Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 mars 2023 kl. 10:13:16De borde verkligen fräscha upp programmet lite speciellt introt.  Men väldigt konstigt att de väljer att sända Bumbibjörnarna utdraget till 16:9 det har de ju aldrig gjort tidigare.
Med tanken på att allting går till streaming, är inte det bara en tidsfråga innan disneydags blir borttagen? Dom brukade också visa Ozzy och drix i nån Cartoon Network del som Disneydags för ett par år sedan.

KurageDHH

#1036
Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 mars 2023 kl. 10:05:40Nu går skam på torra land. :(

Det var väl nästan väntat att det verkliga innehållet i Disneydags inte skulle stämma helt med det som annonserades i tablån.

Dagens avsnitt innehöll Timon och Pumbaa och Bumbibjörnarna. Det hade kanske varit okej om SVT hade fortsatt där de slutade för ett år sen. Men istället väljer de att köra om båda serierna från början, trots att det finns många avsnitt som aldrig visades i förra omgången.

Inte nog med det, Bumbibjörnarna visades i fel bildformat, utdraget till 16:9 trots att det är en gammal serie som är gjort för att visas i 4:3.

Och som vanligt - två kortfilmer som vi har sett i repris många gånger de senaste åren...
Men kom igen.
Varför skall SVT ännu en gång börja sända igen Bumbibjörnarna! Kan dom inte sluta sända den permanent? Vad är det för speciellt med den serien? Är det ingen som kan svara på detta?

Steffan Rudvall

Citat från: KurageDHH skrivet  4 mars 2023 kl. 10:41:26Men kom igen.
Varför skall SVT ännu en gång börja sända igen Bumbibjörnarna! Kan dom inte sluta sända den permanent? Vad är det för speciellt med den serien? Är det ingen som kan på detta?
Både Bumbibjörnarna och Timon och Pumbaa finns ju på Disney Plus så det är ju inte direkt nödvändigt att visa just de två.

Fred

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 mars 2023 kl. 10:50:49Både Bumbibjörnarna och Timon och Pumbaa finns ju på Disney Plus så det är ju inte direkt nödvändigt att visa just de två.
Disney Plus är ju inte gratis dock så det argumentet håller inte, men jag håller med om att det blir tjatigt om SVT visar samma serier hela tiden.

Anders M Olsson

Citat från: KurageDHH skrivet  4 mars 2023 kl. 10:41:26Men kom igen.
Varför skall SVT ännu en gång börja sända igen Bumbibjörnarna! Kan dom inte sluta sända den permanent? Vad är det för speciellt med den serien? Är det ingen som kan på detta?
Jag tycker egentligen inte att det är något större fel på Bumbibjörnarna. Problemet är att de börjar visa serien från början, istället för att fortsätta där de senast slutade. Samma sak med Timon och Pumbaa.

Sen är det faktiskt bara sju avsnitt kvar av Trassel som SVT aldrig har sänt. De borde visa klart den serien innan de byter till något annat. Av Aladdin finns ett större antal avsnitt kvar att visa, så där kan det kanske vara befogat med en paus, förutsatt att man inte startar om serien nästa gång, utan fortsätter där man slutade.

Daniel Hofverberg

Ja, man kan verkligen undra vad sjutton som SVT håller på med...?! Bumbibjörnarna och Timon och Pumbaa från början igen, och dessutom fel bildformat på Bumbibjörnarna.

Jag tycker visserligen om Bumbibjörnarna, men i så fall borde man ju som sagt ha börjat om där man slutade förra gången. Timon och Pumbaa börjar jag ärligt talat bli lite less på; i synnerhet de här tidiga avsnitten som man sett betydligt fler gånger än de senare... Och varför inte sända klart de fåtal stackars avsnitt av Trassel som SVT inte redan har sänt...?

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 mars 2023 kl. 10:05:40Och som vanligt - två kortfilmer som vi har sett i repris många gånger de senaste åren...
Och den ena av dem (Old MacDonald Duck) sändes väl dessutom så sent som för bara några veckor sedan, om inte mitt minne sviker mig...?

