Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Utgåvor i nyare format som saknar tidigare versioners svenska ljudspår

Startat av Varsågod, 5 november 2013 kl. 10:31:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Varsågod

Rubriken är dålig men deskriptiv för trådens syfte. Den får gärna ändras. Jag ser gärna att tråden klistras i informationssyfte.

Rubriken avser produkter som i tidigare utgåvor har ett svenskt ljudspår, som av någon anledning inte inkluderats vid utgivning i nyare format/utgåvor.
Några exempel har framkommit i forumdiskussioner, men jag tyckte det kunde vara bra att skapa ett samlingsdokument som blir lite av en informationsbas. 



TonyTonka

På rak arm kommer jag ihåg följande filmer som drabbats av det här problemet:

Casper
How the Grinch stole the Christmas
The Flintstones in Viva Rock Vegas

Visserligen är det en tv-serie, men kan inte Knasen räknas, då serien släpptes på flera vhser kring 1990, men när serien  släpptes på dvd för några år sedan i Sverige igen så var det på engelska?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

SwedishKuriboh



Daniel Hofverberg

Tummelisa är ett mycket märkligt fall, då den första svenska DVD-utgåvan (utgåvan i snappercase-fodral) faktiskt hade svenskt ljudspår, medan de senare nyutgåvorna bara har engelskt ljudspår med svensk text. Jag vet inte varför, och i och med att utgåvan inte har fler ljudspår än så kan man knappast skylla på utrymmesbrist.

Alla övriga filmer som nämns i den här tråden har bara haft svenskt tal på VHS, medan alla DVD-utgåvor bara varit i textad originalversion. Då känns det i alla fall aningen mer logiskt, om än fortfarande irriterande.

Elios

Änglahund är klassiska exempel på detta och tycker det borde ha kommit åtminstone på DVD nu kan man tycka!?