Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 oktober 2021 kl. 22:56:04
Det som är frustrerande är att de envisas med att ge ut julkalendrarna på DVD, inte på Blu-ray. Jag skulle tro att man under minst 10 år, kanske längre, har filmat julkalendrarna i HD eller full HD. Varför ska man då ge ut dem på DVD i sämre kvalité?

Enda sättet att få tag på programmen i en kvalité som gör dem rättvisa är att spela in dem när de sänds eller använda något program för att tanka ner dem från SVT Play.
Ja, det är väldigt märkligt och tråkigt varför julkalendrarna fortfarande bara släpps på DVD och inte på Blu-Ray; tvärtemot det mesta annat som släpps. :(

Problemet med SVT Play (och likaså inspelningar från linjära sändningar) är ju att man då får med en inbränd kanallogga i bild, vilket inte direkt är optimalt. Dessutom är ju bitraten avsevärt sämre än Blu-Ray-utgåvor, så det hade ju definitivt varit att föredra med Blu-Ray-utgåvor.

Men nuförtiden är ju i alla fall ganska mycket på SVT Play i 5.1-ljud, efter att de länge envisats med bara stereoljud, så jag förmodar att det bör innefatta de senaste årens julkalendrar...?

Anders M Olsson

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  5 oktober 2021 kl. 23:28:36
Tyvär inte så hjälpsamt det heller. Jag skulle vilja ha en lista över när program tillgängliggjordes på SVT Play, finns det någon sådan tjänst?

Tyvärr känner jag inte till någon sådan tjänst. Det enklaste sättet att bringa klarhet i frågan är väl att skriva till SVT och fråga, vilket jag har gjort nu.

Men jag är ganska säker på att Den andra världen fanns på SVT Play julen 2018. Och om den någonsin har visats på SVTs linjära kanaler borde det ha varit i samma veva, d.v.s. i december 2018.

På den här sidan kan vi se att den togs bort från SVT Play den 10 februari 2019, och genom att gå in och titta på källkoden till sidan kan jag se att sidan publicerades den 11 december 2018, så det bör ha varit ungefär då som programmet lades upp på SVT Play:
https://webb-tv.nu/den-andra-varlden-svt-play/

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2021 kl. 01:24:44
Problemet med SVT Play (och likaså inspelningar från linjära sändningar) är ju att man då får med en inbränd kanallogga i bild, vilket inte direkt är optimalt. Dessutom är ju bitraten avsevärt sämre än Blu-Ray-utgåvor, så det hade ju definitivt varit att föredra med Blu-Ray-utgåvor.

Ja, jag håller med om att man helst skulle vilja slippa den inbrända kanalloggan. Det är ett ofog som tyvärr har spridit sig till så gott som alla tv-kanaler. Men i valet mellan DVD-kvalité utan kanallogga och HD-kvalité med kanallogga föredrar jag trots allt det senare.

Fram till för c:a två år sen använde SVT ingen kanallogga på SVT Play, utan bara på de linjära kanalerna.

Naturligtvis hade det varit önskvärt med högre bitrate, men jag tycker ändå att SVT Play numera håller en fullt godtagbar kvalité som duger väldigt bra även på en mycket stor tv-ruta.

DVD kan av kompatibilitetsskäl inte ha bättre inkodning än MPEG2, och då behövs det betydligt högre bitrate för att få samma bildkvalité som MPEG4.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2021 kl. 01:24:44
Men nuförtiden är ju i alla fall ganska mycket på SVT Play i 5.1-ljud, efter att de länge envisats med bara stereoljud, så jag förmodar att det bör innefatta de senaste årens julkalendrar...?

Jag har inte laddat hem speciellt många julkalendrar från SVT Play, men jag har kollat förra årets Mirakel. Den har inte 5.1-ljud, utan bara 2-kanals stereo i 192 kbps AAC.

Enligt Discshop ska DVD-utgåvan ha Dolby Digital 5.1, men om man tittar på informationen på baksidan av fodralet verkar det inte stämma. Där finns texten Dolby Audio och en kvadrat med två prickar som normalt ska utläsas som 2-kanals stereo.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2021 kl. 01:24:44
Ja, det är väldigt märkligt och tråkigt varför julkalendrarna fortfarande bara släpps på DVD och inte på Blu-Ray; tvärtemot det mesta annat som släpps. :(

Har kollat upp hur det ligger till med de andra nordiska (nåväl, ingen aning om hur det ligger till med Island och Finland) julkalendrarna, och det verkar som det är enbart norska Julekongen (Julkungen på svenska och finlandssvenska) som släppts på blu-ray.

gstone

Panik i tomteverkstan har fått en uppföljare.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet  6 oktober 2021 kl. 12:24:13
Har kollat upp hur det ligger till med de andra nordiska (nåväl, ingen aning om hur det ligger till med Island och Finland) julkalendrarna, och det verkar som det är enbart norska Julekongen (Julkungen på svenska och finlandssvenska) som släppts på blu-ray.
Intressant, och om du vill ha en fullständig (nåja) lista över alla så har jag gjort några här. Svenska namn på dom finländska här.
Citat från: gstone skrivet  6 oktober 2021 kl. 12:37:44
Panik i tomteverkstan har fått en uppföljare.
Jag vet. Tyckte den förre var pinsamt dålig så jag ska se om denna har något existensberättigande.
Houba !

