Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Erika

Du har rätt, någon säsong 2 existerar inte (däremot finns det en filmuppföljare). 

Kul att den samiska (nordsamiska?) verkar ha kompletta credits, men hjälp - hur tänkte man där i eftertexterna? :o Creditlistan rullar samtidigt som (och över) eftertexterna. Kunde ha gjorts bättre!

Bildexempel:

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 november 2021 kl. 16:43:52
Nu har SVT börjat sända Tjuvarnas jul. Vad jag kan se finns serien bara på romani (lovari) i vanlig tablålagd TV. Övriga minoritetsspåk, och det svenska originalet, kommer bara på SVT Play:
https://www.svtplay.se/tjuvarnas-jul

Jag är inte speciellt kunnig om minoritetsspråk, så jag har lite svårt att förstå upplägget. De har en rubrik där det står Säsong 2 (?), men jag tror inte att det existerar någon säsong 2 av den här serien. Det verkar vara samma avsnitt, men i en annan romanivariant. Rätta mig om jag har fel!
Jo det verkar stämma. Tittar man på länkarna https://www.svtplay.se/video/32995382/tjuvarnas-jul/tjuvarnas-jul-lovari-avsnitt-1?id=erLdDZV (lovari) och
https://www.svtplay.se/video/33051186/tjuvarnas-jul/julkalender-romani-kalderash-2021-sasong-2-avsnitt-1?id=8zJWWBP (kalderash) så verkar det som det rör sej om två olika romani-varieteter, nämligen lovari och kalderash.
Houba !

Sabelöga

Här är creditlistorna för Tjuvarnas jul på SVT om något är intresserad av dom :)

Samiska (nordsamiska):
Muiteaddji: John E Utsi
Kurre: Simon Issát Marainen
Charlie: Matilda Baer
Gerda: Anna Karin Niia
Madame Suola: Åsa Simma
Lönnroth: Paul Ol Joná Utsi
Poliisa Jönsson: Per Henrik Bals
Poliisa Jansson: Miliana Baer
Trolla: John E Utsi
Agnes: Marianne Lörstrand Blind
Rupert: Jonny Skoglund
Direktevra: Åsa Simma
Jođiheaddji: Jonny Skoglund
Bongo: Axel Andersson
Borgameasttir: John E Utsi
Frederika: Matilda Baer
Poliisameasttir: Paul Ol Joná Utsi
Rektor Leander: Jonny Skoglund
Mánáiddivššár: Marianne Rörstrand Blind
Bargohoavda: Jonny Skoglund
Oahpaheaddji: Paul Ol Joná Utsi
Gávpebargi: Jonny Skoglund
Nisson: Marianne Rörstrand Blind
Poliisakapteaidna: Jonny Skoglund
Poliisa: Jonny Skoglund
Áhčči: Per Henrik Bals
Hámmanbargi: Jonny Skoglund
Eadni: Åsa Simma
Dálloeaiggát: Marianne Rörstrand Blind

Jietnateknihka: Tajgan Studois
Čuohppan: Axel Andersson

Buvttadeaddji: Sámi Kompania AB
Doaimmaheaddji: John E Utsi

Romani (lovari):
Röster:
Sandra Turilow
Barbi Jakowicz
Eva Balok
Cherie Isabella Milanson
Jan Madziarowicz
Gregori Kwiek
Jan Bobov
Jany Schella
Janet Milanson
Jonathan Jakowicz
Josef Jakowicz
Margrethe Balok
Josefin Balok
Michal Jono Stankov
Mikolaj Kwiek
Naghmeh Abedin
Rikard Jansson
Victor Grofo Kwiek
Sebastian Majblad

Översättning: Margrethe Balok
Dubbproduktion: Eurotroll AB för SVT

Romani (kalderash):
Röster:
Elvira Josefsson
Alexander Kaj
David Demetri
Jaqueline Horvath
Marika Friberg
Marika Kaj
Michel Demetri
Romario Eriksson
Thomas Zido Horvath
Daniel Tan
Elias Josefsson
Ellinor Acar
Jenni Kay
Loui Marti
Sabrina Josefsson

Översättning: Jenni Kay
Dubbproduktion: Eurotroll AB för SVT

Meänkieli:
Röster:
Maija Vuonokari Heikki
Birger Winsa
Ernst Winsa
Ingemar Raukola
Inger Jakobsson
Jani Turunen
Jörgen Heikki
Mervi Erkheikki
Johanna Nordblad Sirkka
Aleksi Törnquist
Hans Ylivainio
Ivar Vuonokari Heikki
Susanne Redebo

Översättning: Birger Winsa
Dubbproduktion: Eurotroll AB för SVT
Houba !

