Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Israel–Palestina-konflikten

Startat av gstone, 29 januari 2023 kl. 12:35:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken sida är ni på ?

Israel
2 (14.3%)
Palestina
12 (85.7%)

Antal personer som röstat: 14

gstone

Vilken sida hejar ni på.

Vilka är bäst Israel eller Palestina ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 29 januari 2023 kl. 12:35:23Vilka sidan hejar ni på.

Vilka är bäst Israel eller Palestina ?
Det är ingen sport. Det här ämnet är onödigt Och kan leda till stora bråk bör låsas...

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 januari 2023 kl. 12:40:33Det är ingen sport. Det här ämnet är onödigt Och kan leda till stora bråk bör låsas...
Nu röstade jag för att jag trodde det var just en match. Men men får hoppas detta ämnet låses eller kanske kan göras om där vi diskuterar om själva kriget. 

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 29 januari 2023 kl. 13:20:44Nu röstade jag för att jag trodde det var just en match. Men men får hoppas detta ämnet låses eller kanske kan göras om där vi diskuterar om själva kriget.
Låtsas är nog bättre. Just det här hör inte hemma på det här forumet även om det är på Off-topic det är för allvarligt.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 29 januari 2023 kl. 14:46:38Vad är det för fel på ämnet ?
Du tar en av världens största politiska konflikter och hanterar det som om det vore en fotbollsmatch. "Vem hejar ni på" är ganska respektlöst att säga.

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 29 januari 2023 kl. 16:21:37Du tar en av världens största politiska konflikter och hanterar det som om det vore en fotbollsmatch. "Vem hejar ni på" är ganska respektlöst att säga.
Tycker inte jag >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Jag har inget emot frågeställningen i sig, men som ni säger är det ett stort och invecklat ämne - så att fråga vem man "hejar på" är alldeles för svartvitt, och en omröstning är heller inte särskilt lämpligt i och med att det är omöjligt att tydligt ta ställning i. Som med de flesta ämnen här i världen ligger sanningen någonstans mitt emellan, där varken Israel eller Palestina har gjort vare sig allting rätt eller allting fel.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2023 kl. 16:37:37Jag har inget emot frågeställningen i sig, men som ni säger är det ett stort och invecklat ämne - så att fråga vem man "hejar på" är alldeles för svartvitt, och en omröstning är heller inte särskilt lämpligt i och med att det är omöjligt att tydligt ta ställning i. Som med de flesta ämnen här i världen ligger sanningen någonstans mitt emellan, där varken Israel eller Palestina har gjort vare sig allting rätt eller allting fel.
Jag ser saker i svart och vit !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 29 januari 2023 kl. 16:21:37Du tar en av världens största politiska konflikter och hanterar det som om det vore en fotbollsmatch. "Vem hejar ni på" är ganska respektlöst att säga.
Det är inget krig ännu va?
Håller med. Känns lite som att säga vem hejar ni på mellan Ryssland och Ukraina!?
Det liksom är inte så att man tävlar om något. 
Man är bara oense om något. 

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 29 januari 2023 kl. 16:48:08Jag ser saker i svart och vit !
Det förstår jag, men det är inte så passande i just det här fallet. För här finns väldigt många gråskalor, då det är en väldigt invecklad och svårlöst konflikt som är svår att sätta sig in i och ännu svårare att tydligt ta ställning i.

Om man måste välja sida skulle jag väl ändå överlag påstå att Palestina är lite lättare att sympatisera med, men det är som sagt att göra saker och ting för enkelt för sig.

På sikt är förstås den enda hållbara lösningen en tvåstatslösning där både Israel och Palestina kan samexistera sida vid sida, men i dagsläget känns det tyvärr ganska avlägset... :(

Oskar

Detta kriget hållt på i tusen år nu. Jag undrar om påven säger nu om helgalandet är orolig.

Lilla My


Elios

Citat från: Lilla My skrivet 29 januari 2023 kl. 20:45:39Vad menar du?
Tendenser på att det skulle ledas till ett tredje världskrig?? 

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 29 januari 2023 kl. 22:21:47Tendenser på att det skulle ledas till ett tredje världskrig??
Det finns ju krig utan att det nödvändigtvis behöver involvera så många länder (i västvärlden) att det räknas som världskrig. Kriget mellan Israel och Palestina har pågått i hur många år som helst, och dagligen slaktas människor i mellanöstern p.g.a krig och oroligheter som råder där;

https://www.instagram.com/palestinagrupperna/
https://www.instagram.com/iranrevolution.sweden/
https://www.instagram.com/everythingaboutkurdistan/

Varje dag.