Adam

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  7 oktober 2021 kl. 00:44:40
Jag vet. Tyckte den förre var pinsamt dålig så jag ska se om denna har något existensberättigande.
Det tvivlar jag starkt på. Då julkalendern var så pass banal så tror jag knappast att filmen den minsta aning bättre.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Sabelöga

Citat från: Adam skrivet  7 oktober 2021 kl. 01:02:19
Det tvivlar jag starkt på. Då julkalendern var så pass banal så tror jag knappast att filmen den minsta aning bättre.
Film? Detta är en ny TV-serie (inte julkalender) premiär 1 oktober på SVT Play. Jag tyckte dock att det första avsnittet var betydligt bättre faktiskt än jag hadde väntat mej. Dessutom så spelar Veronica Carlsten, som jag från och med idag älskar, Rimnisse. Hon har tidigare spelat Doc i Ture Sventon och Bermudatriangelns förbannelse och den störda kassörskan i 2020 års julkalender Mirakel för dom som inte vet vem hon är.
Houba !

Adam

#563
Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  7 oktober 2021 kl. 01:58:37
Film? Detta är en ny TV-serie (inte julkalender) premiär 1 oktober på SVT Play.
Jaså? Trodde väl fel då..
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

gstone

Vad var det för fel på Panik i tomteverkstan ?

Den var ju jättebra !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

För mycket av allt, typ. Många skämt som föll platt, t. ex. En del onödig utfyllnad med. Dock gick, i mitt tycke, det se den åtminstone en gång - tror inte jag skulle orka se om Panik i tomteverkstan... Med det sagt (skrivet) var den ändå lite bättre än de flesta (svenska) julkalendrar som gjordes 2000-2010, där var det många som verkligen inte höll måttet alls. Hellre 2019 års julkalender än t. ex. Ronny & Julia som gick 2000, om jag måste välja.   

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet  7 oktober 2021 kl. 13:49:44
För mycket av allt, typ. Många skämt som föll platt, t. ex. En del onödig utfyllnad med. Dock gick, i mitt tycke, det se den åtminstone en gång - tror inte jag skulle orka se om Panik i tomteverkstan... Med det sagt (skrivet) var den ändå lite bättre än de flesta (svenska) julkalendrar som gjordes 2000-2010, där var det många som verkligen inte höll måttet alls. Hellre 2019 års julkalender än t. ex. Ronny & Julia som gick 2000, om jag måste välja.
En decemberdröm tycker jag dock är jättebra, i övrigt håller jag med dej. Tycker dom har blivit bättre sen typ 2015.
Houba !

Adam

Citat från: Erika skrivet  7 oktober 2021 kl. 13:49:44
För mycket av allt, typ. Många skämt som föll platt, t. ex. En del onödig utfyllnad med. Dock gick, i mitt tycke, det se den åtminstone en gång - tror inte jag skulle orka se om Panik i tomteverkstan... Med det sagt (skrivet) var den ändå lite bättre än de flesta (svenska) julkalendrar som gjordes 2000-2010, där var det många som verkligen inte höll måttet alls. Hellre 2019 års julkalender än t. ex. Ronny & Julia som gick 2000, om jag måste välja.
Håller med, jag också. Fast många julkalendrar mellan 2000 och 2010 är fortfarande lite nostalgiska för så'na som mig, som växte upp under det här seklets första decennium. (t.ex Dieselråttor & Sjömansmöss, Allrams Höjdarpaket, En riktig jul, och Superhjältejul)

Hur som helst, det jag mest inte gillade med Panik i Tomteverkstan var just storyn, några bitar ur manuset, alla de vidrigt onödiga toalettrelaterade skämten + alla plågsamma populärkulturs-referenser bland ungdomar som "Yo bro! Rap with me!" osv.
Annars tyckte jag att den hade ett fint och fyndigt koncept, som att Jultomten hade tidigare jultomte-släktgenerationer samt självaste "ursprungstomten" St. Nikolaus, samtliga spelade av legendarer som Allan Svensson (som ironiskt nog även spelade jultomten i 2007-års julkalender), Helge Skoog, Christina Schollin, Katarina Ewerlöf, Suzanne Reuter, Sven Melander, och såklart Rolf Skoglund.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Erika

Om TV4 Play och C More köper in och visar en julkalender i år igen, vilken hoppas ni att det blir? Själv är jag nog mest intresserad av Juleønsket (2015), dels för den verkar intressant och jag har inte sett den förut... Annars vore det kul att få återse antingen Theo og den magiske talisman (2018) eller Julefeber (2020), fast på svenska den här gången.

Går man ännu längre bakåt i tiden, så hade det även varit roligt med Jul i Valhalla (Jul i Valhal, 2005). Den har visserligen sänts på dåvarande Barnkanalen en gång i tiden, men det är ju ett tag sedan...   

Stjernestøv räknar jag med att SVT Barn kommer visa vid något tillfälle (får man hoppas)... 

Lilla My

Hoppas verkligen "Regnbågslandet", "Tomteboda" och "Möllegården" dyker upp på Öppet Arkiv i år!