Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Val

Startat av gstone, 12 september 2022 kl. 17:15:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 12 september 2022 kl. 22:05:53Sverigedemokraterna verkar bli stora.
Det låter inte rogivande.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 september 2022 kl. 22:43:02Ja, det lär ju bli svårare för en hel del av Sveriges invånare nu.

Sverigedemokraterna, Kristdemokrsterna och Modersterna borde inte få finnas överhuvudtaget! De är inte till någon nytta alls!

Jag tycker att desto mer uppmärksamhet borde gå till Socialdemokraterna, Centerpartiet och (inte minst) Miljöpartiet!

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 12 september 2022 kl. 22:05:53Sverigedemokraterna verkar bli stora.
Ja, det ser tyvärr väldigt oroväckande ut... :(

Allting tyder ju på att Sverigedemokraterna kommer att få fler röster än Moderaterna, vilket jag ärligt talat aldrig trodde skulle hända. Men tyvärr har både medier och allmänheten spelat SD rakt i händerna, genom att det de senaste månaderna i stort sett bara varit tal om sådana ämnen som SD alltid tjatat om; medan många andra ämnen blivit i det närmaste bortglömda.
(De senaste månaderna har ju knappt någon ens nämnt ett ord om klimatfrågan och klimatförändringar, exempelvis)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 september 2022 kl. 22:46:16Sverigedemokraterna, Kristdemokrsterna och Modersterna borde inte få finnas överhuvudtaget! De är inte till någon nytta alls!

Jag tycker att desto mer uppmärksamhet borde gå till Socialdemokraterna, Centerpartiet och (inte minst) Miljöpartiet!
Moderaterna och Kristdemokraterna tycker jag i alla fall i samarbete med före detta Alliansen funkade rätt så bra ändå, Fast nu skrämmer det mig att de är villiga att samarbeta med Sverigedemokraterna.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2022 kl. 22:48:11Ja, det ser tyvärr väldigt oroväckande ut... :(

Allting tyder ju på att Sverigedemokraterna kommer att få fler röster än Moderaterna, vilket jag ärligt talat aldrig trodde skulle hända. Men tyvärr har både medier och allmänheten spelat SD rakt i händerna, genom att det de senaste månaderna i stort sett bara varit tal om sådana ämnen som SD alltid tjatat om; medan många andra ämnen blivit i det närmaste bortglömda.
(De senaste månaderna har ju knappt någon ens nämnt ett ord om klimatfrågan och klimatförändringar, exempelvis)

Det är ju rent idiotiskt, nu när det pratas mycket om situationen med vår planet!

Zebastian

Jag tycker att Liberalerna har hamnat i fel block då de andra partierna inte alls är liberala speciellt inte det största i det blocket. Och det är ju rörväckande när en av partiets föredetta partiledare börjar rösta på Centern för att de är mycket mer liberala.

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 12 september 2022 kl. 23:08:23Jag tycker att Liberalerna har hamnat i fel block då de andra partierna inte alls är liberala speciellt inte det största i det blocket. Och det är ju rörväckande när en av partiets föredetta partiledare börjar rösta på Centern för att de är mycket mer liberala.
Jag instämmer. Liberalerna tycker jag har en del kloka åsikter, men de lär ju försvinna i mängden när de ska börja samarbeta med Sverigedemokraterna som befinner sig långt från Liberalerna i de flesta frågor. Och man kan ju ana ungefär hur mycket Liberalerna får att säga till om, om man jämför deras röstsiffror mot Sverigedemokraternas.

Om Liberalerna sätter hårt mot hårt kan de möjligen sätta stopp för de allra mest extrema förslagen, men längre än så lär det knappast gå om man ska vara realistisk.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 september 2022 kl. 22:52:22Det är ju rent idiotiskt, nu när det pratas mycket om situationen med vår planet!
Jag håller med dig, men de senaste månaderna har det tyvärr i stort sett inte pratats om någonting annat än gängkriminalitet och dödsskjutningar - det och höga elpriser, medan alla andra frågor har hamnat i skymundan. Efter pandemin är det också oroväckande att sjukvården och äldreomsorgen tycks vara som bortglömt, trots alla brister som framkom under i synnerhet första året i pandemin...

Missförstå mig inte nu - gängkriminaliteten är givetvis allvarlig och ska tas på allvar, men oavsett regering är det liksom ingenting som går att vända på över en natt, utan oavsett åtgärder lär det ta flera år att vända på den oroväckande utvecklingen. Det är heller ingenting där man med säkerhet kan säga vilka åtgärder som faktiskt får effekt, då det inte finns mycket forskning att gå på.

Jag tror heller inte för en sekund på Sverigedemokraternas (förenklade) förklaring att det enbart är invandringens fel att vi hamnat i den situationen, men så har de ju en tendens att skylla på för stor invandring för precis alla problem i samhället...

