Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Konstiga dialoger i filmer

Startat av Disneyfantasten, 24 januari 2023 kl. 22:39:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 januari 2023 kl. 19:16:34Det lät mycket bättre, det är i princip det hon gör, hon blir förvirrad av allt konstigt hon stöter på.
Vilket är hela poängen med Alice i Underlandet. lmao

Disneyfantasten

I Aladdin så säger Razoul "den här hämnden ska bli min trofé, snorvalp".

Jag menar, för det första, vad har Aladdin gjort Razoul för att få honom att säga så till honom? (nog för att Razoul är lagens väktare och Aladdin har stulit bröd om än bara för att överleva då han är hemlös, men det är ju trots allt inte Razoul som Aladdin har stulit mat från) för det andra, hur kan en hämnd vara en trofé för någon?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 mars 2023 kl. 21:01:34I Aladdin så säger Razoul "den här hämnden ska bli min trofé, snorvalp".

Jag menar, för det första, vad har Aladdin gjort Razoul för att få honom att säga så till honom? (nog för att Razoul är lagens väktare och Aladdin har stulit bröd om än bara för att överleva då han är hemlös, men det är ju trots allt inte Razoul som Aladdin har stulit mat från) för det andra, hur kan en hämnd vara en trofé för någon?
Men Aladdin har inte bara stulit bröd han måste ha stulit allt han äger och är någon slags mästertjuv tillsammans med Apu. Även om Aladdin förstås är god så är han ju ändå kriminell och en tjuv. Hämnden blir en trofé eftersom att Razoul har försökt få tag på tjuven Aladdin men hela tiden misslyckats.

En rad i den svenska låttexten lyder ju till och med "Jag stjäl bara sånt som jag är värd (nämligen allt)"

I originalversionen framför dem att han skäl allt som han inte har råd med.

"I steal only what I can't afford (That's everything!)'.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 mars 2023 kl. 21:26:36Men Aladdin har inte bara stulit bröd han måste ha stulit allt han äger och är någon slags mästertjuv tillsammans med Apu. Även om Aladdin förstås är god så är han ju ändå kriminell och en tjuv. Hämnden blir en trofé eftersom att Razoul har försökt få tag på tjuven Aladdin men hela tiden misslyckats.

En rad i den svenska låttexten lyder ju till och med "Jag stjäl bara sånt som jag är värd (nämligen allt)".

I originalversionen framför dem att han skäl allt som han inte har råd med.

"I steal only what I can't afford (That's everything!)'.

Fast även den dialogen/textraden låter konstig eftersom han är hemlös och fattig och att det är därför som han stjäl mat, det är ju ändå Abu som inte håller sig från att stjäla saker han fattar tycke för.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 mars 2023 kl. 21:29:02Fast även den dialogen/textraden låter konstig eftersom han är hemlös och fattig och att det är därför som han stjäl mat, det är ju ändå Abu som inte håller sig från att stjäla saker han fattar tycke för.
Fast du måste se det från vakternas synvinkel, anledningen till att han är kriminell spelar ingen roll det som spelar roll är att han faktiskt är kriminell. Razoul gör bara sitt jobb lite aggressivt kanske men Aladdin följer faktiskt inte Agrabahs lagar och är alltså kriminell.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 mars 2023 kl. 21:46:31Fast du måste se det från vakternas synvinkel, anledningen till att han är kriminell spelar ingen roll det som spelar roll är att han faktiskt är kriminell. Razoul gör bara sitt jobb lite aggressivt kanske men Aladdin följer faktiskt inte Agrabahs lagar och är alltså kriminell.

Du har inte fel, men man måste komma ihåg att Aladdin är filmens huvudkaraktär, så till hans försvar vill jag återigen påpeka att han är hemlös och fattig och måste stjäla mat för att inte svälta, jag försvarar inte faktumet ATT han inte följer lagen, bara orsaken till VARFÖR han gör det. (det är som att säga att Robin Hood är kriminell bara för att han ger till de behövande eller att Lufsen är kriminell bara för sakerna han gör, han är ju trots allt en gathund)

Det är en helt annan femma med Eugen Fitzherbert/Flynn Rider, där jag inte vet orsaken till varför han stjäl, därför är han solklart mer kriminell än ovannämnda karaktärer.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 mars 2023 kl. 21:53:08Du har inte fel, men man måste komma ihåg att Aladdin är filmens huvudkaraktär, så till hans försvar vill jag återigen påpeka att han är hemlös och fattig och måste stjäla mat för att inte svälta, jag försvarar inte faktumet ATT han inte följer lagen, bara orsaken till VARFÖR han gör det. (det är som att säga att Robin Hood är kriminell bara för att han ger till de behövande eller att Lufsen är kriminell bara för sakerna han gör, han är ju trots allt en gathund)

