Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Det sjukaste ni har gjort

Startat av Zebastian, 26 mars 2022 kl. 00:39:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 mars 2022 kl. 20:41:24
Jag tror dock inte det är så vanligt att äta älg här nere i Skåne i alla fall inte lika vanligt som högre upp i landet.

Älgen finns vild i hela Sverige utom Gotland och södra Skåne, men vanligast är den i de nordligare områdena såsom Värmland, Jämtland (där den är landskapsdjuret), osv.

Zebastian


Mathilda Gustafsson


Zebastian

Citat från: Zebastian skrivet 30 mars 2022 kl. 22:27:09
Jag har ätit häst
Innan någon anklagar mig för att också ljuga så vill jag säga att det kom fram att en restaurang jag besökt flera gånger serverat hästkött istället för nötkött.

Därför har jag indirekt gjort detta men sjukt är det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 30 mars 2022 kl. 22:27:09
Jag har ätit häst
Det har nog de flesta i någon form, i och med att hamburgerkött (d.v.s. pålägget) faktiskt är hästkött. Och det är ju ändå ett väldigt vanligt pålägg; nästan lika vanligt som skinka. Det har kanske blivit lite mer ovanligt på senare år, men som barn åt jag hamburgerkött på mackor hela tiden.

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 mars 2022 kl. 22:38:01
Det har nog de flesta i någon form, i och med att hamburgerkött (d.v.s. pålägget) faktiskt är hästkött. Och det är ju ändå ett väldigt vanligt pålägg; nästan lika vanligt som skinka. Det har kanske blivit lite mer ovanligt på senare år, men som barn åt jag hamburgerkött på mackor hela tiden.
Hamburgare av hästkött som man har på mackor Det har jag aldrig hört talas om. Vad jag vet är dock de flesta vanliga hamburgarna inte gjorda på häst.

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 30 mars 2022 kl. 22:40:26
Hamburgare av hästkött som man har på mackor Det har jag aldrig hört talas om. Vad jag vet är dock de flesta vanliga hamburgarna inte gjorda på häst.
Det är ingen vanlig hamburgare man har på mackan, utan det är ett slags skivat skinkaliknande pålägg.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 mars 2022 kl. 22:38:01
Det har nog de flesta i någon form, i och med att hamburgerkött (d.v.s. pålägget) faktiskt är hästkött. Och det är ju ändå ett väldigt vanligt pålägg; nästan lika vanligt som skinka. Det har kanske blivit lite mer ovanligt på senare år, men som barn åt jag hamburgerkött på mackor hela tiden.

Egentligen är hamburgerkött oftast nötkött.

Förresten så tycker iallafall jag att det inte är konstigt att äta Hästkött med tanke på att hästar precis som kor och får är betande djur även om de inte är avlade för köttproduktion.

Jag kan dock ha en del förståelse för att många tycker det är sjukt att äta Hästkött då hästar har stor betydelse som sällskapsdjur, inte minst för att de används som ridsällskap.

Två djur som jag däremot tycker är oerhört sjukt att äta är hund och katt, jag skulle aldrig äta dessa två om jag så blev mordhotat till det, dessa är ju trots allt människornas närmaste husdjur och de enda som får vara i hus i stor utsträckning. (i Kina och Amazonas är människorna hemska eftersom de i det förstnämnda äter hundar och i det andrenämnda äter katter, men lokalbefolkningen kanske anser annorlunda, i Indien anses kor vara heliga och får därför inte jagas eller skadas)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 mars 2022 kl. 22:45:09
Egentligen är hamburgerkött oftast nötkött.

Förresten så tycker iallafall jag att det inte är konstigt att äta Hästkött med tanke på att hästar precis som kor och får är betande djur även om de inte är avlade för köttproduktion.

Jag kan dock ha en del förståelse för att många tycker det är sjukt att äta Hästkött då hästar har stor betydelse som sällskapsdjur, inte minst för att de används som ridsällskap.

Två djur som jag däremot tycker är oerhört sjukt att äta är hund och katt, jag skulle aldrig äta dessa två om jag så blev mordhotat till det, dessa är ju trots allt människornas närmaste husdjur och de enda som får vara i hus i stor utsträckning. (i Kina och Amazonas är människorna hemska eftersom de i det förstnämnda äter hundar och i det andrenämnda äter katter, men lokalbefolkningen kanske anser annorlunda, i Indien anses kor vara heliga och får därför inte jagas eller skadas)
Daniel menar inte kött som finns i hamburgare utan ett pålägg som heter hamburgerkött.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 mars 2022 kl. 22:46:33
Daniel menar inte kött som finns i hamburgare utan ett pålägg som heter hamburgerkött.

Ungefär då som skinka och salami? (som man har på smörgåsar)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 mars 2022 kl. 22:54:31
Ungefär då som skinka och salami? (som man har på smörgåsar)
Ja ett sådant pålägg men av häst.

Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 mars 2022 kl. 22:46:33
Daniel menar inte kött som finns i hamburgare utan ett pålägg som heter hamburgerkött.
Precis, man måste skilja på hamburgare och hamburgerkött - det är två vitt skilda saker, trots snarlika namn. Hamburgare är ju i 9 fall av 10 gjorda av nötkött, men pålägget hamburgerkött är alltid av hästkött. Varför det egentligen heter så vet jag dock inte, men det är alltså rökt hästkött som man vanligtvis köper färdigskuret i tunna skivor.

Hamburgerkött är kanske inte riktigt lika vanligt nuförtiden, men åtminstone för något decennium sedan fanns det i varenda livsmedelsbutik och var ungefär lika vanligt förekommande som skinka. Smakar ganska snarlikt som skinka, förutom att det är rökt.

Marcusen

Jag vet inte hur sjukt det här är i och med att du visa påstår att de äter husdjur. Men när jag var på sommarläger med skolan så blev vi bjudna på känguru kött.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 29 juli 2022 kl. 22:06:27
Jag vet inte hur sjukt det här är i och med att du visa påstår att de äter husdjur. Men när jag var på sommarläger med skolan så blev vi bjudna på känguru kött.
Känguru har jag också ätit flera gånger. På matfestivalen International Food Festival, som har turnerat runt om i Sverige varenda år förutom under pandemin och har matstånd från 15 olika länder, så fanns det länge ett australiensiskt tält som sålde hamburgare av känguru, kamel, viltsvin och krokodil. Jag vågade mig aldrig på krokodilburgaren (då jag misstänkte att det kunde tänkas smaka åt fiskhållet), men de övriga åt jag flera gånger - och både känguruburgare och kamelburgare var väldigt gott.

Jag vet inte om samma stånd finns med i år, men festivalen turnerar för fullt runt om i landet och ska komma till Skellefteå den 7 september; och den matfestivalen missar jag aldrig.