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 mars 2023 kl. 10:17:04Med tanken på att allting går till streaming, är inte det bara en tidsfråga innan disneydags blir borttagen?
Ja, ärligt talat är risken påtaglig att Disneydags lever på lånad tid - i synnerhet nu när den danska motsvarigheten Disney Sjov nyligen lagts ned. Nu gick det förmodligen snabbare i danskarnas fall, då DR alltid haft som krav att få 100-procentig kreativ kontroll och att själv få välja ut alla serier och varenda kortfilm som ska visas, som jag gissar att Disney inte lär vara jätteförtjusta i - men det är frågan hur länge som SVT kan lyckas få förnyade kontrakt...?

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 mars 2023 kl. 12:57:47Ja, man kan verkligen undra vad sjutton som SVT håller på med...?! Bumbibjörnarna och Timon och Pumbaa från början igen, och dessutom fel bildformat på Bumbibjörnarna.

Jag tycker visserligen om Bumbibjörnarna, men i så fall borde man ju som sagt ha börjat om där man slutade förra gången. Timon och Pumbaa börjar jag ärligt talat bli lite less på; i synnerhet de här tidiga avsnitten som man sett betydligt fler gånger än de senare... Och varför inte sända klart de fåtal stackars avsnitt av Trassel som SVT inte redan har sänt...?
Och den ena av dem (Old MacDonald Duck) sändes väl dessutom så sent som för bara några veckor sedan, om inte mitt minne sviker mig...?
Ja, ärligt talat är risken påtaglig att Disneydags lever på lånad tid - i synnerhet nu när den danska motsvarigheten Disney Sjov nyligen lagts ned. Nu gick det förmodligen snabbare i danskarnas fall, då DR alltid haft som krav att få 100-procentig kreativ kontroll och att själv få välja ut alla serier och varenda kortfilm som ska visas, som jag gissar att Disney inte lär vara jätteförtjusta i - men det är frågan hur länge som SVT kan lyckas få förnyade kontrakt...?
Tydligen inte så länge om Danmark blev av med Disney Sjov vilket motsvarar Disneydags i sverige, så det är synd. 

Anders M Olsson

Jag fick svar från SVT igår beträffande mina påpekanden - fel i tablån och Bumbibjörnarna i fel bildformat.

De påstår att felen nu är åtgärdade, men det märks inte. Det står fortfarande fel innehåll i tablån, och även i dagens avsnitt visades Bumbibjörnarna i fel bildformat. >:(

KurageDHH

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 mars 2023 kl. 11:17:11Jag tycker egentligen inte att det är något större fel på Bumbibjörnarna. Problemet är att de börjar visa serien från början, istället för att fortsätta där de senast slutade. Samma sak med Timon och Pumbaa.

Sen är det faktiskt bara sju avsnitt kvar av Trassel som SVT aldrig har sänt. De borde visa klart den serien innan de byter till något annat. Av Aladdin finns ett större antal avsnitt kvar att visa, så där kan det kanske vara befogat med en paus, förutsatt att man inte startar om serien nästa gång, utan fortsätter där man slutade.
SVT har ju återlagt in Bumbibjörnarna en massa gånger, dom verkar inte vilja släppa taget om serien! Är det ingen som kan motstå eller kan tänka sig att bojkotta serien?

Anders M Olsson

Fortfarande visas Bumbibjörnarna i fel bildformat, för fjärde veckan i rad.

Jag har fått följande svar från SVT när jag för andra gången påpekade felet:
CitatVad gäller formatet så har ärendet lyfts till avdelningen som köpt in och bearbetat programmet. De får undersöka om det går att fixa. Det ser ju ut som att andra inslag i Disneydags visas i sitt ursprungliga format men med svarta kanter, så möjligen kan det ha blivit fel i bearbetningen av Bumbibjörnarna. Jag hoppas att det kan gå att åtgärda, men kan tyvärr inte garantera något i dagsläget.

Det är verkligen ynkligt om varken SVTs tekniker kan åtgärda felet, eller Disney kan tillhandahålla en korrekt version. :(

Förutom då att alla inslag i programmet är repriser på repriser på repriser...

gstone

Citat från: KurageDHH skrivet  4 mars 2023 kl. 10:41:26Men kom igen.
Varför skall SVT ännu en gång börja sända igen Bumbibjörnarna! Kan dom inte sluta sända den permanent? Vad är det för speciellt med den serien? Är det ingen som kan svara på detta?
Sluta säga dumma saker om Bumbibjörnar !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 mars 2023 kl. 10:17:04Med tanken på att allting går till streaming, är inte det bara en tidsfråga innan disneydags blir borttagen? Dom brukade också visa Ozzy och drix i nån Cartoon Network del som Disneydags för ett par år sedan.
Hade verkligen Disneydags  en Cartoon Network del  ?

Der verkar ju väldigt konstigt !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 mars 2023 kl. 09:37:17Jag har fått följande svar från SVT när jag för andra gången påpekade felet:
Det är verkligen ynkligt om varken SVTs tekniker kan åtgärda felet, eller Disney kan tillhandahålla en korrekt version. :(
Ja, det är minst sagt märkligt att Bumbibjörnarna fortfarande sänds i fel bildformat. Jag har svårt att tro att Disney ska behöva tillhandahålla någon korrigerad version, utan det borde väl bara vara för SVT att växla bildformat till 4:3; och alltså sätta in svarta fält till vänster och höger i bild.

Det borde rimligtvis inte vara någon svår konst, men nuförtiden verkar de ju envisas med att sända hela Disneydags i 16:9 istället för att som förut vid behov växla mellan 4:3 och 16:9...

Citat från: KurageDHH skrivet 18 mars 2023 kl. 18:26:52SVT har ju återlagt in Bumbibjörnarna en massa gånger, dom verkar inte vilja släppa taget om serien! Är det ingen som kan motstå eller kan tänka sig att bojkotta serien?
Jag har inget emot Bumbibjörnarna i sig, som är en trevlig och bra serie. Problemet är just att SVT börjar om från början med serien, istället för att fortsätta där de slutade senast. Jag vet inte om SVT någonsin har sänt Bumbibjörnarna i sin helhet, men om de har det så var det i alla fall länge sedan...

Oskar

#1048
Citat från: gstone skrivet 26 mars 2023 kl. 12:30:18Sluta säga dumma saker om Bumbibjörnar !
Jag tycker också är bra repris på Disneydags. Varför vill inte svt satsa på nya serier istället för gammal serier. Det är ingen fel med bumbibjörnar. Jag tror att inte nya generationer vill har gamla program dom vill har bilar, zootopis,
Jag tror att Disneydags kommer lägg ner snart.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 mars 2023 kl. 12:54:36Det borde rimligtvis inte vara någon svår konst, men nuförtiden verkar de ju envisas med att sända hela Disneydags i 16:9 istället för att som förut vid behov växla mellan 4:3 och 16:9...
Om det är av envishet låter jag vara osagt. Jag vet inte om det överhuvud taget är möjligt att växla till 4:3-format i HD-sändningar på annat sätt än att fylla ut bilden med svarta fält. På digitala sändningar i SD kunde man göra det, men man brukade väl aldrig växla bildformat inom samma program?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 mars 2023 kl. 12:54:36Jag har inget emot Bumbibjörnarna i sig, som är en trevlig och bra serie. Problemet är just att SVT börjar om från början med serien, istället för att fortsätta där de slutade senast. Jag vet inte om SVT någonsin har sänt Bumbibjörnarna i sin helhet, men om de har det så var det i alla fall länge sedan...
Mellan åren 2014 och 2021 har SVT visat samtliga avsnitt av Bumbibjörnarna minst en gång + en repris av varje avsnitt. Dock kan man ifrågasätta planeringen eftersom en del avsnitt bara har visats vid ett enstaka tillfälle, medan andra har återkommit flera gånger.