Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Är svart en färg?

Startat av Mathilda Gustafsson, 6 december 2020 kl. 22:13:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Är svart en färg?

Ja
8 (80%)
Nej
2 (20%)

Antal personer som röstat: 10

Mathilda Gustafsson


Soscla

Ja, vitt likaså. Visst visst när man pratar om spektrum och ljus och huppedupp är vitt allt och svart inget, men i de allra flesta fall är båda färger JA!


Citat från: gstone skrivet  6 december 2020 kl. 22:26:53
Ja , för svarta människor räknas ju som "färgade" ?

Oj nja alltså kanske inte bästa argumentet... Och jag har hört att man inte ska säga "färgade" för det implicerar att de inte är normen, de har "färgats" och avviker från "normaltillståndet" som är att vara vit. Och så är det förstås ickeeee
It's so fluffy I'm gonna die!

gstone

Citat från: Soscla skrivet  6 december 2020 kl. 22:44:11

Oj nja alltså kanske inte bästa argumentet... Och jag har hört att man inte ska säga "färgade" för det implicerar att de inte är normen, de har "färgats" och avviker från "normaltillståndet" som är att vara vit. Och så är det förstås ickeeee

Jag säger vad jag vill om vem jag vill  >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Soscla

It's so fluffy I'm gonna die!

Sabelöga

Citat från: Soscla skrivet  6 december 2020 kl. 22:44:11
Ja, vitt likaså. Visst visst när man pratar om spektrum och ljus och huppedupp är vitt allt och svart inget, men i de allra flesta fall är båda färger JA!


Oj nja alltså kanske inte bästa argumentet... Och jag har hört att man inte ska säga "färgade" för det implicerar att de inte är normen, de har "färgats" och avviker från "normaltillståndet" som är att vara vit. Och så är det förstås ickeeee
Vad ska man säja då? Svarta?
Houba !

Erika

Hmm... Varför får jag en känsla av detta är en slags trolltråd...?

Citat från: gstone skrivet  6 december 2020 kl. 22:47:53
Jag säger vad jag vill om vem jag vill  >:(

Hade du uppskattat om neurotypiska människor hade kallat dig för mindre fina uttryck?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Erika skrivet  7 december 2020 kl. 11:34:10
Hmm... Varför får jag en känsla av detta är en slags trolltråd...?
Det är det inte jag vill bara veta om svart är en färg eller inte.


Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet  7 december 2020 kl. 12:22:16
Detta verkar onödigt
Min vän sa att svart är ingenting och jag sa att svart är en färg så jag startade denna omröstningen för att se vem som har rätt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  7 december 2020 kl. 12:06:23
Det är det inte jag vill bara veta om svart är en färg eller inte.
Det beror på hur man ser på saken. Ur ett rent vetenskapligt perspektiv är svart ingen färg, och heller inte vitt. Men i vardagliga sammanhang brukar man betrakta både svart och vitt som färger.

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  7 december 2020 kl. 13:56:37
Min vän sa att svart är ingenting och jag sa att svart är en färg så jag startade denna omröstningen för att se vem som har rätt.
Egentligen har ni båda två rätt - det beror bara på om man utgår ifrån den vetenskapliga definitionen, eller om man hellre utgår ifrån färglära och/eller vardagligt tal.

Frågar man en vetenskapsman, så lär man alltså få svaret att svart inte är en färg. Frågar man istället en konstnär så får man sannolikt svaret att det är en färg...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2020 kl. 14:09:39
Det beror på hur man ser på saken. Ur ett rent vetenskapligt perspektiv är svart ingen färg, och heller inte vitt. Men i vardagliga sammanhang brukar man betrakta både svart och vitt som färger.
Egentligen har ni båda två rätt - det beror bara på om man utgår ifrån den vetenskapliga definitionen, eller om man hellre utgår ifrån färglära och/eller vardagligt tal.

Frågar man en vetenskapsman, så lär man alltså få svaret att svart inte är en färg. Frågar man istället en konstnär så får man sannolikt svaret att det är en färg...
Då e mina brallor alltså int svarta

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  7 december 2020 kl. 14:38:34
Då e mina brallor alltså int svarta
De är väl svarta även om svart inte är en färg förresten så brukar svart räknas som en färg när det gäller kläder.

Elios

Vem är Filip och vem är Fredrik? Klart som fan det är en färg!  ;D

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  7 december 2020 kl. 14:41:12
Vem är Filip och vem är Fredrik? Klart som fan det är en färg!  ;D
Det beror på  vem man frågar.

Lilla My

Tekniskt sett är inte svart en färg i sig själv, då svart är en avsaknad av någon annan färg.