Ja, att filmen dubbats till engelska är ju inte det minsta konstigt då de flesta amerikaner som sagt generellt sett inte tycker om att läsa textremsor - därav att man i USA som regel väljer att antingen dubba filmer eller spela in amerikanska nyfilmatiseringar.
Men i Sverige hittar jag inget som tyder på att
Pinocchio kommer att dubbas - distributören Edge Entertainment uppger inget om svenskt tal på vare sig webbsida, pressmaterial eller på bioannonser; och den officiella svenska trailer som finns på distributörens webbsida är på italienska med svensk text. Så med 95% sannolikhet kan man nog dra slutsatsen att filmen
inte kommer att dubbas. Lite synd i mina ögon, men förståeligt.
Nu är ju dock frågan vad som händer med den här filmen, som skulle ha haft svensk biopremiär den 4 december...? Nu kommer ju allmänna sammankomster i Sverige begränsas till max 8 personer, vilket i praktiken lär innebära att alla biografer i Sverige tvingas stänga - det vore både olönsamt och opraktiskt att visa filmer med ynka 8 personer i publiken...

Så kommer Edge Entertainment att skjuta upp premiären till någon gång efter jul, eller väljer de att släppa den digitalt via hyr- eller köpfilm istället? Jag skulle gissa på det förstnämnda, men det återstår väl att se...