Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hur skulle din dubbning se ut?

Startat av clash, 21 januari 2006 kl. 01:37:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Kloppstock

"Jag förutsätter att Kloppstock var ironisk i sitt inlägg, och inte menade allvar...

Hoppas jag i alla fall..."

Var lungn, visst var jag Ironisk, det är lite min Lott här i livet, jag försöker dock att varva med seriös skrift i det hela ochså

(mitt tidigare inlägg var di-fakto inte ett exempel på det ;)

Jag har vissa planer på att fundera ut en seriös lista ochså..

clash

Kan hända, men Olinda har ialla fall bättre röst än Anneli, som enligt mig e en av Svergies sämsta skådisar.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Det håller jag absolut inte med om. Tvärtom tycker jag att Annelie Berg är en mycket bra skådis och sångare (givetvis under förutsättning att hon får roller hon passar för).

Peter

Citat från: clash skrivet 16 februari 2006 kl. 10:58:22
Kan hända, men Olinda har ialla fall bättre röst än Anneli, som enligt mig e en av Svergies sämsta skådisar.

Det är mycket prat om "behaglighet", och jag vill tillstryka följande;
1. Olina är ingen röstskådespelerska och begåvad med ett bedrövligt sätt att uppträda samt ett kliande sätt att uttala en enkel bokstav som "i" inom vissa ord.
2. Annelie Berg är en röstskådespelerska och får en massa jobb för att hon är skicklig.
----
Peter

clash

Men jag anser att hon inte är det. Alla måste inte tycka som du. Men det handlar inte om henne utan om hur man vill att en dubbning ska se ut.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Dina åsikter har vi alla fått mycket klart för oss genom de femtioelva andra trådarna här, så det är väl bara bra att få höra vad andra har att säga i ämnet...

Citat från: Peter Tägtström skrivet 16 februari 2006 kl. 17:17:58
2. Annelie Berg är en röstskådespelerska och får en massa jobb för att hon är skicklig.
Exakt. Dessutom är hon ju också sångerska (och en mycket duktig sådan), och har även varit programledare. Hon är ju numera också speaker för många dokumentärer på TV4 och dess dotterkanaler.

Det finns säkerligen billigare skådisar att anlita (typ okända sådana), så det faktum att alla dubbningsbolag nuförtiden anlitar henne mer eller mindre måste ju logiskt sett rimligen innebära att det stora flertalet inte håller med Clash...

clash

JA, men jag behöver inte gilla henne! Jag gillar Monica Forsberg vilket du ju inte gör. Det finns fler än jag som inte gillar henne. Men gör ett nytt ämne om henne eller sluta här. Det här handlar inte om henne utan hur man vill att en dubbning ska se ut.

I Denver behöver bara kvinnorna göras om då alla tyvärr är gjorda av Louise Reader.
Heather:Jenny Wåhlander
Cassie:Karolina Khativ-Nia
Wallaces och Heathers mamma:Monica Forsberg
Övriga tjej/kvinnoroller:
Johanna Ljungberg
Birgitta Fernström
Mia Kihl

Då skulle serien bli jättekul att se:)

Maxies värld är verkligen behov av en omdubb. Vet inte om serien gått på tv men rösterna är förärliga. Tror dom går på gymnasiet så rösterna blir som dom i WInx Club. Jag skulle även översätta introt. Kan bara säga att Maxie ska spelas av Jenny Wåhlander då jag inte kan de andra rollerna. Men som sagt, dom duktiga skådisarna från Winx Club skulle göra rösterna.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Jag har aldrig påstått att jag har någonting emot Monica Forsberg. Hon är en duktig artist och skådis, och får hon bara roller hon passar för så är det inga problem. Problemet är bara att hon inte alls kan göra till rösten och har en ganska speciell röst, så att det blir ganska få roller som hon passar för - och definitivt inte mer än en roll per film/serie.

clash

Daniel Hofverberg
Administratör

Offline

Kön:
Antal inlägg: 378


     SV: Vilken tvserie/film skulle du vilja dubba om och varför?
« Svara #51 skrivet: 13 November 2005 kl. 05:22:53 » Citat 

--------------------------------------------------------------------------------
Jag håller med Patrik - det har börjat gå lite väl långt. Och som sagt, varenda människa som läst ens ett enda ämne på forumet vet redan exakt hur clash tycker och känner...

