Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

DingoPictures2005 och 5 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 29 oktober 2022 kl. 12:31:46Det är bara dvd'n som är i det formatet på den tyvärr, blurayn är beskuren. Det är den utgåvan jag har.
Jaså, är den DVD-utgåvan i Open Matte 4:3...? Det var mer än jag visste. Blu-Ray-utgåvan har jag, och den är ju som sagt beskuren till Widescreen - och dessutom ingen vidare kvalitet, då den lider av en överaggressiv brusreducering. Okej, det är inte fullt lika illa som Svärdet i stenen på Blu-Ray, men likväl långt ifrån optimalt...

Själv har jag den här spanska DVD-utgåvan:
https://www.amazon.es/Una-navidad-mickey-Burny-Mattinson/dp/B0053CBFK4/

Den är förstås i PAL (720x576 pixels) och har sedvanlig PAL-speedup, men är i 4:3 utan beskärning (*). DVD:n innehåller också Min lilla åsna plus ett par kortfilmer, men tyvärr inga nordiska ljudspår eller undertexter trots flertalet andra språk.

(*): Okej, rent tekniskt sett är förstås DVD-utgåvor i 4:3 beskurna en pytteaning i sidled, i och med att originalets 1,37:1 har kapats ned till 1,33:1. Men det blir ju nätt och jämnt märkbart, till skillnad från Widescreen-beskärningen i höjdled till 1,78:1 som blir ganska påtaglig.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 oktober 2022 kl. 20:39:24Jaså, är den DVD-utgåvan i Open Matte 4:3...? Det var mer än jag visste. Blu-Ray-utgåvan har jag, och den är ju som sagt beskuren till Widescreen - och dessutom ingen vidare kvalitet, då den lider av en överaggressiv brusreducering. Okej, det är inte fullt lika illa som Svärdet i stenen på Blu-Ray, men likväl långt ifrån optimalt...

Själv har jag den här spanska DVD-utgåvan:
https://www.amazon.es/Una-navidad-mickey-Burny-Mattinson/dp/B0053CBFK4/

Den är förstås i PAL (720x576 pixels) och har sedvanlig PAL-speedup, men är i 4:3 utan beskärning (*). DVD:n innehåller också Min lilla åsna plus ett par kortfilmer, men tyvärr inga nordiska ljudspår eller undertexter trots flertalet andra språk.

(*): Okej, rent tekniskt sett är förstås DVD-utgåvor i 4:3 beskurna en pytteaning i sidled, i och med att originalets 1,37:1 har kapats ned till 1,33:1. Men det blir ju nätt och jämnt märkbart, till skillnad från Widescreen-beskärningen i höjdled till 1,78:1 som blir ganska påtaglig.
Iaf min, men den är lite beskuren på alla hörn på 4:3 också vilket är trist.

Däremot är den knepigt interlacad men som sagt finns ju en till källa som redan är i Pal som du nämner.

Jo de har gjort uppskalning av en lågupplöst, brusreducerat, oversharpening, så den får halo och en del ghosting i bilden vilket är störande i widescreen-versionen, 4:3 är betydligt bättre behandlad.

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 oktober 2022 kl. 11:03:41Jag har letat i bokhyllorna hemma, och vad gäller Sing-Along Songs hittar jag åt följande i min samling:
IMG_20220926_145200.jpg
Det borde alltså innebära att jag har alla volymer som släppts i Sverige...?

Jag är lite osäker på om min "bildförbättrare" (Macrovision-eliminator) fortfarande fungerar, då ju i stort sett alla Disneys VHS-filmer brukar vara kopieringsskyddade - men om den gör det, så kan jag försöka digitalisera dessa fyra och lägga upp någorlunda snart. :)
Funkade din Macrovision-eliminator?

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet  5 november 2022 kl. 20:50:43Funkade din Macrovision-eliminator?
Det är möjligt att den i sig fungerar, men det verkar som att en eller båda S-Video-kablarna som den är beroende av har lagt av. Just den här Macrovision-eliminatorn har nämligen inte SCART-uttag, utan S-Video - varför jag måste ha varsin SCART-adapter för att kunna koppla in den till videon och till DVD-recordern. Jag tror att SCART-adaptrarna i sig är okej, men att det är S-Video-kabeln (eller båda kablarna) som har lagt av, men 100% säker är jag inte... :(

Jag är lite osäker hur man får tag i S-Video-kablar enkelt och billigt, men det borde väl inte vara en omöjlighet i alla fall...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 november 2022 kl. 20:55:58Det är möjligt att den i sig fungerar, men det verkar som att en eller båda S-Video-kablarna som den är beroende av har lagt av. Just den här Macrovision-eliminatorn har nämligen inte SCART-uttag, utan S-Video - varför jag måste ha varsin SCART-adapter för att kunna koppla in den till videon och till DVD-recordern. Jag tror att SCART-adaptrarna i sig är okej, men att det är S-Video-kabeln (eller båda kablarna) som har lagt av, men 100% säker är jag inte... :(

Jag är lite osäker hur man får tag i S-Video-kablar enkelt och billigt, men det borde väl inte vara en omöjlighet i alla fall...
Om du vill handla i butik har Kjell & Company ett mindre sortiment. Men det verkar inte alls finnas lika mycket att välja på som för några år sen. S-videokablar är väl, liksom många andra analoga tillbehör, på utdöende.

