än välkomna att komplettera eller informera :)
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 26 maj 2021 kl. 00:38:57
Har i ett inspirationsrus och med info från forumet och SMDb lagt till ett avsnitt om utländska julkalendrar i SVT på Wikipedia! Om det finns något mer som borde finnas där är ni mer än välkomna att komplettera eller informera :)

Tack för sammanställningen. Det var fler än jag trodde.

Jag har lite svårt att se poängen med att visa mer än en julkalender parallellt i samma linjära tv-kanal. Ännu konstigare blir det när en julkalender visas som "vanlig" tv-serie. Om SVT lägger en massa pengar på att köpa in och dubba en utländsk julkalender borde det väl i så fall vara den som gäller som "officiell" i SVT det året. Det skulle spara en massa pengar som istället skulle kunna läggas på en mera ambitiös egenproducerad julkalender ett annat år.

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 maj 2021 kl. 03:14:44
Tack för sammanställningen. Det var fler än jag trodde.

Jag har lite svårt att se poängen med att visa mer än en julkalender parallellt i samma linjära tv-kanal. Ännu konstigare blir det när en julkalender visas som "vanlig" tv-serie. Om SVT lägger en massa pengar på att köpa in och dubba en utländsk julkalender borde det väl i så fall vara den som gäller som "officiell" i SVT det året. Det skulle spara en massa pengar som istället skulle kunna läggas på en mera ambitiös egenproducerad julkalender ett annat år.
Håller med, men det är ju där vi står nu. Kanske vore något att påpeka och föreslå till SVT?
Houba !

Erika

#492
Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 26 maj 2021 kl. 00:38:57
Har i ett inspirationsrus och med info från forumet och SMDb lagt till ett avsnitt om utländska julkalendrar i SVT på Wikipedia! Om det finns något mer som borde finnas där är ni mer än välkomna att komplettera eller informera :)

Tack för sammanställningen! :) 

Här är två till att lägga till i listan:

Den vita haren (1998); sändes 2000 i SVT och då som en vanlig tv-serie.
Fru Pigalopp och julposten (Fru Pigalopp og juleposten, 1978); visades 1979 som en vanlig tv-serie i SVT.   

Sedan har vi även Den andra världen (Den anden verden, 2016). Den har dock inte visats i linjär tv, utan enbart på SVT Play och då i en redigerad version. Julen 2018 låg den ute på SVT Play.

Tillägg: Kom på att "redigerad version" lät klumpigt, Den andra världen på SVT Play var i 12 delar istället för 24 - det handlar alltså om SVT har klippt ihop två avsnitt till ett.

Erika

Tolkar detta

inlägg som NRK faktiskt ska visa en ny julkalender redan i år?  ???


Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 26 maj 2021 kl. 06:07:58
Tolkar detta

inlägg som NRK faktiskt ska visa en ny julkalender redan i år?  ???


Ja, det verkar så - vilket är väldigt ovanligt för att vara NRK då de ju sände en ny julkalender nu i julas.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 maj 2021 kl. 03:14:44
Jag har lite svårt att se poängen med att visa mer än en julkalender parallellt i samma linjära tv-kanal. Ännu konstigare blir det när en julkalender visas som "vanlig" tv-serie. Om SVT lägger en massa pengar på att köpa in och dubba en utländsk julkalender borde det väl i så fall vara den som gäller som "officiell" i SVT det året. Det skulle spara en massa pengar som istället skulle kunna läggas på en mera ambitiös egenproducerad julkalender ett annat år.
Jag håller med - särskilt om den inköpta julkalendern är en sådan som riktar in sig till ungefär samma målgrupper som SVTs egna.

I enstaka fall har ju SVT köpt in en lite mer "vuxen" julkalender, som riktar sig till en något äldre publik än SVTs traditionella julkalendrar (såsom danska Den andra världen/Den anden verden, som dock bara publicerades på SVT Play och inte visades linjärt) - och då är det ju förståeligt att det sker parallellt med deras egna.

Att visa julkalendrar som en vanlig TV-serie fungerar också lite si och så i en del fall. Exempelvis minns jag att Tidsresan/Tidsrejsen första gången började sändas den 7 december (2016), och då känns det lite märkligt när det första avsnittet heter "1 december" - vilket också resulterade i att rollfigurerna firar julafton den 11 januari (då sista avsnittet sändes)... :(