Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

En annan sak jag kom på:

Om det var nån kortfilm med Långben i programmet, vem kunde spela honom ( ifall Hans Lindgren inte var tillgänglig )

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet 23 maj 2022 kl. 08:22:29
En annan sak jag kom på:

Om det var nån kortfilm med Långben i programmet, vem kunde spela honom ( ifall Hans Lindgren inte var tillgänglig )
Det var han ju dock.

Erika

Det kan ju vara Andreas Nilsson själv som har kommit ihåg fel när han började dubba. 

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2022 kl. 02:18:40
Jag hade inte själv TV3 på den tiden, men jag minns att jag såg några avsnitt under semestrar och liknande - när man bodde på campingplatser och liknande där de ibland hade kabel-TV. Enligt vad TrondM tidigare har skrivit här på forumet verkar det som att TV3 sände 16 avsnitt av Musse & Kalle, och det var väl förmodligen halvtimmesavsnitt - vilket gissningsvis borde innebära 3 kortfilmer per avsnitt, så totalt kanske 48 kortfilmer. De var tydligen dubbade växelvis på svenska och på norska (med introt på norska), men så bra minne har jag inte att jag kan peka på specifika kortfilmer som ingick eller hur fördelningen var mellan svenska och norska. :(

Om jag har förstått det hela rätt så ingick några klassiska kortfilmer även i TV3:s julkalendrar Disney julegave (sändes två olika med samma titel 1988 och 1989), så fler kan finnas dubbade till svenska och norska och har unika dubbningar som inte använts någon annanstans.

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 23 maj 2022 kl. 08:09:43
Man kan ta och höra med Andreas och Steve eller till o' med Lasse Svensson om dom kommer ihåg nånting.

Steve måste väl veta att han spelade Musse Pigg en gång i tiden ( ett litet tag, men ändå )

Ingen dum tanke alls, men då alla tre gjort så mycket så har jag inga särskilt stora förhoppningar på detta, så som plan B kan man ta hjälp av bl.a. ljudklipp och dylikt.

MOA

Visst var de Andreas Nilsson man hörde, vid tidpunkten som detta släpptes måste de va något av de första han gjorde.
E de nån som har en Tom & Jerry VHS som möjligen kan laddas upp?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 24 maj 2022 kl. 15:06:57
E de nån som har en Tom & Jerry VHS som möjligen kan laddas upp?
Jag har en hel hög Tom & Jerry-VHS:er från flera olika distributörer - åtminstone Esselte Video, Warner Home Video, Svenska Videoförlaget, Wendros och Ayamonte - som enligt omslagen ska ha svenskt tal. Oklart hur många dubbningar det rör sig om, och huruvida distributörer återanvänt varandras dubbningar eller inte.

Jag tror dock inte att jag har digitaliserat någon av dem än, men så fort jag får ordning på datorproblemen ska jag försöka göra det. :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2022 kl. 16:41:13
Jag har en hel hög Tom & Jerry-VHS:er från flera olika distributörer - åtminstone Esselte Video, Warner Home Video, Svenska Videoförlaget, Wendros och Ayamonte - som enligt omslagen ska ha svenskt tal. Oklart hur många dubbningar det rör sig om, och huruvida distributörer återanvänt varandras dubbningar eller inte.

Jag tror dock inte att jag har digitaliserat någon av dem än, men så fort jag får ordning på datorproblemen ska jag försöka göra det. :)
Läste tidigare att de ska finnas svenska dubbningar,som jag aldrig hört
Spelar ingen roll hur lång tid de tar,kan vänta hur länge som helst

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 24 maj 2022 kl. 17:49:54
Läste tidigare att de ska finnas svenska dubbningar,som jag aldrig hört
Spelar ingen roll hur lång tid de tar,kan vänta hur länge som helst
Jag vet att det finns minst två svenska dubbningar på VHS i alla fall, utöver den 2000-talsdubbning som numera är mest känd, men kan mycket väl finnas fler. De två dubbningar jag känner till var i alla fall lektordubbningar.

(Och sen finns ju förstås den (ö)kända lektordubben av Tom & Jerry från Lilla Sportspegeln, där det oftast var Christer Ulfbåge, Jacob Hård och Artur Ringart som alternerade som speakerröst)

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 14 maj 2022 kl. 14:52:49
Intressant, för i VHS-filmen "Walt Disney's Julfavoriter" ( 2001 ) är det Gunnar Uddén som dubbar som Walt.

och både Bertil och Gunnar har gjort rösten till Ludwig Von Anka.

Sen spelade båda även Eriks Farfar Gawain i Bumbibjörnarna; Bertil i dubbnings-omgång 1989-1991 och Gunnar i dubbnings-omgång 2001-2003.

Goliat

Angående Tom o Jerry (klassikerna) verkar det finnas 6 olika dubbningar, medräknat lektordubbar, minst... Trodde det fanns 5 sig olika dubbningar, men fick nu ytterligare en för nån månad sedan ens nya röster.


Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 26 maj 2022 kl. 09:51:45
Vad förut gåva är det här?

https://archive.org/details/mumintrollen-ett-flytande-spokhus-vhs-recreation
Det verkar som att personen återskapat VHS utgåvan vid namn Ett flytande spökhus alltså har hen satt ihop de tre avsnitten som är baserade på Farlig Midsommar...


Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 26 maj 2022 kl. 07:50:13
Angående Tom o Jerry (klassikerna) verkar det finnas 6 olika dubbningar, medräknat lektordubbar, minst... Trodde det fanns 5 sig olika dubbningar, men fick nu ytterligare en för nån månad sedan ens nya röster.
Så många...? Vilka distributörers VHS-utgåvor är det som har "unika" dubbningar, och vilka distributörer har återanvänt andras?

Nu bortser jag förstås från den nu aktuella Sun Studio-dubben, som använts på DVD och vid de sista VHS-utgåvorna, och likaså SVT-dubben från Lilla Sportspegeln som ju aldrig släppts på något hemvideoformat.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2022 kl. 10:23:20
Så många...? Vilka distributörers VHS-utgåvor är det som har "unika" dubbningar, och vilka distributörer har återanvänt andras?

Nu bortser jag förstås från den nu aktuella Sun Studio-dubben, som använts på DVD och vid de sista VHS-utgåvorna, och likaså SVT-dubben från Lilla Sportspegeln som ju aldrig släppts på något hemvideoformat.

Jag har dock enbart fått digitaliserat och har tyvärr ingen koll på vilka vhs-utgåvor. Tre av dubbningarna är från TV-inspelning. Jag har fyra dubbningar (3 VHS varav en lektordubb, 1 DVD), resterande 2 lektordubb är från tv, ett avsnitt verkar ha 3 lektordubbar.

Har lite dataproblem, men jag kan försöka posta lite ljudklipp. Ena dubbningen verkar vara från 90-talets början. Har dock bara muxat in o inte dokumenterat så bra. Men återkommer.

Steffan Rudvall