Amazon.se har ett betydligt större sortiment, en del till häpnadsväckande låga priser och t.o.m. med gratis frakt om man har Prime-abonnemang. T.ex. den här för bara 19:25:
https://www.amazon.se/PremiumCord-kabel-S-video-5-m/dp/B07TKM79T3
Fast 5 meter är kanske onödigt långt. Alltför långa kablar kan utgöra en felkälla i sig.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 november 2022 kl. 06:24:31Om du vill handla i butik har Kjell & Company ett mindre sortiment. Men det verkar inte alls finnas lika mycket att välja på som för några år sen. S-videokablar är väl, liksom många andra analoga tillbehör, på utdöende.

Amazon.se har ett betydligt större sortiment, en del till häpnadsväckande låga priser och t.o.m. med gratis frakt om man har Prime-abonnemang. T.ex. den här för bara 19:25:
https://www.amazon.se/PremiumCord-kabel-S-video-5-m/dp/B07TKM79T3
Fast 5 meter är kanske onödigt långt. Alltför långa kablar kan utgöra en felkälla i sig.
Välj enbart den som heter prime eller sortera av fraktas från amazon, annars kan tull tillkommas. En del från kina.

Steffan Rudvall

#1056
Daniel har laddat upp Walt Disneys julfavoriter, som ju är en ovanlig utgåva då den bara såldes tillsammans med VHS utgåvan av Snövit i början av 2000-talet när DVD redan hade tagit fart.

https://archive.org/details/walt-disney-julfavoriter-2001

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 november 2022 kl. 20:49:03Daniel har laddat upp Walt Disneys julfavoriter, som ju är en ovanlig utgåva och då den såldes tillsammans med VHS utgåvan av Snövit i början av 2000-talet när DVD redan hade tagit fart.

https://archive.org/details/walt-disney-julfavoriter-2001

Vet inte om jag ska skriva här eller i kortfilmsämnet men det kan kanske flyttas som det blir fel.
Jag tycker nog att samlingsfilmer passar bra här, så att bara enskilda kortfilmer diskuteras i den andra tråden.

Trevligt att uppladdningen är klar nu - jag satte på den vid 15:00, men Archive är ju inte direkt världens snabbaste...

 Det är ju inte riktigt jul än, men jag hittade åt min digitalisering på hårddisken, och tänkte att det förmodligen inte är alla som sett Walt Disney julfavoriter då den ju som sagt bara såldes i ett paket tillsammans med nyutgåvan på VHS av Snövit och de sju dvärgarna till julen 2001; så förmodligen inte i någon enorm upplaga...

En välgjord dubbning i alla fall, även fast lektordubbning av Walt Disneys röst kanske inte var världens allra mest lysande idé...
(men inslagen med Walt Disney är förstås hämtade från gamla avsnitt av Disneyland, så det är möjligt att dessa inte har användbara M&E-spår, utan att lektordubbning var enda alternativet där)

Mathilda Gustafsson

Har Silly Symphonies faktiskt gott under namnet Snurriga Symfonier här i Sverige? Annars vill jag också säga att det är en mycket bra uppladdning där man får både ovanliga dubbningar men också kortfilmer som inte är så vanliga.

Adam Larsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 november 2022 kl. 21:07:31Har Silly Symphonies faktiskt gott under namnet Snurriga Symfonier här i Sverige? Annars vill jag också säga att det är en mycket bra uppladdning där man får både ovanliga dubbningar men också kortfilmer som inte är så vanliga.
Om inte annat för den korrekta versionen av omdubbningen av Jultomtens verkstad.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 november 2022 kl. 21:07:31Har Silly Symphonies faktiskt gott under namnet Snurriga Symfonier här i Sverige?
Jag har inte hört det namnet användas, men jag vet faktiskt inte om översättaren Bittan Norman fått det någonstans ifrån eller om hon översatte på eget bevåg.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 november 2022 kl. 20:57:19Jag tycker nog att samlingsfilmer passar bra här, så att bara enskilda kortfilmer diskuteras i den andra tråden.

Trevligt att uppladdningen är klar nu - jag satte på den vid 15:00, men Archive är ju inte direkt världens snabbaste...

 Det är ju inte riktigt jul än, men jag hittade åt min digitalisering på hårddisken, och tänkte att det förmodligen inte är alla som sett Walt Disney julfavoriter då den ju som sagt bara såldes i ett paket tillsammans med nyutgåvan på VHS av Snövit och de sju dvärgarna till julen 2001; så förmodligen inte i någon enorm upplaga...