Det är en helt annan femma med Eugen Fitzherbert/Flynn Rider, där jag inte vet orsaken till varför han stjäl, därför är han solklart mer kriminell än ovannämnda karaktärer.
Jag förstår din synvinkel och visst Aladdin har sin anledning men vi vet inte så mycket om hans barndom förutom att han varit föräldralös. Han har ju gott i sin pappas fotspår enligt den tredje filmen, så är det kanske ett medvetet val av Aladdin att bli kriminell istället för att iallafall försöka skaffa sig till jobb...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 mars 2023 kl. 22:05:04Jag förstår din synvinkel och visst Aladdin har sin anledning men vi vet inte så mycket om hans barndom förutom att han varit föräldralös. Han har ju gott i sin pappas fotspår enligt den tredje filmen, så är det kanske ett medvetet val av Aladdin att bli kriminell istället för att iallafall försöka skaffa sig till jobb...

Precis, dessutom så utspelar sig filmen i Mellanöstern och där är det inte fullt så lätt som i Nordamerika och (större delen av) Europa.

Disneyfantasten

I Timon och Pumbaa avsnittet Föräldraskap i Florida (Never Averglades) så säger Timon att hönor värper ägg, vilket utan tvekan är sant, men hönor är inte de enda djur som lägger ägg, det gör alla fåglar, likaså alla Krokodildjur (krokodiler, alligatorer, kajmaner, gavialer) och alla sköldpaddor, en många ormar och många ödlor. När ägget kläckts så föds en alligator och trots att det inte alls är det minsta lik en höna överhuvudtaget så envisas Timon ändå med att tro att det är en höna, t.o.m. när alligatorn hittat en flickvän, jag menar, alla borde ju kunna skillnad mellan hönor och alligatorer, så det borde inte vara så svårt för Timon att skilja på en höna och en alligator.

Faktum är att i 2003-års specialutgåva på DVD så säger t.o.m. "Skynda dig det finns alligatorer i de här vattnen" (vilket Pumbaa rättar med "krokodiler")

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 mars 2023 kl. 21:53:08(det är som att säga att Robin Hood är kriminell bara för att han ger till de behövande
Robin Hood ÄR ju kriminell, det är hela grejen. Han stjäl från de rika och ger åt det fattiga. Att stjäla är en kriminell handling oavsett om du gör det för en god sak eller ej  ;)

Aladdin är också kriminell, oavsett om han stjäl för att överleva är det fortfarande fel, och eftersom han är så jädra bra på det kan jag tänka mig att vakterna väntat länge på att sätta dit honom för det, vilket är hela poängen bakom Aladdins och whatshisface-vaktens beef med varandra.


Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 mars 2023 kl. 20:44:17I Timon och Pumbaa avsnittet Föräldraskap i Florida (Never Averglades) så säger Timon att hönor värper ägg, vilket utan tvekan är sant, men hönor är inte de enda djur som lägger ägg, det gör alla fåglar, likaså alla Krokodildjur (krokodiler, alligatorer, kajmaner, gavialer) och alla sköldpaddor, en många ormar och många ödlor. När ägget kläckts så föds en alligator och trots att det inte alls är det minsta lik en höna överhuvudtaget så envisas Timon ändå med att tro att det är en höna, t.o.m. när alligatorn hittat en flickvän, jag menar, alla borde ju kunna skillnad mellan hönor och alligatorer, så det borde inte vara så svårt för Timon att skilja på en höna och en alligator.
För att det är humor och behöver inte vara logiskt.

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 28 mars 2023 kl. 21:43:28Robin Hood ÄR ju kriminell, det är hela grejen. Han stjäl från de rika och ger åt det fattiga. Att stjäla är en kriminell handling oavsett om du gör det för en god sak eller ej  ;)

Aladdin är också kriminell, oavsett om han stjäl för att överleva är det fortfarande fel, och eftersom han är så jädra bra på det kan jag tänka mig att vakterna väntat länge på att sätta dit honom för det, vilket är hela poängen bakom Aladdins och whatshisface-vaktens beef med varandra.

Så om du var utsvulten och inte hade ett enda öre på dig, vad skulle du göra?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 mars 2023 kl. 21:47:54Så om du var utsvulten och inte hade ett enda öre på dig, vad skulle du göra?
Jag antar att både du och Lilla My bor i Sverige och här tar man hjälp av staten och det är dessutom lagligt.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 mars 2023 kl. 21:52:54Jag antar att både du och Lilla My bor i Sverige och här tar man hjälp av staten och det är dessutom lagligt.

Det har du rätt i, men det jag försöker säga är attnöden inte har någon lag.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 mars 2023 kl. 21:54:58Det har du rätt i, men det jag försöker säga är attnöden inte har någon lag.
Det stämmer i och för sig men det betyder ju inte att det man gör inte är olagligt.