Jag tycker personligen inte särskilt mycket om Monica Forsberg, Anders Öjebo eller Ingemar Carlehed; men inte nämner jag det i varenda ämne och inlägg...

Det kan tolkas som du inte gillar deras röster. Jag gillar inte de som jag nämnts röster. Har aldrig klagat på personerna i sig.

Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Peter

Det är nog lite skillnad i hur du och Daniel uttrycker vad ni känner om respektive röstskådespelerska. Daniel har ju pekat ut vad som inte riktigt faller honom i smaken, men du har vid upprepade tillfällen uttryckt endast missnöje utan att vara saklig. Om man ska ge riktig kritik som även Anneli Berg ska kunna ta till sig måste det finnas någon grund till varför förutom att någon bara tycker det.

För övrigt har jag aldrig sagt åt dig att tycka som jag, lika lite har någon sagt åt dig att gilla hennes verk. Sätt i föreställning att Anneli Berg skulle titta förbi det här forumet, och ser texten "sveriges sämsta skådespelare" (eller dylikt), då undrar hon förstås varför, "för att jag tycker det".
----
Peter

Daniel Hofverberg

Precis min tanke - Peter har lyckats att få ner exakt hur jag känner. Det viktigaste är trots allt att komma med saklig kritik med motivering, så att även berörda parter kan förstå och kanske kunna göra något åt det. För övrigt så har Annelie mailat mig ett par gånger och brukar tydligen besöka sajten ofta, så därför är det nog inte helt osannolikt att hon (tyvärr, med tanke på uttalandena här) även besöker forumet ibland...

Och Clash: Det du citerade är taget lite ur sammanhanget. Visst stämmer det att jag generellt inte är så jätteförtjust i Monica, men självklart betyder det inte att allting hon gör är dåligt - när hon får roller som passar hennes röst, så är allt bra. Precis på samma sätt så är jag inte speciellt förtjust i Anders Öjebo heller, men jag är den första att erkänna att han gör ett utmärkt jobb i exempelvis Aladdin och flera andra fall. Självklart är ingen skådis så dålig så att allt som han/hon gör är negativt...

clash

Okej, då får jag väl återigen be om ursäkt. Men om jag nu inte gillar henne så gör jag det. Och återigen:Det här ämnet handlar inte om henne så gör ett nytt ämne om henne om ni vill fortsätta diskutera.Jag tycker inte hon e bra på munrörelser, inlevelse, röständring(även om hon låter aningen yngre i Sailor Moon) och jag gillar inte att höra henne. Jag ber igen. Om ni ska fortsätta diskutera henne så starta ett nytt ämne. Här vill man läsa hur en dubbning ska se ut, inte om henne!
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Peter

Citat från: clash skrivet 18 februari 2006 kl. 09:35:56
Om ni ska fortsätta diskutera henne så starta ett nytt ämne. Här vill man läsa hur en dubbning ska se ut, inte om henne!

Det var undertecknad som började..  :)

Nåväl, om jag får bestämma hur en dubbning ska se ut så ska helst Eurotroll stå för produktionen, och de får gärna ha aktörer som Per Sandborgh och Gunnar Ernblad med.
----
Peter

Daniel Hofverberg

Tja, faktum är att det faktiskt var Clash som tog upp ämnet även i den här tråden, och därmed "öppnade dörren"...  ::)

Men visst har vi kommit utanför ämnet - det håller jag med om.

clash

Såhär skulle den nya My little ponyserien vara mkt bättre, för vem vill höra Charlotte Adrai-Jennerfors och Anneli Berg i var och varannan roll?:
Skywiches:Sandra Kassman
Starcatcher:Johanna Ljungberg
Rainbow Dach:Anna-Lotta Larsson
Pinkie Pie:Mia Kihl
Thistle Whistle:Klara Olander-Bergström
Cotton Candy:Emma Iggström
Minty:Karolina Khativ-Nia
Sunny Daze:Jenny Wåhlander
Triple Treat:Zara Zimmerman
Sweetberry:Jessica Andersson
Cloud Climber:Micaela Remondi
Sparkleworks:Cajsalisa Ejemyr
Star Catcher:Sanna Nielsen
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger