Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nordiska julkalendrar på Archive.org

Startat av Ovanliga dubbningar, 3 december 2022 kl. 07:22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 14 december 2022 kl. 22:00:47Stämmer det att den inte visats dubbad sedan 2019? Den fanns ju tillgänglig på SVT Play i julas
Nej, 2019 stämmer inte - det var ännu längre sen än så. Senast serien verkar ha sänts linjärt på SVT Barn (d.v.s. inte på SVT Play) var i december 2017 - januari 2018; enligt Svensk Mediedatabas.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2022 kl. 22:12:59Nej, 2019 stämmer inte - det var ännu längre sen än så. Senast serien verkar ha sänts linjärt på SVT Barn (d.v.s. inte på SVT Play) var i december 2017 - januari 2018; enligt Svensk Mediedatabas.
Tack, jag har korrigerat texten nu.

Nu har jag satt på uppladdning av resterande avsnitt av Snöfall. Precis som med Tidsresan finns svensk text för hörselskadade om en laddar hem MKV-filerna, men de syns inte i nätspelaren då Archive.org inte har stöd för undertexter.

Kom ihåg att jag fortfarande tar emot önskemål på mer eller mindre sällsynta svenska, norska, danska, finska och isländska julkalendrar som ni vill se på Archive.org - enkla önskemål (som inte kräver synkning, restaurering eller dyl.) kan jag hinna ordna redan före jul, medan mer svårfunna önskemål sannolikt dröjer till nästa år. Jag kan självfallet inte lova att jag lyckas uppfylla alla önskemål, men jag ger inte upp i första taget utan kommer göra allt jag kan. :)

Racnar

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 15 december 2022 kl. 02:16:12Tack, jag har korrigerat texten nu.

Nu har jag satt på uppladdning av resterande avsnitt av Snöfall.
Är det okej att ladda upp? Den fanns ju tillgänglig så sent som februari i år på SVT streamingtjänst.

Daniel Hofverberg

Citat från: Racnar skrivet 15 december 2022 kl. 07:05:26Är det okej att ladda upp? Den fanns ju tillgänglig så sent som februari i år på SVT streamingtjänst.
Det börjar väl vara ett gränsfall, men eftersom serien inte sänts linjärt på längre tid än så och inte finns tillgänglig någonstans på laglig väg i dagsläget så accepterar jag det. Men det förutsätter förstås att @Ovanliga dubbningar är uppmärksam och genast plockar bort det om SVT Play lägger upp serien igen. :)
(Men eftersom hon skrivit en notis om det på beskrivningen, så borde vi väl kunna förutsätta att hon också gör det)

Ovanliga dubbningar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2022 kl. 08:38:31Det börjar väl vara ett gränsfall, men eftersom serien inte sänts linjärt på längre tid än så och inte finns tillgänglig någonstans på laglig väg i dagsläget så accepterar jag det. Men det förutsätter förstås att @Ovanliga dubbningar är uppmärksam och genast plockar bort det om SVT Play lägger upp serien igen. :)
(Men eftersom hon skrivit en notis om det på beskrivningen, så borde vi väl kunna förutsätta att hon också gör det)
Ja, självfallet håller jag koll på SVT Play och YLE Arenan om någonting släpps igen - jag kollar båda tjänsterna minst en gång i veckan, för att se om något jag lagt upp dykt upp på nytt.

Däremot har jag inte möjlighet att undersöka om Alletiders julemand släpps på nytt på TV2 Play, för som konstaterats på annat håll tycks det inte vara möjligt att abonnera på den tjänsten utanför Danmark. Men där kanske det känns mer acceptabelt att låta julkalendern ligga kvar även om den släpps igen på TV2 Play, då vi från Sverige ändå inte kan komma åt tjänsten?

Daniel Hofverberg

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 15 december 2022 kl. 14:20:12Däremot har jag inte möjlighet att undersöka om Alletiders julemand släpps på nytt på TV2 Play, för som konstaterats på annat håll tycks det inte vara möjligt att abonnera på den tjänsten utanför Danmark. Men där kanske det känns mer acceptabelt att låta julkalendern ligga kvar även om den släpps igen på TV2 Play, då vi från Sverige ändå inte kan komma åt tjänsten?
Ja, om det bara gäller TV2 Play och inte linjär TV tycker jag det känns okej att låta sådant ligga kvar på Archive, om det inte finns något rimligt sätt för svenskar att kunna komma åt tjänsten (d.v.s. att det inte räcker med "bara" VPN för att komma åt den).