Erika

SVT har lagt upp en trailer till En hederlig jul med Knyckertz (årets julkalender).

Tänkte förresten höra om det är okej att ändra omröstningen till något mer neutralt? Dels för att slippa lägga till ett nytt alternativ varje år, men framför allt för att tråden numera även omfattar bl. a. diskussioner om julkalendrar från de andra nordiska länderna och "alternativa" julkalendrar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  3 november 2021 kl. 14:50:17
Tänkte förresten höra om det är okej att ändra omröstningen till något mer neutralt? Dels för att slippa lägga till ett nytt alternativ varje år, men framför allt för att tråden numera även omfattar bl. a. diskussioner om julkalendrar från de andra nordiska länderna och "alternativa" julkalendrar.
Kör hårt! :)

Den här tråden börjar för övrigt vara i längsta laget, så ska man diskutera en enskild julkalender mer ingående (fler än ett halvt dussin inlägg eller så) känns det rimligt att starta en ny tråd för den (eller flytta över befintliga inlägg till en ny tråd). Så gjorde jag ju exempelvis med inläggen som handlade om Tinkas juläventyr, och så kan man med fördel göra även vid andra längre diskussioner om julkalendrar - men ska det finnas någon vits med det bör det handla om mer än 6 - 7 inlägg, och gärna minst 10 inlägg. :)
(Allt för att lättare kunna hitta åt inlägg i efterhand, då så här långa trådar är väldigt svåra att hitta specifika diskussioner i - och ingen människa orkar läsa igenom 40 sidor innan man skriver ett nytt inlägg...)

Erika

Nu är det gjort. :)

DR visar, som bekant,
Tidsrejsen
(visad i svensk tv under titeln Tidsresan) i repris. Den rekommenderar jag, visserligen något förutsägbar på sina ställen, annars fullt sevärd och välgjord. Räknar med att man bör kunna se/följa den på DR:s playtjänst DRTV. Har man problem med att förstå danskan fullt ut, så brukar det finnas textning (på danska) att tillgå.   

NRK och TV2 verkar ännu inte släppt några trailers till sina nya julkalendrar. 

Erika

Citat från: Erika skrivet  3 november 2021 kl. 16:19:11
NRK och TV2 verkar ännu inte släppt några trailers till sina nya julkalendrar.

Nu har en (mycket kort) trailer till Kometernes jul (TV2 Danmarks julkalender) dykt upp på
Youtube

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet  5 november 2021 kl. 19:55:48
Nu har en (mycket kort) trailer till Kometernes jul (TV2 Danmarks julkalender) dykt upp på
Youtube.

Ja, det var en väldigt kort trailer. Men jag hann ändå notera exteriören till Østervold observatorium i Köpenhamn.
https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%98stervold_Observatory

Statyn som syns till höger i trailern (och som ser ut att vara dekorerad med julbelysning) är Tycho Brahe.

Vize

Hur visste Mira att hunden hette Lady?

Erika

Citat från: Erika skrivet  5 november 2021 kl. 19:55:48
Nu har en (mycket kort) trailer till Kometernes jul (TV2 Danmarks julkalender) dykt upp på
Youtube.

En till "trailer" på 10 sekunder har dykt upp på
Youtube. Vete tusan om det verkligen ska kallas trailer? Är inte teaser mer korrekt? Nåväl, hoppas vi snart får en riktigt ordentlig trailer...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2020 kl. 20:25:40
Julestjerner har jag faktiskt inte sett än, men Den andra världen tyckte jag var mycket bra - en av de bästa julkalendrar jag sett på många år, och definitivt en av de mest påkostade. :)

Jag har nu sett Den anden verden (Den andra världen) i sin helhet på DVD. Jag håller helt med. Danskarna verkar vara mycket duktiga på julkalendrar. Den är kanske inte fullt så bra som Tinka-serierna, men inte långt ifrån.

