Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 26 maj 2021 kl. 06:07:58
Tolkar detta

inlägg som NRK faktiskt ska visa en ny julkalender redan i år?  ???

[bild]
Tolkar även detta som det  ;)

Citat från: Erika skrivet 26 maj 2021 kl. 05:25:48
Tack för sammanställningen! :) 

Här är två till att lägga till i listan:

Den vita haren (1998); sändes 2000 i SVT och då som en vanlig tv-serie.
Fru Pigalopp och julposten (Fru Pigalopp og juleposten, 1978); visades 1979 som en vanlig tv-serie i SVT.   

Sedan har vi även Den andra världen (Den anden verden, 2016). Den har dock inte visats i linjär tv, utan enbart på SVT Play och då i en redigerad version. Julen 2018 låg den ute på SVT Play.
Tack, för tipset! Jag har kompletterat uppgifterna men hittar bara SMDb för Den vita haren, och där står det bara att det visades 12 avsnitt. Är det någon form av omklippning eller har bara halva serien visats i SVT?
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 27 maj 2021 kl. 01:27:33
Jag har kompletterat uppgifterna men hittar bara SMDb för Den vita haren, och där står det bara att det visades 12 avsnitt. Är det någon form av omklippning eller har bara halva serien visats i SVT?
Enligt YLE Arenan var varje avsnitt av finlandssvenska Den vita haren 13 minuter långa i originalutförandet, medan SVTs tablåer visade serien i en tablåtid på 30 minuter. Jag har tyvärr inte själv sett den, men det borde ju rimligtvis betyda att SVT hade klippt ihop två avsnitt till ett; så att de 24 avsnitten blev 12 (d.v.s. att SVTs "del 1" var del 1 och 2 ihopklippt, o.s.v.).

Då är det mer mystiskt hur SVT egentligen sände Fru Pigalopp och Julposten, som enligt SMDb sändes i 15 delar mellan 1979-12-03 och 1979-12-21; samtliga som del av barnblocket Halvfem. Om man inte har klippt om alla avsnitt på något egendomligt sätt, så har jag svårt att se hur man lyckas att få en julkalender på 24 avsnitt att bli till 15 avsnitt...? ???

Enligt tablåerna i SMDb var tydligen Inga Gill svensk berättarröst för Fru Pigalopp och Julposten. :) I originalversionen var för övrigt Ove Sprogøe berättare, som annars bland annat är känd som Benjamin Syrsa (Jesper Fårekylling) i 1978 års danska omdubb av Pinocchio och i det nuvarande danska julaftonsprogrammet. :)

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 maj 2021 kl. 02:16:08
Enligt YLE Arenan var varje avsnitt av finlandssvenska Den vita haren 13 minuter långa i originalutförandet, medan SVTs tablåer visade serien i en tablåtid på 30 minuter. Jag har tyvärr inte själv sett den, men det borde ju rimligtvis betyda att SVT hade klippt ihop två avsnitt till ett; så att de 24 avsnitten blev 12 (d.v.s. att SVTs "del 1" var del 1 och 2 ihopklippt, o.s.v.).
Då skrev jag nog rätt med "visades i 12 avsnitt".
Houba !

MOA

Kanske lite tidigt & snacka om Julkalendern redan i Maj?

Erika

Citat från: MOA skrivet 27 maj 2021 kl. 13:38:25
Kanske lite tidigt & snacka om Julkalendern redan i Maj?

Nej. ;)

Lilla My

Citat från: MOA skrivet 27 maj 2021 kl. 13:38:25
Kanske lite tidigt & snacka om Julkalendern redan i Maj?

Nej!

Sabelöga

#501
Citat från: MOA skrivet 27 maj 2021 kl. 13:38:25
Kanske lite tidigt & snacka om Julkalendern redan i Maj?
Det är aldrig ur mode!  ;D Själv kollar jag igenom Selmas saga (på samiska) som jag av någon anledning inte såg när det begav sej. (den försvinner dessutom senare så man får passa på så länge man kan ;))
Houba !

Erika

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 27 maj 2021 kl. 17:43:57
Det är aldrig ur mode!  ;D Själva kollar jag igenom Selmas saga (på samiska) som jag av någon anledning inte tittade på när det begav sej. (den försvinner dessutom sen så man får passa på så länge man kan ;))

Och jag kan berätta när jag var liten, kunde jag och mina syskon sitta och titta på Sunes jul... Mitt i den varmaste sommaren.

MOA

Citat från: Erika skrivet 27 maj 2021 kl. 18:44:36
Och jag kan berätta när jag var liten, kunde jag och mina syskon sitta och titta på Sunes jul... Mitt i den varmaste sommaren.
Ojoj,Sunes Sommar hade passat mycket bättre

Lilla My

Jag brukar alltid ha en "jul i juli"-period då jag ritar snö-tema under sommaren, haha.

Erika

Citat från: MOA skrivet 27 maj 2021 kl. 18:48:27
Ojoj,Sunes Sommar hade passat mycket bättre

Den tittade vi också på. ;)

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 27 maj 2021 kl. 18:44:36
Och jag kan berätta när jag var liten, kunde jag och mina syskon sitta och titta på Sunes jul... Mitt i den varmaste sommaren.
Mys
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet 27 maj 2021 kl. 13:38:25
Kanske lite tidigt & snacka om Julkalendern redan i Maj?

Nej då. Det finns flera bevis för att det är helt rätt att prata om julen och julkalendrar inför och under sommaren!

1) I Australien firar de alltid jul mitt i sommaren.
2) Juli är den månaden som det är jul i.
3) Varje sommar (med undantag för 2020 p.g.a. pandemin) samlas jultomtar från hela världen och håller kongress på Bakken norr om Köpenhamn.

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 maj 2021 kl. 14:12:14
Nej då. Det finns flera bevis för att det är helt rätt att prata om julen och julkalendrar inför och under sommaren!

1) I Australien firar de alltid jul mitt i sommaren.
2) Juli är den månaden som det är jul i.
3) Varje sommar (med undantag för 2020 p.g.a. pandemin) samlas jultomtar från hela världen och håller kongress på Bakken norr om Köpenhamn.
LoL

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 maj 2021 kl. 14:12:14
Nej då. Det finns flera bevis för att det är helt rätt att prata om julen och julkalendrar inför och under sommaren!

1) I Australien firar de alltid jul mitt i sommaren.
2) Juli är den månaden som det är jul i.
3) Varje sommar (med undantag för 2020 p.g.a. pandemin) samlas jultomtar från hela världen och håller kongress på Bakken norr om Köpenhamn.
Hadde vi haft en gilla-funktion skulle jag använda den här ;)
Houba !