Anders M Olsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 15 december 2022 kl. 14:20:12Däremot har jag inte möjlighet att undersöka om Alletiders julemand släpps på nytt på TV2 Play, för som konstaterats på annat håll tycks det inte vara möjligt att abonnera på den tjänsten utanför Danmark. Men där kanske det känns mer acceptabelt att låta julkalendern ligga kvar även om den släpps igen på TV2 Play, då vi från Sverige ändå inte kan komma åt tjänsten?
Dessutom är väl chansen att den skulle återpubliceras väldigt liten med tanke på resonemanget som ledde till att den togs bort.

Will Siv

Hej Josefin.

Har du möjligen tillgång till den svenska julkalender "Regnbågslandet" från 1970?

Åtminstone dom 4 avsnitt som SVT har haft på Öppet Arkiv för några år sen ( men inte nu i år ).

Ovanliga dubbningar

Citat från: Will Stewart skrivet 17 december 2022 kl. 12:54:07Hej Josefin.

Har du möjligen tillgång till den svenska julkalender "Regnbågslandet" från 1970?

Åtminstone dom 4 avsnitt som SVT har haft på Öppet Arkiv för några år sen ( men inte nu i år ).
Tack för frågan. Jag har inte Regnbågslandet själv i min ägo, men ska höra mig för vad jag kan få tag i. Jag känner en person som känner en person som jobbar på bandarkivet på Sveriges Television, så det är inte omöjligt att det går att få fram därigenom. Jag ska börja gräva i det, och se vad jag kan få fram. :)

Nu inbillar jag mig förstås inte att medarbetare på arkivet ska kunna ta fram och digitalisera band på eget bevåg utan någon beställningsorder, men om julkalendern redan finns digitaliserad är det kanske inte omöjligt att få fram. Utan att veta något skulle en väl kunna tänka sig att SVT kanske var smarta nog att digitalisera alla bevarade avsnitt i samband med att de skulle lägga upp de fyra avsnitten på Öppet arkiv - om inte annat lär det väl bli svårare att avgöra vilka avsnitt som har tillräcklig kvalitet utan att digitalisera dom först.

Jag ska genast höra mig för om det här, och försöka få någon klarhet i om det går att få fram något. Men då jag själv inte känner eller haft någon egen kontakt med hon eller han själv, utan det alltså sker via andrahandskontakter, så kan jag inte lova hur lång tid det tar att få svar. Men jag hoppas att det ska gå att gräva fram, även om det kanske kan ta lite tid. :)

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 december 2022 kl. 07:55:50Julkalendrarna med Pyrus ges också ut i nya upplagor på DVD den här julen. Men det verkar faktiskt som de tänker hålla inne med Alletiders julemand, och bara ge ut de andra tre. Så sent som igår fanns alla fyra att beställa på dvdoo.dk, varav de tre fanns i lager. För Alletiders julemand angavs en leveranstid på en eller ett par veckor. Jag hann med att lägga en order på alla fyra, men idag är Alletiders julemand helt försvunnen från sajten. :(

Troligen lär jag väl aldrig få den, utan bara ett mail så småningom om att den är utgången och borttagen från min order.
Idag dök det upp två paket från dvdoo.dk i min brevlåda. I det ena paketet låg tre Pyrus-kalendrar på DVD, men det andra paketet innehöll högst oväntat Alletiders julemand! Kryss i taket! Jag trodde aldrig jag skulle få den. Den verkar inte längre finnas att beställa någonstans.

För- och sluttexterna är inte samma som i den version som "Ovanliga dubbningar" har lagt upp på archive.org. DVD-utgåvan är enligt fildatumen mastrad 2008, men avsnitten på archive.org är från 2014 med nya datoranimerade för- och sluttexter i bredbild. Själva innehållet (som i båda fallen är i normalbild) bör dock vara samma.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 december 2022 kl. 13:10:59Idag dök det upp två paket från dvdoo.dk i min brevlåda. I det ena paketet låg tre Pyrus-kalendrar på DVD, men det andra paketet innehöll högst oväntat Alletiders julemand! Kryss i taket! Jag trodde aldrig jag skulle få den. Den verkar inte längre finnas att beställa någonstans.