Jag noterar att utöver DR har även SVT, NRK och YLE sina loggor med i sluttexterna som medproducenter. Då är det lite underligt att SVT valde att bara lägga upp serien på SVT Play, utan att visa den i linjär TV.

Den anden verden är lite mörkare än de flesta andra mera typiska julkalendrar, så den passar kanske inte för de mindre barnen.

En detalj värd att nämna är att Christian Tafdrup (Fileas i Tinka-serierna) medverkar även här. Han spelar Rikkes döde man som blir levande i hennes fantasi - eller är han ett riktigt spöke?

moviefan

Jag gillar verkligen Selmas saga, den var så mysig.  ;)

Erika

Kom på att det lät som om jag inte gillade Den andra världen, det gjorde jag och den var välgjord (hade heller inga problem med att den var "mörk") utan jag blev mest överraskad över att den inte var 100% sagofantasy. Vill minnas flertalet tidiga artiklar (från när den höll på att spelas in) på nätet nämligen målade upp den som det... Nu var den ändå bra, men ändå.  :)

SVT var också medproducenter till Julestjerner (DR:s julkalender 2012 och 2019), men tror inte den har överhuvudtaget sänts i linjär tv eller ens dykt upp på SVT Play...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 november 2021 kl. 18:48:50
Jag har nu sett Den anden verden (Den andra världen) i sin helhet på DVD. Jag håller helt med. Danskarna verkar vara mycket duktiga på julkalendrar. Den är kanske inte fullt så bra som Tinka-serierna, men inte långt ifrån.

Jag noterar att utöver DR har även SVT, NRK och YLE sina loggor med i sluttexterna som medproducenter. Då är det lite underligt att SVT valde att bara lägga upp serien på SVT Play, utan att visa den i linjär TV.

Den anden verden är lite mörkare än de flesta andra mera typiska julkalendrar, så den passar kanske inte för de mindre barnen.
Jag håller med att det är märkligt att SVT aldrig sänt Den andra världen linjärt, utan bara en enda gång på SVT Play - när de trots allt var med som medproducenter så känns det obegripligt att inte sända den mer än en gång och "mer ordentligt". Trots allt är det ju inte så lätt att upptäcka sådant som bara läggs upp på SVT Play - där är det svårt att få någon överblick - så risken är stor att man i likhet med undertecknad helt missar att den ligger ute tills det är för sent... :(

På finska YLE sändes ju däremot Den andra världen linjärt (med svensk text), och där tror jag också att den har sänts i repris ett år senare. Det var där jag såg den, då jag helt missade att SVT Play ens publicerat den.

Med den är som sagt mörkare än många andra julkalendrar, och passar knappast yngre barn - just därför känns det rimligt att den inte dubbats till svenska utan både i Sverige och Finland släppts i svensktextad originalversion (i Finland fanns den också med finsk text). Jag har för mig att den även i Norge (på NRK) sändes i danskspråkig originalversion med norsk text, så de verkar också ha fattat samma beslut att undvika dubbning i just det fallet.

Det känns som ett rimligt beslut, då jag personligen upplever den så pass mörk att den nog inte passar för barn yngre än runt 9 - 10 år; och vid det laget bör nog de flesta hinna läsa textremsor.

Citat från: Erika skrivet  8 november 2021 kl. 19:34:02
SVT var också medproducenter till Julestjerner (DR:s julkalender 2012 och 2019), men tror inte den har överhuvudtaget sänts i linjär tv eller ens dykt upp på SVT Play...
Minst sagt märkligt - rentav obegripligt... :(

Den största vitsen med att SVT går in med pengar som medproducenter för danska julkalendrar borde ju rimligen vara för att få generös tillgång till att sända julkalendern ifråga i TV...

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet  3 november 2021 kl. 16:19:11
NRK och TV2 verkar ännu inte släppt några trailers till sina nya julkalendrar.

Det finns några glimtar från NRKs julkalender, och även intervju med två av skådespelarna här:
https://tv.nrk.no/program/MDRI30000021#t=26m42s