Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kompletta svenska dubbningar av Disneys kortfilmer

Startat av Disneyfantasten, 3 januari 2022 kl. 11:33:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 januari 2022 kl. 21:00:03
Det låter ju jättekonstigt...
Ja, jag håller med - utifrån uppgifterna om att Doreen Denning medverkade som röst i En dag med Kalle Anka, så borde hon ju ha stått för dubbningen också; det låter väldigt osannolikt om Doreen skulle ha medverkat som röst i någon annans dubbning... :o

Jag ska ta och fråga upp vidare, om det skulle kunna vara så att kortfilmssamlingen kanske hette någonting annat när de dubbade den, och att titeln En dag med Kalle Anka kanske inte var bestämd då. Det skulle kunna förklara hennes svar. :)

Annars förstår jag inte riktigt vad det är som hon och Doreen har dubbat, för den enda kortfilmssamlingen jag känner till som de var inblandade i var Kalle Ankas födelsedagskalas som gick på bio 1984, och en enda borde man ju knappast kalla för "några olika"...

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 januari 2022 kl. 21:00:03
Kan du också kolla med henne vilka som var körmedlemmarna i Snövättarna (dvärgarnas sångröster i omdubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna), Gunnar Lunden-Welsens kör (kören i omdubbningen av Törnrosa) samt vilka som sjöng sångerna i Micke och Molle, Mästerdetektiven Basil Mus, Den Lilla Sjöjungfrun och Skönheten och Odjuret samt vilka som var resterande röster i Peter och Draken Elliot, Bernard och Bianca, Skönheten och Odjuret och omdubbningarna av Bambi och Lady och Lufsen? (likaså Resan Till Amerika, Änglahund, Rock-A-Doodle, Fievel i Vilda Västern och Ferngully Den Sista Regnskogen)
Jag har frågat Mari-Anne tidigare om Snövättarna, men hon hade ingen dokumentation om det - det enda hon hade bevarat från Snövit och de sju dvärgarna var en creditlista, och där stod inte ens "Snövättarna" utsatt utan endast Dvärgarnas dialogröster. :(

Peter och draken Elliott har jag tidigare frågat om, men hon hade inget mer än det som står utsatt under eftertexterna på VHS-utgåvan plus några handskrivna karaktärsnamn bredvid det. Inget mer än det som står på Dubbningshemsidans creditlista, med andra ord. :(

Jag kan fråga om resten, men har tyvärr inga större förhoppningar om att hon skulle veta det. :)

Disneyfantasten

Jag vågar inte skriva en enda kortfilm till i denna sida för jag är rädd att informationen antagligen är felaktig, dessutom har jag ändå redan publicerat massa kortfilmers creditlistor i tråden så det kanske inte spelar någon större roll iallafall...

En del av dem kanske är felaktiga, men jag utgick iallafall från tidsperioder...

I en del fall är jag dock 100% säker, till exempel när det gäller Svartepetters röst i Musse Pigg Åker Tåg, där är det iallafall definitivt Hans Gustafsson som gör rösten trots att den officiella creditlistan felaktigt anger Jan Koldenius...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 januari 2022 kl. 21:32:20
I en del fall är jag dock 100% säker, till exempel när det gäller Svartepetters röst i Musse Pigg Åker Tåg, där är det iallafall definitivt Hans Gustafsson som gör rösten trots att den officiella creditlistan felaktigt anger Jan Koldenius...

nej det är Jan Koldenius >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 10 januari 2022 kl. 21:39:29
nej det är Jan Koldenius

Nu får du skärpa dig! Det är definitivt Hans Gustafsson, jag tycker du får jämföra rösten med Torulf och Svinpäls!

Jan Koldenius har en röst som är lätt att känna igen och han låter inte alls sådär!

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 10 januari 2022 kl. 21:49:34
Det är ju Jan Koldenius !

För sista gången nej! Creditlistor stämmer inte alltid, sluta tramsa dig nu, du kan inte bara komma och påstå att creditlistor automatiskt alltid stämmer, ibland förekommer felaktigheter, punkt slut, svara inte mer nu!

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 10 januari 2022 kl. 22:06:44
Fast enligheten är Jan Koldenius

Nu får du faktiskt ge dig! Det är Hans Gustafsson och därmed basta!

Lyssna själv och jämför! Du kan fråga både Steffan Rudvall, jimstrom, dubbnings_proffsen, Oscar Isaksson, TonyTonka och Alexander Lundahl om saken om du är minsta osäker!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 januari 2022 kl. 22:53:32
Nu får du faktiskt ge dig! Det är Hans Gustafsson och därmed basta!

Lyssna själv och jämför! Du kan fråga både Steffan Rudvall, jimstrom, dubbnings_proffsen, Oscar Isaksson, TonyTonka och Alexander Lundahl om saken om du är minsta osäker!
Han låter ju som Torulf men i annat röstläge så det är absolut Hans Gustafsson.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 januari 2022 kl. 21:32:20
Jag vågar inte skriva en enda kortfilm till i denna sida för jag är rädd att informationen antagligen är felaktig, dessutom har jag ändå redan publicerat massa kortfilmers creditlistor i tråden så det kanske inte spelar någon större roll iallafall...

En del av dem kanske är felaktiga, men jag utgick iallafall från tidsperioder...
Jag ser ingen anledning att du ska behöva sluta publicera credits i den här tråden. Det bästa du kan göra är istället att för varje kortfilm skriva vad källan är för dina uppgifter, så får alla besökare utöva nödvändig källkritik på egen hand och själv ta ställning till om källan gör att de litar på uppgifterna eller inte. :)

Trots allt lär ju säkert 99% av Disneys officiella creditlistor - från exempelvis VHS, DVD eller TV - vara korrekta, även om det säkert har smugit sig in enstaka fel här och var även där. Men om uppgifterna kommer från andra källor finns det ju kanske skäl att vara lite mer försiktig innan man litar blint på uppgifterna.


Är det bara för kortfilmerna på VHS-filmerna En dag med Kalle Anka, Långbens snurriga värld och Pluto och hans kompisar där du tagit uppgifter från Disneyinfo.nl som sedermera tagits bort, eller är det fler uppgifter som kommer därifrån?

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 januari 2022 kl. 22:53:32
Nu får du faktiskt ge dig! Det är Hans Gustafsson och därmed basta!

Lyssna själv och jämför! Du kan fråga både Steffan Rudvall, jimstrom, dubbnings_proffsen, Oscar Isaksson, TonyTonka och Alexander Lundahl om saken om du är minsta osäker!

Men det är  Jan Koldenius  :)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten


gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 januari 2022 kl. 13:46:22
Sluta sa jag, Jan Koldenius låter inte alls sådär!
'

Men i verkligheten  är det Jan Koldenius  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 11 januari 2022 kl. 15:38:21
'

Men i verkligheten  är det Jan Koldenius  :D

Om du verkligen tror det så får du fråga Koldenius och Gustafsson själv!  ;)

Se vad Steffan förut sa;

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 januari 2022 kl. 01:52:04
Han låter ju som Torulf men i annat röstläge så det är absolut Hans Gustafsson.