En välgjord dubbning i alla fall, även fast lektordubbning av Walt Disneys röst kanske inte var världens allra mest lysande idé...
(men inslagen med Walt Disney är förstås hämtade från gamla avsnitt av Disneyland, så det är möjligt att dessa inte har användbara M&E-spår, utan att lektordubbning var enda alternativet där)
Jag hade den som barn och såg den varje jul


Åtmistonde tills VHS spelaren la av.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 november 2022 kl. 20:57:19Jag tycker nog att samlingsfilmer passar bra här, så att bara enskilda kortfilmer diskuteras i den andra tråden.

Trevligt att uppladdningen är klar nu - jag satte på den vid 15:00, men Archive är ju inte direkt världens snabbaste...

 Det är ju inte riktigt jul än, men jag hittade åt min digitalisering på hårddisken, och tänkte att det förmodligen inte är alla som sett Walt Disney julfavoriter då den ju som sagt bara såldes i ett paket tillsammans med nyutgåvan på VHS av Snövit och de sju dvärgarna till julen 2001; så förmodligen inte i någon enorm upplaga...

En välgjord dubbning i alla fall, även fast lektordubbning av Walt Disneys röst kanske inte var världens allra mest lysande idé...
(men inslagen med Walt Disney är förstås hämtade från gamla avsnitt av Disneyland, så det är möjligt att dessa inte har användbara M&E-spår, utan att lektordubbning var enda alternativet där)
Det var allt en speciell uppladdning det, en samlingsfilm som man själv inte ens hade hört talas om.

Tack för att du tog initiativet.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  9 november 2022 kl. 21:57:16Det var allt en speciell uppladdning det, en samlingsfilm som man själv inte ens hade hört talas om.

Tack för att du tog initiativet.
Jag vill ändå minnas att det var ganska mycket marknadsföring och reklam för det här "paketet" 2001, så jag har i alla fall inte undgått att lägga märke till det. Däremot avstod jag från att köpa paketet 2001, i och med att jag förstås redan hade Snövit och de sju dvärgarna på VHS och inte kände för att betala ganska dyra pengar för en film jag redan hade bara för den här samlingsfilmens skull (det var många år sedan, så jag ska inte svära på det, men vill minnas att paketet kostade ungefär lika mycket som två vanliga VHS-filmer i affärerna).

Jag har istället köpt Walt Disney julfavoriter på begagnad väg i efterhand, men det var ganska många år sedan så jag minns faktiskt inte om jag hittade den på någon second hand-affär eller på Tradera.
(Nuförtiden finns knappt några VHS-filmer överhuvudtaget på second hand-affärerna i Skellefteå, men för några år sedan var det ganska gott om dem)

Citat från: Adam Larsson skrivet  9 november 2022 kl. 21:10:41Om inte annat för den korrekta versionen av omdubbningen av Jultomtens verkstad.
Jo, precis - det här är det enda stället jag känner till där man använder den korrigerade versionen av omdubben av Jultomtens verkstad, där man har dubbat om Uppslagsnissens replik så att den första brevskrivaren genomgående får heta Josefin. På Disney+ används ju versionen från Kalle Ankas önskejul med Musse Pigg och vänner, där någon gjort en dundertabbe så att Jultomten använder namnet Josefin medan Uppslagsnissen svarar med Molly (så att dialogen blir obegriplig)...

Dessutom är Walt Disney julfavoriter också mig veterligen det enda stället där Da'n före doppareda'n/The Night Before Christmas varit svenskdubbad, efter att kortfilmen på VHS-filmen Musse Piggs julafton var i odubbad och otextad originalversion. Nu har ju visserligen den kortfilmen ingen dialog, men den inledande och avslutande sången (baserad på den i engelskspråkiga länder så berömda dikten som vanligtvis brukar tillskrivas Clement Clarke Moore, men vars ursprung är något omstritt), tycker jag har så pass viktig text för handlingen så att den borde dubbas så att barn ska kunna förstå sångtexten...


Om inte mitt minne sviker mig vill jag dessutom minnas att den här VHS-filmen hade en unik dubbning av Musses goda gärning/Mickey's Good Deed, och inte samma som på VHS-filmen Benjamin Syrsas jul - detta trots att det ju bara är sex år mellan att de båda VHS-filmerna gavs ut. Där är jag dock inte riktigt lika säker, utan måste kolla upp saken innan jag säger något med säkerhet.

Racnar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2022 kl. 01:06:16Om inte mitt minne sviker mig vill jag dessutom minnas att den här VHS-filmen hade en unik dubbning av Musses goda gärning/Mickey's Good Deed, och inte samma som på VHS-filmen Benjamin Syrsas jul - detta trots att det ju bara är sex år mellan att de båda VHS-filmerna gavs ut. Där är jag dock inte riktigt lika säker, utan måste kolla upp saken innan jag säger något med säkerhet.
Apropå Benjamin Syrsas jul har du den möjligtvis digitaliserad?