Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

StoryBook Classics - "Treasure Island" och andra filmer ur samma serie

Startat av Joakim, 9 september 2016 kl. 23:12:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim



Under tidiga 1990-talet visade TV1000 en rad olika tecknade filmer och serier bland annat filmer ifrån okänt bolag under "serien" Storybook Classics såsom Treasure Island


1. Hur många filmer ur Storybook Classics verk har visats på svensk tv eller givits ut på VHS?
2. Vilket dubbningsbolag/studio stog för dessa tecknade långfilmer


Joakim

Jag har nu hittat mer information av en ren slump faktiskt. Tydligen så släpptes flera utav Burbank Australias långfilmer i 2-3 samlingsboxar i olika färg 2006 utav Scanbox i serien "De Största Äventyrsklassikerna". Är det någon som vet ifall dessa utgåvor kan tänkas ha återanvänt dubbningen som TV1000 visade år 1989, eller om filmerna blev nydubbade för DVD släppen?

Kan även ha fel men är nästan 100% säker på att jag sett detta omslaget på någon VHS utgåva, också av Scanbox (troligen).


DVD boxen. Webbhallens kundtjänst har inte svarat mer utförligt än att det är en "svårt" tillgänglig samlingsbox och att det troligtvis kunde ta några veckor innan man får den. Men mer exakt vart ifrån dom får den och varför bara dom säljer den kunde ingen riktigt få fram. Borde finnas kvar indexering på Google att exempelvis Discshop också sålt denna boxen, men tyvärr hittar jag ingen bättre bild på boxen än den webbhallen har kvar.

http://www.webhallen.com/se-sv/film/dvd/128826-familjens_favoriter-box_2&atcl=search:live
https://smdb.kb.se/catalog/search?q=burbank+dvd+typ%3Afilm-video

Jag vet med säkerhet att Treasure Island gick på TV1000. Är det någon som vet ifall Burbanks Classic Tales visats på någon annan TV kanal såsom FilmNet eller TV3?  :)



Joakim

Rösterna som medverkar verkar vara  Fredrik Dolk, Johan Hedenberg, Per Sandborgh och Staffan Hallerstam och möjligen Steve Kratz. Låter detta som en typisk TV1000 dubbning och vilken studio kan dom ha använt sig utav om detta spelades in 1989-1990?

Skall försöka komma över DVD utgåvan men verkar ju lättare sagt än gjort....  :-\

Jabberjaw

Det ser ut som om dessa Australiensiska klassiska filmerna visades 1990 på TV1000 i samma "block" som andra tecknade serier som exempelvis

Den siste mohikanen Australisk tecknad film
Fången på Zenda och andra i samma serie.

Vad är då oddsen att Scanbox lyckats släppa DVD filmerna med dubbningen från TV1000? Har absolut noll koll på vilka Scanbox egentligen är och vilken studio som TV1000 anlitade så tidigt i kanalens barndom.  ???

Omslag exempel