För- och sluttexterna är inte samma som i den version som "Ovanliga dubbningar" har lagt upp på archive.org. DVD-utgåvan är enligt fildatumen mastrad 2008, men avsnitten på archive.org är från 2014 med nya datoranimerade för- och sluttexter i bredbild. Själva innehållet (som i båda fallen är i normalbild) bör dock vara samma.
Mycket intressant - så Alletiders julemand hann alltså säljas i begränsad omfattning innan utgåvan drogs in...?

Intressant att för- och eftertexter skilde sig åt. Hur såg för- och eftertexterna ut på DVD? Jag har bara snabbkollat på versionen som Ovanliga dubbningar lade upp, men reagerade över att förtexterna kändes lite för moderna i stil och utseende för att komma från 1990-talet... Var det samma sång på DVD, eller en helt annan sång?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2022 kl. 13:22:36Mycket intressant - så Alletiders julemand hann alltså säljas i begränsad omfattning innan utgåvan drogs in...?

Intressant att för- och eftertexter skilde sig åt. Hur såg för- och eftertexterna ut på DVD? Jag har bara snabbkollat på versionen som Ovanliga dubbningar lade upp, men reagerade över att förtexterna kändes lite för moderna i stil och utseende för att komma från 1990-talet... Var det samma sång på DVD, eller en helt annan sång?
Sången är samma.

Här finns introt från 2007 som är samma som på DVD, bortsett från att man på DVD-utgåvan har fyllt ut bilden i ovan- och underkant för att det ska bli normalbild. Tyvärr är bildkvalitén här väldigt dålig:

https://youtu.be/yp7J9196Pw4

Tydligen är det introt inte heller originalintrot från 1997. Här finns ytterligare en version:

https://youtu.be/OSDp2AFw4YE

Ovanliga dubbningar

Citat från: Will Stewart skrivet 17 december 2022 kl. 12:54:07Hej Josefin.

Har du möjligen tillgång till den svenska julkalender "Regnbågslandet" från 1970?

Åtminstone dom 4 avsnitt som SVT har haft på Öppet Arkiv för några år sen ( men inte nu i år ).
Nu har jag fått svar från mina kontakter, och som det ser ut just nu kan jag få tag i någonstans mellan 23 och 25 avsnitt (av 26) av Regnbågslandet - så sorgligt nog inte alla avsnitt, men i alla fall betydligt fler än de ynka 4 avsnitt som tidigare funnits på SVT Play/Öppet arkiv. :)

Anledningen till tvetydigheten kring antal avsnitt är att SVTs databas inte är helt tydliga alla gånger med vad som avses - exempelvis står det ett par gånger "Bildmaterial saknas", men jag vet inte om det innebär att bilden saknas för hela avsnittet eller bara någon liten del av den (exempelvis lucköppningen).

Avsnitten är enligt uppgift i dåligt skick, så det kommer sannolikt krävas en del restaurering. Serien är tydligen inspelad på 16mm-film, men har senare överförts till 1-tumsband, och de ursprungliga 16 mm-akterna verkar enligt uppgift inte finnas bevarade längre. Vid överföringen till 1-tum har någon tydligen gjort vissa misstag, och satt ihop akterna fel - därför finns det några avsnitt som måste klippas om, där scenerna inte är i rätt ordning (det vill säga början kommer inte först, och så vidare). Det finns också avsnitt där bild och ljud inte är synkroniserade, som också måste justeras rätt.

Majoriteten av avsnitten ska tydligen också ha inbrända tidskoder i bild, och det lär ju dessvärre vara svårt att kunna göra något åt. :(

Märk väl att "dåligt skick" är SVT:s benämning, så jag vet inte vad exakt de läser in i begreppet - jag har inte fått avsnitten än, utan vet bara vad SVT har skrivit för tekniska notiser i deras databas. Det kommer nog att dröja några veckor till innan jag får avsnitten i min hand, och innan dess vet jag alltså inte hur mycket som måste göras - men helt klart lär det krävas en del arbete, och gissningsvis lär det utöver redigering av de felklippta avsnitten krävas en del brusreducering och kanske färgkorrigering.