Adam Larsson

Liberalerna kan väl fortfarande tekniskt byta sida va? De passar ju bättre i det rödgröna blocket egentligen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 13 september 2022 kl. 01:12:28Liberalerna kan väl fortfarande tekniskt byta sida va? De passar ju bättre i det rödgröna blocket egentligen.
Rent tekniskt sett kan förstås alla partier byta sida tills dess att en regering godkänts via statsministeromröstning i riksdagen; och det lär ju vara månader kvar innan en sådan kan ske. Och Liberalerna är ju väldigt oense inom sig, då det finns företrädare för partiet som tycker det är rätt att samarbeta med Sverigedemokraterna och andra som till varje pris vill undvika att ge SD inflytande.

Däremot finns det ju vissa trovärdighetsproblem med att ändra sig hur ofta som helst, då ju Liberalerna redan bytt sida en gång när de hoppade av Januariöverenskommelsen med Centerpartiet ifjol - efter att före det ha tillhört Alliansen i ganska många år. Så det finns ju risk för att de inte kommer framstå som världens mest trovärdiga om de ändrar sig ännu en gång...
(Fast å andra sidan finns ju risker med trovärdigheten också om en av Sveriges historiskt sett mest liberala partier, som i hundra år kämpat mot rasism och främlingsfientlighet, nu ska börja öppet samarbeta med Sverigedemokraterna... Så länge det bara handlade om att indirekt stödja SD utan att själv samtala med dem var det väl lättare att köpa, men därifrån till att faktiskt aktivt samarbeta med SD är ett ganska stort kliv)

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet 13 september 2022 kl. 01:12:28Liberalerna kan väl fortfarande tekniskt byta sida va? De passar ju bättre i det rödgröna blocket egentligen.
Problemet är ju att de vill ha ett maktskifte och det går ju inte om de också hoppar över till de rödgröna.

Marcusen

Det är bara kungen som kan rädda Sverige nu!

Simon Axelsson

Citat från: Marcusen skrivet 13 september 2022 kl. 08:08:56Det är bara kungen som kan rädda Sverige nu!
Kungahuset kan väl inte göra ett skit åt saken?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Steffan Rudvall

Citat från: Marcusen skrivet 13 september 2022 kl. 08:08:56Det är bara kungen som kan rädda Sverige nu!
Kungen måste väl godkänna och ge sin välsignelse till den nya regeringen fast han har ju aldrig underkänt en regering så vitt jag vet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 september 2022 kl. 10:27:05Kungen måste väl godkänna och ge sin välsignelse till den nya regeringen fast han har ju aldrig underkänt en regering så vitt jag vet.
Nej, det är nog bara ren formalia.

Vid en statsministeromröstning i riksdagen finns ju dock en liten chans att någon ledamot kan rösta mot partilinjen och rösta nej till Ulf Kristersson som statsminister. Sannolikheten att det skulle ske är ju inte stor, men i synnerhet bland Liberalerna - där ju medlemmarna trots allt är väldigt splittrade i frågan om att samarbeta med SD - så är det inte omöjligt. I synnerhet som det (beroende på det slutliga valresultatet) kan räcka med att en enda ledamot går emot partilinjen och röstar nej (det krävs ju att 175 av de 349 ledamöterna i riksdagen röstar ja, så att en av dessa kan ändra sig förefaller inte helt omöjligt).

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 september 2022 kl. 01:02:13Jag instämmer. Liberalerna tycker jag har en del kloka åsikter, men de lär ju försvinna i mängden när de ska börja samarbeta med Sverigedemokraterna som befinner sig långt från Liberalerna i de flesta frågor. Och man kan ju ana ungefär hur mycket Liberalerna får att säga till om, om man jämför deras röstsiffror mot Sverigedemokraternas.

Om Liberalerna sätter hårt mot hårt kan de möjligen sätta stopp för de allra mest extrema förslagen, men längre än så lär det knappast gå om man ska vara realistisk.
Jag håller med dig, men de senaste månaderna har det tyvärr i stort sett inte pratats om någonting annat än gängkriminalitet och dödsskjutningar - det och höga elpriser, medan alla andra frågor har hamnat i skymundan. Efter pandemin är det också oroväckande att sjukvården och äldreomsorgen tycks vara som bortglömt, trots alla brister som framkom under i synnerhet första året i pandemin...

Missförstå mig inte nu - gängkriminaliteten är givetvis allvarlig och ska tas på allvar, men oavsett regering är det liksom ingenting som går att vända på över en natt, utan oavsett åtgärder lär det ta flera år att vända på den oroväckande utvecklingen. Det är heller ingenting där man med säkerhet kan säga vilka åtgärder som faktiskt får effekt, då det inte finns mycket forskning att gå på.

Jag tror heller inte för en sekund på Sverigedemokraternas (förenklade) förklaring att det enbart är invandringens fel att vi hamnat i den situationen, men så har de ju en tendens att skylla på för stor invandring för precis alla problem i samhället...
Alla problem är inte invandringens fel, nej.  Många problem beror på Putin, nedläggningen av kärnkraften och bensinskatten. Eftersom SD vill ha ett avskräckande försvar, mer kärnkraft och längre bensinskatt rösta många på dem av dessa anledningar.