Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dubbningshemsidan flyttar till ny server

Startat av Daniel Hofverberg, 23 september 2020 kl. 01:50:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Och så en sak till; jag hoppas av hela mitt hjärta att creditlistorna blir korrigerade och uppdaterade när uppdateringen av hemsidan är klar!  :)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 oktober 2020 kl. 17:26:34
Okej, så detta är alltså den sista dagen på länge (3-5 veckor) som Dubbningshemsidan kommer att vara tillgänglig, det tycker jag är väldigt synd eftersom jag dels besöker hemsidan och forumet varje dag och dels har massor av användbar hjälp av såväl Svenska röster & credits som forumet...

Jag tar hjälp av Svenska röster & credits när jag skriver mina dubbnings-listor på mitt jobb och tar även hjälp av denna samt forumet när jag fixar mina kollage...

Undrar vad jag ska göra när hemsidan är nere sådär länge...

3-5 veckor? Var i hela världen har du fått det ifrån? Daniel pratar om max en timme för de vanliga sidorna, men lite längre för forumet och e-posten.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 oktober 2020 kl. 17:51:54
3-5 veckor? Var i hela världen har du fått det ifrån? Daniel pratar om max en timme för de vanliga sidorna, men lite längre för forumet och e-posten.

Ursäkta mig, jag missförstod visst, jag förstod det som att han pratade om hemsidan...

Daniel Hofverberg

Jag har väl inte skrivit någonting om 3 - 5 veckor vad jag vet, och ingenting kommer röra sig om i närheten av så länge. Resten av Dubbningshemsidan kommer som sagt ligga nere max en timme och mest troligt bara nattetid. Forumet blir som sagt lite längre, och framförallt mer svårberäkneligt i och med att det inte går att förbereda i förväg - så där kan det röra sig om allt mellan 1 ½ timme och 2 dygn, även om jag som sagt räknar med att forumet bör vara uppe igen senast på lördag kväll (och troligen långt före det).

E-posten kan dröja lite längre, i och med att det kräver konfiguration av mailservrar och flera olika programvaror; som dels är svårt att felsöka om något skulle strula och dels rör sig om Linux-programvaror jag inte arbetat med förut. Förhoppningsvis kommer e-posten att komma igång åtminstone under helgen, men under tiden kan ni som sagt nå mig via min privata e-postadress (som inte påverkas av det här).

Det här ska dock inte påverka utgående e-post, utan bara inkommande, så notifikationer från forumet om nya svar, "Glömt bort lösenordet"-mail och liknande bör fungera genast som forumet är uppe igen. Med lite tur bör e-posten vara mer tillförlitlig än tidigare, så att alla ni som klagat på att e-post inte kommit fram förhoppningsvis kommer få all e-post framöver. :)

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 oktober 2020 kl. 17:29:32
Och så en sak till; jag hoppas av hela mitt hjärta att creditlistorna blir korrigerade och uppdaterade när uppdateringen av hemsidan är klar!  :)
Vilka creditlistor är det du syftar på som behöver korrigeras?

Jag räknar med att uppdateringar av sajten ska komma igång så fort som allt fungerar som det ska - jag har avsiktligt inte uppdaterat sajten med nya recensioner eller creditlistor på ett par veckor, just för att jag velat lägga ner så mycket tid som möjligt åt arbetet med servern. Och tur var väl det, när nu det gamla webbhotellet ska stänga ned redan på måndag, så att det inte funnits så mycket tid att spela på... :(

Disneyfantasten

Hur förklarar du då den här raden?  ???

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 september 2020 kl. 01:50:08
För en vecka sedan möttes jag av det olyckliga beskedet att Dubbningshemsidans webbhotell sedan många år, Pair1 på Irland, kommer att upphöra med sin verksamhet p.g.a. ekonomiska problem till följd av coronapandemin. Alla deras servrar kommer därför att stängas och monteras ned på ca 3 - 5 veckor. :(

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2020 kl. 18:44:52
Vilka creditlistor är det du syftar på som behöver korrigeras?

Massor, främst creditlistor av Disneys produktioner... (jag återkommer med det så när uppdateringen är klar)

Daniel Hofverberg

Det var som sagt den 23 september jag skrev det, och då hade jag alltså fått besked att webbhotellet en vecka före det - vilket alltså innebär ungefär två och en halv vecka sedan - så tydligen tog webbhotellet hellre till i underkant, och jag hade önskat att jag fått lite mer tid på mig.