Men min förhoppning är att kunna publicera nästan hela adventskalendern, vad som nu finns bevarat, innan den 1 december nästa år. :)

Citat från: Lilla My skrivet  7 november 2022 kl. 02:03:26Ja SVT verkar vara av den sorten att om kvalitén är för kass (bara ljud, för trasig film. etc) så kommer det inte visas. Om de är rädda för att få backlash eller om det är av snobbighet vette fan.

Jag hoppas också på att det ordnas en restaurering av Regnbågslandet (och övriga gamla julkalendrar som farit illa) någon dag. Har varit intresserad av att se hela kalendern (eller ja, det som finns) i såå många år nu! Jag hade gärna gjort det gratis om jag fått tid och material, haha.
Jag såg just ditt inlägg från en och en halv månad sedan. Gäller ditt erbjudande fortfarande? I så fall kan du få chansen snart - visserligen inte för SVT, men väl för mig och för publicering på Archive.org. Om kvaliteten är så risig som det låter som, så misstänker jag att jag lär behöva hjälp för att få till adventskalendern i acceptabelt skick, och mina restaureringskunskaper är dessvärre något begränsade.

Vilka andra svenska adventskalendrar/julkalendrar finns det som inte släppts på DVD och som i dagsläget inte finns på SVT Play? Jag kan gärna höra mig för om dessa också går att ordna fram när jag ändå håller på. :)

Will Siv

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 28 december 2022 kl. 04:25:43Nu har jag fått svar från mina kontakter, och som det ser ut just nu kan jag få tag i någonstans mellan 23 och 25 avsnitt (av 26) av Regnbågslandet - så sorgligt nog inte alla avsnitt, men i alla fall betydligt fler än de ynka 4 avsnitt som tidigare funnits på SVT Play/Öppet arkiv. :)

Anledningen till tvetydigheten kring antal avsnitt är att SVTs databas inte är helt tydliga alla gånger med vad som avses - exempelvis står det ett par gånger "Bildmaterial saknas", men jag vet inte om det innebär att bilden saknas för hela avsnittet eller bara någon liten del av den (exempelvis lucköppningen).

Avsnitten är enligt uppgift i dåligt skick, så det kommer sannolikt krävas en del restaurering. Serien är tydligen inspelad på 16mm-film, men har senare överförts till 1-tumsband, och de ursprungliga 16 mm-akterna verkar enligt uppgift inte finnas bevarade längre. Vid överföringen till 1-tum har någon tydligen gjort vissa misstag, och satt ihop akterna fel - därför finns det några avsnitt som måste klippas om, där scenerna inte är i rätt ordning (det vill säga början kommer inte först, och så vidare). Det finns också avsnitt där bild och ljud inte är synkroniserade, som också måste justeras rätt.

Majoriteten av avsnitten ska tydligen också ha inbrända tidskoder i bild, och det lär ju dessvärre vara svårt att kunna göra något åt. :(

Märk väl att "dåligt skick" är SVT:s benämning, så jag vet inte vad exakt de läser in i begreppet - jag har inte fått avsnitten än, utan vet bara vad SVT har skrivit för tekniska notiser i deras databas. Det kommer nog att dröja några veckor till innan jag får avsnitten i min hand, och innan dess vet jag alltså inte hur mycket som måste göras - men helt klart lär det krävas en del arbete, och gissningsvis lär det utöver redigering av de felklippta avsnitten krävas en del brusreducering och kanske färgkorrigering.

Men min förhoppning är att kunna publicera nästan hela adventskalendern, vad som nu finns bevarat, innan den 1 december nästa år. :)
Du är en klippa Josefin!  :D

Will Siv

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 28 december 2022 kl. 04:25:43Vilka andra svenska adventskalendrar/julkalendrar finns det som inte släppts på DVD och som i dagsläget inte finns på SVT Play? Jag kan gärna höra mig för om dessa också går att ordna fram när jag ändå håller på. :)
Förutom många av dom tidigaste från 1960-talet som bara har några avsnitt kvar ( vet inte om den allra första från 1960, eller den andra från 1961, är kompletta, men kalendrarna från 1962, 1963, 1964, 1965 och 1966 är tyvärr inte ).


Broster Broster. ( 1971 )

Långtradarchaufförens Berättelser. ( 1975 )

Det blir Jul på Möllegården. ( 1980 )

Marias Barn ( 1987 )

Tusen år till Julafton. ( 2015 )