Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

NATO

Startat av gstone, 30 september 2022 kl. 22:35:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 oktober 2022 kl. 07:26:51Om man ska teckna försäkring är det mest fördelaktigt att göra det innan man befinner sig i en situation där försäkringen är nödvändig. När skadan väl har inträffat är det för sent...

Helst skulle jag önska att våra politiker hade förutsett dagens situation för tio år sen, och sökt medlemskap i NATO redan då.
Instämmer, då hade det inte varit lika bråttom nu.
Houba !

Zebastian

Citat från: Fred skrivet  1 oktober 2022 kl. 21:21:39Några konflikter blir vi nog inte inblandade i närtid om vi går med i NATO förutsatt att inget natoland attackeras.
Fast Ukraina ska väl också gå med i Nato så då blir vi visst indragna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 oktober 2022 kl. 07:26:51Om man ska teckna försäkring är det mest fördelaktigt att göra det innan man befinner sig i en situation där försäkringen är nödvändig. När skadan väl har inträffat är det för sent...

Helst skulle jag önska att våra politiker hade förutsett dagens situation för tio år sen, och sökt medlemskap i NATO redan då.
10 år sedan var kanske lite väl optimistiskt, men väl 8 år sedan. Närmare bestämt kan man tycka att Rysslands illegala annektering av Krim-halvön 2014 var en tydlig varningssignal på att Ryssland faktiskt är kapabla till vad som helst och att det kan tänkas bli krig i vårt närområde...
(Trots allt har det ju ända sedan 2014 pågått ett väldigt lågintensivt krig vid Krim i Ukraina, men det verkar i stort sett hela världen ha blundat för - där politiker över hela Europa i stort sett bara markerat att det inte är okej, men sen inte gjort något mer alls...)

Citat från: Zebastian skrivet  2 oktober 2022 kl. 20:15:26Fast Ukraina ska väl också gå med i Nato så då blir vi visst indragna.
Ukraina ska ansöka om medlemskap, men i dagsläget uppfyller de nog inte medlemskraven för Nato så att det inte lär bli aktuellt riktigt än i alla fall.

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2022 kl. 20:19:1010 år sedan var kanske lite väl optimistiskt, men väl 8 år sedan. Närmare bestämt kan man tycka att Rysslands illegala annektering av Krim-halvön 2014 var en tydlig varningssignal på att Ryssland faktiskt är kapabla till vad som helst och att det kan tänkas bli krig i vårt närområde...
(Trots allt har det ju ända sedan 2014 pågått ett väldigt lågintensivt krig vid Krim i Ukraina, men det verkar i stort sett hela världen ha blundat för - där politiker över hela Europa i stort sett bara markerat att det inte är okej, men sen inte gjort något mer alls...)

Redan 2008 med invasionen av Georgien både vi ha insett Rysslands intentioner. Att söka om medlemskap i NATO skulle nog vara lite drastiskt, men upprustning av försvaret hade varit bra. 

Elios

Var Putin såhär galen redan innan attacken!? 

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  2 oktober 2022 kl. 22:11:45Var Putin såhär galen redan innan attacken!?
Ja det har han väl alltid varit skulle jag tro. Att han är maktgalen det har visat sig tidigare också.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2022 kl. 20:19:1010 år sedan var kanske lite väl optimistiskt, men väl 8 år sedan. Närmare bestämt kan man tycka att Rysslands illegala annektering av Krim-halvön 2014 var en tydlig varningssignal på att Ryssland faktiskt är kapabla till vad som helst och att det kan tänkas bli krig i vårt närområde...
(Trots allt har det ju ända sedan 2014 pågått ett väldigt lågintensivt krig vid Krim i Ukraina, men det verkar i stort sett hela världen ha blundat för - där politiker över hela Europa i stort sett bara markerat att det inte är okej, men sen inte gjort något mer alls...)
Okej, jag köper ditt resonemang. 10 år var bara en siffra som jag höftade till för att illustrera att jag tycker att Sverige borde ha sökt medlemskap i NATO långt tidigare.

2014 har för övrigt även en annan signifikans. Det var då som Erdogan tillträdde som president i Turkiet. Nu gör han allt för att hindra Sverige från att gå med i NATO. Jag vet iofs inte om det verkligen hade gjort någon skillnad om Sverige hade sökt medlemskap innan Erdogan blev president. Han var trots allt premiärminister innan han blev president, så han hade kanske kunnat sätta sig på tvären redan då.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 oktober 2022 kl. 22:13:30Ja det har han väl alltid varit skulle jag tro. Att han är maktgalen det har visat sig tidigare också.
Men inte gått så långt som med krig menar jag. Iallafall inte av ett helt land.  ??? ???

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  3 oktober 2022 kl. 16:19:13Men inte gått så långt som med krig menar jag. Iallafall inte av ett helt land.  ??? ???
Nej inte ett helt land på det här viset men han började ju ett krig med Ukraina redan 2014.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 oktober 2022 kl. 16:56:19Nej inte ett helt land på det här viset men han började ju ett krig med Ukraina redan 2014.
Menar du att han triggade igång det då men började inte attackera förrän iår!?  :o ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  4 oktober 2022 kl. 04:34:40Menar du att han triggade igång det då men började inte attackera förrän iår!?  :o ???
Nej, vi menar att det började med Rysslands olagliga annektering av Krim i Ukraina - så sedan dess har det pågått ett lågintensivt krig begränsat till just Krim-halvön, medan resten av Ukraina har lämnats orört fram tills februari i år.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 oktober 2022 kl. 08:57:10Nej, vi menar att det började med Rysslands olagliga annektering av Krim i Ukraina - så sedan dess har det pågått ett lågintensivt krig begränsat till just Krim-halvön, medan resten av Ukraina har lämnats orört fram tills februari i år.
Det stämmer väll inte riktigt eftersom delar av Luhansk och Donetsk ockuperades av ryskvänliga seperatister stödda av den ryska staten. Där pågick det ju också ett lågintensivt krig som Ryssland använde som svepskäl för att byta ut regeringen i Kiev.
Houba !

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 oktober 2022 kl. 08:57:10Nej, vi menar att det började med Rysslands olagliga annektering av Krim i Ukraina - så sedan dess har det pågått ett lågintensivt krig begränsat till just Krim-halvön, medan resten av Ukraina har lämnats orört fram tills februari i år.
Fast det tycker jag inte har varit lika känt. 

gstone

Kommer Putin invadera Sverige ? :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  9 oktober 2022 kl. 22:13:30Kommer Putin invadera Sverige ? :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Inte inom någon snar framtid om man säger så.