Men jag skrev ju ingenting om att sajten skulle ligga nere den tiden, utan det var ju tiden tills det nuvarande webbhotellet ska lägga ned.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 oktober 2020 kl. 20:02:00
Massor, främst creditlistor av Disneys produktioner... (jag återkommer med det så när uppdateringen är klar)
Om det gäller creditlistor med fler rollfigurer, så brukar jag som regel inte lägga till sådant som bara kommit fram via röstidentifiering; om det inte gäller viktiga stora roller som inte gärna kan utelämnas. Kort sagt vill jag i möjligaste mån kunna verifiera uppgifter som framkommit via röstidentifiering via ytterligare någon källa (såsom kontakt med skådespelare, regissör eller dylikt), så långt det är möjligt.

Gäller det felaktigheter i befintliga creditlistor så är det dock allvarligare, och det brukar jag försöka korrigera så fort som möjligt. Är det något sådant som framkommit, så har det i så fall helt gått mig förbi...


Daniel Hofverberg

Tyvärr drog allting ut på tiden rejält, då jag kraftigt underskattade tiden det skulle ta att göra säkerhetskopia från det gamla webbhotellet - att göra en komplett backup, som jag räknade med skulle ta en halvtimme, tog i verkligheten nästan 10 timmar?!? :o

Nu tror jag dock att det mesta förutom e-posten äntligen ska fungera, men det återstår en del finslipningar och justeringar av inställningar på servern; så det kan hända att det går segt eller att andra småproblem uppstår. Ser ni något som inte verkar funka som det ska, eller om ni tycker att forumet eller sajten är långsammare än förut, så säg till. :)

Erika

Vissa avatarer (bl. a. min egen) ser konstiga ut, men det är nog det minsta bekymret... Då är jag mer bekymrad över att Anders M Olssons bild i denna tråd inte ser ut som den ska. 

Steffan Rudvall

Citat från: Erika skrivet  3 oktober 2020 kl. 20:20:30
Vissa avatarer (bl. a. min egen) ser konstiga ut, men det är nog det minsta bekymret... Då är jag mer bekymrad över att Anders M Olssons bild i denna tråd inte ser ut som den ska.
Det problemet verkar finnas för många användare men även bifogade bilder verkar ha råkat ut för det problemet

Hey Arnold på svenska

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 oktober 2020 kl. 19:15:43
Tyvärr drog allting ut på tiden rejält, då jag kraftigt underskattade tiden det skulle ta att göra säkerhetskopia från det gamla webbhotellet - att göra en komplett backup, som jag räknade med skulle ta en halvtimme, tog i verkligheten nästan 10 timmar?!? :o

Nu tror jag dock att det mesta förutom e-posten äntligen ska fungera, men det återstår en del finslipningar och justeringar av inställningar på servern; så det kan hända att det går segt eller att andra småproblem uppstår. Ser ni något som inte verkar funka som det ska, eller om ni tycker att forumet eller sajten är långsammare än förut, så säg till. :)

Hurra :)
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  3 oktober 2020 kl. 20:20:30
Vissa avatarer (bl. a. min egen) ser konstiga ut, men det är nog det minsta bekymret... Då är jag mer bekymrad över att Anders M Olssons bild i denna tråd inte ser ut som den ska.
Hmm, mycket skumt... Det verkar som att bifogade filer blivit korrupt i backupen från gamla webbhotellet - jag provar att ladda hem de filerna manuellt, för att se om det går bättre.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 oktober 2020 kl. 21:11:12
Hmm, mycket skumt... Det verkar som att bifogade filer blivit korrupt i backupen från gamla webbhotellet - jag provar att ladda hem de filerna manuellt, för att se om det går bättre.
Alla bilder i min tråd Steffans Dubbningskollage har blivit korrupta eller har försvunnit helt

Lilla My


Steffan Rudvall

Citat från: Lilla My skrivet  3 oktober 2020 kl. 21:28:38
Jag gillar de korrupta bilderna, coola ju! ;D
Inte så coolt när man har gjort ett helt ämne fullt av kollage